YTV-alueen huonoin bussilinja

Mutta mitä tuleen alueen töyssyihin ja liikennevaloihin niin olen erittäin tyytyväinen linjan 20 uudistukseen joka tulee kulkemaan Lähderannasta suoraan Karakallioon Lähderannantietä.

Kuten myös, näin Lippajärven näkökulmasta. Vaikka syksyn koittaessa 509 olisi ollut kullanarvoinen kulkine, mutta tyydytään siihen mitä tarjotaan. Onni olisi vielä suurempi, jos edes joku ruuhka-ajan vuoro tuolla kakskymppisellä ajaisi Lähderannantielta suoraan Vanhalle Turuntielle ja edelleen Leppävaaraan. Näin ei ilmeisetikkään kuitenkaan ole...? Reippahasti Järvenperä-Lähderanta sunnalta kulkee porukkaa Leppävaaran suuntaan, joten ei varmaan ihan hölmö/kannattamaton juttu tuollainen vuoro olisi, vaikka tästä omalta kotinurkalta palvelee jo tuo melko nopea aamun 27V.
 
Viimeksi muokattu:
En siis oikein ymmärrä pointtiasi, että linjoista suurin osa kiertää Karakallion kautta kun niitä ylipäätään on vain kaksi jäljellä.

"Pointtini" ei koskenut pelkkiä seutulinjoja, vaan erityisesti Espoon sisäisiä eli Leppävaaran junien syöttölinjoja. Eikös Turuntien suunnan joukkoliikenne ole ainakin periaatteessa rakennettu syöttöliikenteen varaan ja suorat seutulinjat nykyisin poikkeus, joka tarvitaan yhteydeksi Pitäjänmäentien - Vihdintien - Mannerheimintien suuntaan.

Käytännössä tuo syöttöliikenne ei tunnu ihan kitkattomasti junien kanssa osuvan yhteen. Onpahan vaan pätkäisty sisäiset linjat Leppävaaran asemalle. Kaikkiaan tuo Leppävaaran vaihtoasema on muutenkin järjestetty sellaiseen rakoseen, johon sille henkilöautoilun ja kauppakeskusten puristuksessa on muodon vuoksi jätetty vähän tilaa. Ihanteellinen asema (jota ei tietenkään siihen millään ilveellä enää tule) olisi ollut sellainen, jossa kaikki Leppävaaraan päättyvät ja Leppävaaran kautta kulkevat linjat (myös Jokeri ja seutulinjat) pysähtyisivät kaupunkiradan raiteiden välissä tarjoten selkeän ja välittömän vaihtoyhteyden ilman pitkiä seikkailuja. Mutta tuleehan junamatkustajan elämään vaihtelua ja arpapelinomaista jännitystä, kun vaikkapa Karakallioon menevä seuraava bussi on taas eri laiturissa kuin viimeksi tai peräti Turuntiellä.

Ihmettelen edelleen, kannattaako ajattaa monta linjaa ihan peräkkäin ja jopa samalla minuutilla Karakalliontien kautta? Toki Karakalliosta on silloin tällöin joku kulkee länteenkin päin, mutta eiköhän suurin matkustajamäärä kuitenkin suuntaudu Leppävaaraan?

Kun 261 muuttui 51:ksi, niin miten suuri joukko kärsii siitä, ettei Kauniaisten suunnasta pääsekään Karakalliontielle?

25 on ehkä vähän ongelmallinen linja, sillä Riihiniityntieltä aina Lähderantaan saakka on pelkkiä kahden auton talouksia ja siksi 25 on päiväsaikaan melko hiljainen linja, tosin ruuhka-aikaan matkustajia on viimeistä penkkiä myöten. Lisäksi 24:lle tuli jo viime vuonna vuorovälin lyhentäminen ruuhka-aikana sen ollessa keskimäärin 25 min (20/30).

Jos Espoossa olisi viime vuosikymmenien talonrakennusbuumin myötä rakennettu myös selkeämpi joukkoliikenne, niin vähemmillä autoilla Laaksolahdenkin taloudet pärjäisivät.

