Kaukoliikenne ja henkilöliikennelain kokonaisuudistus

Totta, on vielä ministeriön taksa. Mutta MH saisi myydä ne 44 matkan liput normaalimatkustajille mihin hintaan haluaa. Viimeisin uudistus ministeriön taksan purussa oli juuri se, että tuota taksaa käytetään vain kunnan ostaessa peruskoululaisille sarjalippuja tai mainittuja Kelan koulumatkatukeen oikeuttavia lippuja myytäessä.

Suurin tuon taksan merkitys taitaa olla nykyään siinä, että ymmärtääkseni seutulipuista liikennöitsijän saama korvaus määräytyy myös tuon taksan mukaan. Sinänsä erikoista, että liikenneministeriö määrittää tuollaisen taksan, silti lääninhallitukset määrittävät ostoliikenteen enimmäistaksaksi toisen taksan. Olisi ihan hauskaa, jos tämä MH:n taksaa alempi sarjalipputaksa määriteltäisiin myös ostoliikenteen enimmäistaksaksi. Niinpä lauantaisin ja iltaisin monella välillä saattaisi olla hieman halvempaa matkustaa kuin muina päivinä. Vaikkapa 20 km:n matkalla normaali kertamaksu on 4,50 euroa, kun taas sarjalipun perustaksa alentamattomana 3,88 euroa. Aikanaan nuo taksat olivat suunnilleen samat, Matkahuolto on sittemmin nostanut aika voimakkaasti hintoja. Myös LVM:n perustaksaa nostetaan käytännössä vuosittain, kuitenkin maltillisemmin.

Seutulippujen problematiikka johtuu juuri niiden avulla kannattaville vuoroille jaettavasta piilotuesta. 20 km:n työmatkan 60 euron hintaisella seutulipulla matkansa taittavan matkoista maksetaan vielä lisäksi 62 euroa seutulipputukea liikennöitsijälle kuukaudessa. Ymmärtääkseni juuri tuo noin suuri tukisumma johtaa pakkoon tehdä henkilöliikennelain kokonaisuudistus.
 
29.9.2008 starttaa Hostikka Charterin M-P -pikavuoro Hamina-Helsinki. Linkki aikatauluun: http://www.kolumbus.fi/hostikka.charter/uusireitti.html

Tapaus tuntuu suorastaan ihmeelliseltä. Nettisivujen mukaan yritys on aloittanut toimintansa vasta 2004. Silti liikenne vanhojen yritysten hallitsemalla normaalilla pikavuororeitilla voidaan aloittaa järkevin aikatauluin ilman raskaita otto- tai jättörajoituksia. Olisiko tämä esimakua tulevasta - järkevään liikenteeseen myönnetään lupa sitä anovalle, eikä välin vanhoille liikennöitsijöille niiden keskinäisten lehmänkauppojen jälkeen.

Tämä on jotain aivan uutta. Helsingistä kakkostien suuntaan ajavaa liikennettä aiotaan muuttaa melkoisesti ensi vuoden alussa Lauttakylän Auton ja Satakunnan Liikenteen fuusion seurauksena. Vuoroja tuohon suuntaan ovat anoneet myös muut. Saa nähdä, jatkuuko vapaampi liikennelupapolitiikka edelleen. Aiemmin tuolla suunnalla monen firman anottua lupia ratkaisuna oli jättää kaikki myöntämättä. Ehkä nyt kaikki luvat myönnetään. Arvelen Hamina-Helsinki -pikavuoron olevan sellaisen tapauksen, joka mainitaan käännekohtana tulevaisuudessa maamme linja-autoliikenteen historiasta kirjoitettaessa. Ainakin toivon niin.
 
Arvelen Hamina-Helsinki -pikavuoron olevan sellaisen tapauksen, joka mainitaan käännekohtana tulevaisuudessa maamme linja-autoliikenteen historiasta kirjoitettaessa.

