849 taas on varsin hyödyllinen uusi linja, ja oikein ihmettelenkin, miksei suoraan Sturenkatua ajavaa Porvoon U-linjaa ole ennen tätä ollut lainkaan.
Sturenkatua pitkin on mennyt paljonkin busseja Porvoosta, mutta HSL tekee U-sopimuksen vain jos linja poikkeaa moottoritieltä (tai moottoritie itsessään päättyy) ennen HSL-alueen rajaa, ja bussi palvelee näin ollen jotain reuna-aluetta HSL-alueella. Linjasta 849 tehtiin U-sopimus, koska se kulkee vanhaa tietä Sipoossa. Nytkin Porvoosta tulevista busseista vain noin kolmasosa on U-vuoroja, sillä linja ei ole U-linja, jos se ajaa joko Sturenkadun tai Itäväylän kautta moottoritielle ja siitä suoraan Porvooseen, ja tällaisia on noin kaksi kolmasosaa Porvoon-busseista.
Itse sanoisin, että HSL on käytännön suhteen turhan tiukka. Esimerkiksi Korsisaaren vuorot, jotka ajavat Hämeenlinnanväylää HSL-alueen rajalle asti, tai OB77-linja ...Lommila - Munkkiniemi - Meilahti - Pasila - Itäkeskus - Mellunkylä... tuovat selvää lisäarvoa HSL-alueen sisäisille matkustajille.
Viimeksi muokattu: