YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Tänään oli YTV:n sivuilla tiedote jonka mukaan jokerille lisätään lähdöt 9.05, 9.15 ja 9.25 itäkeskuksesta sekä vielä yksi lisäauto aamuruuhkaan aiemman kahden auton lisäksi. Muutos tulee voimaan maanantaina 8.10.
 
Kehitys kehittyy jne., mutta en oikein ymmärrä kaksinivelisten käyttöhaaveita. Autot ovat todella kookkaita ja ilmeisen hankalia nykyistä katuverkkoa ajatellen. Miten ne tosiaan mahtuvat kaikista risteyksistä ja kuinka ne ajetaan helposti taskupysäkeille? Entä kun tulevat ne kuuluisat talvikelit? Musta jää, lumi ja muu liukkaus arvatenkin aiheutavat melkoisia ongelmia tuollaisen hökötyksen tiellä pitämiseen. Tosin onhan näitä kaikkia ongelmia Sveitsissäkin jossa käytetään niitä kaksvinivelisiä trollikoita, mutta silti epäilen. Lisäksi autojen paikkaluvut ovat kuitenkin aika huonot, ei niihin mahdu hankalien moottorisijoituksen yms. takia juurikaan enempää ihmisiä ainakaan istumaan kuin yksniveliseen tai teliautoon.
Yksiniveliset autot olisivat kuitenkin parempi ratkaisu, niitä käytetään kuitenkin matalinakin maailmalla paljon, kuten täälläkin on mainittu. Ja eräs erikoinen seikka on suomalaisten pakokauhuinen suhtautuminen seisomapaikkoihin, jos ja kun joukkoliikennettä käyttää suuri joukko ihmisä, ei kaikille yksinkertaisesti voi saada istumapaikkaa! Miksi meidän täytyy olla lähimmäiskammoisia itsekeskeisiä jurottajia jotka mieluiten matkustaisivat joukkoliikennevälineissä joissa olisi yksittäispenkit kaikille? Menkää katsomaan tilannetta suurkaupunkeihin, vaikka autoja kulkisi minuutin välein on tarjolla usein seisomapaikkoja.
Jokeri-rata olisi alunperinkin pitänyt rakentaa ratikkaversiona, eikä edes kokeilla buseeja kun kerran käyttöaste on noin korkea. Jos asialle oikeasti haluttaisiin tehdä jotain, niin meillä voisi ihan hyvin olla rata valmiina kahdessa vuodessa.Lähes kaikki suunnitelmathan on ymmärtääkseni ainakin kertaalleen jo tehty ja maksatettu.
Siksi ajaksi on tietysti saatava ratkaisu ja kenties käytännöllisintä olisi vain lisätä lähtöjä. Yhdyn niihin jotka ihmettelevät miksei aikataulussa muka voida bussein pysä ja ajaa vaikka kuinka tihein vuorovälein. Ja se että matkustajille muka joutuu selittämään ajantasauksia on hiukan ontuvaa, eihän junissa tai metrossakaan kerrota että on saavuttava asemalle määräaikaan ja että sen vuoksi ei saa häkkistellä pysäkinväliä miten sattuu.
 
Viimeksi muokattu:
Outoa, jos joukkoliikenteen menestystä yritetään parantaa tarjoamalla lisää seisomapaikkoja busseissa, joiden hankintahinnat ovat kaksinkertaisia tavallisiin verrattuna.

Voihan olla, että tekeillä olevat laskelmat osoittavat tämän kannattavaksi, kun niissä ei kuitenkaan huomioida sitä, että nykyajan ihmiset eivät halua matkustaa ainakaan pitkiä kaupunkimatkoja seisten, jos valittavana on myös istuen matkustaminen. (Kulkuneuvoja, joista saa joka aamu varman istumapaikan, löytyy katsomalla siitä bussin vasemmasta ikkunasta.)

