YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelma 2010 - 2014

Vantaan Päiväkummussa, Päiväkummuntien pysäkillä on onnistuttu sunnuntaisin tahdistamaan linjat 611N ja 734! Molemmat kulkevat tunnin vuorovälillä ja molempien lähtöminuutti on 15. Minulle tuo sopii mainiosti, sillä tuolloin voi tehdä vaikkapa iltalenkin linjalla 611N Rautatientorilta - Päiväkumpuun ja lähteä Pihlajamäkeen linjalla 734 :D Päiväkumpulaisia ei liene lohduta tämäkään teksti...
 
Vantaan Päiväkummussa, Päiväkummuntien pysäkillä on onnistuttu sunnuntaisin tahdistamaan linjat 611N ja 734! Molemmat kulkevat tunnin vuorovälillä ja molempien lähtöminuutti on 15. Minulle tuo sopii mainiosti, sillä tuolloin voi tehdä vaikkapa iltalenkin linjalla 611N Rautatientorilta - Päiväkumpuun ja lähteä Pihlajamäkeen linjalla 734 :D Päiväkumpulaisia ei liene lohduta tämäkään teksti...
Saa olla tosi vannoutunut joukkoliikenneharrastaja, jos aikoo matkustaa Etelä-Päiväkummusta Helsinkiin linjalla 611N. Sen verran pitkä kyyti on tarjolla, ettei eteläpäiväkumpulaiset varmaankaan käytä tuota linjaa ihan päästä päähän. Toki linjalta 611N voi vaihtaa mm. N-junaan Koivukylässä.

Outoa kyllä kun viime syksynä linjalle 623 palautettiin kahdentoista vuoden tauon jälkeen sunnuntailiikenne, niin Koivukylän bussiyhteydet Helsinkiin paranivat niin paljon, että bussitarjonta on jopa tiheämpi kuin lauantaina: Lauantaina päiväsaikaan kulkee pelkästään 611N, mutta sunnuntaina päiväsaikaan kulkee sekä 611N että 623...
 
Välillä on ihan mukava tehdä pieni sunnuntainen "kotimatkakoukkaus" tuolla 611N/734 yhdistelmällä, kun se on ilmiselvästi harrastajia varten suunniteltu :) Kerran oli game over jo Tikkurilassa, kun kaasu MAN oli siellä 22 minuuttia ajastaan myöhässä. Monesti olen huomannut, ettei nuo kaasu MANit ole jaksaneet pysyä täysin aikataulussaan tuolla linjalla. Vai olenko lie vain osunut väärään aikaan väärään paikkaan? ;)

Vaikka sunnuntaisin yleensä liikenne hiljenee, niin noita paikkojakin löytyy jossa voi sunnuntaisin olla jopa lauantailiikennettä parempi liikenne. Arkisin täältä Pihlajamäestä pääsee Rautatientorille päivällä linjoilla 71 ja 75. Sunnuntaisin suoria yhteyksiä onkin jo neljä; 70, 71, 73N ja 75. Sunnuntaisin täältä onkin mukavinta lähteä stadia kohti ;)
 
Viimeksi muokattu:
Outoa kyllä kun viime syksynä linjalle 623 palautettiin kahdentoista vuoden tauon jälkeen sunnuntailiikenne, niin Koivukylän bussiyhteydet Helsinkiin paranivat niin paljon, että bussitarjonta on jopa tiheämpi kuin lauantaina: Lauantaina päiväsaikaan kulkee pelkästään 611N, mutta sunnuntaina päiväsaikaan kulkee sekä 611N että 623...

Nyt en ihan ymmärrä mitä ajat takaa. 611N ei kulje lauantaina päivällä, vaan 611N-liikenne alkaa vasta noin klo 21. 623 kulkee myös lauantaina. Kun 623:n liikenne päättyy, 611N:n liikenne alkaa.

Eli lauantaina päivällä Koivukylässä kulkee vain 623 ja illalla 611N
Sunnuntaina päivällä Helsinkiin pääsee sekä 623:lla että 611N:llä, illalla vain 611N:llä.
 
Nyt en ihan ymmärrä mitä ajat takaa. 611N ei kulje lauantaina päivällä, vaan 611N-liikenne alkaa vasta noin klo 21. 623 kulkee myös lauantaina. Kun 623:n liikenne päättyy, 611N:n liikenne alkaa.

Eli lauantaina päivällä Koivukylässä kulkee vain 623 ja illalla 611N
Sunnuntaina päivällä Helsinkiin pääsee sekä 623:lla että 611N:llä, illalla vain 611N:llä.
Typohan se oli. Siis lauantaina päiväsaikaan kulkee pelkästään 623 - eikä 611N.
 
Eräästä luotettavasta tietolähteestä saadun tiedon mukaan e57 Leppävaaran osuus tullaan korvaamaan syksyllä linjalla 106K. Tällöin normaalit ja T-vuorot Perkkaan kautta ja K-vuorot Alberganesplanadia, jonka jälkeen kaikki vuorot Kehä 1:stä ja edelleen Laajalahteen. Tämän tarkempaa tietoa en ole saanut..
 