Itse alueella vuosia asuneena voin todeta että linjan 17 (Tapiola-Leppävaara-Espoon Keskus) menettäminen pian kaupunkiradan valmistumisen jälkeen oli kova menetys ja etenkin lapsiperheille linja oli erittäin hyödyllinen.

Kyseinen linja oli jo "dinosaurusten aikaan", kun itse asuin Kartsissa, erittäin hyödyllinen. (Vaikka linja kulkikin silloin suoraan Turuntietä. Asialla olivat Åberg, Laurila ja Wickström). En ymmärrä, miksi se piti lakkauttaa. Kaupunkiradan syöttöä olisi ihan hyvin voitu hoitaa 17:lläkin.

Hyvää palvelua niin Karakallioon kuin muillekin alueille olisi tasaisin, riittävän tihein välein kulkeva liikenne, joka samalla tarjoaa myös tasaisin välein suoria yhteyksiä eri kohteisiin kaupungissa ja seudulla. Sitä vaan ei osata - vai eikö halutakaan - rakentaa, vaan mieluummin ajatetaan esim. kolme autoa minuutin välein ja sitten taas pitkä tauko. Sisäinen, syöttö- ja seutuliikenne on monin paikoin rakennettu toisistaan erillisinä palasina eikä saman liikennejärjestelmän yhteen liittyvinä osina.
 
Ihmettelen edelleen, kannattaako ajattaa monta linjaa ihan peräkkäin ja jopa samalla minuutilla Karakalliontien kautta? Toki Karakalliosta on silloin tällöin joku kulkee länteenkin päin, mutta eiköhän suurin matkustajamäärä kuitenkin suuntaudu Leppävaaraan?

Viiden vuoden aikana tilannetta on paranneltu melko hyvin niin ettei peräkkäinajosta koidu enää kovin paljon harmia. Ensimmäinen vuosi ajettiin 26:tta 20 min ja 27:aa 30 min välein, joka on aivan toivoton yhdistelmä. Pari vuotta oli yksi ajankohta jolloin Leppävaarasta lähti 14.10 / 35, 14.10 / 20, 14.12 / 26 ja 14.12 / 27 eli ruuhkien alku- ja loppuajankohtina on samaan aikaan sekä 20 että 27 vuoroja, joka näkyy sillä että se Leppävaaran laiturista kauempaa lähtenyt kulki lähes tyhjänä. Juuri postilaatikosta tulleessa uudessa aikataulussa iltapäiväruuhka on ehkä paras koskaan Karakallioon suuntautuvilla linjoilla. A-junalta on edelleen yhteys linjoille 20 ja 26, mutta nyt 24:n ja 25:n lähdöille suurin osa yhteyksistä tulee nopeilta E, S ja U-junilta, joka vähentää siten peräkkäinajoa.

Turuntietä kulkevien linjojen liikennöintiä on paranneltu yhtä hyvin viime vuosina. 28:lle on lisätty ruuhkaan lisätarjontaa ja nyt myös 21:llä ja 27:lla vuoroväli tihenee. Lisäksi 270:lla vuoroväli paranee 20:een minuuttiin.

Kun 261 muuttui 51:ksi, niin miten suuri joukko kärsii siitä, ettei Kauniaisten suunnasta pääsekään Karakalliontielle?

Havainnollistin siinä, että viime vuosien aikana Karakallion ilta- ja sunnuntailiikennettä on pikemminkin vähennetty 261T:n lakkauttamisella. Tosin liikenne Karakalliossa on kuitenkin riittävä noina ajankohtina. Muutenhan 51 on ollut melkoinen mahalasku. Suurin käyttäjäryhmä on koululaiset ja suurimman osan ajasta linja kulkee tyhjänä.
 
Juuri postilaatikosta tulleessa uudessa aikataulussa iltapäiväruuhka on ehkä paras koskaan Karakallioon suuntautuvilla linjoilla. A-junalta on edelleen yhteys linjoille 20 ja 26, mutta nyt 24:n ja 25:n lähdöille suurin osa yhteyksistä tulee nopeilta E, S ja U-junilta, joka vähentää siten peräkkäinajoa.

