YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelma 2010 - 2014

Niin, kuinka paljon?

Linjalla on ollut noin kaksinkertainen määrä väkeä bussilinjaan 17 nähden. Matkustajat eivät ole siirtyneet muilta raitiolinjoilta. Olen ymmärtänyt että noita ratikkapuolen keskusteluissa mainittuja laskentavaunuja on ajatettu ysillä viime aikoina ahkerasti, ehkä saadaan taas tuoretta tietoa asiasta.
 
Länsi-vantaalla siirrytään osittaiseen liityntä-liikenteeseen syksyllä 2010 jolloin linjat 360,361 ja 364 lakkautetaan, linjaa 362 tullaan liikennöimään ainoastaan arkisin ruuhka-aikoina 1/2 tunnin välein, linjaa 363 tullaan ajamaan arkisin ruuhkassa 15min välein ja päivällä sekä illalla 30 min välein. Viikonloppuisin ajetaan tunnin välein nykyisen 1/2 tunnin sijaan. Suorien linjojen vähentämisen tilalle perustetaan uudet liityntälinjat 31 Petikosta Vapaalan kautta Myyrmäkeen ja linja 32 Hämeenkylästä Pähkinärinteen kautta Myyrmäkeen. Varsinkin 363:n tunnin vuoroväli Lauantaisin on lähinnä vitsi sillä pätkä-Mannit ovat jo nykyisellä 1/2 tunnin vuorovälillä varsin hyvin kuormitettuja joten tunnin välillä pitäisi sitten ainakin saada Teli-autot linjalle onnettomien 35-paikkaisten Mannien tilalle! Linjan 363 reitti muutetaan myös kulkemaan Konalantien ja Pitäjänmäentien kautta mikä on varsinkin ruuhka-aikaan järkevää, näin vältetään Vihdintien ruuhkassa seisominen, linjan A-vuorot ajavat jatkossakin suoraan Vihdintietä. Uuden 362:n reitti tulee kulkemaan täsmälleen nykyisen 360:n reittiä joten ehkä olisi ollut parempi säilyttää linjatunnus 360 ja lakkauttaa tunnus 362. Koska 362 jää Petikon työpaikka-alueen ainoaksi suoraksi yhteydeksi keskustaan niin olisi järkevää ajaa aamuruuhkassa Petikkoon suoraan Vihdintietä eikä kierrellä Vapaalan ja Variston kautta ja samoin iltaruuhkassa Petikosta keskustaan. Sisäiset linjat 30,50,51 ja 55 jatkavat mutta linjat 50 ja 55 lakkautetaan Kehäradan valmistumisen myötä. Askiston liityntälinjan 35 reitti lyhenee Martinlaakson asemalle eli Askistosta ei ole enää suoraa yhteyttä Myyrmäkeen mutta toisaalta vuoroväli tihenee arkisin 20min nykyisestä 25-50min joten tuo on melkoinen parannus entiseen verrattuna.
 
Monet Konalan, Reimarlan, Pajamäen ja Pitäjänmäen asukkaat käyttävät Konalantien ja Pitäjänmäentien seutubusseja keskustaan liikennöidessään, sillä ne ovat nopeampia kuin kaupunginosien omat linjat (etenkin h14). Jos 362 nyt siirretään tälle reitille samalla kun vuoroväliä harvennetaan, ei lopputulos kuulosta kovin houkuttelevalta niiden vantaalaisten kannalta, joita linjan olisi kuitenkin tarkoitus ensi sijassa palvella.
 
Jos 362 nyt siirretään tälle reitille samalla kun vuoroväliä harvennetaan, ei lopputulos kuulosta kovin houkuttelevalta niiden vantaalaisten kannalta, joita linjan olisi kuitenkin tarkoitus ensi sijassa palvella.

Linjojen 363 ja 362 reittien muuttamista kulkemaan Konalan ja Pitäjänmäen kautta on perusteltu paremmilla vaihtoyhteyksillä jokeriin ja lähijuniin pitänmäen asemalla, uskoisin kuitenkin että perimmäinen tarkoitus linjojen reitin pidentämisessä on yrittää siirtää matkustajia käyttämään Vantaan uusia sisäisiä liityntälinjoja ja M-junaa. Tosiasia vaan on se että M-juna ei palvele samoja alueita kuin suorat bussit 362 ja 363, kaikki matkustajat eivät tule kyytiin Elielinaukiolta vaan pitkin Manskua ja vihdintietä tulee ihmisiä kyytiin. Muutenkaan istuminen täpötäysissä ja ahtaissa junissa ei houkuttele.
 
Nuo nimimerkki aki:n luettelemat muutokset eivät toteudu vielä ensi vuonna. Syinä ovat muun muassa Vantaan kaupungin rahapula (uusi systeemi olisi nykyistä kalliimpi), Myyrmäen terminaalin ahtaus sekä asemien huono kunto. Näillä näkymin muutokset toteutuvat vasta Kehäradan liikenteen alkaessa, jolloin Martsarin radan liikenne hoidetaan jo kokonaisuudessaan uusilla Flirt-junilla.

Pähkinärinteestä ja Rajatorpasta on nykyiselläkin linjastolla varsin hyvät liityntäyhteydet Myyrmäen asemalle. Keskustaan matkustettaessa bussi Myyrmäkeen + M-juna on jo nykyisellään ruuhka-aikoina huomattavasti suoria bussilinjoja nopeampi vaihtoehto. Ruuhka-ajan ulkopuolella eroa ei juuri synny, hiljaisimpina aikoina suora bussi lienee viitisen minuuttia nopeampi.
 
Nuo nimimerkki aki:n luettelemat muutokset eivät toteudu vielä ensi vuonna.
Pähkinärinteestä ja Rajatorpasta on nykyiselläkin linjastolla varsin hyvät liityntäyhteydet Myyrmäen asemalle.

Kyllähän Pähkiksestä pääsee jopa neljällä bussilla Myyrmäkeen mutta täällä on sama ongelma kuten monilla muillakin alueilla, eli bussit ajavat peräkkäin samoilla minuuteilla ja sitten on taas pitkä väli! Esimerkki Lammaskujan pysäkiltä Myyrmäkeen arkisin, 07: 03/51K 03/55 18/55 25/50 33/55 34/51K 48/55 49/50, lisäksi on vielä linja 30 joka ajaa Myyrmäkeen Vapaalan kautta, sen ohitusajat lammaskujan pysäkillä(kadun toisella puolella) ovat 07: 07 ja 40. Laitoin tästä asiasta palautetta YTV:lle, mutta kuten arvasinkin, niin vastaus oli että asialle ei voi tehdä mitään kun linja 51 palvelee lentokentällä työssäkäyviä ja linjat 50 ja 55 eivät ole liityntälinjoja vaan poikittaislinjoja ym ym. YTV:n kannattaisi pian päivittää Vantaan linjastosuunnitelmaa jos kerran siellä esitetyt aikataulut eivät pidäkään paikkaansa! Tänään matkustin linjalla v53 Tikkurilasta Ansatielle, Tikkurilan lähtöaika oli 14.31 mutta bussi tuli pysäkille vasta 14.38, tällä linjalla on ennemminkin sääntö kuin poikkeus ettei bussit pysy aikataulussa varsinkaan Peijaksesta tultaessa, Kehä III:lla bussit ovat yleensä myöhässä 5-10 min pysäkkiaikataulun ohitusajoista, eikö tämänkin ongelman voisi korjata laittamalla lisää ajo-aikaa Peijaksesta Tikkurilaan jolloin Ohitusajat esim Tikkurilassa olisivat edes sinnepäin.
 
YTV:n seudun joukkoliikenne suunnitelma vuosille 2010-2014
-Malmi, Puistola, Siltamäki, Tikkurila, Porttipuisto
Muutokset syksyllä 2011
Linja 577 aloittaa liikennöinnin reitillä Tikkurila-Siltamäki-Malmi-Jakomäki korvaten linjan h77A
Nyt kun vihdoin ja viimein katsoo linjan 577 reittiä kartalla, niin melkoinen U:n muotoinen kaarihan tuo on.
http://aikataulut.hsl.fi/reittiopas/fi/line?line=577&type=5
Eli olisiko ideaa tehdä linjasta 577 ympyrälinja? Puuttuva osuus Tikkurila - Jakomäki ei toisi kovinkaan kummoista lisäystä tuohon syheröön ja ehkäpä Porttipuiston ostoshelv...eikun ostosalue saataisiin reitin varrelle? Samalla voisi linjan 77A viedä historian lehdille - se kun poikkeaa "päälinjastaan" 77 melko paljon.
 
Nyt kun vihdoin ja viimein katsoo linjan 577 reittiä kartalla, niin melkoinen U:n muotoinen kaarihan tuo on.
http://aikataulut.hsl.fi/reittiopas/fi/line?line=577&type=5
Eli olisiko ideaa tehdä linjasta 577 ympyrälinja? Puuttuva osuus Tikkurila - Jakomäki ei toisi kovinkaan kummoista lisäystä tuohon syheröön ja ehkäpä Porttipuiston ostoshelv...eikun ostosalue saataisiin reitin varrelle? Samalla voisi linjan 77A viedä historian lehdille - se kun poikkeaa "päälinjastaan" 77 melko paljon.

Linjan 577 olisi sitä paitsi voinut ajattaa Suutarilasta Tikkuritielle Tapulikaupungintietä pitkin kehä III:n sijasta; matka-aika tuskin olisi juuri muuttunut, mutta Tapulikaupungin länsiosa olisi saatu muunkin linjan kuin h75A:n palveltavaksi.
 
Takaisin
Ylös