YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Hukkatilaa on paljon

Miltä osin koet, että autoissa on hukkatilaa? Haluttaessa pitää kiinni tietystä istuinväljyydestä, ei istuimia voi aivan ahtaimpiin koloihin sijoittaa. Kuten huomaamme, niin göteborgilaisessa autossa on monin paikoin istuimia pitkittäin, mutta ne ovat paikoissa joihin tavallisia poikittaisia istuimia ei saisi laitettua enempää kuin sen kaksi. Nyt saavutetaan kuitenkin leveämpi käytävä.

Autossa on kaksi lastenvaunupaikkaa kahdella keskimmäisinä sijaitsevilla oviaukoilla. Etummainen lastenvaunutila on ovikyljellä koska perinteisellä lastenvaunupaikalla sijaitsee auton moottori. Pienellä säätämisellä, istumaväljyydestä ja lastenvaunupaikoista tinkimällä autoon voisi saada enemmän istumapaikkoja kuin nyt, mutta ei hirmuisesti. Lopuksi vielä muutama kuva auton takaosasta: 3 & 4.
 
Göteborgin kaksinivelbusseissa on kyllä melkolailla käytetty kaikki istumatilaksi kelpaava tila hyödyksi. Istuimia voisi olla vaikea saada enempää.
Zürichin kaksinivelisessä sarvijaakossa on 62 istumapaikkaa. Lucernin vastaavassa on yksi enemmän. Istumapaikkoja saisi siis ainakin muutaman lisää.

Kuten täälläkin jo huomautettiin, edes kaksinivelisten bussien kapasiteetti ei kohta riitä. Mitä seuraavaksi? Kaksikerroksisia kaksinivel-kolmitelibusseja?

Kaksinivelbussien vuoroväli ja energiankulutus huomioonottaen sähkökäyttöinen ratkaisu maksaisi itsensä takaisin nopeasti. Matkustajaliikenteen lisääntyessä raitiotie (tai metro!) on ainoa vaihtoehto. Nyt kipin kapin rataa rakentamaan!
 
Miltä osin koet, että autoissa on hukkatilaa? Haluttaessa pitää kiinni tietystä istuinväljyydestä, ei istuimia voi aivan ahtaimpiin koloihin sijoittaa

Onhan tuo kieltämättä aika hyvin hyödynnetty. Mutta silti tuntuu, että istuimia ei olisi paljon enempää kuin telibussissa. Nivelbusseille ei ole minusta oikein markkinarakoa. Keskustassa suurella määrällä seisomapaikkoja olisi käyttöä, mutta ratikka ja metro hoitavat tuollaiset matkustajamäärät luontevammin. Pidemmillä matkoilla taas seisominen on epämiellyttävää ja raskas raideliikenne tai pikaraitiotie on minusta parempi vaihtoehto.
 
Jokerilla olisi alun perinkin pitänyt lähteä nivelillä liikkeelle. Tämä tosin oli tarkoituskin ennen kuin matalalattiaiset telibussit tulivat Suomen markkinoille. Jos jossain kaksinivelisiä busseja testataan, niin varmaan Jokeri on toistaiseksi järkevin vaihtoehto. Matalalattiaisuus ja kahden nivelin vaatima tila kylläkin syö istumapaikkoja.

Mielenkiintoista on, että aiotaanko Jokerin vuoroväliä tihentää, kun uudet bussit tulevat. Muutoinhan nykyisiä autoja pitäisi vastaavasti poistaa. Jos nivelet sijoitetaan telivuorojen joukkoon, todennäköisesti suunnitellaan epätasaisia vuorovälejä. Sen jälkeen peräkkäin ajo vain kasvaa.
 
Jos ja kun uusia kaksoisniveliä hankitaan niin uskoisin että niillä korvataan nykyisiä telibusseja, kirjoituksessa puhuttiin kuudesta uudesta kaksoisnivelestä joten kuudelle telille pitäisi löytää uusia töitä ja eiköhän niitä concordialla riitä kun uutta liikennettä on viime aikoina voitettu runsaasti, jos ei muuta niin niillä voisi korvata osan vanhoista teli-ikaruksista joille tulee ikää jo kahdeksan vuotta.
 