Vähän tähän suuntaan viittaa ainakin se, että aikaisemmin vastaavanlaiset hakemukset on järjestelmällisesti blokattu sillä perusteella, että Helsingin ja Porvoon väli on "täynnä". Ainoastaan vanhat liikennöitsijät ovat saanee muutamia uusia vuoroja lisättyä omien vuorojensa läheisyyteen. Nyt sitä argumenttia ei käytetty tai hyväksytty, vaikka perustetta olisi löytynyt. Aamupäivällä +/- 15 min aikavälillä lähtee Porvoosta Helsinkiin 5 muutakin vuoroa. Iltapäivällä on hiukan väljempi rako ja +/- 15 min jaksolle osuu 3 vuoroa.

Vuoropari kuitenkin parantaa palvelutasoa Porvoon ja varsinkin Loviisan itäpuolella, jossa vuoroväli alkaa harvenemaan. Tällä kertaa sen syntymistä ei ole estetty sillä, että lähellä Helsinkiä oleva pätkä voi hitusen kärsiä.
 
Onkin jo aika purkaa tämä vakiituneiden liikennöitsijöiden sullemulle-systeemi, jonka seurauksena koko ala taantuu. Tarvitaan uusia yrittäjiä, tässä hyvä esimerkki sellaisesta.

Taitaapi kyllä olla sullemulle-henki kaukana nykyisestä menosta. Periaate tuntuu olevan että naapurin uusia hakemuksia vastustetaan periaatteesta, vaikka ne eivät millään tavalla vaikuttaisi omaan liikennöintiin. Kuulimpa tässä "hauskan" esimerkin, kuinka nykysysteemillä voi tehdä pientä kiusaa naapurille.

Kaksi firmaa ajaa väliä A-B. Kumpikin lähtee paikasta A samaan aikaan, ja ovat perillä paikassa B kymmenen minuutin sisällä. Lähtöpäässä on pari-kolme samaa pysäkkiä linja-autoaseman jälkeen. Firma X ajaa pelkästään lipputuloilla, Y taasen saa tukea vuorolleen (eli on ilmeisesti ostoliikennettä). No, firma Y päättää hakea omalle vuorolle viisi minuuttia aikaisempaa lähtöaikaa ja lääni myös myöntää sen :eek: Eli maksimoidaan voitto keräämällä matkustajat ja sitten vielä kinutaan yhteiskunnalta tukea vuorolle. Firma X ilmoittaa että heidän 5 minuuttia myöhäisempi vuoro ei enää kannata koska väliltä ei tule niin paljoa matkustajia että lipputulot peittäisivät menot. Läänistä annetaan ymmärtää että kyllä hekin saavat hakea aikataulun muutosta. Eli lopputuloksena kumpikin vuoro lähtee viisi minuuttia aikaisemmin, vaikka aikataulumuutokselle ei ollut mitään todellista syytä.
 
Kuulimpa tässä "hauskan" esimerkin, kuinka nykysysteemillä voi tehdä pientä kiusaa naapurille.

Tätä linjaliikenteen vapauttamistahan vastustetaan sillä syyllä, että se johtaisi "kermankuorintaan". Kyllä sitä näköjään nykysysteemissäkin esiintyy, jos tuo esimerkkisi totta on. Ostoliikenteen rationalisointi olisi aika kova juttu linjaliikenteen vapauttamisen ohella.
 
Tämä hostikan uusi vuoro on viranomaisten taholta törkeätä toimintaa, Porvoon ja Helsingin välillä nokkii molempiin suuntiin viisi ( 5 ! ) minuuttia entisiä jo kymmeniä vuosia ajettuja vuoroja. Eikä muillekaan paikkakunnille ole mitään todellista lisäliikennetarvetta. Tunnen parikin entisen Kymen läänin bussi-isäntää ja kummankin mielipide tästä hostikasta on, että täys huijari koko jätkä.
 
Tämä hostikan uusi vuoro on viranomaisten taholta törkeätä toimintaa, Porvoon ja Helsingin välillä nokkii molempiin suuntiin viisi ( 5 ! ) minuuttia entisiä jo kymmeniä vuosia ajettuja vuoroja. Eikä muillekaan paikkakunnille ole mitään todellista lisäliikennetarvetta. Tunnen parikin entisen Kymen läänin bussi-isäntää ja kummankin mielipide tästä hostikasta on, että täys huijari koko jätkä.

Onneksi uusille yrittäjille tarjotaan mahdollisuuksia, eikä vain jätetä myöntämättä lupia sen takia, että vanhoja yrittäjiä ei uusi naama satu miellyttämään. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin aika omituiseksi menee homma.
 
