Kiinnitin myös huomiota ruotsalaisiin rekisterikilpiin. Onko ruotsalainen liikennevakuutus voimassa luvanvaraisessa henkilöliikenteessä Suomessa?
Ketkä muuten ajavat tätä bussia täällä? Suomalaiset vai ruotsalaiset kuljettajat? Eli onko parin viikon käyttöä varten koulutettu omat miehet?
No, kaikkiaanhan auto on ajossa erikoisluvilla, sillä tuplanivellinja-auto on kai edelleen laiton ajoneuvo Suomessa. Onneksi sentään on leuto ”talvi”.
Kävinpä lyhyellä koeajolla eilen ja ajoin paluusuuntaan 550:n vakiokalustolla. Takana matkustaminen oli miellyttävän hiljaista. Vallitsevin ääni oli rengasääni. Yllätys minulle oli, että moottorin melu ja tärinä oli selvästi voimakkaampaa tallinnalaisessa bussin perävaunussa kuin tässä nivelbussissa. Yllätys oli myös, miten voimakkaat natinat olivat tuplanivelkyydin jälkeen tavallisessa jokeribussissa.
Takanivelen nyökkiminen oli varsin voimakasta. En saanut istumapaikkaa aivan takaa, vaan istuin pyöräkotelon päällä, jossa efekti tuntuu vähiten. Useimmilla pysäkeillä takimmainenkin ovi osui kohtalaisen hyvin jalkakäytävän viereen. Lanternan pysäkki mutkan jälkeen jätti takaoven yli puolen metrin päähän rotvallista.
Pituuttahan on komeasti, mutta tilankäyttö ei ole kovin tehokasta matalalattiaversiossa. Pyärökoteloita on pituuteen nähden runsaasti ja nivelet vievät vissiin lähes 4 metriä pituutta. Eikö nykyisessä jokeribussissa ole 54 istumapaikkaa ja tässä 53 eli yksi vähemmän?
Antero