Syvällä on ratikan vastustaminen Järviluomalla. Kaikki mahdollinen voidaan tehdä, jotta ei vaan rakennettaisi modernia raitiotietä muuttamaan seudun asukkaiden käsitystä ”maailman parhaasta joukkoliikenteestä”.
Kyse ei ole ratikkavihasta, vaan siis bussi-Jokerin kapasiteetin nostosta kesken Concordian Bus Finlandin sopimuskauden ja tällä kertaa ihan konkreettisesti, eikä vain vuoroväliä jatkuvasti tihentämällä erilaisilla "apulinjoilla", joita jo nyt ovat h52A ja h52V. Jos luulet, että se ratikkarata syntyy ihan tuosta vaan hetkessä, niin on se melkoista utopiaa. Käsittääkseni se on juuri paraikaa suunnittelun alla ja kyllä minäkin haluan toki nähdä Jokeri pikaraitiotienä; kyllä se sieltä tulee. Nivelbussit Jokerille ruuhka-aikoina ovat juuri nyt se paras keino, jota se linja on kaivannut jo pitkään. Jokeri on Suomen ainoa todelliseksi BRT:ksi nimetty bussijärjestelmä (myös
wikipediassa), mutta odottaa nousemistaan Suomen ensimmäiseksi pikaraitiotieksi (kenties).
Toinen kummajainen on kieltää bussiliikenteen aikataulun mukaisen ajon mahdollisuus. 550:llä on jo nyt ajantasauspysäkkejä. HELMI-järjestelmän näyttö esittää jatkuvasti, ollaanko aikataulusta edellä vai jäljessä. Jos halutaan, aikataulua voi noudattaa vaikka Vaalimaalta Turkuun. Tietenkin tilannetta helpottaa avorahastus, sillä pysäkkiaikojen hallinta karkaa käsistä, jos vaunun koko kasvaa mutta sisääntuleva liikennevirta ei kasva. Mutta että yksi bussilinja jaettaisiin kahdeksi siksi, ettei aikataulun mukainen ajo muka ole mahdollista. Liityntäliikenteen erinomaisuuttako tälläkin hölmöilyllä puffataan?
Mitä ihmettä oikein ajat takaa? Jokeri-Bussit noudattavat noita välipisteaikoja tarkalleen, mutta lyhyestä vuorovälistä johtuen ne usein saavat kiinni toisiaan ja ketjuuntuvat. Nämä tasataan sitten noilla välipisteajoilla, jotta vuoroväli olisi mahdollisimman tasainen. Avorahastus ei ole käytössä Jokerillakaan ja YTV-alueen kuljettajan yksi tehtävistä on edelleen tarkastaa kyytin tulevien matkustajien matkaoikeudet (tarkastaa liput tai myydä niitä).
Haluaisin myös nähdä rehellisesti tehdyt laskelmat tuplanivelbussin edullisuudesta. Nivelautoista on luovuttu siksi, että niiden ylläpitokulut olivat kohtuuttoman suuret kapasiteettiin (siis istumapaikat?) nähden verrattuna 3-akseliseen kiinteään koriin. Kun kalliita niveliä on autossa kaksi ja istumapaikkoja ei juuri saada lisää, mikä mahtaakaan olla todellinen edullisuus. Lisäksi arvaan, että tuplanivelelle tarvitaan paikoin katurakenteiden uusimista, jotta pelivaraa risteyksissä ja mutkissa varmasti riittää. Eivät ne isoja kuluja ole, mutta kuluja kumminkin.
Nivelbussi ei vaadi sen enempää katutilaa kuin mikään muukaan bussi. Se kääntyy aivan samoista kulmista, kuin 2-akselinen sisarensa. Toki tällaisella tuplanivelbussilla ei saa joutua tilanteeseen, että eteenpäin ei voi enää mennä ja jouduttaisiin peruuttamaan. Samaten talvikeli voi varmasti olla kriittinen asia ko. bussille. Sitähän nyt sitten tullaan testaamaan, jos ensimmäinen koeauto saadaan testiin jo lähitulevaisuudessa.
Olisi mitä suurin syy kiirehtiä raitiotietä valmiiksi sopimuskauden päättymiseen mennessä, sillä bussilla noita lukemia ei hoideta. Eikä kannatakaan hoitaa.
Asioita kannattaa aina kokeilla, kuten tätä tuplanivelbussiakin ja sen soveltuvuutta YTV-liikenteeseen. Ennen emme tiedä sitä. Concordia Busin hienosti alkaneella sopimuskaudella se onnistuu mainiosti.
Bussilla, ei edes tuplanivelbussilla, ole ratikan kapasiteettia, mutta juuri nyt tämä on välttämättömin asia, mitä YTV-liikenne voi tehdä. Pikaratikka tulee sitten aikanaan.
Tuplanivelbussin kokeilu on minusta OK, mutta ennen sitä on turha puhua niiden hankinnasta. Jo nyt on tilanne sellainen, että Jokeri-sopimus poikkeaa muista sopimuksista pituuden vuoksi, kun autoja ei voi maalauksen vuoksi käyttää muualla. Jos nykyautot pannaan ajoon muualle, YTV joutuu vähintäänkin maksamaan uudelleenmaalauksen. Ja jos sitten sorvattaisiin sopimusta tuplanivelautoista, siinä ei ehkä edes 7 vuotta riittäisi. Maalauksen vaihto kun ei tekisi busseja käyttökelpoiseksi missä vain muualla.
Ei homma nyt ihan noin vaikeaa olisi noiden "alennettavien" Jokeri-telien osalta. Revitään siis Jokeri-teipit pois niin, ettei missään lue mitään Jokeriin viittaavaa ja jäljelle jää vain sini-vihreä pohjaväri ja kas: meillä onkin siinä uusi YTV-liikenne-väritys, joka ainakin omasta mielestäni kelpaisi nimenomaan tilaajaväriksi seudulle. Tai sitten ajetaan noin vain (siis ilman Jokeri-teippejä toki): kai olet huomannyt, että CBF:llä on kolme kaasuteliä "HKL-Bussiliikenne"-värityksessä ihan normaalissa liikenteessä. Niissä on vain "CONCORDIA > BUS"-tarra etuoven yläpuolelle sekä yhtiön järjetysnumero osoittamassa niiden todellista haltijaa nykyään. Ne ovat ne ennen Helbillä käytössä olleet maakaasu-telit, jotka CBF liisasi Volvolta paikkaamaan akuuttia autopulaansa.