Turuntietä kulkevien linjojen liikennöintiä on paranneltu yhtä hyvin viime vuosina. 28:lle on lisätty ruuhkaan lisätarjontaa ja nyt myös 21:llä ja 27:lla vuoroväli tihenee. Lisäksi 270:lla vuoroväli paranee 20:een minuuttiin.

Tuohan kuulostaa hyvältä! Kun vielä niille 51-linjan tyhjille vuoroillekin tehtäisiin jotakin, niin ok.

Vanhojen muistelua muuten vielä sen verran, että silloin "muinaisuudessa" Karakalliosta Kauniaisiin kulkeneet koululaiset menivät linjavuoroilla Turuntieltä Kallion kyydissä tai sitten fillarilla. (Tuo Graniin suuntautuva 51 on Kaarlo E Kallion linjaston peruja.) Åke Wickström ajoi koululaiskuljetuksia Karakalliosta jonnekin Kauklahden suuntaan. Omia muistoja noista matkoista ei ole, kavereiden kertomaa vain, kun omat oppikoulumatkani Karakallion aikoina kuljin bussilla Helsinkiin (kansakoulussa kävin jalkaisin tai hiihtäen Viherlaaksossa ja Rastaalassa).
 
Viimeksi muokattu:
Pitää palata vanhaan aiheeseen.
Linjalle h69 pitäisi tehdä jotain. Linja on aika epätäsmällinen ruuhka aikaan. Jos messukeskuksessa tai jäähallilla on jotain tilaisuuksia tilanne pahenee, voi ajaa jopa 3 bussia peräkkäin,vaikka on 12min vuoroväli. Kun pukinmäen puolella eskolantie,kenttätie,syystie on ainoa linja malmin asemalle h69, niin myöhästelystä johtuen siellä saa odottaa puoli tuntia h69:ää että se tulee. Eikä h71v:stä ole apua kun se ei aja malmille saakka
 
Pitää palata vanhaan aiheeseen.
Linjalle h69 pitäisi tehdä jotain. Linja on aika epätäsmällinen ruuhka aikaan. Jos messukeskuksessa tai jäähallilla on jotain tilaisuuksia tilanne pahenee, voi ajaa jopa 3 bussia peräkkäin,vaikka on 12min vuoroväli. Kun pukinmäen puolella eskolantie,kenttätie,syystie on ainoa linja malmin asemalle h69, niin myöhästelystä johtuen siellä saa odottaa puoli tuntia h69:ää että se tulee.

Jaa, vanha aihe. En jaksanut lukea, onko 69:stä aiemmin keskusteltu.

Itse melkein katkaisisin linjan kahtia täsmällisyysongelmien vuoksi. Matkustajien vaihtuvuus on sivua kohden Helsingin sisäisistä linjoista korkeimpia. Eli melko harva hyötyy siitä, että linja on pitkä ja hidas. Sopiva kohta saattaisi olla Oulunkylän kohdilla. 69 voisi päättyä esimerkiksi Oulunkylän asemalle. Lyhentyvän 69:n voisi yrittää kierrättää Kätilöopiston kautta, koska sieltä tulee melko paljon 65A:han kyytiin. Ehkä yhteydellä Pasilan asemalle olisi kysyntää.

Oulunkylän ja Käpylän välimaastosta voisi lähteä liityntälinja Malmin suuntaan, joka kulkisi todennäköisesti melko täsmällisesti. Aikataulun voisi kytkeä ruuhka-aikaan Oulunkylässä K-junaan ja Pukinmäessä I-junaan. Matka bussilla kestää noin 5 minuuttia pitempään kuin junalla.
 
Tuohan kuulostaa hyvältä! Kun vielä niille 51-linjan tyhjille vuoroillekin tehtäisiin jotakin, niin ok.

