Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Älytöntä suunnitella tuollaisia rahasummia nivelbussikalustoon, kun ratikkaan olisi pitänyt siirtyä muutenkin jo ajat sitten.
Ainakin Westendinasema terminaali saattaisi käydä hieman ahtaaksi 24-metriselle nivelbussille, jolla ei voi ruveta peruuttelemaan ko. terminaalissa. Jos sellaisia tulee on mielestäni edessä terminaalin lähtöpysäkkien uudelleenjärjestely, samaten ongelmaa saattaisi tuottaa taukojen järjestelyt, sillä tuollaisia tuplaniveliä ei saa parkkiin Westendinasemalle nykyiseen malliin. Sama koskee toki Itäkeskusta. Mutta ajosarjojen ja taukojen uudelleenjärjestelyllä siitä selvitään. Muualla Jokeri-linjalla ei pitäisi olla suurempia ongelmia; muutamat pysäkkisyvennykset, eteenkin Espoossa, voivat olla hieman lyhyehköjä.
Nyt Westendinaseman bussiparkkiin mahtuu maksimissaan kuusi 15-metristä telibussia (kolme kummallekin puolelle), joten aivan selvää, että tuplanivelillä liikennöitäessä pitää homma järjestellä uudelleen. Ei pelkästään taukoja ajatellen, vaan useinmiten terminaaliin saapuvalla vuorolla ei ole seuraavaa lähtöä, vaan joutuu odottelemaan juuri tuolla parkkialueella. Mutta kaikki nämä ovat vain järjestelykysymyksiä, jotka on toki hoidettavissa.
Westendinasema on tosiaan ahdas 24-metrisille tuplanivelille. Mikäli noita ruvetaan koeajamaan niin Concordian täytyisi kyllä muuttaa taukojärjestelyitä, sillä Westendinterminaaliin tulisi ruuhka-aikaan mahtua myös HELB:n ja VT:n kalustoa ja se kyllä tulee aiheuttamaan närää näillä liikennöitsijöillä jos he eivät saa autojaan mahdutettua "parkkiin".
Uskoisin että, jos tällaisia tuplaniveliä päätetään hankkia on CBF:llä valmiuksia hoitaa asian niin, että niiden huolto ym. ylläpito sujuu asianmukaisella tavalla. Tavalla tai toisella siis. Concordia Bus on kuitenkin joukkoliikenteen hoitoon perehtynyt liikeyritys .Korjaamopuolella on mielestäni myöskin iso kysymysmerkki. Jos joku kuljettaja onnistuu karauttaa tuplanivelen katukiveyksille tai se vaatii jotain muita huoltotoimenpiteitä esimerkiksi alustaan niin miten Concordia pystyy korjaamaan vian kun tuskin heillä ole mitään nostimia, jotka on mitoitettu 24 m bussille. Vai pitäisikö huollot suorittaa jossain muussa korjaamossa joka sitten tuottaisi lisäkustannuksia.
Jaahas... tokihan sitä VOI peruuttaa, mutta ne KAKSI niveltä tekevät siitä vaikeasti hallittavan ja kun tämän yhdistelmän esimerkiksi kääntäminen peruuttamalla on varsin hankalaa. Linkkuunmenon riski on suuri ja kun se menee sitä liikaa, kytkeytyvät linkkujarrut päälle, enkä haluaisi nähdä ko. tilannetta vaikkapa jossain terminaalissa Jokerin varrella.Miten se on vaikeampi peruttaa tuplanivel bussilla kuin yhdistelmä-ajoneuvolla? Molemissa on kaksi niveltä. Rekat peruttaa myöskin monesti päivittäin.
Ihmettelee: Skurubisin
Tilannehan on jokseenkin samanlainen kuin rekalla, jossa on kaksi puoliperavaunua kytkettynä. Sellaisetkin peruuttelevat yleensä aina siten, että jättävät takimmaisen vaunun pois ensin. Tuplanivelbussissa se ei luonnollisesti olisi mahdollista.
Joo, nivelbussia saa ajaa Suomessa tavallisella D-kortilla. Toki asianmukainen koulutus annetaan ennenkuin pääsee nivelbussin rattiin (ainakin minun piti pujotella keilarata ja suorittaa taskuperuutus nivelellä bussinkuljettajakurssillani vuonna 1990, ainakin matkustajapalvelukseen. Ruotsissahan nivelbussin perässä on ajoneuvoyhdistelmään viittaava kyltti ja monissa työpaikkailmoituksissa olen nähnyt bussinkuljettajalta vaadittavan nimenomaan DE-korttia.Yhdistelmäajoneuvoa osaa ammattikuljettaja peruuttaa. Osaamista ei voi kuin ihailla logistiikkakeskusten parkkipaikoilla. Muuten ei perävaunun lastaus/purkaus onnistu. Kuljettajalla on toki tällöin yhdistelmäajoneuvon E-kortti. DE-korttia tuskin kaksinivelbussinkuljettajalta kuitenkaan vaadita.
YTV maksaa, eli ME maksamme. Ja minä en ainakaan halua, että joudun maksamaan tällaista älytöntä "kehittämistä".Autojen muuntamisesta muuhun käyttöön YTV maksaa muutoskulut.
Kaksinivelbussit CBF olisi ilmeisesti liisaamassa Volvolta. Mitään varmuutta option käytöstä ja uudesta sopimuksesta ei ole tiedossa.
Volvo 8700LE:tä ei taida olla saatavilla nivelversiona, joten todennäköisesti olisivat mallia Volvo 8500LEA eli Säfflejä.Onko ne niitä säfflejä, mitä esimerkiksi Göteborgin kuvissa näkynyt vai muita? Mietein vain, että saako Volvo 8700:sen tyylisiä niveliä..