Linjastoideointia

Olen tässä odotellu/toivonut ite, että tulisin linja taas Tuusulan ja Lentokentän välille/Aviapolikseen varsinki, kun Tuusula mainostaa itseään, että 15 min lentokentälle linja voisi ajaa käytännössä samaa linjaa kuin vanha 962 aikanaan ajoi Jumbolle vai onko tämä kannattamaton edelleen kun Jumbon vanha 962 linja vuonna 2019 lopetettiin Tuusulan liittyessä HSL:ään?
Jokaisesta HSL-kunnasta olisi hyvä saada oma linja lentokentälle. Joten miten olisi Kirkkonummi-Kauklahti-Lentoasema moottoritielinja?
 
623Z hakaniemestä menee jo normi 623 ei tarvita ja ei niin looginen
623N Yölinja ei vastaa lähellekkään samaa reittiä mitä normi 623 on
623V en hylkää ideaa.
Ja kaksi viimeistä niin liian pitkä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Kannatan ideaasi
623Z kulkisi Tuusulanväylää aina Koivukylänväylän liittymään asti, 623V:n reitti Vantaalla taas olisi sama kuin 623:n ennen vuotta 2022, eli Tuusulanväylää aina Läntisen Valkoisenlähteentien liittymään saakka, josta Simonkylään.
 
Linja 79 on suosittu, mutta itse en sitä käytä sen kiertelevyyden takia. Linjalla on todella hidasta matkustaa muita, kuin lyhyitä liityntämatkoja. Se on myös epätasaisesti kuormittunut.

Lyhentäisin perusversion Siltamäkeen ja jakaisin sen kiertelevään ja suorempaan varianttiin. Lisäksi perustaisin express-variantin Tikkurilaan. Nykyiset yhteydet Herttoniemestä Tikkurilaan ovat erittän hitaat.

79 Herttoniemi-Länsi-Herttoniemi-Viikin tiedepuisto-Malmi-Siltamäki (ei Herttoniemen teollisuusalueen eikä Latokartanon kierrosta)
79K Nykyinen 79:n reitti mutta Pihlajamäen kautta, lyhennettynä Siltamäkeen
79V Herttoniemi-teollisuusalue-Itäkeskus-Kehä I-Lahdenväylä-Kehä III-Tikkurila

Lisäksi jatkaisin 81:n Viikkiin, korvaten nykyisen 79B:n. Siltamäen ja Puistolan välille en laittaisi välttämättä mitään, mutta jos tarvetta jollekin yhteydelle on, niin jatkaisin joka toisen 75:n A-varianttina Siltamäkeen.

---

Jokelan ympäristössä on aika paljon asukkaita (pientaloalueeksi), mutta suurin osa asuu kaukana asemasta. Alue on niin hajanainen, että bussilinjoja on hyvin vähän ja harvassa. Samoin Nuppulinnan ja Purolan bussit kulkevat huonosti ja vajaalla kuormalla. Liikennöintiajat ja vuorovälit eivät houkuta asukkaita käyttämään nykyisiä linjoja.

Korvaisin kaiken alueen linjaliikenteen kutsubussilla, jolla saisi matkustaa vain Jokelan asemalle/asemalta. Alue on sen verran pieni, että ruuhkassa pari autoa ja muulloin yksi auto riittäisi. Koululaiset menevät Pohjois-Tuusulassa pääsääntöisesti takseilla (8-pax / D1), koska koulumatka-ajoista tulisi muuten laittoman pitkiä. Ehkä nykyistä koulutaksibussia ja tätä kutsubussia olisi mahdollista myös yhdistää käyttäen ainakin samaa kalustoa.

--

Suoria busseja lentokentälle kannatan myös. Varsinkin laukkujen kanssa jokainen ylimääräinen vaihto on tuskaa. Matka-ajat ovat muutenkin kentältä helposti kolmin- tai nelinkertaiset Sipooseen, Tuusulaan ja Espooseen verrattuna autoon/taksiin.

Moni Kehä III:n linja kulkee viikonloppuisin huonosti tai ei ollenkaan, yöllä yhteydet ovat surkeat vaikka lentoja on todella paljon 22-01 välillä ja niitä tulee myös Kehäradan viimeisten vuorojen jälkeen. Kehäratakin on niin hidas, että junan ollessa Helsingin asemalla olisit samassa ajassa päässyt autolla mihin tahansa osoitteeseen pk-seudulla.

