Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Ehkä jotain uutta on tulossa, mutta tekniikkahan ei ole ollut tämän asian esteenä. Perimmältään meillä on ajateltu, että bussin tehtävä on ajaa mahdollisimman nopeasti lähiöstä keskustaan. Eli yritetään matkia henkilöautoilun liikennöintitapaa. Silloin ei tietenkään tarvita mitään väliaikoja tai tasauksia, kun bussi kerätään täyteen muutamalla lähiön pysäkillä ja valtaosa porukasta ajaa keskustan päätepysäkille.Ehkäpä seuraavan sukupolven Helmi tuo parannuksia tähän ja totuuden nimessä on minunkin todettava, että nykyisessä informaatiotulvassa kaipaisin minäkin reaaliaikaista infoa myös kuljettajalle jonkinlaisen bussi-pc:n muodossa vaikkapa. Välipisteajat, odotettavat vaihtoyhteydet yms. sähköisesti näytettynä olisivat kuljettajan työtä parantavaa tieto.
Helsinki ei kuitenkaan ole enää pikkukaupunki, jossa työpaikat ovat kävelyetäisyydellä Rautatientorista. Nyt pitäisi hallita oikean kaupungin joukkoliikennejärjestelmä, ja siinä eivät 1960-luvun opit riitä. Kun ei hallita, kehätiet täyttyvät yksityisautoista. Ja valitetaan, ettei kehillä voi ajaa pitkiä bussilinjoja. Ei voi ei, jos niitä yritetään ajaa tavalla, joka ei sellaiseen liikenteeseen sovi.
Jos noita busseja saisi sinne 1-2 vuoden sopimuksella eli vain siksi ajaksi, kun tehdään oikea ratkaisu ja rakennetaan Jokeri raitiotieksi, niin OK. Ongelma on siinä, että kukaan ei hanki tuplanivelautoja kahdeksi vuodeksi. Sen sijaan lisävuoroja vakioautoilla saa sinne vaikka pariksi kuukaudeksi, ja on helppo ohjeistaa kuljettajat noudattamaan pysäkkiaikoja. Avorahastuskin on vain hallinnollinen päätös. Edes lisää Buscom-laitteita ei tarvita, kun takaovista nousu sallitaan vain kausilippulaisille. Niitä lienee sielläkin 80 % matkustajista kuten keskimäärin.Olet usein peräänkuuluttanut hieman harvempia tasavuorovälejä sekä suuremman kapasiteetin omaavia joukkoliikennevälineitä. No, nyt Jokeri on saamassa kenties tuplanivelbussit tärkeimpiin vuoroihinsa (niitä tullee siis vain 6 kpl) ennen ratikkavaihetta. Minusta tämä on selkeä parannus juuri tällä hetkellä.
PLJ-esittelyssä viime talvena bussinkuljettaja suri samaa asiaa ja peräänkuulutti parempaa katujen ylläpitoa, jotta nivelbussitkin kestävät. En epäile hänen arvioitaan kaivonkansien ja kuoppien vaikutuksesta. Joku syyhän täytyy olla sille, miksi nivelautojen käyttö on meillä kannattamattoman kallista mutta muissa kaupungeissa ei.Nivelbussi puolestaan edustaa minulle bussijoukkoliikenteen kärkeä ja voi tehokkaasti tukea em. raidejoukkoliikennemuotoja ja on mielestäni erittäin harmillista, että ne katosivat Helsingin katukuvasta muutama vuosi sitten. Matkustusväljyys niissä on aivan omaa luokkaansa, eikä telibussi mitenkään pärjää siinä. Kaikkialla muualla Euroopassa hankitaan edelleen viisasti nivelbusseja; Tallinna ja Tukholma aivan lähimpinä esimerkkeinä.
Ehkäpä täällä onkin oma matematiikkansa, koska bussiliikennettä halvemmat ratikatkin ovat täällä bussiliikennettä kalliimpia. Sen sijaan metroa pidetään täällä niin halpana, että sitä kannattaa rakentaa kaikkialle ja vielä maanalaisena, kun muualla niin kallista joukkoliikennettä tehdään vain silloin, kun matkustajavirtoja ei muilla keinoin enää kyetä hoitamaan.
Antero