Jos ja kun uusia kaksoisniveliä hankitaan niin uskoisin että niillä korvataan nykyisiä telibusseja, kirjoituksessa puhuttiin kuudesta uudesta kaksoisnivelestä joten kuudelle telille pitäisi löytää uusia töitä ja eiköhän niitä concordialla riitä kun uutta liikennettä on viime aikoina voitettu runsaasti, jos ei muuta niin niillä voisi korvata osan vanhoista teli-ikaruksista joille tulee ikää jo kahdeksan vuotta.
Älä tosiaan huoli, kyllä niille Jokerilta tavallisille linjoille "alennetuille" teleille töitä riittää yllinkyllin. Mutta ensin pitää Jokeri-teipit repiä pois, sillä siinä asussa niillä ei ole asiaa muuhun linjapalvelukseen.
 
Jos ja kun uusia kaksoisniveliä hankitaan niin uskoisin että niillä korvataan nykyisiä telibusseja...
Tuplanivelbussin kokeilu on minusta OK, mutta ennen sitä on turha puhua niiden hankinnasta. Jo nyt on tilanne sellainen, että Jokeri-sopimus poikkeaa muista sopimuksista pituuden vuoksi, kun autoja ei voi maalauksen vuoksi käyttää muualla. Jos nykyautot pannaan ajoon muualle, YTV joutuu vähintäänkin maksamaan uudelleenmaalauksen. Ja jos sitten sorvattaisiin sopimusta tuplanivelautoista, siinä ei ehkä edes 7 vuotta riittäisi. Maalauksen vaihto kun ei tekisi busseja käyttökelpoiseksi missä vain muualla.

Minusta puhe tuplanivelbussista jonkinlaisena ratkaisuna on täysin absurdia jo sen tiedon kanssa, mitä nyt on. Tulee mieleen vastaava keskustelu Tampereelta jo aikaisemmin. Nyt on sentään jätetty puheet 300 matkustajasta, mikä on lähes penkittömän brasilialaisen korkealattiabussin siellä hyväksytty matkustajamäärä. Tuplanivelbussin perusongelma on, ettei siihen vaan mahdu paljon lisää matkustajia suhteessa pituuteen. Nivelet ovat tehotonta pituutta ja kumipyörät valtavia tilanviejiä.

Bussi soveltuu ohuille matkustajavirroille. Jokerin tapauksessa oikea ratkaisu on ratikka.

Antero
 
Mielenkiintoista on, että aiotaanko Jokerin vuoroväliä tihentää, kun uudet bussit tulevat. Muutoinhan nykyisiä autoja pitäisi vastaavasti poistaa. Jos nivelet sijoitetaan telivuorojen joukkoon, todennäköisesti suunnitellaan epätasaisia vuorovälejä.

Valistunut arvaukseni on, että vuorovälejä ei aiota tihentää. Siksihän haetaan ratkaisua suuremmasta yksikkökoosta, jotta ei tarvitsisi mennä alle 5 min vuoroväleihin. Nykyisellä infralla ja liikennöintikäytännöllä autot ketjuuntuvat jo nyt, joten vuorovälin tihentäminen tarkoittaisi kenties vain autojen kulkemista kahden tai kolmen auton ryppäissä entistä useammin.

Suuremmalla yksikkökoolla voidaan kuitenkin saavuttaa säästöä kun yksittäisellä vuorolla matkustajat eivät enää mahdu yhden auton kyytiin. Tällaisia vuoroja on jo nyt aamuruuhkassa ja niitä ajetaan kahdella autolla. Lisäautot lähtevät liikkeelle Viikin tiedepuiston pysäkiltä hieman ennen vuoroauton saapumista. Sijoittamalla kaksinivelisiä busseja näihin kuormitetuimpiin lähtöihin voidaan säästää henkilöstökuluissa kun selvitään yhdellä autolla ja kuljettajalla.

Itse koen tämän hankkeen positiivisena. YTV on lähtenyt hyvin määrätietoisesti ratkaisemaan akuuttia ongelmaa. Se ei kuitenkaan riitä, vaan samaan aikaan pitäisi katsoa myös tulevaisuuteen, siihen päivään kun Jokeri-linjan nykyinen sopimus päättyy. Silloin eivät kaksiniveliset bussit enää välttämättä ole riittävä ratkaisu, ja se on tässäkin keskustelussa jo moneen otteeseen todettu.
 