Tyypillisin lomamatkailija saapuu takaisin Suomeen sunnuntaina klo 22 (lähde: taksimiesten tietotoimisto). Tällöin julkisilla matka-ajat ovat seuraavat:
Laajasalo (Yliskylä) - 2 vaihtoa - Perillä 23:09
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 69 min
Heikinlaakso - 1 vaihto - Perillä 22:34
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 34 min
Vattuniemi - 2 vaihtoa - Perillä 23:07
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 67 min
Munkkiniemi - 1 vaihto - Perillä 23:01
Matka-aika autolla 20 min, julkisilla 61 min
Länsi-Pakila - 1 vaihto - Perillä 22:49
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 49 min
Nikkilä - 1 vaihto - Perillä 00:17
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 137 min
Hyrylä - 1 vaihto - Perillä 22:53
Matka-aika autolla 15 min, julkisilla 53 min
Ylästö - 1 vaihto - Perillä 22:42
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 42 min
Kalajärvi - 2 vaihtoa - Perillä 23:38
Matka-aika autolla 17 min, julkisilla 98 min
Espoon keskus - 1 vaihto - Perillä 23:07
Matka-aika autolla 21 min, julkisilla 67 min
Saunalahti - 2 vaihtoa - Perillä 23:34
Matka-aika autolla 30 min, julkisilla 94 min
Veikkola - 2 vaihtoa - Perillä 23:34
Matka-aika autolla 30 min, julkisilla 94 min

Kahdessa viimeisessä ei ole virhettä, vaan matka-ajat olivat sattumalta samat. Julkisten matka-aika on laskettu alkaen 22:00, päättyen heti kun bussi on perillä pysäkillä (ilman kävelyä perillä).

Vaikka autoa ei voi voittaa, eikä joka paikkaan ole varaa vetää suoraa linjaakaan, niin onhan nuo matka-ajat ja vaihdottomien yhteyksien määrä surkea. Päiväsaikaankaan tilanne ei ole merkittävästi parempi. Ei uskoisi, että kyseessä on maamme pääkaupunkiseutu ja suurin lentokenttä.
 
Herttoniemestä Tikkurilaan pääsee usein alle 40 minuutissa, mikä on mielestäni kohtuullinen matka-aika tuolle välille. Toki osa vaihtoehdoista vaatii ABC-lipun. Siltamäestä Puistolan asemalle menijöitä on paljon enemmän kuin Herttoniemestä Tikkurilaan.
 
Linja 79 on suosittu, mutta itse en sitä käytä sen kiertelevyyden takia. Linjalla on todella hidasta matkustaa muita, kuin lyhyitä liityntämatkoja. Se on myös epätasaisesti kuormittunut.
Eikö tämä sama ongelma ole monella linjalla, miksei esmes 560 aja Vuosaaren asemalta ja oma shuttle vetää Rastilan ja Vuokin väliä, voisi olla järkevämpi päättä 560 Malmille ja 580 ajaisi Myyrmäkeen jne. Monella linjalla samoja haasteita mutta kait se on halvempaa ajaa pidempää siivua....
 
Eikö tämä sama ongelma ole monella linjalla, miksei esmes 560 aja Vuosaaren asemalta ja oma shuttle vetää Rastilan ja Vuokin väliä, voisi olla järkevämpi päättä 560 Malmille ja 580 ajaisi Myyrmäkeen jne. Monella linjalla samoja haasteita mutta kait se on halvempaa ajaa pidempää siivua....
Monilla linjoilla on useampia eri käyttötarkoituksia. Esimerkiksi 560 ei ole tarkoitettu Rastilan ja Myyrmäen välisille matkoille, vaan lyhyemmille matkoille, esimerkiksi Vuosaaren ja Malmin tai Malmin ja Kuninkaantammen välillä. Toki voihan sillä Vuosaaresta Myyrmäkeenkin matkustaa, mutta yhteys keskustan kautta metrolla ja junalla tullee nopeammaksi.
 
560:llä on usein tarvetta Rastilan ja Vuosaaren välillä 10 minuutin vuorovälein kulkevalle nivelbussille, sekä useammalle kuin kolmelle lastenvaunupaikalle joten on ihan luontevaa, että sen välin ajaa 560.
 
