vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,198
Päätin avata tälle aiheelle oman ketjun.
Törmäsin "Zürich model"-termiin kalhatessani tietoa Sveitsin joukkoliikenteestä ja erityisesti johdinautoista. En ole aiemmin kuullut tästä termistä, mutta sen periaatteita lukiessani, olen todennut esimerkiksi Anteron ja Mikko Laaksosen ajatusten pohjautuvan pitkälti juuri tämän kaltaiseen malliin.
Zürichin mallin ajatus on mielestäni todella älykäs ja sen periaatteen mukaan muodostettu joukkoliikenne ko. kaupungissa on nostanut se yhdeksi maailman parhaista lajissaan. Merkittävää siinä on se, että se on saatu aikaan verrattain vähäisin kustannuksin laittamalla joukkoliikenteen etuudet ja erityisesti liikennevalot järjestelmän ydinkohdaksi. Suuret yksikkökoot, tiheäliikenteinen ja erittäin kattava liikenneverkko, hyvät vaihtoyhteydet sekä sopivat joukkoliikennematkojen hinnat ovat myös avainsanoja. Tuttua puhetta tällä foorumilla, vai mitä? Kuitenkin on tosiasia, ettei Zürichissä ole lainkaan varsinaista metroa (aikanaan suunniteltiin kylläkin), vaan sen roolin jakavat S-Bahn, raitiotiet, trollikat sekä muut bussilinjat.
Tässä teille lukemista aiheesta:
Implementation of Zurich’s Transit Priority Program
Törmäsin "Zürich model"-termiin kalhatessani tietoa Sveitsin joukkoliikenteestä ja erityisesti johdinautoista. En ole aiemmin kuullut tästä termistä, mutta sen periaatteita lukiessani, olen todennut esimerkiksi Anteron ja Mikko Laaksosen ajatusten pohjautuvan pitkälti juuri tämän kaltaiseen malliin.
Zürichin mallin ajatus on mielestäni todella älykäs ja sen periaatteen mukaan muodostettu joukkoliikenne ko. kaupungissa on nostanut se yhdeksi maailman parhaista lajissaan. Merkittävää siinä on se, että se on saatu aikaan verrattain vähäisin kustannuksin laittamalla joukkoliikenteen etuudet ja erityisesti liikennevalot järjestelmän ydinkohdaksi. Suuret yksikkökoot, tiheäliikenteinen ja erittäin kattava liikenneverkko, hyvät vaihtoyhteydet sekä sopivat joukkoliikennematkojen hinnat ovat myös avainsanoja. Tuttua puhetta tällä foorumilla, vai mitä? Kuitenkin on tosiasia, ettei Zürichissä ole lainkaan varsinaista metroa (aikanaan suunniteltiin kylläkin), vaan sen roolin jakavat S-Bahn, raitiotiet, trollikat sekä muut bussilinjat.
Tässä teille lukemista aiheesta:
Implementation of Zurich’s Transit Priority Program
Viimeksi muokattu: