Linjastoideointia

Mitä mieltä olisitte tällaisista ruuhkalinjoista?

134A Tuomarila - Suvela - Espoon keskus - Finnoo - Kamppi

136A Tuomarila - Suna - Espoon keskus - Finnoo - Kamppi

Nuo linjat olisivat todella hyödyllisiä, ja osittain paikkaisivat myös tällä hetkellä Suvelasta ja Sunasta puuttuvia yhteyksiä Suomenojan ja Matinkylän suuntiin. Linjat liikennöisivät vain aamu- ja iltaruuhkassa ehkä noin 15 minuutin yhdistetyllä vuorovälillä.

Ymmärrän toki, että Länsiväylän suorat linjat ovat kalliita toteuttaa, mutta tuollaiset linjat voisivat hyvinkin lisätä joukkoliikenteen käyttöä paljonkin!

Kulkisivat siis Matinkylään saakka samaa reittiä kuin lakkautetut 134 ja 136.

Vaikuttaisi olevan ihan hyvä idea. Linjat 530 ja 531 kulkee molemmat Espoon keskuksen ja Matinkylän välillä ruuhka-aikaan 10 minuutin väliä melko suoraviivaisia reittejä, joten sanoisin, että tämä bussi voi olla Espoon keskuksen näkökulmasta maitolaituribussi ja mennä reittiä Kamppi - Finnoo - Suna - Suvela - Espoon keskus. Näin samalla rahalla saa kaksi kertaa paremman palvelutason Sunaan ja Suvelaan, ja matka etelän suunnasta Sunaan on nopeampi.
 
Suvelassa
Vaikuttaisi olevan ihan hyvä idea. Linjat 530 ja 531 kulkee molemmat Espoon keskuksen ja Matinkylän välillä ruuhka-aikaan 10 minuutin väliä melko suoraviivaisia reittejä, joten sanoisin, että tämä bussi voi olla Espoon keskuksen näkökulmasta maitolaituribussi ja mennä reittiä Kamppi - Finnoo - Suna - Suvela - Espoon keskus. Näin samalla rahalla saa kaksi kertaa paremman palvelutason Sunaan ja Suvelaan, ja matka etelän suunnasta Sunaan on nopeampi.

Kirstintien varressa on tällä hetkellä paha kapasiteettipula. Linja 118 on täysin ylikuormittunut, ja 213 tuo vain vähän helpotusta lähinnä ruuhka-aikaan. Siksi Suvelakin tarvitsisi lisää liikennettä erityisesti iltapäiväruuhkaan.
 
Voi sitä viisasta professoria joka joskus keksii miten espoolaiset saa ulos rakkaista audeistansa käyttämään joukkoliikennettä...
Suorat bussit ovat tähän paras lääke yleisökommenttien perusteella, varsinkin jos matka-ajassa on moninkertainen ero auton ja julkisten välillä. Esim. Suurpellosta ja Mankkaalta pääsee nopeasti autolla Helsingin keskustaan, sen sijaan julkinen yhteys on hidas ja vaihdollinen. Länärin bussikaistoilla kulkee nyt lähinnä takseja.

Minkälaisia havaintoja on nykyisten suorien bussivuorojen täyttöasteesta? Jonkun verran käyttäjiä karsii se, että liikennöintiaika on niin suppea, että autoa päädytään käyttämään kuitenkin, eikä muisteta bussia silloinkaan, kun se sattuisi sopimaan. Kasista neljään duunarille noi toimii, paitsi jos asuu vaikkapa tuolla Suupellon-Mankkaan seudulla.

Käytetäänkö Inkoon/Raaseporin suunnan U-linjoja paljon HSL-alueen sisäisiin matkoihin?
 
Takaisin
Ylös