YTV haluaa kaksinivelbusseja Jokerilinjalle

Haitaribussi on huono ajettava, talvella varsinkin.

Mahdatko tarkoittaa tässä nimenomaisesti tuota kaksinivelistä?

Itse lähes kolme vuotta yksinivelisillä Volvoilla ajaneena kuljettajana olen sitä mieltä, että pitävällä kelillä yksinivelbussilla on ilo tehdä töitä (vko:n mainitsema ketteryys). Toki talviajossa on kaksiakselista enemmän haastetta, mutta sitä vartenhan me käymme ammattikoulutuksessa harjoittelemassa näitä tilanteita varten. Esim. sinne liukkaalle pysäkille ei ole välttämättä pakko pysähtyä juuri siihen liukkaimpaan kohtaan ja vastaavasti liikkeellelähdössä ei yleensä kannata painaa kaasua pohjaan asti. Ammattiliikenteessä pelataan taidolla eikä tuurilla.
 
Tampereella on liikenteessä 28 nykyaikaista matalalattiaista nivelbussia. Näistä päivittäin ajossa on noin 23, loput ovat teknisen epävarmuuden vuoksi korjattavana.

Kuljettajakokemukseni ei rajoitu näihin uusiin, olen ajanut myös korkealattiaisia nivelbusseja HKL-bussiliikenteellä vuonna 2004 ja TKL:n korkealattiaisia, nyt jo poistettuja nivelbusseja. Tuplanivelbussia en ole ajanut, mutta olen käynyt sellaiseen tutustumassa näyttelyissä. Nivelbussi on minusta ok ajettava, mutta ei toki yhtä vaivaton kuin kaksiakselinen bussi. Kesällä nivel on yhtä helppo/vaikea ajaa kuin teli, talvella auto on joskus meinannut mennä linkkuun.

Harrastajana pidän "letkuista", niin paljon että kävin bändin kanssa omnicityllä viime syksynä Turussa ;)

Mutta. Joukkoliikenteen suunnittelijana nivelbussi on minusta huono vähäisten istumapaikkojen vuoksi. Telibussissa on saman verran ellei enemmän istumapaikkoja. Seisomapaikat ovat huonoa laatua. En voi suositella joukkoliikennettä jos se tarkoittaa seisomapaikalla matkustamista, kehotan turvautumaan yksityisautoon.

Tuplanivelbussi on varmasti hyvä pakkokäyttäjäkarjan siirtelyyn ja harrastajien kuvauskohteena. Jokerin kaltaiseen joukkoliikenteen laatuprojektiin se sopii huonosti.
 
Joukkoliikenteen suunnittelijana nivelbussi on minusta huono vähäisten istumapaikkojen vuoksi. Telibussissa on saman verran ellei enemmän istumapaikkoja. Seisomapaikat ovat huonoa laatua. En voi suositella joukkoliikennettä jos se tarkoittaa seisomapaikalla matkustamista, kehotan turvautumaan yksityisautoon.

Tuplanivelbussi on varmasti hyvä pakkokäyttäjäkarjan siirtelyyn ja harrastajien kuvauskohteena. Jokerin kaltaiseen joukkoliikenteen laatuprojektiin se sopii huonosti.
Asia on juuri noin. Vähäiset lisäpaikat tulevat erittäin kalliiksi, eikä tuollaiseen tehottomaan, niveliä ja pyöräkoteloita tursuavaan ratkaisuun saa korkeatasoista matkustusmukavuutta. Seisomapaikkoja tarjoamalla tuskin houkutellaan ketään autosta joukkoliikenteeseen. Toivottavasti tämä kustannuksia nostava hanke jää kokeiluksi ja keskitytään ratikkajokerin kiirehtimiseen.
 
Esim. sinne liukkaalle pysäkille ei ole välttämättä pakko pysähtyä juuri siihen liukkaimpaan kohtaan ja vastaavasti liikkeellelähdössä ei yleensä kannata painaa kaasua pohjaan asti. Ammattiliikenteessä pelataan taidolla eikä tuurilla.
Tähän voisi vielä lisätä sen, että liukkaallekin pysäkille voi pysähtyä aivan hallitusti, kun jarruttaa jo ajokaistalla eikä vasta sillä valmiiksi kiillotetulla pysäkillä. ;)
 
Jos Jokerilinjan suhteen oltaisiin jo alunperin ajateltu järkevämmin, oltaisiin sinne jo alusta asti hankittu vähintään niveliä (tai tehty se suoraan kiskoille).