Syvällä on ratikan vastustaminen Järviluomalla. Kaikki mahdollinen voidaan tehdä, jotta ei vaan rakennettaisi modernia raitiotietä muuttamaan seudun asukkaiden käsitystä ”maailman parhaasta joukkoliikenteestä”.
Kyse ei ole ratikkavihasta, vaan siis bussi-Jokerin kapasiteetin nostosta kesken Concordian Bus Finlandin sopimuskauden ja tällä kertaa ihan konkreettisesti, eikä vain vuoroväliä jatkuvasti tihentämällä erilaisilla "apulinjoilla", joita jo nyt ovat h52A ja h52V. Jos luulet, että se ratikkarata syntyy ihan tuosta vaan hetkessä, niin on se melkoista utopiaa. Käsittääkseni se on juuri paraikaa suunnittelun alla ja kyllä minäkin haluan toki nähdä Jokeri pikaraitiotienä; kyllä se sieltä tulee. Nivelbussit Jokerille ruuhka-aikoina ovat juuri nyt se paras keino, jota se linja on kaivannut jo pitkään. Jokeri on Suomen ainoa todelliseksi BRT:ksi nimetty bussijärjestelmä (myös wikipediassa), mutta odottaa nousemistaan Suomen ensimmäiseksi pikaraitiotieksi (kenties).

Toinen kummajainen on kieltää bussiliikenteen aikataulun mukaisen ajon mahdollisuus. 550:llä on jo nyt ajantasauspysäkkejä. HELMI-järjestelmän näyttö esittää jatkuvasti, ollaanko aikataulusta edellä vai jäljessä. Jos halutaan, aikataulua voi noudattaa vaikka Vaalimaalta Turkuun. Tietenkin tilannetta helpottaa avorahastus, sillä pysäkkiaikojen hallinta karkaa käsistä, jos vaunun koko kasvaa mutta sisääntuleva liikennevirta ei kasva. Mutta että yksi bussilinja jaettaisiin kahdeksi siksi, ettei aikataulun mukainen ajo muka ole mahdollista. Liityntäliikenteen erinomaisuuttako tälläkin hölmöilyllä puffataan?
Mitä ihmettä oikein ajat takaa? Jokeri-Bussit noudattavat noita välipisteaikoja tarkalleen, mutta lyhyestä vuorovälistä johtuen ne usein saavat kiinni toisiaan ja ketjuuntuvat. Nämä tasataan sitten noilla välipisteajoilla, jotta vuoroväli olisi mahdollisimman tasainen. Avorahastus ei ole käytössä Jokerillakaan ja YTV-alueen kuljettajan yksi tehtävistä on edelleen tarkastaa kyytin tulevien matkustajien matkaoikeudet (tarkastaa liput tai myydä niitä).

Haluaisin myös nähdä rehellisesti tehdyt laskelmat tuplanivelbussin edullisuudesta. Nivelautoista on luovuttu siksi, että niiden ylläpitokulut olivat kohtuuttoman suuret kapasiteettiin (siis istumapaikat?) nähden verrattuna 3-akseliseen kiinteään koriin. Kun kalliita niveliä on autossa kaksi ja istumapaikkoja ei juuri saada lisää, mikä mahtaakaan olla todellinen edullisuus. Lisäksi arvaan, että tuplanivelelle tarvitaan paikoin katurakenteiden uusimista, jotta pelivaraa risteyksissä ja mutkissa varmasti riittää. Eivät ne isoja kuluja ole, mutta kuluja kumminkin.
Nivelbussi ei vaadi sen enempää katutilaa kuin mikään muukaan bussi. Se kääntyy aivan samoista kulmista, kuin 2-akselinen sisarensa. Toki tällaisella tuplanivelbussilla ei saa joutua tilanteeseen, että eteenpäin ei voi enää mennä ja jouduttaisiin peruuttamaan. Samaten talvikeli voi varmasti olla kriittinen asia ko. bussille. Sitähän nyt sitten tullaan testaamaan, jos ensimmäinen koeauto saadaan testiin jo lähitulevaisuudessa.

Olisi mitä suurin syy kiirehtiä raitiotietä valmiiksi sopimuskauden päättymiseen mennessä, sillä bussilla noita lukemia ei hoideta. Eikä kannatakaan hoitaa.
Asioita kannattaa aina kokeilla, kuten tätä tuplanivelbussiakin ja sen soveltuvuutta YTV-liikenteeseen. Ennen emme tiedä sitä. Concordia Busin hienosti alkaneella sopimuskaudella se onnistuu mainiosti.

