Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
HelBin tilausajoautoissa 5009 ja 5018 on alkolukot, jotka vaativat juuri tietynlaisen puhalluksen. Kerrankin eräs kuljettaja sai vasta varttitunnin puhalleltuaan auton käyntiin runsaan sadattelun säestämänä! Että niin. Varmasti osaava mies saisi auton käyntiin ilman alkolukkoakin, mahtaisiko vanha keino ruuvimeisseli startin napoihin juoppoa auttaa?STA:n yhdessä autossa ollut alkolukko ei toimivuudella mua vakuuttanut. Vaikka puhalleltaisiin raittiina, niin meneen tukkoon ajan myötä. Sitten ei enään toimikkaan, vaikka olisit selvinpäin.
Kävinpä lyhyellä koeajolla eilen ja ajoin paluusuuntaan 550:n vakiokalustolla. Takana matkustaminen oli miellyttävän hiljaista. Vallitsevin ääni oli rengasääni. Yllätys minulle oli, että moottorin melu ja tärinä oli selvästi voimakkaampaa tallinnalaisessa bussin perävaunussa kuin tässä nivelbussissa. Yllätys oli myös, miten voimakkaat natinat olivat tuplanivelkyydin jälkeen tavallisessa jokeribussissa.
Takanivelen nyökkiminen oli varsin voimakasta. En saanut istumapaikkaa aivan takaa, vaan istuin pyöräkotelon päällä, jossa efekti tuntuu vähiten. Useimmilla pysäkeillä takimmainenkin ovi osui kohtalaisen hyvin jalkakäytävän viereen. Lanternan pysäkki mutkan jälkeen jätti takaoven yli puolen metrin päähän rotvallista.
Hieman epäilyttää, miten tuo kulkisi lumisessa ylämäessä. Kai niitä lumitalviakin vielä tulee.
Pääsin eilennä ihan taakse, niin voin sanoa, että hyvä että pystyin istua paikoillani. Piti oikeastaan nojata oikealla kyljellä seinään, jotta pysyisi paikoillaan, joka ei kuitenkaan onnistunut täysin.
Enpä muista milloin olisi Suomessa ollut linjaliikenteessä bussi, jossa on ulkomaiset rekisterikilvet.
Jos vanhoja aletaan muistella, niin Tampereella joskus 1980-luvulla kokeilussa ollut paineakkubussi oli Tanskan rekkareissa. Se teknologia taisi jäädä sinne vuosikymmenelle...
Onhan se hienoa, että vilkut toimii, mutta aiemmin en ole kuullut sen tyyppistä naksutusta. Sen kuulee parhaiten takapenkillä ovipuolen istuimella.
Haitaribussi on huono ajettava, talvella varsinkin.
Göteborgin sijainti maantieteellisesti ei meinaa tässä tapauksessa yhtään mitään. Vaikka siellä ei talvisin välttämättä juuri lunta olisikaan, niin sitä vastoin talvimyrskyt ovat siellä moninkertaisesti rajumpia kuin täällä, Onhan tänäkin talvena uutisoitu Etelä-Ruotsin liukkauksista. Silti tilaajat haluavat niveliä liikenteeseen lähes kaikkialla Ruotsissa. On siihen jokin syy oltava miksi niin tehdään.Jos se toimii hyvin Göteborgissa ei välttämättä täällä, Göteborg on kuitenkin niin paljon etelämpänä maantieteellisesti.