Uskon, että 30 min tai 20 min vuorovälin matkustajamäärien lisääntyminen korvaisi helposti kuskin palkkakulut.
Vaikka ilman muuta olen liikenteen lisäämisen puolella, niin ainakin se vaatisi melkoista aikatauluremppaa. Nythän Z lähtee Helsingistä xx:41. Puolen tunnin välijunan pitäisi siis kulkea joskus 10 yli tienoilla. Noh, 12 yli lähtee yleensä itäsuunnan kaukojuna, joten sen eteen ei voi jäädä tukkeeksi (eikä siihen mahtuisikaan, 06 lähtevä pohjoisen kaukojuna ei tätä salli). Pitäisi siis lähteä sen jälkeen, käytännössä ehkä 16 yli. Paitsi että R-juna lähtee 19 yli, joten ei oikein tuohonkaan väliin fiksusti mahdu (jos siis pidetään 4 minuuttia käytännön järkevänä vuorovälinä. No R-junan voinee tyrkätä lähtemään 20 yli). R:n jälkeen saattaisi mahtua, lähtöminuuteille 23-26 (entinen G-slotti?). Tällöin Z-junien rytmityksestä tulee melko epätasainen. 41 lähtevääkään ei paljoa pysty myöhäistämään, tulee H:n lähtöaika vastaan.
Ja oma asiansa on sekin, että merkittävä osa Z-junan matkustajista matkustaa korkeintaan Keravalle, jolloin kahta heidän kannaltaan identtistä junaa ei ole järkeä ajattaa peräkkäin.
Siellä pääradalla ei oikeasti ole kummoisesti tilaa uusille junille... Lentorataa odotellessa.