Linja 79 on suosittu, mutta itse en sitä käytä sen kiertelevyyden takia. Linjalla on todella hidasta matkustaa muita, kuin lyhyitä liityntämatkoja. Se on myös epätasaisesti kuormittunut.
Lyhentäisin perusversion Siltamäkeen ja jakaisin sen kiertelevään ja suorempaan varianttiin. Lisäksi perustaisin express-variantin Tikkurilaan. Nykyiset yhteydet Herttoniemestä Tikkurilaan ovat erittän hitaat.
79 Herttoniemi-Länsi-Herttoniemi-Viikin tiedepuisto-Malmi-Siltamäki (ei Herttoniemen teollisuusalueen eikä Latokartanon kierrosta)
79K Nykyinen 79:n reitti mutta Pihlajamäen kautta, lyhennettynä Siltamäkeen
79V Herttoniemi-teollisuusalue-Itäkeskus-Kehä I-Lahdenväylä-Kehä III-Tikkurila
Lisäksi jatkaisin 81:n Viikkiin, korvaten nykyisen 79B:n. Siltamäen ja Puistolan välille en laittaisi välttämättä mitään, mutta jos tarvetta jollekin yhteydelle on, niin jatkaisin joka toisen 75:n A-varianttina Siltamäkeen.
---
Jokelan ympäristössä on aika paljon asukkaita (pientaloalueeksi), mutta suurin osa asuu kaukana asemasta. Alue on niin hajanainen, että bussilinjoja on hyvin vähän ja harvassa. Samoin Nuppulinnan ja Purolan bussit kulkevat huonosti ja vajaalla kuormalla. Liikennöintiajat ja vuorovälit eivät houkuta asukkaita käyttämään nykyisiä linjoja.
Korvaisin kaiken alueen linjaliikenteen kutsubussilla, jolla saisi matkustaa vain Jokelan asemalle/asemalta. Alue on sen verran pieni, että ruuhkassa pari autoa ja muulloin yksi auto riittäisi. Koululaiset menevät Pohjois-Tuusulassa pääsääntöisesti takseilla (8-pax / D1), koska koulumatka-ajoista tulisi muuten laittoman pitkiä. Ehkä nykyistä koulutaksibussia ja tätä kutsubussia olisi mahdollista myös yhdistää käyttäen ainakin samaa kalustoa.
--
Suoria busseja lentokentälle kannatan myös. Varsinkin laukkujen kanssa jokainen ylimääräinen vaihto on tuskaa. Matka-ajat ovat muutenkin kentältä helposti kolmin- tai nelinkertaiset Sipooseen, Tuusulaan ja Espooseen verrattuna autoon/taksiin.
Moni Kehä III:n linja kulkee viikonloppuisin huonosti tai ei ollenkaan, yöllä yhteydet ovat surkeat vaikka lentoja on todella paljon 22-01 välillä ja niitä tulee myös Kehäradan viimeisten vuorojen jälkeen. Kehäratakin on niin hidas, että junan ollessa Helsingin asemalla olisit samassa ajassa päässyt autolla mihin tahansa osoitteeseen pk-seudulla.
Tyypillisin lomamatkailija saapuu takaisin Suomeen sunnuntaina klo 22 (lähde: taksimiesten tietotoimisto). Tällöin julkisilla matka-ajat ovat seuraavat:
Laajasalo (Yliskylä) - 2 vaihtoa - Perillä 23:09
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 69 min
Heikinlaakso - 1 vaihto - Perillä 22:34
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 34 min
Vattuniemi - 2 vaihtoa - Perillä 23:07
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 67 min
Munkkiniemi - 1 vaihto - Perillä 23:01
Matka-aika autolla 20 min, julkisilla 61 min
Länsi-Pakila - 1 vaihto - Perillä 22:49
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 49 min
Nikkilä - 1 vaihto - Perillä 00:17
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 137 min
Hyrylä - 1 vaihto - Perillä 22:53
Matka-aika autolla 15 min, julkisilla 53 min
Ylästö - 1 vaihto - Perillä 22:42
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 42 min
Kalajärvi - 2 vaihtoa - Perillä 23:38
Matka-aika autolla 17 min, julkisilla 98 min
Espoon keskus - 1 vaihto - Perillä 23:07
Matka-aika autolla 21 min, julkisilla 67 min
Saunalahti - 2 vaihtoa - Perillä 23:34
Matka-aika autolla 30 min, julkisilla 94 min
Veikkola - 2 vaihtoa - Perillä 23:34
Matka-aika autolla 30 min, julkisilla 94 min
Kahdessa viimeisessä ei ole virhettä, vaan matka-ajat olivat sattumalta samat. Julkisten matka-aika on laskettu alkaen 22:00, päättyen heti kun bussi on perillä pysäkillä (ilman kävelyä perillä).
Vaikka autoa ei voi voittaa, eikä joka paikkaan ole varaa vetää suoraa linjaakaan, niin onhan nuo matka-ajat ja vaihdottomien yhteyksien määrä surkea. Päiväsaikaankaan tilanne ei ole merkittävästi parempi. Ei uskoisi, että kyseessä on maamme pääkaupunkiseutu ja suurin lentokenttä.