YTV-alueen huonoin bussilinja

Itse asiassa vuoteen 1989 asti tuonne pääsi muutaman kerran päivässä arkisin seutulinjalla 742 Helsinki - Myrbacka (ts. Rautatientorilta Itäkeskuksen kautta Östersundomiin, josta Sotungintietä Sotunkiin. Päätepysäkki taisi olla Nybyggetintien päässä, jonne sittemmin pääsi parin vuoden ajan linjalla 515 ja vuodesta 1991 alkaen pikkubussilinjalla 3.
Tuo linja 742 pitää paikkansa (vanha reitti esim v.1976 oli kyllä HKI-Mellunkylä-Rajakylä-Fazerila-Valio-Myrbacka lähdöt 6.15 kummastakin päästä sekä HKI 14.15 ja Myrbacka 15.10), mutta pikkubussilinja 3:n päätepysäkki on Länsisalmen "kylässä" eli Västersundom. Sieltä on vielä maktaa 2 km Vikkulaan jota aiemmin sanottin myös Länsimäeksi (Västerkulla) kartanon mukaan, jonka peltoja ja metsiä alue pääasiallisesti on, kunnes nimi Länsisalmi annettiin 70 -luvun puolessa välisää Rajakylän vierssä olevalle uudelle lähiölle.

Joten siten vuoden 1989 ei ole ollut liikennettä sinne saakka.
 
mutta pikkubussilinja 3:n päätepysäkki on Länsisalmen "kylässä" eli Västersundom. Sieltä on vielä maktaa 2 km Vikkulaan jota aiemmin sanottin myös Länsimäeksi (Västerkulla) kartanon mukaan, jonka peltoja ja metsiä alue pääasiallisesti on, kunnes nimi Länsisalmi annettiin 70 -luvun puolessa välisää Rajakylän vierssä olevalle uudelle lähiölle.

Jep. En minä väittänytkään, että kolmonen veisi Vikkullaan vaan kirjoitin, että linjan 742 muinaiselle päätepysäkille Nybyggetintielle pääsi vuoden 1989 jälkeen ensin pari vuotta linjalla 515 ja siitä lähtien linjalla 3. Tarkoitus oli vain hieman valaista alueen linjastohistoriaa.

Tuon mainitsemasi lähiön nimi on muuten Länsimäki ja sen rakentaminen on alkanut 60-luvun lopulla. Ensimmäiset talot ovat valmistuneet muistaakseni 1969 tai 1970.
 
Tuon mainitsemasi lähiön nimi on muuten Länsimäki ja sen rakentaminen on alkanut 60-luvun lopulla. Ensimmäiset talot ovat valmistuneet muistaakseni 1969 tai 1970.

Anteeksi ajatusvirhe, tietysti tarkoitin Länsimäkeä. Asuin itse Rajakylässä vv. 1991-96.
 
Vai asuuko joku päättävässä asemassa oleva tai muuten tärkeähkö henkilö Kalannintiellä, jonka takia joukkoliikenne eli 46T pitää olla olemassa?

Näköjään jotakin "kehitystä" tapahtuu: talviaikataulujen tullessa voimaan 46T:n ruuhkavuoro ei enää palaa liikenteeseen, vaan ruuhkavuoro siirtyy 43:lle. Taitaa olla aika tervetullut uudistus Kannelmäen suunnalla.
 
Meiltä ei muita kuljekaan kuin hunooja. Aikoinaan meiltä kulki kotoa Pihlajarinteestä bussit suoraan Tapiolaan (17) ja Helsinkiin (247), nykyään vain 27 ja 82, molemmat Espoon Keskukseen, ja 27 Leppävaaraan, 82 jonnekkin Kalajärven suunnalle. Kulkevat yleensä vielä peräkkäin.

27 olisi muuten oikein kätevä linja, mutta sen kiertäessä Karakallion kautta ei sillä huvita kulkea. Karakallio-kierrokseen kyllästyneenä kuljen Helsinkiin yleensä menemällä Espoon Keskukseen ja sieltä joko 154 tai 156 Kamppiin. 27 kierto Karakalliosta on täysin järjetön jos miettii vaikka vantaalaisia suoria bussilinjoja keskustaan, ja meiltä on niin tuskaista päästä edes Leppävaaraan.
 
27 kierto Karakalliosta on täysin järjetön jos miettii vaikka vantaalaisia suoria bussilinjoja keskustaan, ja meiltä on niin tuskaista päästä edes Leppävaaraan.

Voi sitä valituksen määrää, jos Karakalliossa kulkisi liityntälinja 2 kertaa tunnissa, eli 26. Toiseksi, sen kokoisella alueella se ei toimisi. Omien laskelmien mukaan tuo Karakallion kierros on kuitenkin vain noin 3,5 minuuttia hitaampi kuin Turuntietä suoraan. Et maininnut listassasi 270N:nnää, joka kulkee hiljaisina aikoina.
 