Koko jokeri olisi pitänyt laittaa alunperinkin jo raiteille. Nyt ollaan laittamassa raitiovaunullisen verran ihmisiä vetävä bussi, ja sitä ennen linja on ollut niin suosittu, että on pitänyt ajaa "Täynnä"-kilvin ohi jo Pitäjänmäellä. Kysymys kuuluu: Onko tässä mitään järkeä? Miksei heti esijokerin jälkeen alettu suunnittelemaan raidejokeria, vaikka nähtiin että linja oli hyvin suosittu.
 
Tuplanivelbussi on varmasti hyvä pakkokäyttäjäkarjan siirtelyyn ja harrastajien kuvauskohteena. Jokerin kaltaiseen joukkoliikenteen laatuprojektiin se sopii huonosti.

Ahtaassa telibussissa iltapäiväruuhkan aikaan seistessä sitä kummasti kaipailee pitkää tuplanivelbussia, jossa on telibussia paljon enemmän seisomapaikkoja.

Varsinkin Jokeri-linjalle tuplanivelbussi nimenomaan sopii. Toivottavasti niitä myöskin aiotaan sille hankkia kokeilun jälkeen.
 
Varsinkin Jokeri-linjalle tuplanivelbussi nimenomaan sopii. Toivottavasti niitä myöskin aiotaan sille hankkia kokeilun jälkeen.

Itse kävin kokeilemassa tänään tuota. Täytyy sanoa, että olen samaa mieltä trumandin kanssa. Ihan hyvin sopii, on sellainen raitiomainen, ainakin vähän. Tilat on mielestäni mukavan väljät. Mitä yksityiskohtia jäi mieleen niin näissä nivelkohdissa on nojailupehmusteet. Kyyti oli pehmeää.
 
Kävin koematkustamassa kaksoisnivelbussin. Ensimmäisenä huomiona oli tietenkin auton huomattava pituus ja poikkeava ulkonäkö.

Sisätilat ovat hyvin laadukkaan näköiset verrattuna Helsingin alueen muihin kaupunkibusseihin. Ruotsalaisilla on selvästi ollut rahaa käytössään, kun tätä bussia on rakennettu. Tuli jopa mieleen, että Göteborgissa ei taideta kilpailuttaa busseja, kun tällaisia voidaan vielä ostaa.

Bussi tuntui kiihtyvän hyvin, tosin aivan täynnä se ei vielä ollut. Moottorin ääni on takaosassa hyvin hiljainen, ja tämä on matkustajan kannalta bussin paras ominaisuus. Harva henkilöautokaan kulkee yhtä hiljaisesti. Melkoinen hämmästyksen aihe oli, että kohtuullisen mukavat istuimet olivat Vogelin tekemät. Saman yhtiön tuotteet muissa täällä liikennöivissä busseissa ovat ala-arvoista laatua. Mietin, kuinka paljon enemmän tällaiset kunnon istuimet olisivat maksaneet esimerkiksi Ikaruksiin. Se sijoitus olisi kannattanut tehdä, vaikka kyse olisikin ehkä ollut useammasta kympistä istuinta kohti.

Kaksoisnivelbussi selviytyi ongelmitta risteyksistä, tunnelista ja liikenneympyröistä. Jokerilinjalle se ainakin vaikuttaisi sopivan. Kaksoisnivelratkaisu tuntui niin hyvältä ja mukavalta, että pohdiskelin jo teliautojen yleisempääkin korvaamista tällaisilla busseilla paremman matkustusmukavuuden ja suurempien tilojen vuoksi. Tietynlaisena rajoitteena on kyllä se, että Elielinaukio ja Kampin terminaali eivät sovellu lainkaan nivelbusseille.

Talvikelillä kaksoisnivelauto on todennäköisesti suuremmissa vaikeuksissa kuin mikään muu bussimalli. Vetäviä pyöriä on vain kaksi, mutta akseleita neljä ja painoa jopa 32 tonnia. Jokerilinjan varrella ei taida olla kovin ongelmallisia paikkoja, ja ne voitaisiin ehkä hoitaa tehostetulla tienpidolla, joka ei muutenkaan olisi huono ratkaisu vilkkaille väylille. Huonoja kelejä on niitäkin melko harvoin, kun taas tilavasta bussista on hyötyä joka päivä, aamusta iltaan.