Joukkoliikenteen suosiota synkät ja sokkeloiset moninivelbussit eivät varmasti paranna, kun tällä hetkellä Jokerilla on istumaan pääsevillä mahdollista nauttia varsin mukavasta kyydistä. Älytöntä suunnitella tuollaisia rahasummia nivelbussikalustoon, kun ratikkaan olisi pitänyt siirtyä muutenkin jo ajat sitten.
 
Älytöntä suunnitella tuollaisia rahasummia nivelbussikalustoon, kun ratikkaan olisi pitänyt siirtyä muutenkin jo ajat sitten.

Sitä raitiovaunuahan noilla jo yritetään matkia. Koko systeemi on sellainen "kumipyöräspåra". Kunnollinen raitiosysteemi olisi pitänyt olla jo alusta alkaen. Nykyinen systeemi kuormittuu kovasti, ja on muun liikenteen seassa. Tällä tavalla ei ole mahdollista ruuhkassa pitää tasasia vuorovälejä. Aika kuitenkin näyttää miten raidejokerin käy. Valistunut ja tilannetta seurannut arvaukseni on kuitenkin, että raidejokeria tuskin tullaan ihan heti näkemään.
 
Ajelin tänään Jokeria ja tarkkailin ko. linjaa vähän noita tuplaniveliä silmälläpitäen:

Ainakin Westendinasema terminaali saattaisi käydä hieman ahtaaksi 24-metriselle nivelbussille, jolla ei voi ruveta peruuttelemaan ko. terminaalissa. Jos sellaisia tulee on mielestäni edessä terminaalin lähtöpysäkkien uudelleenjärjestely, samaten ongelmaa saattaisi tuottaa taukojen järjestelyt, sillä tuollaisia tuplaniveliä ei saa parkkiin Westendinasemalle nykyiseen malliin. Sama koskee toki Itäkeskusta. Mutta ajosarjojen ja taukojen uudelleenjärjestelyllä siitä selvitään. Muualla Jokeri-linjalla ei pitäisi olla suurempia ongelmia; muutamat pysäkkisyvennykset, eteenkin Espoossa, voivat olla hieman lyhyehköjä. Paha talvikeli voi tietysti tuottaa vaikeuksia, mutta taitaa lunta tulla Göteborgissakin, jossa niillä ajetaan ihan kaupungin keskustaan saakka.

Mielenkiinnolla tosiaankin odotan kokeilua.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Westendinasema terminaali saattaisi käydä hieman ahtaaksi 24-metriselle nivelbussille, jolla ei voi ruveta peruuttelemaan ko. terminaalissa. Jos sellaisia tulee on mielestäni edessä terminaalin lähtöpysäkkien uudelleenjärjestely, samaten ongelmaa saattaisi tuottaa taukojen järjestelyt, sillä tuollaisia tuplaniveliä ei saa parkkiin Westendinasemalle nykyiseen malliin. Sama koskee toki Itäkeskusta. Mutta ajosarjojen ja taukojen uudelleenjärjestelyllä siitä selvitään. Muualla Jokeri-linjalla ei pitäisi olla suurempia ongelmia; muutamat pysäkkisyvennykset, eteenkin Espoossa, voivat olla hieman lyhyehköjä.

Westendinasema on tosiaan ahdas 24-metrisille tuplanivelille. Mikäli noita ruvetaan koeajamaan niin Concordian täytyisi kyllä muuttaa taukojärjestelyitä, sillä Westendinterminaaliin tulisi ruuhka-aikaan mahtua myös HELB:n ja VT:n kalustoa ja se kyllä tulee aiheuttamaan närää näillä liikennöitsijöillä jos he eivät saa autojaan mahdutettua "parkkiin".

Pysäkkisyvennyksistä Espoon Säterinmetsän pysäkki Tapiolaan päin on jo nykyisellään melko ahdas. Aamuruuhkassa voi syntyä sitten melko läheltä piti -tilanteita kun tuplanivelen perässä tuleva bussi ei millään mahdu pysäkille ja aiheuttaa tukkeen myös autokaistoille.