Mihin Karakalliossa tarvitaan sitä 27:aa kun sieltä kulkee suora bussi 248 Helsinkiin? Ja menee aika monta muutakin, keskustasta vielä 35 ja 20 Leppävaaraan, ja laidoilta 24 ja 25, sekä Turuntieltä vaikka kuinka monta.

Joo, kulkeehan tuo 270N... Onhan sillä hyvä tulla baarista kotiin jos aikaisin lähtee.
 
Mihin Karakalliossa tarvitaan sitä 27:aa kun sieltä kulkee suora bussi 248 Helsinkiin?

Ruuhka-aikanahan tuo 27 kulkee V-tunnuksella suoraan Karakallion läpi. Tuolloin linjaa ei tarvikkaan, kun se 20 tosiaan kulkee olleen samoihin aikoihin Asemalla kuin mainittu 27V. Muina aikoina on pyritty ilmeisesti tekemään tasainen 15 minuutin vuoroväli 26:sen kanssa. Pihjalarinne on niin pieni paikka, että ei siellä hirveästi enempää liikennettä voi oikein olla. Tuntuu kulkevan aika usein Kuninkaantien läpi vain. Ei kauheasti ihmsiä tule tai mene. 20 minuutin vuoroväli sellaisessa paikassa ruuhkana on mielestäni oikein hyvä..
 
Ruuhka-aikanahan tuo 27 kulkee V-tunnuksella suoraan Karakallion läpi. Tuolloin linjaa ei tarvikkaan, kun se 20 tosiaan kulkee olleen samoihin aikoihin Asemalla kuin mainittu 27V. Muina aikoina on pyritty ilmeisesti tekemään tasainen 15 minuutin vuoroväli 26:sen kanssa. Pihjalarinne on niin pieni paikka, että ei siellä hirveästi enempää liikennettä voi oikein olla. Tuntuu kulkevan aika usein Kuninkaantien läpi vain. Ei kauheasti ihmsiä tule tai mene. 20 minuutin vuoroväli sellaisessa paikassa ruuhkana on mielestäni oikein hyvä..

Parin viikon päästä 27:lle lisätään ruuhkiin yksi auto lisää, jolloin vuoroväli tipahtaa noin 15 minuuttiin ja ruuhkaa vastaan ajetaan joka toinen vuoro V:nä. Tämä tarkoittaa sitä, että Karakalliossa on reilusti ylitarjontaa kun siellä kulkee ruuhkaa vastaan varsinaisina liityntälinjoina 20, 26 ja 27, joilla yhteensä 8 vuoroa tunnissa Leppävaaraan eli varsinaiseen ruuhkasuuntaan on siis huonompi tarjonta. :lol:
 
Parin viikon päästä 27:lle lisätään ruuhkiin yksi auto lisää, jolloin vuoroväli tipahtaa noin 15 minuuttiin ja ruuhkaa vastaan ajetaan joka toinen vuoro V:nä. Tämä tarkoittaa sitä, että Karakalliossa on reilusti ylitarjontaa kun siellä kulkee ruuhkaa vastaan varsinaisina liityntälinjoina 20, 26 ja 27, joilla yhteensä 8 vuoroa tunnissa Leppävaaraan eli varsinaiseen ruuhkasuuntaan on siis huonompi tarjonta. :lol:


No niin, sittenhän Pihjalarinteen asukki on vähän tyytyväisempi, kun pääsee iltapäivälläkin V-vuorolla. Eipä siitä ole haittaa, että niitä vuoroja on. Eiköhän se ole Ytv:n moka, jos laittavat ylitarjontaa ja liikennevälineet kulkee sitten tyhjillään. 10 minuutin vuoroväli ruuhkana on Karakallioon riittävä. e26 ja e20 ilmeisesti näin tehdään liikennöimään. Kun lasketaan vielä e35, e24T ja e25T sekä 248 on vuoroja riittävästi siis. Joskin kaksi keskimmäistä eivät liikennöi ruuhkassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se vuoroväli niinkään, vaan se Karakallion kierto häiritsee. Vaikka onhan nää kaks linjaa ihan surkeita verrattuna 90-luvun tilanteeseen. Muut alueet ovat näköjään saaneet pitää suorat yhteytensä Tapiolaan ja Helsinkiin, paitsi me.

Ei sieltä Karakalliostakaan aina tule kyytiin ihmisiä - miksiköhän ;)

27 on jostain syystä myös laitettu kulkemaan niin että sen jatkoyhteytenä on melkein aina hidas A-juna. Esim. 21 ja 29 on sidottu lähinnä nopeisiin juniin, vai tuntuuko musta vaan??
 