Eikö tämä sama ongelma ole monella linjalla, miksei esmes 560 aja Vuosaaren asemalta ja oma shuttle vetää Rastilan ja Vuokin väliä, voisi olla järkevämpi päättä 560 Malmille ja 580 ajaisi Myyrmäkeen jne. Monella linjalla samoja haasteita mutta kait se on halvempaa ajaa pidempää siivua....
Samaa mieltä, ja minkä takia 560 pysähtyy Vuosaaren ja Rastilan välillä jokaisella pysäkillä? Eihän se siellä ole mikään runkolinja, ihan järjetöntä. 😀
 
Monilla linjoilla on useampia eri käyttötarkoituksia. Esimerkiksi 560 ei ole tarkoitettu Rastilan ja Myyrmäen välisille matkoille, vaan lyhyemmille matkoille, esimerkiksi Vuosaaren ja Malmin tai Malmin ja Kuninkaantammen välillä. Toki voihan sillä Vuosaaresta Myyrmäkeenkin matkustaa, mutta yhteys keskustan kautta metrolla ja junalla tullee nopeammaksi.
Kesällä menin mökille Vesala-Nuuksio n. 0600 aikaan usein, Myrtsiin aluksi ja 560lla seurailin ketä siellä kulki ja ihmeen paljon jotka oli jo kyydissä kun nousin mukaan menivät Kaivokseelaan ja osa ihan Myrtsiin asti.... Yhden käden sormilla laskettavissa mutta kuitenkin meni aina ihmisiä
 
Viimeksi muokattu:
Linja 79 on suosittu, mutta itse en sitä käytä sen kiertelevyyden takia. Linjalla on todella hidasta matkustaa muita, kuin lyhyitä liityntämatkoja. Se on myös epätasaisesti kuormittunut.

Lyhentäisin perusversion Siltamäkeen ja jakaisin sen kiertelevään ja suorempaan varianttiin. Lisäksi perustaisin express-variantin Tikkurilaan. Nykyiset yhteydet Herttoniemestä Tikkurilaan ovat erittän hitaat.

79 Herttoniemi-Länsi-Herttoniemi-Viikin tiedepuisto-Malmi-Siltamäki (ei Herttoniemen teollisuusalueen eikä Latokartanon kierrosta)
79K Nykyinen 79:n reitti mutta Pihlajamäen kautta, lyhennettynä Siltamäkeen
79V Herttoniemi-teollisuusalue-Itäkeskus-Kehä I-Lahdenväylä-Kehä III-Tikkurila

Lisäksi jatkaisin 81:n Viikkiin, korvaten nykyisen 79B:n. Siltamäen ja Puistolan välille en laittaisi välttämättä mitään, mutta jos tarvetta jollekin yhteydelle on, niin jatkaisin joka toisen 75:n A-varianttina Siltamäkeen.

---

Jokelan ympäristössä on aika paljon asukkaita (pientaloalueeksi), mutta suurin osa asuu kaukana asemasta. Alue on niin hajanainen, että bussilinjoja on hyvin vähän ja harvassa. Samoin Nuppulinnan ja Purolan bussit kulkevat huonosti ja vajaalla kuormalla. Liikennöintiajat ja vuorovälit eivät houkuta asukkaita käyttämään nykyisiä linjoja.

Korvaisin kaiken alueen linjaliikenteen kutsubussilla, jolla saisi matkustaa vain Jokelan asemalle/asemalta. Alue on sen verran pieni, että ruuhkassa pari autoa ja muulloin yksi auto riittäisi. Koululaiset menevät Pohjois-Tuusulassa pääsääntöisesti takseilla (8-pax / D1), koska koulumatka-ajoista tulisi muuten laittoman pitkiä. Ehkä nykyistä koulutaksibussia ja tätä kutsubussia olisi mahdollista myös yhdistää käyttäen ainakin samaa kalustoa.

--

Suoria busseja lentokentälle kannatan myös. Varsinkin laukkujen kanssa jokainen ylimääräinen vaihto on tuskaa. Matka-ajat ovat muutenkin kentältä helposti kolmin- tai nelinkertaiset Sipooseen, Tuusulaan ja Espooseen verrattuna autoon/taksiin.

Moni Kehä III:n linja kulkee viikonloppuisin huonosti tai ei ollenkaan, yöllä yhteydet ovat surkeat vaikka lentoja on todella paljon 22-01 välillä ja niitä tulee myös Kehäradan viimeisten vuorojen jälkeen. Kehäratakin on niin hidas, että junan ollessa Helsingin asemalla olisit samassa ajassa päässyt autolla mihin tahansa osoitteeseen pk-seudulla.