Korjaamopuolella on mielestäni myöskin iso kysymysmerkki. Jos joku kuljettaja onnistuu karauttaa tuplanivelen katukiveyksille tai se vaatii jotain muita huoltotoimenpiteitä esimerkiksi alustaan niin miten Concordia pystyy korjaamaan vian kun tuskin heillä ole mitään nostimia, jotka on mitoitettu 24 m bussille. Vai pitäisikö huollot suorittaa jossain muussa korjaamossa joka sitten tuottaisi lisäkustannuksia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:


Westendinasema on tosiaan ahdas 24-metrisille tuplanivelille. Mikäli noita ruvetaan koeajamaan niin Concordian täytyisi kyllä muuttaa taukojärjestelyitä, sillä Westendinterminaaliin tulisi ruuhka-aikaan mahtua myös HELB:n ja VT:n kalustoa ja se kyllä tulee aiheuttamaan närää näillä liikennöitsijöillä jos he eivät saa autojaan mahdutettua "parkkiin".
Nyt Westendinaseman bussiparkkiin mahtuu maksimissaan kuusi 15-metristä telibussia (kolme kummallekin puolelle), joten aivan selvää, että tuplanivelillä liikennöitäessä pitää homma järjestellä uudelleen. Ei pelkästään taukoja ajatellen, vaan useinmiten terminaaliin saapuvalla vuorolla ei ole seuraavaa lähtöä, vaan joutuu odottelemaan juuri tuolla parkkialueella. Mutta kaikki nämä ovat vain järjestelykysymyksiä, jotka on toki hoidettavissa.

Korjaamopuolella on mielestäni myöskin iso kysymysmerkki. Jos joku kuljettaja onnistuu karauttaa tuplanivelen katukiveyksille tai se vaatii jotain muita huoltotoimenpiteitä esimerkiksi alustaan niin miten Concordia pystyy korjaamaan vian kun tuskin heillä ole mitään nostimia, jotka on mitoitettu 24 m bussille. Vai pitäisikö huollot suorittaa jossain muussa korjaamossa joka sitten tuottaisi lisäkustannuksia.
Uskoisin että, jos tällaisia tuplaniveliä päätetään hankkia on CBF:llä valmiuksia hoitaa asian niin, että niiden huolto ym. ylläpito sujuu asianmukaisella tavalla. Tavalla tai toisella siis. Concordia Bus on kuitenkin joukkoliikenteen hoitoon perehtynyt liikeyritys ;).
 
Miten se on vaikeampi peruttaa tuplanivel bussilla kuin yhdistelmä-ajoneuvolla? Molemissa on kaksi niveltä. Rekat peruttaa myöskin monesti päivittäin.

Ihmettelee: Skurubisin
 
Miten se on vaikeampi peruttaa tuplanivel bussilla kuin yhdistelmä-ajoneuvolla? Molemissa on kaksi niveltä. Rekat peruttaa myöskin monesti päivittäin.

Ihmettelee: Skurubisin
Jaahas... tokihan sitä VOI peruuttaa, mutta ne KAKSI niveltä tekevät siitä vaikeasti hallittavan ja kun tämän yhdistelmän esimerkiksi kääntäminen peruuttamalla on varsin hankalaa. Linkkuunmenon riski on suuri ja kun se menee sitä liikaa, kytkeytyvät linkkujarrut päälle, enkä haluaisi nähdä ko. tilannetta vaikkapa jossain terminaalissa Jokerin varrella.
Tilannehan on jokseenkin samanlainen kuin rekalla, jossa on kaksi puoliperavaunua kytkettynä. Sellaisetkin peruuttelevat yleensä aina siten, että jättävät takimmaisen vaunun pois ensin. Tuplanivelbussissa se ei luonnollisesti olisi mahdollista.