Bussilla, ei edes tuplanivelbussilla, ole ratikan kapasiteettia, mutta juuri nyt tämä on välttämättömin asia, mitä YTV-liikenne voi tehdä. Pikaratikka tulee sitten aikanaan.

Tuplanivelbussin kokeilu on minusta OK, mutta ennen sitä on turha puhua niiden hankinnasta. Jo nyt on tilanne sellainen, että Jokeri-sopimus poikkeaa muista sopimuksista pituuden vuoksi, kun autoja ei voi maalauksen vuoksi käyttää muualla. Jos nykyautot pannaan ajoon muualle, YTV joutuu vähintäänkin maksamaan uudelleenmaalauksen. Ja jos sitten sorvattaisiin sopimusta tuplanivelautoista, siinä ei ehkä edes 7 vuotta riittäisi. Maalauksen vaihto kun ei tekisi busseja käyttökelpoiseksi missä vain muualla.
Ei homma nyt ihan noin vaikeaa olisi noiden "alennettavien" Jokeri-telien osalta. Revitään siis Jokeri-teipit pois niin, ettei missään lue mitään Jokeriin viittaavaa ja jäljelle jää vain sini-vihreä pohjaväri ja kas: meillä onkin siinä uusi YTV-liikenne-väritys, joka ainakin omasta mielestäni kelpaisi nimenomaan tilaajaväriksi seudulle. Tai sitten ajetaan noin vain (siis ilman Jokeri-teippejä toki): kai olet huomannyt, että CBF:llä on kolme kaasuteliä "HKL-Bussiliikenne"-värityksessä ihan normaalissa liikenteessä. Niissä on vain "CONCORDIA > BUS"-tarra etuoven yläpuolelle sekä yhtiön järjetysnumero osoittamassa niiden todellista haltijaa nykyään. Ne ovat ne ennen Helbillä käytössä olleet maakaasu-telit, jotka CBF liisasi Volvolta paikkaamaan akuuttia autopulaansa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Istumapaikkoja saisi siis ainakin muutaman lisää.

Tukholman ns. ruuhkamaksunivelissä on 53 istumapaikkaa ja ne perustuvat samaan Volvo B9SA -alustaan kuin nuo kaksiniveliset. Ruuhkamaksunivelet on kuitenkin tehty low entryiksi, jolloin keskiovelta eteenpäin lattia on sen verran korkeammalla, että esim. pyöräkotelot eivät haukkaa tilaa istumapaikoilta. Low entry -nivelessä myös niveleen/niveliin voi halutessaan laittaa istumapaikkoja. Jos YTV niin haluaa, niin eiköhän Säfflessä osata tehdä noita tuplaniveliäkin low entryinä (tai vaikka puoli-low entryinä niin, että korkea osuus alkaa ensimmäisen ja toisen nivelen välistä).
 
Mitä ihmettä oikein ajat takaa? Jokeri-Bussit noudattavat noita välipisteaikoja tarkalleen, mutta lyhyestä vuorovälistä johtuen ne usein saavat kiinni toisiaan ja ketjuuntuvat. Nämä tasataan sitten noilla välipisteajoilla, jotta vuoroväli olisi mahdollisimman tasainen. Avorahastus ei ole käytössä Jokerillakaan ja YTV-alueen kuljettajan yksi tehtävistä on edelleen tarkastaa kyytin tulevien matkustajien matkaoikeudet (tarkastaa liput tai myydä niitä).
Vain sitä, että jos halutaan, niin Jokerilla voi ajaa busseja vaikka minuutin välein eli minkä pysäkit kohtuudella sietävät. Se lähtee siitä, että noudatetaan lähtöaikoja joka pysäkiltä ja otetaan pysäkkiajat hallintaan avorahastuksella. Yhtä hyvin se toimii bussissa kuin ratikassakin. HELMIn avulla kuljettaja säätää kaasujalkaa niin, ettei tule turhia seisomisia pysäkeillä.

Nykyisellä käytännöllä ja ohjeistuksella ei onnistu, mutta käytäntöjä muutetaan kun halutaan muuttaa. Voi vaikka ottaa esimerkkiä Curitiban "bussipikaratikkametrosta". Ei sitä "rataa" ole pakko ajaa tuplanivelbusseilla, voi samalla tavalla liikennöidä lyhyemmilläkin autoilla.