Tyypillisin lomamatkailija saapuu takaisin Suomeen sunnuntaina klo 22 (lähde: taksimiesten tietotoimisto). Tällöin julkisilla matka-ajat ovat seuraavat:
Laajasalo (Yliskylä) - 2 vaihtoa - Perillä 23:09
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 69 min
Heikinlaakso - 1 vaihto - Perillä 22:34
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 34 min
Vattuniemi - 2 vaihtoa - Perillä 23:07
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 67 min
Munkkiniemi - 1 vaihto - Perillä 23:01
Matka-aika autolla 20 min, julkisilla 61 min
Länsi-Pakila - 1 vaihto - Perillä 22:49
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 49 min
Nikkilä - 1 vaihto - Perillä 00:17
Matka-aika autolla 25 min, julkisilla 137 min
Hyrylä - 1 vaihto - Perillä 22:53
Matka-aika autolla 15 min, julkisilla 53 min
Ylästö - 1 vaihto - Perillä 22:42
Matka-aika autolla 10 min, julkisilla 42 min
Kalajärvi - 2 vaihtoa - Perillä 23:38
Matka-aika autolla 17 min, julkisilla 98 min
Espoon keskus - 1 vaihto - Perillä 23:07
Matka-aika autolla 21 min, julkisilla 67 min
Saunalahti - 2 vaihtoa - Perillä 23:34
Matka-aika autolla 30 min, julkisilla 94 min
Veikkola - 2 vaihtoa - Perillä 23:34
Matka-aika autolla 30 min, julkisilla 94 min

Kahdessa viimeisessä ei ole virhettä, vaan matka-ajat olivat sattumalta samat. Julkisten matka-aika on laskettu alkaen 22:00, päättyen heti kun bussi on perillä pysäkillä (ilman kävelyä perillä).

Vaikka autoa ei voi voittaa, eikä joka paikkaan ole varaa vetää suoraa linjaakaan, niin onhan nuo matka-ajat ja vaihdottomien yhteyksien määrä surkea. Päiväsaikaankaan tilanne ei ole merkittävästi parempi. Ei uskoisi, että kyseessä on maamme pääkaupunkiseutu ja suurin lentokenttä.
toi 53min matka-aika Hyrylään on kyllä liian pitkä Lentokentältä nykysillä julkisilla välineillä omasta mielestä. Suoralla linjalla Lentokentälle/Aviapolikseen se olis varmaan 20-30min.
 
Linja 79 on suosittu, mutta itse en sitä käytä sen kiertelevyyden takia. Linjalla on todella hidasta matkustaa muita, kuin lyhyitä liityntämatkoja. Se on myös epätasaisesti kuormittunut.

Lyhentäisin perusversion Siltamäkeen ja jakaisin sen kiertelevään ja suorempaan varianttiin. Lisäksi perustaisin express-variantin Tikkurilaan. Nykyiset yhteydet Herttoniemestä Tikkurilaan ovat erittän hitaat.

79 Herttoniemi-Länsi-Herttoniemi-Viikin tiedepuisto-Malmi-Siltamäki (ei Herttoniemen teollisuusalueen eikä Latokartanon kierrosta)
79K Nykyinen 79:n reitti mutta Pihlajamäen kautta, lyhennettynä Siltamäkeen
79V Herttoniemi-teollisuusalue-Itäkeskus-Kehä I-Lahdenväylä-Kehä III-Tikkurila

Lisäksi jatkaisin 81:n Viikkiin, korvaten nykyisen 79B:n. Siltamäen ja Puistolan välille en laittaisi välttämättä mitään, mutta jos tarvetta jollekin yhteydelle on, niin jatkaisin joka toisen 75:n A-varianttina Siltamäkeen.
79V:n kaltainen linja kannattaisi pätkäistä Itäkeskukseen, jos sellaista edes ehdottaa. Muuten Herttoniemen teollisuusalueelle tulee ylitarjontaa. Herttoniemestä lähtevien matkojen osalta linjalla 500 menee 9-13 minuuttia Herttoniemestä Itäkeskukseen kun taas metrolla menee 4 minuuttia, eli vaihto kannattaa.

Pohtisin myös vuorovälejä tällaisen muutoksen yhteydessä. Nykyään 79:llä on 10 minuutin vuoroväli ma-la ja 15 minuutin vuoroväli sunnuntaisin. Jos tarjonta jaetaan monelle linjalle, kuormitus ja autot jakaantuvat myös. Uusi vuoroväli voisi siis olla 20/30 minuuttia, mikä on merkittävästi huonompi kuin nykyään. Nuo kaksi oikaisua nopeuttaisivat matka-aikaa arviolta 7 minuttia ruuhkassa, joten ei edes sitä kymmentä minuuttia, millä potentiaalinen odotusaika voi pidentyä. Mainitsen myös samalla, että tämä matka-aikoja nopeuttava paketti pidentäisi matka-aikoja metrolta Latokartanoon n. 4 minuutilla, koska pääyhteys siirtyisi pois Siilitien vaihdolliselta yhteydeltä (nyk. 79/79B) Herttoniemen vaihdolliselle yhteydelle (uusi 81).
 
Takaisin
Ylös