YTV:n sankarit aikovat kuitenkin lakkauttaa kaikki suorat linjat Espoosta ja Vantaalta Helsinkiin. Kaikki vain pikkuautoihin.
 
YTV:n sankarit aikovat kuitenkin lakkauttaa kaikki suorat linjat Espoosta ja Vantaalta Helsinkiin. Kaikki vain pikkuautoihin.
Eikun liityntälinjoilla kaupunkijuniin ja metroon; nopeampaa ja tehokkampaa joukkoliikennettä raideliikenteella. Kyllä suuntaus on mielestäni hyvä; bussiliikenteen vähentaminen Helsingin keskustassa ja raideliikenteen suosiminen. Vantaan osalta noiden liityntä- ja seutulinjojen suunnittelu "hieman" epäonnistui aluksi.
 
Mikähän mahtaa olla perimmäinen syy siihen, että Turuntien bussilinjoista hyvin harva nykyisin menee suoraan ja suurinta osa kierrätetään Karakallion kautta? Onko Karakallio on jotenkin otettu kampanjakohteeksi, että näyttäisi menevän huikeasti liityntää Leppävaaraan? Riittääkö tosiaan kaikkiin busseihin "kartsilaisia" matkustajia?

Muistan vielä ajan, kun Karakalliontietä ajoi vain Kotkatien risteykseen päättynyt Hämeenkylän Liikenteen linja Helsinki-Karakallio (sai sittemmin numeron 241). Lähderannantietä meni arkipäivinä Karakallion sivuitse Espoon Auton 15 (Tapiola-Lähderanta) ja pari hassua Wickströmin Åken ruuhkavuoroa. Rastaalaan oli Hämeenkylän Liikenteellä muutama vuoro päivässä. Tuosta ajasta tähän päivään Karakalliontien varressa asutus ei ole juurikaan lisääntynyt. Henkilöautokanta näyttää kyllä kasvaneen.

Sen sijaan Rastaalantien ja Leppävaaran kartanon välinen peltoaukea on viime vuosina täyttynyt kerrostaloista (Rastaspuisto vai mikä se nyt onkaan, siellä Lidlin takana). Siltä alueelta on monella pitempi matka "NEXin" (entinen E-huoltamo) luona olevalle pysäkille kuin "vanhasta Karakalliosta" Kuninkaisten pysäkille Turuntien varteen. Kun myös Rastaalaan ja Laaksolahden suuntaan on rakennettu viime vuosina jatkuvasti lisää, niin luulisi lisäliikenteen tarpeen suuntautuvan ennemmin Rastaalantielle kuin Karakalliontielle. Mutta ehkä espoolaiseen malliin kuuluu pientaloalueiden rakentaminen vain ja ainoastaan henkilöautojen varaan. Myös sille Turuntien osuudelle, jolta bussilinjoja on siirretty Karakalliontielle, näkyy rakentuvan koko ajan lisää pientaloasutusta.

(Espoon useimmat kerrostaloalueet jo 60-luvulta kaavoitettiin liikenteellisesti mielettömiin paikkoihin, mutta se on oma tarinansa kunnallispoliittisine lehmäkauppoineen.)

Silloin entisinä aikoina ei ollut mitenkään harvinaista, että karakalliolaisia bussimatkustajia käveli Turuntielle Kuninkaisten pysäkille. Siitä meni kaikki Turuntien bussit Helsinkiin ja kaukoliikenteen vakiovuorot (joita oli runsaasti ja joilla pääsi myös Munkkiniemen ja Mechelininkadun suuntaan). Tapiolaankin pääsi niin Kilon kuin Leppävaaran kautta. Jotkut urheilullisimmat jopa kävelivät Keraan tai Kiloon junalle, mutta se oli jo vähän poikkeuksellista.

En tiedä, mikä on tämän päivän karakalliiolaisen mielikuvamaailma. Onko kolmenkympin köröttely ja pomppiminen yli lukuisten töyssyjen erityisen ihanaa? Lapsuus- ja nuoruusvuosilta muistan nimittäin Turuntien bussit nopeampana vaihtoehtona, joiden käyttöä ei pieni lisäkävely haitannut. Silloin ei tosin Turuntiellä ollut nopeusrajoitustakaan Leppävaaran jälkeen ennen kuin Lähderannantien risteyksessä (eikä pyörätietä, katuvaloja eikä suojatietä). Karakalliontiellä oli 50 km/h eikä töyssyjä, mutta Rastaalantie oli vielä 60-luvulla kapea soratie. Myönnän, että oma vaikutuksensa Turuntielle kävelyyn oli myös varsin tiheä vuoroväli. Bussia ei tarvinnut yleensä kauan odotella. Karakalliontien nykytarjonta on vuorotiheydeltään (vaikkei linjamäärältään) vain varjo Kuninkaisten pysäkin silloisesta tarjonnasta.