Ne pitäisi vaan lakkauttaa. Turha siellä Granissa montaa vuoroa yhtä aikaa kulkee, kun herroilla on audit sun muut. Lauantaisinkin on parhaimmillaan 2 vuoroa tunnissa. Puolet liikaa, yksi vuoro tuntiinsa viikonloppuisin. Arkisin tunnin vuoroväli päivällä, ja V-vuorot lakkautukseen. Näin saadaan Kaunialaan 30 minuutin vuoroväli.
 
Ne pitäisi vaan lakkauttaa. Turha siellä Granissa montaa vuoroa yhtä aikaa kulkee, kun herroilla on audit sun muut. Lauantaisinkin on parhaimmillaan 2 vuoroa tunnissa. Puolet liikaa, yksi vuoro tuntiinsa viikonloppuisin. Arkisin tunnin vuoroväli päivällä, ja V-vuorot lakkautukseen. Näin saadaan Kaunialaan 30 minuutin vuoroväli.

51:n perusvuorojen ongelmana Tunnelitien eteläpuolisten osien kannalta on nimenomaan se, että ne tekevät Kauniaisten kohdalla niin suuren lenkin. Se vähentää varmasti kyseisen linjan houkuttelevuutta. Kyllä pientaloalueiltakin varsinkin ruuhka-aikana tulisi matkustajia, jos vain joukkoliikennevaihtoehto olisi tarpeeksi houkutteleva. Kyllä V-vuoroja ruuhka-aikaan pitää olla tarjolla. Näin kenties voidaan saada jokunen Kuurinniityssä asuva houkuteltua käyttämään joukkoliikennettä.

Tietenkin yhtenä vaihtoehtona voisi olla, että Kuurinniittyä ja Kauniaisten länsiosia alkaisi palvella linjan 61A tapainen syöttölinja Kauniaisten asemalle. Tämän linjan aikataulut täytyisivät sopia yhteen junaliikenteen aikataulujen kanssa. Linjahan voisi olla esimerkiksi Kuurinniitty - Kauniainen as. - Jorvi.
 
Kyllä pientaloalueiltakin varsinkin ruuhka-aikana tulisi matkustajia, jos vain joukkoliikennevaihtoehto olisi tarpeeksi houkutteleva. Kyllä V-vuoroja ruuhka-aikaan pitää olla tarjolla.

Yksi vaihtoehto olisi se, että 51:sen perusreitti muutetaan nykyisin olevan V-reitin malliseksi. Tilalle perustetaan 51T, joka ajaa muutaman vuoron Kaunialan kautta. Paikkaamaan 109:selle jokin K-vuoro, joka ajaisi Kaunialan kautta ja edelleen Koivuhovin aseman ohi Kauniaisiin. Näin saataisiin Kaunialasta suora yhteys Jorviin, ja toisaalta 261:sen aikainen suora yhteys Helsinkiin. Samanlainen systeemi kun nykyisin 231:sellä, joskin vuoroja enemmän. Myös 212:sta vuorojen määrää tulisi tarkastella.
 
Itse asiassa vuoteen 1989 asti tuonne pääsi muutaman kerran päivässä arkisin seutulinjalla 742 Helsinki - Myrbacka (ts. Rautatientorilta Itäkeskuksen kautta Östersundomiin, josta Sotungintietä Sotunkiin. Päätepysäkki taisi olla Nybyggetintien päässä, jonne sittemmin pääsi parin vuoden ajan linjalla 515 ja vuodesta 1991 alkaen pikkubussilinjalla 3.
Linjan 742 Helsinki-länsisalmi-Myrbacka aikataulu 1987
Helsinki
06.15F 14.15Z 16.45
Nyrbacka
06.15Z 07.05 15.10ZZ 17.25Z
F=Fazerilan kautta Z=Valiolle ZZ=Valiolta
Hakunilan Liikenne Oy

Tuo linja 742 pitää paikkansa (vanha reitti esim v.1976 oli kyllä HKI-Mellunkylä-Rajakylä-Fazerila-Valio-Myrbacka lähdöt 6.15 kummastakin päästä sekä HKI 14.15 ja Myrbacka 15.10), mutta pikkubussilinja 3:n päätepysäkki on Länsisalmen "kylässä" eli Västersundom. Sieltä on vielä maktaa 2 km Vikkulaan jota aiemmin sanottin myös Länsimäeksi (Västerkulla) kartanon mukaan, jonka peltoja ja metsiä alue pääasiallisesti on, kunnes nimi Länsisalmi annettiin 70 -luvun puolessa välisää Rajakylän vierssä olevalle uudelle lähiölle.

