VR:n tehtävänä on kuljettaa ihmisiä ja tavaroita paikasta toiseen. Aikaisemmin VR:llä oli myös yhteiskuntavelvoite: palvella kansalaisia heidän liikkumistarpeissaan.
-Nykyisellä VR:llä sitä velvoitetta ei ole, Janakkalan kunnanjohtaja Pekka Harju harmittelee. Muutos tuli VR:n liikelaitoistamisen yhteydessä.
-Yhteiskuntapoliittisesti, nykyisin etenkin kestävän kehityksen vinkkelistä junalla liikkumista pitäisi edistää. Janakkalan kohdalla toimitaan päinvastoin, Harju harmittelee. Hän pitää kehnoja heikentyneitä henkilöliikenteen yhteyksiä yhtenä pahimmista kunnan kehittämisen jarruista.
-VR väittää ettei aikatauluihin sovi lisävuoroja. Olen nähnyt sellaisen aikataulumallin, jossa Helsingistä pohjoisen suuntaan on enemmän vuoroja kuin nyt, Harju heittää vastapallon.
Kunnanjohtaja muistuttaa, että Mäntsälän oikoradan rakennusvaiheessa VR:ltä luvattiin lisävuoroja myös pohjoisen suuntaan. Lupauksista ei pidetty kiinni.
Turengista pääsee kyllä kelvollisesti pääkaupunkiseudun suuntaan, mutta takaisin paluu on tehty vaikeaksi. Viimeinen paluuvuoro on jo 17.15. -Janakkala ehdotti 19.20:n iltavuoroa mutta se ei mennyt läpi.
Pekka Harju sanoo naureksien, että tuntuu hölmöltä mennä junalla pääkaupunkiseudulle, jos sieltä ei pääse samaa reittiä takaisin.
...
-Kyse on kestävän kehityksen tukemisesta. Liikelaitoksena VR ei tätä mallia tue, katsotaan pelkästään taloudellista tulosta, Harju tiivistää Janakkalaan välittyneen vaikutelman VR:n nykytekemisistä.