Olen tietenkin paha ja haluan ymmärtää asiat vain pahoin päin. Mutta hankituttamalla kallis erikoiskalusto Jokerille kesken sopimuskauden saadaan vain syy lykätä ratikkahanketta. Miksi ei toimita tyystin päinvastoin ja kiirehditä ratikkaa kun kerran näyttää siltä, ettei busseilla selvitä? Haluaisinpa lukea Järviluoman vastauksen tähän, mutta kun toimittajat eivät osaa kysyä.

Nivelbussi ei vaadi sen enempää katutilaa kuin mikään muukaan bussi. Se kääntyy aivan samoista kulmista, kuin 2-akselinen sisarensa.
Tuplanivelbussilla pelkästään taskupysäkkiin pääsy vaatii järjestelyä jäykän auton pysäkkiin nähden. Yhden nivelen bussissa jäykkä pituus on teliautoa lyhyempi ja jos vielä takapyörät kääntyvät, säästetään kaarteissa tilaa. Tuplanivelessä takapää seuraa etuakselia entistä epätarkemmin. Eikös Volvon tuplanivelessä ole kolmas akseli jäykkä, joten se leikkaa sisäkaarteen puolelta jo enemmän kuin kääntyä yhden nivelen takapää. Kumipyöräbussihan ei kulje kiskoilla, joten mitä pidempi se on, sen epätarkempaa liike on ja enemmän tarvitaan pelivaraa.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jokeri-Bussit noudattavat noita välipisteaikoja tarkalleen, mutta lyhyestä vuorovälistä johtuen ne usein saavat kiinni toisiaan ja ketjuuntuvat. Nämä tasataan sitten noilla välipisteajoilla.
Siis mitä? Bussit noudattavat välipisteaikoja, mutta ketjuuntuvat silti. Tämä ketjuuntuminen sitten puretaan noudattamalla välipisteaikoja. Ymmärsinkö nyt ihan oikein?

Sitä minä en ainakaan ymmärtänyt, miten lyhyt vuoroväli voi aiheuttaa ketjuuntumista. Vai onko välipisteaikoja liian vähän ja liian harvoin?

Tästä jokerista tulee mieleeni entisen asuinkaupunkini Geneven bussilinja 9/29. Tuolla linjalla busseja ajettiin kolmen minuutin välein. Minkäänlaisia ketjuja ei syntynyt, vaan jokainen bussi lähti aivan oikealla sekunnilla pysäkiltä.

Tuolla linjalla bussit olivat nivelbusseja, ja yleensä aivan täynnä (kaikki seisomapaikatkin täynnä). Siitäkin huolimatta, että Geneve on eräänlainen kaksinivelbussien edelläkävijä, ei ollut minkäänlaista keskusteluakaan tuon linjan ajamisesta pidemmillä busseilla. Monien lupausten jälkeen raitiovaunu aloittaa liikennöinnin tuolla linjalla joulukuussa - vasta kymmenisen vuotta myöhässä ensimmäisestä lupauksesta. Toivottavasti pääkaupunkiseudulla ei noin pitkään viivytetä raidejokeria.
 
Siis mitä? Bussit noudattavat välipisteaikoja, mutta ketjuuntuvat silti. Tämä ketjuuntuminen sitten puretaan noudattamalla välipisteaikoja. Ymmärsinkö nyt ihan oikein?
Bussi-Jokerilla on linjan varrella aikataulun tasauspysäkit Leppävaarassa, Huopalahden asemalla sekä Oulunkylän asemalla. Näiden pysäkkien tarkat ohitusajat ovat Jokeri-kuljettajan tiedossa. Noiden pysäkkien välillä ajetaan tietysti ihan normaalisti ja riippuen kunkin vuoron kuormituksesta sekä mm. kuljettajan ajotavasta/-tyylistä viiden minuutin vuorovälillä vuorot valitettavasti saavat usein toisensa kiinni. Lisäksi normaali tieliikenne vaikuttaa tähän suuresti, sillä bussina Jokeri on kuitenkin luonnollisesti sen armoilla kaikista Helmeistä yms. etuuksista huolimatta.

