Linjastoideointia

849 taas on varsin hyödyllinen uusi linja, ja oikein ihmettelenkin, miksei suoraan Sturenkatua ajavaa Porvoon U-linjaa ole ennen tätä ollut lainkaan.

Sturenkatua pitkin on mennyt paljonkin busseja Porvoosta, mutta HSL tekee U-sopimuksen vain jos linja poikkeaa moottoritieltä (tai moottoritie itsessään päättyy) ennen HSL-alueen rajaa, ja bussi palvelee näin ollen jotain reuna-aluetta HSL-alueella. Linjasta 849 tehtiin U-sopimus, koska se kulkee vanhaa tietä Sipoossa. Nytkin Porvoosta tulevista busseista vain noin kolmasosa on U-vuoroja, sillä linja ei ole U-linja, jos se ajaa joko Sturenkadun tai Itäväylän kautta moottoritielle ja siitä suoraan Porvooseen, ja tällaisia on noin kaksi kolmasosaa Porvoon-busseista.

Itse sanoisin, että HSL on käytännön suhteen turhan tiukka. Esimerkiksi Korsisaaren vuorot, jotka ajavat Hämeenlinnanväylää HSL-alueen rajalle asti, tai OB77-linja ...Lommila - Munkkiniemi - Meilahti - Pasila - Itäkeskus - Mellunkylä... tuovat selvää lisäarvoa HSL-alueen sisäisille matkustajille.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tässä mieleen todennäköisesti tästä siis ollaan jo keskustelua käyty. Runkolinja omasta mielestä ja (ilmeisesti myös HSL markkinoi) nopeaa yhteyttä asutuskeskusten välillä. (Esim. 560 Rastila - Vuosaari-Mellunmäki - Malmi - Paloheinä - Kuninkaantammi - Silvola - Myyrmäki). Kuitenkin on asuinalueita jotka on liki kokonaan vain runkolinjojen varassa (Esim. Meri-Rastila, Kalvikintie ja Rajakylä. Rajakylän kohdalla siitä on ilmeisesti tullut negatiivista palautetta, että pysäkeille joutuu aikalailla kävellä.

Itsellä olisi vaihtoehtoinen ratkaisu:

90 nykyistä reittiä jatkaen joko Pohjois-Vuosaaren ostoskeskelle tai Porslahdentielle (Vuosaaressa ei ole kääntömahdollisuutta Aurinkolahden suuntaan)

96 jää pois

97 Itäkeskus (M) - Puotila - Itäväylä - Länsimäentie - Mellunmäki (M) - Mellunmäentie - Itäväylä - Kalviikintie - Vuosaarentie - Vuosaari (M)

97V (Mellunmäkeen samaa reittiä) Mellunmäki (M) - Länsimäentie - Maratontie (vaihtoehtoisia päättäreitä: Rajakylän kiskalla tai Kalteentie [69:n ja 77:n päättäri]

98 Rastilaan samaan reittiä josta Meri-Rastilan tietä joka Pohjois-Vuosaaren ostoskeskukselle tai Porslahdentielle.

Vaihtoehtoisesti 97:n voisi jatkaa nykyistä 90:n reittiä Satamaan ja näin sekin jäisi pois. Olisiko kuitenkin liian pitkä liityntälinjaksi? Toinen ongelma on se että mistä ottaa autot näille linjoille. 97V:lle riittäisi todennäköisesti auto lisää ja 97:lle mahdollisesti kaksi. 98:lle yksi. 96:lta saisi yksi vai kaksi autoa?
 
Ihan yhtä pitkä Helsingin puolella joukkoliikenteeseen samoilla kulmilla kuin Rajakylässä ja ei siinä Rajakylän tiellä ole kuin yksi pätkä jossa ehkä hieman pidempi aiempaan 570een....

Ja jos muutat 9x linjoja niin sitten heikennät palvelua Vartiokylässä jne.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaihtoehtoisesti 97:n voisi jatkaa nykyistä 90:n reittiä Satamaan ja näin sekin jäisi pois. Olisiko kuitenkin liian pitkä liityntälinjaksi? Toinen ongelma on se että mistä ottaa autot näille linjoille. 97V:lle riittäisi todennäköisesti auto lisää ja 97:lle mahdollisesti kaksi. 98:lle yksi. 96:lta saisi yksi vai kaksi autoa?
Noikin maksaisi jo miljoona euroa vuodessa. Yhden joka päivä ajossa olevan bussin kustannukset ovat luokkaa 300 000 - 400 000 euroa vuodessa riippuen mm. liikennöintiajasta.
 
Takaisin
Ylös