Hostikan vuoron kannattavuutta voisi itse asiassa parantaa ajaminen Porvoosta Helsinkiin vakiovuorona moottoritien kautta. Noita Itäkeskuksen kautta ajavia pika- ja vakiovuoroja tosiaan menee noihin aikoihin muitakin. Sen sijaan Porvoosta Viikkiin ja Lahdenväylän suunnan muille pysäkeille ei noihin aikoihin ole tarjontaa (jos Nikkilän kautta kulkemista ei lasketa vaihtoehdoksi kaksinkertaisella matka-ajallaan). Porvoosta ehtisi vaikkapa 10:15 alkaville luennoille niin Viikkiin kuin Kumpulaankin mainiosti.

Muutenkin tuolla Itäväylän reitillä on ajoittain hyvinkin tiheää liikennettä, kun taas moottoritietä ajetaan lähinnä ruuhka-aikaan ja ruuhkasuuntaan. Pidän itse tarjontaa Porvoon ja Helsingin välillä puutteellisena tästä syystä, vaikka toista reittiä ajettaisiinkin 5 minuutin välein.
 
Suurimmat kaupungit ovat jo nykyään alueellaan toimivaltaisia lupaviranomaisia. Ne siis päättävät liikenneluvista alueellaan. Nyt muillekin kaupungeille tarjoutua halutessaan ryhtyä hoitamaan tuota tehtävää. Pienemmät kunnat voivat luopua tuosta oikeudesta seudun keskuskaupungin hyväksi. Kuntien lausunnot on jo pyydetty, lupaviranomaisen tehtävät on tarkoitus siirtää uudiin käsiin jo ensi vuoden joulukuussa.

Vaikkapa Päijät-Hämeessä esitetään luotavan seudullinen joukkoliikennelautakunta ja varsinaiset käytännön järjestelyt annettavan Lahden kaupungin teknisen toimen yhteyteen sijoitettavan joukkoliikenneyksikön hoidettavaksi.

Seudullisen kaukoliikenteen palvelutason parantamiseen ja kaukoliikenteen ja paikallisliikenteen osittaiseen yhdistämiseen tämä antaa mainiot mahdollisuudet. Onko tämä viranomainen nyt se taho, joka halutessaan voi kilpailuttaa jatkossa paikallis- ja seudullisen kaukoliikenteen, määrittää sen palvelutason ja asiakashinnat? Siirtykö lääninhallituksen ostoliikenne tämän tahon tilattavaksi? Kuinka kauan voidaan jatkaa nykymallista liikenteen järjestämistä vain luvan myöntäjän vaihtuessa?

Uudistuksia on luvassa, mutta tilanteesta en oikein löydä tietoa. Kiinnostavaa on myös se, mitkä kunnat aikovat itse ryhtyä lupaviranomaiseksi ja missä luodaan seudullinen järjestelmä.

Linja-autoliitto kehottaa linja-autoyrityksiä lopettamaan kaikki mahdollisesti kannattamattomiksi muuttuvat vuoronsa, sillä on tiedossa jokin viiden vuoden kausi, jolloin niitä ei saa lopettaa. Valmistelu on ilmeisen pitkällä, tiedot ovat kuitenkin kohtuullisen hajanaisia. Joku asioista paremmin perillä oleva voisi kertoa, missä mennään ja koska liikenteen järjestämismalli todella voisi muuttua.
 
Suurimmat kaupungit ovat jo nykyään alueellaan toimivaltaisia lupaviranomaisia. Ne siis päättävät liikenneluvista alueellaan. Nyt muillekin kaupungeille tarjoutua halutessaan ryhtyä hoitamaan tuota tehtävää.

Ovatpa hyvinkin, mutta montako linjaliikennelupaa Helsinki, Espoo tai Vantaa alueelleen ovat myöntäneet esim. 1985 jälkeen? Ei yhtään, koska yhtään ei ole haettukaan.

Ostoliikenne (ja tilausajoliikenne) hoituu joukkoliikenneluvalla ja sen myöntää hakijan kotipaikan lääninhallitus.
 