Vain sitä, että jos halutaan, niin Jokerilla voi ajaa busseja vaikka minuutin välein eli minkä pysäkit kohtuudella sietävät. Se lähtee siitä, että noudatetaan lähtöaikoja joka pysäkiltä ja otetaan pysäkkiajat hallintaan avorahastuksella. Yhtä hyvin se toimii bussissa kuin ratikassakin. HELMIn avulla kuljettaja säätää kaasujalkaa niin, ettei tule turhia seisomisia pysäkeillä.
Matkustajat menettäisivät kyllä kokonaan hermonsa, jos joka pysäkille menoa hidasteltaisiin ja odotettaisiin tasausaikaa.

Minullakin on Jokerilla ollut tilanteita, joissa ajoaikaa on annettu runsaanlaisesti ja olen joutunut hidastelemaan linjan varrella sekä odottelemaan ohitusaikaa noilla tasauspysäkeillä. Vain se, että olen kuuluttanut matkustajille, mistä on kyse on saanut heidät ymmärtämään tällaisen toiminnan funktiota. Ehkäpä seuraavan sukupolven Helmi tuo parannuksia tähän ja totuuden nimessä on minunkin todettava, että nykyisessä informaatiotulvassa kaipaisin minäkin reaaliaikaista infoa myös kuljettajalle jonkinlaisen bussi-pc:n muodossa vaikkapa. Välipisteajat, odotettavat vaihtoyhteydet yms. sähköisesti näytettynä olisivat kuljettajan työtä parantavaa tieto.

Olet usein peräänkuuluttanut hieman harvempia tasavuorovälejä sekä suuremman kapasiteetin omaavia joukkoliikennevälineitä. No, nyt Jokeri on saamassa kenties tuplanivelbussit tärkeimpiin vuoroihinsa (niitä tullee siis vain 6 kpl) ennen ratikkavaihetta. Minusta tämä on selkeä parannus juuri tällä hetkellä.

Kyllähän näitä asioita osataan jarruttaa kun halutaan. Oikein hyvä esimerkki ovat Kampin ja ysin radanrakennus. Ei ole ollut sellaista kiirettä kuin metrolla.
Metro edustaa useimmille pääkaupunkiseutulaisille (myös politikoille ja päättäjille) laadukasta ja nopeaa joukkoliikennettä, eikä heillä ole aavistustakaan siitä, että tämä Helsingin nykyinen hidasratikka oikein ja hieman toisenlailla toteutettuna pystyy aivan samaan. Kyllä minä sen tiedän ja ymmärrän. Minusta on kehitettävä ja rakennettava molempia, kun sellaiset nyt kuitenkin on. Molemmat tulevat olemaan vahvoilla tulevaisuudessa joukkoliikenteen rungon muodostajina.
Nivelbussi puolestaan edustaa minulle bussijoukkoliikenteen kärkeä ja voi tehokkaasti tukea em. raidejoukkoliikennemuotoja ja on mielestäni erittäin harmillista, että ne katosivat Helsingin katukuvasta muutama vuosi sitten. Matkustusväljyys niissä on aivan omaa luokkaansa, eikä telibussi mitenkään pärjää siinä. Kaikkialla muualla Euroopassa hankitaan edelleen viisasti nivelbusseja; Tallinna ja Tukholma aivan lähimpinä esimerkkeinä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Matkustajat menettäisivät kyllä kokonaan hermonsa, jos joka pysäkille menoa hidasteltaisiin ja odotettaisiin tasausaikaa.
Niin varmasti, siksi odottelu onkin ihan järjetöntä. Matka-aika pysäkiltä toiselle on aina saman verran (jos käytössä on liikennevaloetuudet), joten matkalla ei tarvitsisi hidastella lainkaan. Ilman valoetuuksiakin voidaan bussireittejä yrittää suunnitella niin, että bussilla on mahdollisimman usein etuajo-oikeus.
 
Omasta puolestani toivotan nivelbussit tervetulleeksi Jokeri-linjalle. Matkustan Jokerilla lähes päivittäin pari pysäkinväliä Huopalahden asemalle ja pois. Tuon välin jaksaa hyvin seisoa, mutta tilaa kaipaisi enemmän. Kuvissa näkyvä nivelbussi vaikuttaisi nykyistä tilavammalta ja käytävissä varmaan mahtuisi kulkemaan paremmin. 52V oli myös mainio lisäys reittivalikoimaan. Aiemmin käytin joskus 52A:ta, mutta jostain syystä 52V on sopinut omiin menoihini paremmin.
 
Takaisin
Ylös