Kyllä tuo ruotsalaisten bussi oli aika hieno ja varmasti parantaisi palvelua suomalaisessa bussiliikenteessäkin. Tuskinpa sellaisia kuitenkaan saamme, koska autot ovat kalliita ja koska kilpailutuksessa ei ilmeisesti huomioida seisomapaikkoja, matkustusmukavuutta tai melutasoa. Mukavuuden arviointi olisikin toki vaikeaa.
 
Onko kukaan kuullut, miten tämä tuplanivelbussi pärjäsi jokerilinjalla, olivatko YTV ja Concordiabus tyytyväisiä kokeiluun. Itse kävin kerran koematkustamassa tämän ja ihan nöyrästi auton takapää seurasi mukana ahtaassa liikenneympyrässäkin.
 
Minä kuulin kolleegalta huhun, että ei kuulemma sitä oltais ottamassa linjalle, kun ei pärjännyt liukkaalla. Että olis kuulemma ollut heti jumissa pienissäkin nyppylöissä. En jaksa tuota oikein uskoa, kun ei testijaksolla edes ollut muistaakseni yhtään liukasta päivää. Että lienee hevosmiesten juttuja tuollaiset :lol:
 
Minä kuulin kolleegalta huhun, että ei kuulemma sitä oltais ottamassa linjalle, kun ei pärjännyt liukkaalla. Että olis kuulemma ollut heti jumissa pienissäkin nyppylöissä. En jaksa tuota oikein uskoa, kun ei testijaksolla edes ollut muistaakseni yhtään liukasta päivää. Että lienee hevosmiesten juttuja tuollaiset :lol:

Kuulemma oli herkkä lyömään tyhjää märällä asfalttillakin.
 
Tämän päivän Uutislehti 100:ssa Concordian liikennejohtaja kertoo, että yritys valmistelee YTV:lle tarjousta tuplanivelten hankkimisesta Jokerille.
 
Tämän päivän Uutislehti 100:ssa Concordian liikennejohtaja kertoo, että yritys valmistelee YTV:lle tarjousta tuplanivelten hankkimisesta Jokerille.

Lupaavalta kuulostaa.:)

Tuplanivelten sijoittaminen tasoittamaan ruuhkahuippua on minusta paras ratkaisu. Niitä tosin ei taida pystyä sijoittamaan ruuhkassa aivan peräkkäisiin lähtöihin, kun aikaisemmin oli puhetta noin kuuden bussin hankinnasta ja niitä täytyy sijoitella samaan aikaan lähteviin lähtöihin molemmista suunnista.

52V 20 minuutin vuorovälillänsä ei ollut mitään takeita että se juuri sattuu osumaan kaikista kuormitetuimpien Jokeri-vuorojen avustajaksi.

Ainoa ongelma mikä tuossa tuplanivelellä liikennöinnissä on voisi olla aikataulussa pysyminen. Helmikuun testijaksolla bussi jäi aikataulustaan keskimäärin 5-10 min jälkeen aikataulustaan eikä minusta johtunut pelkästään siitä, ettei liikennevaloetuudet toimineet tälle bussille, vaan myöskin pitemmistä pysäkilläoloajoista, kun kuljettaja joutuu aina tarkistamaan kaikki ovet ennen lähtöä pysäkiltä. No, luulenpa kuitenkin että kaikista ovista sisään/ulos -periaatteella keskinopeuskin parenee mitä se oli silloin helmikuussa.
 
Tämän päivän Uutislehti 100:ssa Concordian liikennejohtaja kertoo, että yritys valmistelee YTV:lle tarjousta tuplanivelten hankkimisesta Jokerille.

Tämähän kuulostaa hyvältä. Ilmeisesti loppujen lopuksi kokemukset olivat niin hyviä. Iso plussa olisi, jos ne saataisiin jo syksyliikenteen alkuun. Nyt sopii sen verran aprikoida, että keneltähän nuo nyt sitten tilataan..?

Tuplanivelten sijoittaminen tasoittamaan ruuhkahuippua on minusta paras ratkaisu.

Kyllä, ja sittenhän tulee myös sitä "metromaisuutta". Noista ylimääriksi jäävät 8700:set voidaan ihan hyvin teipata Cbf:n omiin väreihin ja ajaa muilla seutulinjoilla.
 
Takaisin
Ylös