Taitaa hinnoittelua ajaa ihmisiä kaukojunista Z-junaan. IC-junan ja lähijunan ero matka-ajassa on vain 8 minuuttia ja hinnassa 5,80 euroa.
Puolen tunnin vuorovälin Haarajoelle ja Mäntsälään onnistuisi järjestämään kohtuullisen helpostikin haluttaessa. Vaihtoehtoja voisivat olla:
*IC-junien pysäyttäminen Z-junien tavoin
*K-junien jatkaminen Keravalta Lahteen
*Erillisen syöttöjunan ajaminen Keravalta Lahteen sopivalta R- tai H-junalta
*Junan jakaminen Keravalla kahtia, etupää H Riihimäkeen, peräpää Z Lahteen
Suosituksi osoittautuneen reitin tukeminen tuntuu toki oudolta. Samalla täytyy todeta, että osittain tuen ansiosta suuri matkustajajoukko saa hintaetua ja hyvät yhteydet.
Tuen kyseenalaistaminen linja-autoliikennöitsijöiden taholta on kyllä täysin asiallista. Ei nyt niin koske oikorataa, mutta ostoliikennesopimuksia tutkiessani laskin vaikkapa Hanko-Karjaa -liikennöinnin tulevan kohtuuttoman kalliiksi. Junaliikenne lopettamalla saataisiin edellytykset lisätä suorien Hanko-Tammisaari-Helsinki pikavuorojen määrää sekä laittaa Karjaa-Hanko -bussit kulkemaan selkeästi tunneittain. Suurin osa lisäyksistä tapahtuisi liikennöitsijöiden riskillä, ostoliikennettä tarvittaisiin kohtuullisen vähän. Koko junareitti siis on ostoliikennettä.
Kivahan se junalla on mennä. Kun VR hoitaa kaiken liikenteen saa lipunkin ostettua kätevästi perille asti. Silti pitäisi miettiä, kuinka suuri hyöty junaliikenteestä saadaan kustannuksiin nähden. Paikallisesti älähdetään aina jos junia haluttaisiin lopettaa. Siitä syystä Liikenneministeriö maksaa jatkossakin sen, mitä VR pyytää. Junien ostoliikenteestä pitäisi tehdä reittikohtaiset selvitykset. Vaikkapa haastatteluin (VR ei varmaankaan anna tietoa) selvittää se, mistä mihin matkustajat menevät, arvioida mahdollisuudet korvata junaliikenne itsekannattavalla bussiliikenteellä ja linja-autojen ostoliikenteellä.
Vähiä joukkoliikennemäärärahoja tulee käyttää järkevästi. "Juna on kiva" ei riitä perusteluksi junien ajamiselle.
Puolen tunnin vuorovälin Haarajoelle ja Mäntsälään onnistuisi järjestämään kohtuullisen helpostikin haluttaessa. Vaihtoehtoja voisivat olla:
*IC-junien pysäyttäminen Z-junien tavoin
*K-junien jatkaminen Keravalta Lahteen
*Erillisen syöttöjunan ajaminen Keravalta Lahteen sopivalta R- tai H-junalta
*Junan jakaminen Keravalla kahtia, etupää H Riihimäkeen, peräpää Z Lahteen
Suosituksi osoittautuneen reitin tukeminen tuntuu toki oudolta. Samalla täytyy todeta, että osittain tuen ansiosta suuri matkustajajoukko saa hintaetua ja hyvät yhteydet.
Tuen kyseenalaistaminen linja-autoliikennöitsijöiden taholta on kyllä täysin asiallista. Ei nyt niin koske oikorataa, mutta ostoliikennesopimuksia tutkiessani laskin vaikkapa Hanko-Karjaa -liikennöinnin tulevan kohtuuttoman kalliiksi. Junaliikenne lopettamalla saataisiin edellytykset lisätä suorien Hanko-Tammisaari-Helsinki pikavuorojen määrää sekä laittaa Karjaa-Hanko -bussit kulkemaan selkeästi tunneittain. Suurin osa lisäyksistä tapahtuisi liikennöitsijöiden riskillä, ostoliikennettä tarvittaisiin kohtuullisen vähän. Koko junareitti siis on ostoliikennettä.
Kivahan se junalla on mennä. Kun VR hoitaa kaiken liikenteen saa lipunkin ostettua kätevästi perille asti. Silti pitäisi miettiä, kuinka suuri hyöty junaliikenteestä saadaan kustannuksiin nähden. Paikallisesti älähdetään aina jos junia haluttaisiin lopettaa. Siitä syystä Liikenneministeriö maksaa jatkossakin sen, mitä VR pyytää. Junien ostoliikenteestä pitäisi tehdä reittikohtaiset selvitykset. Vaikkapa haastatteluin (VR ei varmaankaan anna tietoa) selvittää se, mistä mihin matkustajat menevät, arvioida mahdollisuudet korvata junaliikenne itsekannattavalla bussiliikenteellä ja linja-autojen ostoliikenteellä.
Vähiä joukkoliikennemäärärahoja tulee käyttää järkevästi. "Juna on kiva" ei riitä perusteluksi junien ajamiselle.