Pahoittelen sekaannusta, tiedän toki linjaliikenneluvan ja joukkoliikenneluvan eron. Siis tuleva toimivaltainen lupaviranomainen ilmeisesti ainakin siirtymäkauden ajan hallinnoi nykyisiä linjaliikennelupia. Kai sen lupaviranomaisen voi muuttaa vaikka toimivaltaiseksi joukkoliikenneviranomaiseksi sitten, kun liikenne siirretään pois luvilta.
 
Kauppalehti kertoo bussiyhtiöiden luisuvan kohti kriisiä. (En katsonut tässä vaiheessa tarpeelliseksi avata uutta ketjua aiheesta - moderointi voi miettiä asiaa uudelleen sen mukaan, millaista jatkokeskustelua uutinen poikii.)
Ei oikeastaan ole yllättävä uutinen. Kun näitä nettihintoja tutkiskelee, niin on helppo päätellä ettei niistä välttämättä paljoakaan katetta jää yrittäjien tileille. Tätä nykyä lienee niin, että isoimpienkin yhtiöiden vuoroista alle puolet on oikeasti kannattavia. Ja tämäkin siksi että asiakkaita näillä vuoroilla on riittävä määrä eli täyttöaste on sellainen että viivan yli päästään taloudellisesti. Tietty rahtitulot vaikuttavat myös asiaan, kun taas Onnibusin strategiana on se että autossa on paljon paikkoja ja ne pyritään täyttämään mahdollisuuksien mukaan viimeistä myöten.

Saapa nähdä onko lähitulevaisuudessa luvassa tuottoisimmillakin reiteillä rajumpaakin vuorojen karsintaa. Ei yhtään yllättäisi jos niin käy.
 
Nyt ollaan tilanteessa, jossa sekä VR:n matkustajakaukoliikenne että lähes kaikki bussien pikavuoroliikenne tekevät tappiota.

Itse näen seuraavia skenaarioita tulevaisuudelle:
  1. VR saa tehostettua toimintaansa niin, että matkustajakaukoliikenne nousee kannattavaksi nykyisillä lippujen hinnoilla tai VR pystyy jatkamaan nykyistä mallia, jossa liiketoiminnan tappiot katetaan sijoitusomaisuuden tuotoilla. Junien kaukoliikenteen monopoli säilyy vuoteen 2024 asti.
    • OnniBus supistaa toimintaansa ja sillä jää runsas tarjonta vain reiteille, joilla bussi on yhtä nopea tai nopeampi kuin juna (esim. Helsinki - Turku). Muilla reiteillä OnniBusin tarjonta supistuu n. vuoden 2015 tasolle. Perinteiset bussiyhtiöt tekevät rankasti tappiota VR:n ja OnniBusin puristuksissa, mutta haluavat katsoa pelin loppuun asti ja jatkavat niin kauan kuin kassa kestää.
    • OnniBusin omistaja toteaa, että Suomesta ei ole saatavissa tarpeeksi tuottoa, ja lopettaa toiminnan. VR alkaa nostaa lippujensa hintoja niin, että heidän toimintansa on kannattavaa. Muutama bussiyhtiö, etunenässä Savonlinja, jatkavat junaliikenteen haastamista. Nämä bussifirmat eivät kuitenkaan pysty nostamaan hintojaan kovin paljoa, koska junaliput ovat hinnannostosta huolimatta edullisia. Jäljelle jäävien bussien matkustajamäärät nousevat ja sen tuloksena myös bussiliikenne nousee voitolliseksi.
  2. VR:n tappioita ei siedetä poliittisesti ja se joutuu nostamaan hintojaan. Matkustajat vaihtavat takaisin busseihin, minkä vuoksi pikavuoroliikenteeseen äskettäin tehdyt supistukset perutaan useammassakin eri firmassa. VR:n monopolin lopettamisen aikaistaminen alkaa saada poliittista kannatusta. OnniBus nostaa lippujensa hintoja vähän, mutta pitää ne kuitenkin sen verran matalina, etteivät perinteiset bussiyhtiöt saa pikavuoroliikennettään kannattavaksi. OnniBus saa hyvällä brändillään kaksikerrosbussinsa täyteen ja tekee voittoa.
 
Takaisin
Ylös