Yleinen laivakeskustelu

Ei nyt sentään pohja puhki. Keula saanut osumat vissiin http://www.vikingline.fi/fi/suomi/liikennehairioita/?amsg=147681

----



Smärre grundkänning för M/S Amorella

M/S Amorella som trafikerar på linjen Åbo – Stockholm hade i dag kl 12:40 en smärre grundkänning p.g.a. blackout (strömavbrott) vid Julgrund utanför Föglö. M/S Amorella sitter fast vid denna plats som ligger nära Långnäs.

Inga personskador har konstaterats. Ombord befinner sig 1945 passagerare. Passagerarna har blivit informerade ombord. Läget är stabilt och situationen är lugn.

Viking Line återkommer med information under dagen.

Tillägg: målsättningen är att ta henne till Långnäs under kvällen. Fartyget läcker inte, ett smärre läckage har konstaterats i en barlasttank som annars också innehåller vatten.

Mariehamn 14.12. 2013

Viking Line Abp



M/S Amorella lievä pohjakosketus

Turku – Tukholma -reitillä liikennöivällä M/S Amorelallla oli tänään klo 12:40 lievä pohjakosketus yleisen sähkökatkoksen vuoksi Julgrund:ssa Föglön ulkopuolella. M/S Amorella on tällä hetkellä kiinni samaisessa paikassa, joka sijaitsee lähellä Långnäsia.

Henkilövahinkoja ei ole todettu. Laivalla on 1945 matkustajaa. Laivalla oleville matkustajille on tiedotettu asiasta ja tilanne on rauhallinen ja vakaa.

Viking Line antaa lisätietoa asiasta päivän aikana.

Lisäys: Tavoitteena on saada alus Långnäsiin illan kuluessa. Aluksessa ei ole vuotoa. Painolastitankissa - jossa on muutenkin vettä - on havaittu pieni vuoto.

Maarianhamina 14.12.2013

Viking Line Abp
 
Tuo Amorella saatiin hinattua Maarianhaminaan. Hyvä tuuri kävi kyllä, ettei onnettomuus tapahtunut perjantaina kun myrsky oli, silloin tuho olisi voinut olla suurempi.
 
Ei sentään Cinderellaa viety tuuraamaan :) Nyt saa ruotsalaiset olla ilman vuorokauden iltalähtöjä kun Cinderella että Amorella pois.

Viking Cinderellan huhuttu olevan hyvässä kunnossa sisältä. Harmi vain että ei tuo tuohon jää vaan palaa takaisin ruotsin markkinoille. Tokihan tuolle saa risteilyjä parhaimmillaan parilla eurolla nyt, että mikä se kannattavuus olisi pitkässä juoksussa. Tokihan jos matkustajia ei päästetä maihin olisi järkevä kuten Isabellalle suunniteltiin 20h risteilyllä ajella myös aamulla Helsingistä Tallinnaan ja takas, kuin ajelehtia yö ja aamupäivä jossain merellä.
 
Amorella on saatu korjattua, ja se on tällä hetkellä Ahvenanmaan pohjoispuolella matkalla kohti Tukholmaa. Tukholmassa Amorella palaa aikataulunmukaisen liikenteeseen, ja lähtee sieltä klo 20.00 (Ruotsin aikaa) kohti Turkua.
 
Eipä se onneksi isompi tuho ollut. Taisi matkustajien henkiset tuhot olla se kaikkien suurin tuho tässä pohjakosketuksessa. Sikäli noita vaan joskus sattuu, nuo laivat kuitenkin sen verran hyvin rakennettu että kovin pienestä ei nykyajan autolautat uppoa.
 
Mahtaa näin jälkiviisastellen Vikingiä harmittaa Isabellan myynti. Sille olisi ollut käyttöä jo moneen kertaan.
 
Viking Line tarjoaa lisäkapasiteettia Helsinki-Tallinna-reitille 12.6.-31.8., kun Gabriella ja Mariella ajavat päivisin Helsingissä seisomisen sijaan edestakaisen vuoron Tallinnaan. Myös Tallinna-Tukholma-risteily on mahdollista ostaa.

Viking Linen lehdistötiedote
 
Tämähän on aivan mainio juttu! Onkohan Viking suunnitellut tuota jo pitkään, mutta vasta nyt saanut satamalaitoksen suostumaan tuohon? Ongelmanahan on ollut laivojen tuoma autoliikenne, minkä vuoksi satama on ollut haluton myöntämään lisälähtöjä Eteläsatamaan, kun taas Viking on ollut haluton siirtymään Länsisatamaan.