Eräästä luotettavasta tietolähteestä saadun tiedon mukaan e57 Leppävaaran osuus tullaan korvaamaan syksyllä linjalla 106K. Tällöin normaalit ja T-vuorot Perkkaan kautta ja K-vuorot Alberganesplanadia, jonka jälkeen kaikki vuorot Kehä 1:stä ja edelleen Laajalahteen. Tämän tarkempaa tietoa en ole saanut..
Jaahas, taas yhden linjan palvelu hajautetaan perusreitille ja K-variaatiolle, tuloksena sekavuutta ja huonoa palvelua molemmilla reiteillä.
 
Ja taas lisää jokerille kalustoa... Mitenhän paljon sitä nyt meinataan lisätä? Muistaakseni joka vuosi kaluston määrää lisätty, ja sitten saadaan taas Ikaruksia lisää jokerille, päivän selvää on ettei liikennöitsijä hanki yhtään uutta autoa tuolle linjalle enään..
 
Ja taas lisää jokerille kalustoa... Mitenhän paljon sitä nyt meinataan lisätä? Muistaakseni joka vuosi kaluston määrää lisätty, ja sitten saadaan taas Ikaruksia lisää jokerille, päivän selvää on ettei liikennöitsijä hanki yhtään uutta autoa tuolle linjalle enään..

Missähän niin lukee, että vara-autojen määrää lisättäisiin? Kaikki, mikä selvityksessä liittyi Jokerin kalustoon, selitti, että myöhemmin linjan kalustokokoa (osittain?) tullaan kasvattamaan tuplaniveliksi ja tällöin nykyisistä extra-autoista luovuttaisiin. Toivottavasti tosiaan HSL:ssä osataan sitten varautua yksikkökoon kasvuun ja sitä myötä lisääntyviin kustannuksiin, kun muistamme vuoden takaisen tilanteen, jolloin tuplanivelhankinta osoittautui liian kalliiksi ja "haave" meni siltä osin puihin.
 
Tuo bussi-Jokerin kalusto muutos ajoittuu näköjaan vuodelle 2013, jolloin nykyinen liikennöintisopimus loppuu. Merkinnee sitä, että bussi-Jokerilla ajetaan uusi kilpailukierros, mutta nyt isommalla kalustolla. Eli raide-Jokeri viivästyisi ainakin sen verran.
 
Merkinnee sitä, että bussi-Jokerilla ajetaan uusi kilpailukierros, mutta nyt isommalla kalustolla. Eli raide-Jokeri viivästyisi ainakin sen verran.

Ei välttämättä. Joka tapauksessa pitää kaikissa suunnitelmissa varautua siihen, ettei raide-Jokeria tehdä, koska sen rakentamisesta ei ole tehty mitään päätöksiä. Joskin 2013 on aika optimistinen aikataulu, mutta jos siihen mennessä on tehty myönteinen päätös raide-Jokerista ja valmistumisvuosi esim. 2015, tuskin kaksinivelkalustoa enää lähdetään siinä vaiheessa hankkimaan. Ja täytyy myös muistaa, että YTV:ssä Järviluoma tehnee joka tapauksessa kaikkensa, että Jokerille kaksinivelautot tulisivat, täysin raide-Jokerin kehityksestä huolimatta.
 
Ei välttämättä.
Ei välttämättä, mutta jos YTV:n suunnitelma menee tuollaisena läpi, niin se tarkoittaa sitä. Eli raide-Jokeriin tulisi silloin mitä luultavimmin seitsemän vuoden "tuumaustauko". Nykyiselläänkin ongelmia kuormituksen aikana on ollut ruuhka-aikoina ja tuplanivelet voisivat olla juurikin ratkaisu sen suhteen.

Jokeri on kuitenkin jo olemassaoleva linja ja sen suurimpia ongelmia tähän saakka on ollut nimenomaan kapasiteetin puute ja sekin tiettyinä ruuhkahuippuina. Jospa raide-Jokerin perustamisesta säästyneet rahat voisivat olla hyödyksi jollekin muulle hankkeelle? Myöskin Jokeri-2 eli linjan 570 on tuossa suunnitelmassa vahvasti mukana ja itse näen se hyväksi pariksi nykyiselle Jokerille oli linjalle 550; myöskin niin, että molemmat ovat vahvoja, brändättyjä bussilinjoja.

Myöskin on pakko myöntää iloitsevani siitä, että nivelbussien paluu Helsingin alueella on näköpiirissä. Brändätyt, korkeatasoiset runkobussilinjat ovat myös osa laadukasta joukkoliikennettä, tämä on mun mielepiteeni.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Jokerille tilataan lisää esimerkiksi nivel- tai kaksinivelkalustoa, se voidaan tietysti siirtää toiselle linjalle, jos sopimusta ei tehdä älyttömästi. Tarvittaessa voidaan vaikka maalata autot uuteen kuosiin.

Raide-Jokeria ei pidä lykätä. Kaikki viivytys on vain joukkoliikenteeltä pois myös resursseina. Raide-Jokerin lykkäämisestä ei saada senttiäkään säästöä muuhun liikenteeseen.

Raide-Jokerista pitää vain kiireellisesti tehdä suunnitelma, jossa huomioidaan Helsingin raitioteiden jatkaminen sille asti, ja arvioida siltä oikeat yhteiskuntataloudelliset hyödyt, huomioiden myös ne joita nykyisillä virheellisillä YHTALI- ja liikenne-ennustemenetelmillä ei saada esiin.

Kuinkas paljon yli ennusteiden linjan 9 matkustajamäärät olivatkaan ...
 
Takaisin
Ylös