Tavanomaisen eli yksinivelisen nivelbussin peruuttelu on sensijaan samankaltaista kun peruuttelu puoliperävaunurekalla ja sehän luonnollisesti onnistuu ammattihenkilöiltä.

Tässä erilaisia ajoneuvoyhdistelmiä Wikipediasta.
 
Tilannehan on jokseenkin samanlainen kuin rekalla, jossa on kaksi puoliperavaunua kytkettynä. Sellaisetkin peruuttelevat yleensä aina siten, että jättävät takimmaisen vaunun pois ensin. Tuplanivelbussissa se ei luonnollisesti olisi mahdollista.

Yhdistelmäajoneuvoa osaa ammattikuljettaja peruuttaa. Osaamista ei voi kuin ihailla logistiikkakeskusten parkkipaikoilla. Muuten ei perävaunun lastaus/purkaus onnistu. Kuljettajalla on toki tällöin yhdistelmäajoneuvon E-kortti. DE-korttia tuskin kaksinivelbussinkuljettajalta kuitenkaan vaadita.

Keskusteltusta voisi kai tiivistäen päätellä, että CBF on suostunut Jokerilla olevien telien siirtämisestä muuhun liiketeeseen. Jos suostumusta ei ole, YTV:n ei varmaan olisi asiasta kertonut julkisuuteen. Autojen muuntamisesta muuhun käyttöön YTV maksaa muutoskulut. Kaksinivelbussit CBF olisi ilmeisesti liisaamassa Volvolta. Mitään varmuutta option käytöstä ja uudesta sopimuksesta ei ole tiedossa.
 
Yhdistelmäajoneuvoa osaa ammattikuljettaja peruuttaa. Osaamista ei voi kuin ihailla logistiikkakeskusten parkkipaikoilla. Muuten ei perävaunun lastaus/purkaus onnistu. Kuljettajalla on toki tällöin yhdistelmäajoneuvon E-kortti. DE-korttia tuskin kaksinivelbussinkuljettajalta kuitenkaan vaadita.
Joo, nivelbussia saa ajaa Suomessa tavallisella D-kortilla. Toki asianmukainen koulutus annetaan ennenkuin pääsee nivelbussin rattiin (ainakin minun piti pujotella keilarata ja suorittaa taskuperuutus nivelellä bussinkuljettajakurssillani vuonna 1990, ainakin matkustajapalvelukseen. Ruotsissahan nivelbussin perässä on ajoneuvoyhdistelmään viittaava kyltti ja monissa työpaikkailmoituksissa olen nähnyt bussinkuljettajalta vaadittavan nimenomaan DE-korttia.

Tällainen yhdistelmä taitaa vastata parhaiten kaksinivelbussia. Toki ajoneuvon eri osien mittasuhteet ovat hieman erilaiset.
 
Autojen muuntamisesta muuhun käyttöön YTV maksaa muutoskulut.
YTV maksaa, eli ME maksamme. Ja minä en ainakaan halua, että joudun maksamaan tällaista älytöntä "kehittämistä".

Mitä rahalla saa? Vain muutaman istumapaikan lisää, ovia seinän täydeltä ja asiakkaat kompuroikoot pyöräkoteloihin ja heilukoot nivelpöydillä. 2000-luvun laatua!
 
Kaksinivelbussit CBF olisi ilmeisesti liisaamassa Volvolta. Mitään varmuutta option käytöstä ja uudesta sopimuksesta ei ole tiedossa.

Onko ne niitä säfflejä, mitä esimerkiksi Göteborgin kuvissa näkynyt vai muita? Mietein vain, että saako Volvo 8700:sen tyylisiä niveliä..
 
Eilisessä Länsiväylässä kerrotaan, että tuplanivelbussia kokeillaan normaalissa 550:n linjaliikenteessä tammikuussa.
 
Takaisin
Ylös