Joten siten vuoden 1989 ei ole ollut liikennettä sinne saakka.
Linjan 515 Sörnäinen-Sotunki aikataulu vuodelta 1989
Sörnäinen 06.15 07.00 15.00 15.50 16.50
Sotunki 06.10 07.05 07.55 14.55 16.00
Hakunilan Liikenne Oy
ja Vantaan linjakartta1989-1990

Ja paria vuotta myöhemmin kyseinen linja myöskin lakkautettiin ja korvattiin linjalla 83 Länsisalmi-Tikkurila
(aikataulu vuodelta 1992)
Länsisalmi 06.05 07.05 07.45 09.05 10.05 12.05 13.05 14.05 15.05 16.05
Tikkurila 06.15 06.55 08.05 09.05 12.00 13.00 14.00 15.00 16.00
Hakunilan Liikenne Oy
Jossain vaiheessa 83 lakkasi myöskin kulkemasta tuonne perukoille.
Nykyään ei edes tikkurilasta pääse suoraan länsisalmeen, Pitää vaihtaa Hakunilassa linjaan 3 tai 88 ja Sotungin perukoille minne 515 meni kulkee vain linja 3 (Jota kaikki ei edes pidä bussilinjana koska sitä ajetaan ns pikkubussilla, sillä pitäähän bussilinjalla olla ns isobussi).
 
Viimeksi muokattu:
Jaa, vanha aihe. En jaksanut lukea, onko 69:stä aiemmin keskusteltu.

Oulunkylän ja Käpylän välimaastosta voisi lähteä liityntälinja Malmin suuntaan, joka kulkisi todennäköisesti melko täsmällisesti. Aikataulun voisi kytkeä ruuhka-aikaan Oulunkylässä K-junaan ja Pukinmäessä I-junaan. Matka bussilla kestää noin 5 minuuttia pitempään kuin junalla.

eikös siellä suunnalla mene 52a ja 512? Jos 69 kävisi kääntymässä jossain siinä Käskynhaltijantien liikenneympyrässä ja jengi pois kävellä sitten toiselle pysäkille...
 
Kun täällä on kirjoitettu linjan 74 vähäisistä matkustajamääristä, niin laitan tähän havaintoni iltapäivän 15:52 lähteneen linjan matkustajamäärän kehityksestä. Noustuani Haapaniemen pysäkin kohdalta kyytiin, matkustajia oli minun lisäkseni 10. Sörnäisistä matkustajia nousi 2, Vallilan kohdalta 4, Arabiasta 9, Viikistä arviolta 17. Pihlajamäestä 1 ja vähän sen jälkeen 1 ja vielä Malmin kohdalta 4. Yhteensä matkoja tuli lähestulkoon 50. Malmin kohdalla oli vielä runsaasti väkeä ja iso joukko matkusti Tapanilaan. Eli kyllä ruuhka-aikaan väkeä tuntuu riittävän.

Hakaniemestä, Arabianrannasta ja Viikistä on hyvä olla suora yhteys Tapanilaan ja Malmin pohjoisosiin. Tapanilassa Hiisikujan tienoilla rakennetaan uutta asuinaluetta: tiivistä ja matalaa rakentamista ja kerrostaloja. Tälläkin hetkellä sinne on pari kerrostaloa rakenteilla. Asukkaita on siis tulossa linjan reitin varrelle ainakin jonkin verran lisää.
 
Takaisin
Ylös