Kausi on myös niin pitkä, että 4T varmaan sovitetaan näihin aikatauluihin. Sääliksi käy skattalaisia. Olisiko nyt mahdollista, harvan kesäliikenteen aikaan, ajella kahdella vaunulla Mikonkadun lenkistä terminaalille omaa satamalinjaa? Se ei sitoisi vaunuja, vaikka HSL:n korvausmalli tietysti on sellainen, ettei se näy.
 
Kausi on myös niin pitkä, että 4T varmaan sovitetaan näihin aikatauluihin. Sääliksi käy skattalaisia. Olisiko nyt mahdollista, harvan kesäliikenteen aikaan, ajella kahdella vaunulla Mikonkadun lenkistä terminaalille omaa satamalinjaa? Se ei sitoisi vaunuja, vaikka HSL:n korvausmalli tietysti on sellainen, ettei se näy.

Parempi lisäreitti olisi Skatta-Aleksi-Mikonkatu-Asema-Mansku-Aleksi-Skatta. Toisaalta, jos tarvitaan päätepysäkkiä, niin Kolmikulmaan. Mikonkadun päätärin ongelmana on reitti Krunikan kautta eikä se siten tarjoa paljoakaan vahvistusta Nokalla asuville.
 
Parempi lisäreitti olisi Skatta-Aleksi-Mikonkatu-Asema-Mansku-Aleksi-Skatta. Toisaalta, jos tarvitaan päätepysäkkiä, niin Kolmikulmaan. Mikonkadun päätärin ongelmana on reitti Krunikan kautta eikä se siten tarjoa paljoakaan vahvistusta Nokalla asuville.

Tarkoitin samaa reittiä kuin sinäkin; ei noin lyhyt linja tarvitse keskustassa päättäriä. "Mikonkadun lenkki" on kieltämättä kaksitulkintainen käsite, vaikka minulle se kasinon edessä oleva raide on RT/Rautatientori. :)
 
Tämähän on aivan mainio juttu! Onkohan Viking suunnitellut tuota jo pitkään, mutta vasta nyt saanut satamalaitoksen suostumaan tuohon? Ongelmanahan on ollut laivojen tuoma autoliikenne, minkä vuoksi satama on ollut haluton myöntämään lisälähtöjä Eteläsatamaan, kun taas Viking on ollut haluton siirtymään Länsisatamaan.

Huhuja ollut että Viking yritti jo viime kesäksi mutta Tallinnan satama torppasi. Nythän sinne mahtuu kun Eckerön Finlandia ei jääkään Tallinnaan päiväksi vaan lähtee Helsinkiin, jolloin se vapauttaa yhden kaijan. On nyt jonkinlainen suunnitelma että Katanokalta voi liikennettä hieman lisätä, olisihan Isabella kuviokin ollut mahdollinen joka tarkoittanut 5 lähtöä per päivä. Olympiaterminaalin suunnalla tiukempi linja rahtia tuovien laivojen suhteen.
 
Tukholman päässäkin Viikkarin laivat siirtyvät Värtaniin kunhan uusi terminaali siellä valmistuu.
Näemme sitten kuinka SL tulee hoitamaan liikenneyhteydet keskustaan, vai jääkö Bussiyhteys edelleenkin yksityisen Lentokenttäbussi yhtiön hoidettavaksi.
 
Tukholman päässäkin Viikkarin laivat siirtyvät Värtaniin kunhan uusi terminaali siellä valmistuu.
Näemme sitten kuinka SL tulee hoitamaan liikenneyhteydet keskustaan, vai jääkö Bussiyhteys edelleenkin yksityisen Lentokenttäbussi yhtiön hoidettavaksi.

Parantavat varmaankin bussilinjoja 76 Ropsten - Frihamnen - Oxenstiernsgatan (/Hakberget - Oxenstiernsgatan) - Djurgårdsbron - Norrmalmstorg - Slussen -Norra Hammarbyhamnen ja 1 Stora Essingen - Fridhemsplan - Hötorget - Stureplan - Gärdet - Frihamnen sekä Tunnelbanalinjaa T13.
 
Takaisin
Ylös