Kauempaa - esim. Pihlajarinteestä - tulevien ärtymyksestä nykyisten linjojen kiertelyyn ja kaarteluun olemmekin jo saaneet lukea.
 
Mikähän mahtaa olla perimmäinen syy siihen, että Turuntien bussilinjoista hyvin harva nykyisin menee suoraan ja suurinta osa kierrätetään Karakallion kautta? Onko Karakallio on jotenkin otettu kampanjakohteeksi, että näyttäisi menevän huikeasti liityntää Leppävaaraan? Riittääkö tosiaan kaikkiin busseihin "kartsilaisia" matkustajia?

Nykyään Leppävaaran kaupunkiradan valmistumisen jälkeen Turuntiellä on enää kolme 200-sarjan seutulinjaa 231, 248 ja 270, joista jälkimmäiset jatkavat Leppävaarasta Karakallion suuntaan ja 248 ainoana kiertää Karakalliontien siis kautta kerroastaloalueen ja ostarin kautta. En siis oikein ymmärrä pointtiasi, että linjoista suurin osa kiertää Karakallion kautta kun niitä ylipäätään on vain kaksi jäljellä. Itse asiassa tilanne on kääntynyt päinvastoin siitä mitä se oli ennen kesää 2006. Silloin kulki vielä linja 261 (Helsinki - Kuurinniitty), jonka ilta- ja sunnuntaivuorot ajettiin T-tunnuksella Karakalliontien kautta. Nykyään e51 korvaa Leppävaara - Kuurinniitty -osuuden mutta ainoatakaan vuoroa ei ajeta Karakallion kautta.

Sen sijaan Rastaalantien ja Leppävaaran kartanon välinen peltoaukea on viime vuosina täyttynyt kerrostaloista (Rastaspuisto vai mikä se nyt onkaan, siellä Lidlin takana). Siltä alueelta on monella pitempi matka "NEXin" (entinen E-huoltamo) luona olevalle pysäkille kuin "vanhasta Karakalliosta" Kuninkaisten pysäkille Turuntien varteen. Kun myös Rastaalaan ja Laaksolahden suuntaan on rakennettu viime vuosina jatkuvasti lisää, niin luulisi lisäliikenteen tarpeen suuntautuvan ennemmin Rastaalantielle kuin Karakalliontielle. Mutta ehkä espoolaiseen malliin kuuluu pientaloalueiden rakentaminen vain ja ainoastaan henkilöautojen varaan. Myös sille Turuntien osuudelle, jolta bussilinjoja on siirretty Karakalliontielle, näkyy rakentuvan koko ajan lisää pientaloasutusta.

Tulevan syysliikenteen alkaessa e25:n vuoroväli pienenee 40-45 minuuttiin Högnäsin vuorojen siirtyessä e20:lle. 25 on ehkä vähän ongelmallinen linja, sillä Riihiniityntieltä aina Lähderantaan saakka on pelkkiä kahden auton talouksia ja siksi 25 on päiväsaikaan melko hiljainen linja, tosin ruuhka-aikaan matkustajia on viimeistä penkkiä myöten. Lisäksi 24:lle tuli jo viime vuonna vuorovälin lyhentäminen ruuhka-aikana sen ollessa keskimäärin 25 min (20/30).

En tiedä, mikä on tämän päivän karakalliiolaisen mielikuvamaailma. Onko kolmenkympin köröttely ja pomppiminen yli lukuisten töyssyjen erityisen ihanaa? Lapsuus- ja nuoruusvuosilta muistan nimittäin Turuntien bussit nopeampana vaihtoehtona, joiden käyttöä ei pieni lisäkävely haitannut.

Itse alueella vuosia asuneena voin todeta että linjan 17 (Tapiola-Leppävaara-Espoon Keskus) menettäminen pian kaupunkiradan valmistumisen jälkeen oli kova menetys ja etenkin lapsiperheille linja oli erittäin hyödyllinen. Ennen kaupunkiradan valmistumista itsekin kävelin montaa kertaa Kuninkaisten risteykseen, koska Karakallion kautta kulki vähemmän liikennettä. Nyt sitä pysäkkiä ei tarvitse käyttää kuin iltoina ja viikonloppuaamuina. Nykyään karakalliolaiset tuntuvat valittavan bussien peräkkäinajosta (kuitenkin vuorotarjonta on kasvanut huimasti kaupunkiradan valmistuessa) joka osaltaan onkin totta tietyllä hetkellä päivää ja esimerkiksi sunnuntaisin 24 ja 27N kulkevat peräkanaa ja puoli tuntia myöhemmin 25 ja 27N. Mutta mitä tuleen alueen töyssyihin ja liikennevaloihin niin olen erittäin tyytyväinen linjan 20 uudistukseen joka tulee kulkemaan Lähderannasta suoraan Karakallioon Lähderannantietä.
 
Takaisin
Ylös