Linjanumerointi on nyt saanut hieman koomisia piirteitä, kun Porvoon suunnan linjat on numeroitu 830-840 sekä 842-870. Väliin jäävä 841 liikennöikin sitten ihan jossain muualla.
Muuten Porvoontien suunnan linjoille on saatu selkeä aikataulu pääsääntöisesti tasatahtisine vuoroväleineen.
Vaikuttaa, että YTV on töpeksinyt omavaltaisten numerouudistuksiensa kanssa. 100-numerojärjestelmähän on luotu nykyisenkaltaiseksi jo paljon ennen minkään YTV-organisaation perustamista, ja se on ollut varsin toimiva ja informatiivinen (lukuunottamatta muutamia vanhoja virheitä, jotka jo korjattu vuosia sitten). Syitä tähän historiaan en tiedä, mutta asioiden kulku 70-luvulta asti on ollut jokseenkin tämä: sata-sarja on kuvannut Helsingin säteittäisiä ulosmenoväyliä, niinkuin tiedämme (1xx -Länsiväylän suunta, 2xx -Turunväylän/Turuntien suunta, 3xx -Vihdintien suunta, 4xx -Hämeenlinnanväylän suunta, 6xx -Tuusulanväylän suunta, 7xx -Lahdenväylän suunta, 9xx -Itäväylän suunta).
Jo ammoisista ajoista 5xx-sarja on vastannut PK-seudun poikittaisliikennettä. Poikittaisliikenne käsitteenä on joskus ollut joillekin epäselvää; kyseessä ei ole liikenne, joka noudattaisi pääosin karttavaakasuoraa, eli itä-länsisuuntaa, vaan se tapahtuu pääosin poikittain pääkeskuksen säteittäisiä ulosmenoväyliä vasten. Poikittaisliikenne voi siis kulkea vaikka etelä-pohjoissuunnassa, kunhan ei päädy pääkeskukseen (tässä tapauksessa Helsingin keskusta).
8xx-sarjaa ei käytetty, koska Porvoonväylää kulkevaa numeroitua liikennettä olisi ollut aikanaan hyvin vähän, ja 7xx-sarja kuvasi paremmin Helsingin sisällä liikenteen yhteneväisen säteittäisen suunnan; eroavathan Porvoonväylä ja Lahdenväylä vasta moottoritieosuudella. Tällöin erillinen sata-sarja olisi ehkä jopa sotkenut informatiivisyyttä. Niinpä joku keksi myöhemmin käyttää vapaan 8xx-sarjan pk-seudun ulkopuolisiin poikittaislinjoihin, johon YTV:llä ei ollut mitään tekemistä. Tämä sarja on tietysti ollut aika laajalla alueella käytössä, mutta on kuitenkin kertonut valveutuneelle matkustajalle sen, ettei olla ainakaan Helsinkiin suuntautuvalla matkalla, vaikka kuntarajoja ylitetäänkin. Nyt kun YTV on Sipoon liitosalueen myötä alkanut omavaltaisesti muuttaa numerointilogiikkaa siten, että 8xx-sarja vastaa Porvoonväylän/Itäväylän suuntaa, numerojärjestelmä sekoaa. Sipoon, Keravan, Tuusulan ja Nurmijärven alueella on 8xx-sarjaa yhä vanhassa käytössä, pk-seudun ulkopuolisessa poikittaisliikenteessä. Samalla YTV muutti "omat" ja U-linjat 8xx-sarjasta 9xx-sarjaan.
Herää kysymys: miksei uusia linjanumeroita annettu Sipoon liitosalueen suuntaan alunperinkin 9xx-sarjaan, koska 8xx-sarjaa on paljolti käytössä muuallakin? On huomattavasti suurempi työ vaihtaa ajansaatossa koko vanha 8xx-sarja joksikin muuksi, kuin olisi ollut nimetä "uudet" linjat suoraan 9xx-sarjaan. Voiko YTV:ssä olla todella tämänkaltaista osaamattomuutta? Jos oikein muistan nähneeni menee liitosalueen ja Etelä-Sipoon kautta joku uuden numeron saanut U-linja 850. Tämä aiheuttaisi YTV:n osaamista hyvin kuvaavan tilanteen: Sipoossa kulkisi kaksi täysin erillistä linjaa samalla numerolla 850; toinen etelärannikolla ja toinen Nikkilä-Kerava -välillä. Odotan jännityksellä mikä linja YTV:n kaavailussa saa duplikaattinumeron 833, joka jo kulkee Keravan ja Hyrylän väliä.:icon_frown: