- Liittynyt
- 24 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 342
Virallisesti huomenna ilmestyvä Länsiväylä kertoo YTV:n halusta hankkia Göteborgin mallin mukaisia 24-metrisiä kaksinivelbusseja Jokerilinjan ruuhkavuoroille.
YTV:n liikennejohtaja Niilo Järviluoma perustelee suurempia busseja kustannustehokkuudella verrattuna vuorovälin tihentämiselle ruuhka-aikoina. Jokerilinja on ylittänyt matkustajamäärissä kaikki odotukset, ja osa vuoroista onkin jo nyt tupaten täynnä.
Järviluoma jatkaa: "Vaihtoehtona suuremmalle kalustolle on vuorovälin lyhentäminen. Tosin jo nyt jokeribussit liikennöivät ruuhka-aikana joka viides minuutti."
Ajatuksena olisi hankkia puoli tusinaa tuplapitkää bussia, jotka otettaisiin käyttöön ensi syksynä. Käytännössä bussit hankkisi jokerilinjaa liikennöivä Concordia Bus Finland. Länsiväylän saamien tietojen mukaan alustavia keskusteluja on käyty ruotsalaisen Volvo Bussar Ab:n kanssa.
"Lähimmän kuukauden aikana selviää, saammeko yhden bussin tänne kokeiltavaksi pariksi viikoksi. Jos se soveltuu täkäläiseen liikenteeseen, ja muut laskelmat osoittavat vaihtoehdon kustannuksiltaan sopivaksi, on hankintapäätökset tehtävä tammi-helmikuun aikana."
Länsiväylän tietojen mukaan kaksinivelbussin hankintahinta on noin puoli miljoonaa euroa eli noin kaksinkertainen tavalliseen telibussiin verrattuna. 24-metriseen kaksinivelbussiin mahtuu, seisomapaikat mukaan lukien, noin pari sataa matkustajaa eli tuplasti enemmän kuin jokerilinjalla nyt liikennöiviin telibusseihin. Tosin lähes kaikki lisäpaikat ovat seisomapaikkoja.
YTV:n haikailemien superpitkien bussien käyttö pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä vaatii myös neuvotteluja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. 24-metristä bussia voidaan käyttää EU-maissa vain poikkeusluvalla.
Referoitu 30.9.2007 ilmestyvästä Länsiväylästä, jonka aktiivinen jakaja tiputti jo tänään postiluukusta. Juttu kokonaisuudessaan löytyy huomisaamusta alkaen osoitteesta www.lansivayla.fi näköislehti-valikon takaa.
YTV:n liikennejohtaja Niilo Järviluoma perustelee suurempia busseja kustannustehokkuudella verrattuna vuorovälin tihentämiselle ruuhka-aikoina. Jokerilinja on ylittänyt matkustajamäärissä kaikki odotukset, ja osa vuoroista onkin jo nyt tupaten täynnä.
Järviluoma jatkaa: "Vaihtoehtona suuremmalle kalustolle on vuorovälin lyhentäminen. Tosin jo nyt jokeribussit liikennöivät ruuhka-aikana joka viides minuutti."
Ajatuksena olisi hankkia puoli tusinaa tuplapitkää bussia, jotka otettaisiin käyttöön ensi syksynä. Käytännössä bussit hankkisi jokerilinjaa liikennöivä Concordia Bus Finland. Länsiväylän saamien tietojen mukaan alustavia keskusteluja on käyty ruotsalaisen Volvo Bussar Ab:n kanssa.
"Lähimmän kuukauden aikana selviää, saammeko yhden bussin tänne kokeiltavaksi pariksi viikoksi. Jos se soveltuu täkäläiseen liikenteeseen, ja muut laskelmat osoittavat vaihtoehdon kustannuksiltaan sopivaksi, on hankintapäätökset tehtävä tammi-helmikuun aikana."
Länsiväylän tietojen mukaan kaksinivelbussin hankintahinta on noin puoli miljoonaa euroa eli noin kaksinkertainen tavalliseen telibussiin verrattuna. 24-metriseen kaksinivelbussiin mahtuu, seisomapaikat mukaan lukien, noin pari sataa matkustajaa eli tuplasti enemmän kuin jokerilinjalla nyt liikennöiviin telibusseihin. Tosin lähes kaikki lisäpaikat ovat seisomapaikkoja.
YTV:n haikailemien superpitkien bussien käyttö pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä vaatii myös neuvotteluja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. 24-metristä bussia voidaan käyttää EU-maissa vain poikkeusluvalla.
Referoitu 30.9.2007 ilmestyvästä Länsiväylästä, jonka aktiivinen jakaja tiputti jo tänään postiluukusta. Juttu kokonaisuudessaan löytyy huomisaamusta alkaen osoitteesta www.lansivayla.fi näköislehti-valikon takaa.