Kävin koematkustamassa kaksoisnivelbussin. Ensimmäisenä huomiona oli tietenkin auton huomattava pituus ja poikkeava ulkonäkö.
Sisätilat ovat hyvin laadukkaan näköiset verrattuna Helsingin alueen muihin kaupunkibusseihin. Ruotsalaisilla on selvästi ollut rahaa käytössään, kun tätä bussia on rakennettu. Tuli jopa mieleen, että Göteborgissa ei taideta kilpailuttaa busseja, kun tällaisia voidaan vielä ostaa.
Bussi tuntui kiihtyvän hyvin, tosin aivan täynnä se ei vielä ollut. Moottorin ääni on takaosassa hyvin hiljainen, ja tämä on matkustajan kannalta bussin paras ominaisuus. Harva henkilöautokaan kulkee yhtä hiljaisesti. Melkoinen hämmästyksen aihe oli, että kohtuullisen mukavat istuimet olivat Vogelin tekemät. Saman yhtiön tuotteet muissa täällä liikennöivissä busseissa ovat ala-arvoista laatua. Mietin, kuinka paljon enemmän tällaiset kunnon istuimet olisivat maksaneet esimerkiksi Ikaruksiin. Se sijoitus olisi kannattanut tehdä, vaikka kyse olisikin ehkä ollut useammasta kympistä istuinta kohti.
Kaksoisnivelbussi selviytyi ongelmitta risteyksistä, tunnelista ja liikenneympyröistä. Jokerilinjalle se ainakin vaikuttaisi sopivan. Kaksoisnivelratkaisu tuntui niin hyvältä ja mukavalta, että pohdiskelin jo teliautojen yleisempääkin korvaamista tällaisilla busseilla paremman matkustusmukavuuden ja suurempien tilojen vuoksi. Tietynlaisena rajoitteena on kyllä se, että Elielinaukio ja Kampin terminaali eivät sovellu lainkaan nivelbusseille.
Talvikelillä kaksoisnivelauto on todennäköisesti suuremmissa vaikeuksissa kuin mikään muu bussimalli. Vetäviä pyöriä on vain kaksi, mutta akseleita neljä ja painoa jopa 32 tonnia. Jokerilinjan varrella ei taida olla kovin ongelmallisia paikkoja, ja ne voitaisiin ehkä hoitaa tehostetulla tienpidolla, joka ei muutenkaan olisi huono ratkaisu vilkkaille väylille. Huonoja kelejä on niitäkin melko harvoin, kun taas tilavasta bussista on hyötyä joka päivä, aamusta iltaan.
Kyllä tuo ruotsalaisten bussi oli aika hieno ja varmasti parantaisi palvelua suomalaisessa bussiliikenteessäkin. Tuskinpa sellaisia kuitenkaan saamme, koska autot ovat kalliita ja koska kilpailutuksessa ei ilmeisesti huomioida seisomapaikkoja, matkustusmukavuutta tai melutasoa. Mukavuuden arviointi olisikin toki vaikeaa.