Teli- ja nivelbussit

Jos nivelbussit korvattaisiin telibusseilla, tarvittaisiin lisää kalustoa, koska telibussien kapasiteetti ei riitä nykyisillä vuoroväleillä korvaamaan niveliä. Lisäksi vielä henkilöstö-, huolto- ym. kustannukset.

Ainakin aikaisemmin bussien kapasiteetti on mitoitettu istumapaikkojen mukaan, joten vuoroväli ei muutu siitä, että nivelbussi korvataan telibussilla. Eikä nivelbussilinjoilla nykyäänkään ole seisovia matkustajia kuin poikkeustapauksissa, joten oletan, että periaate pätee edelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin aikaisemmin bussien kapasiteetti on mitoitettu istumapaikkojen mukaan, joten vuoroväli ei muutu siitä, että nivelbussi korvataan telibussilla. Eikä nivelbussilinjoilla nykyäänkään ole seisovia matkustajia kuin poikkeustapauksissa, joten oletan, että periaate pätee edelleen.
Linjoilla 20 ja 30 täyttyy ihan säännöllisesti esim. Meilahti-Kamppi välillä tuulilasikuormaan asti ruuhka-aikana (ja muutenkin kerää kiitettävästi porukkaa). Paljon parempi olisi siirtyä runkolinjoilla ainakin suurimmalta osin pois teleistä nivelbusseihin. Ainakin Helsingissä kaikilla runkolinjoilla on varsinkin ruuhka-aikana käytännössä aina istumapaikat vähissä/loppu, minkä lisäksi lisäovi nopeuttaisi pysäkkiaikoja ihan reippaasti
 
Todella monena, mikä selviää muutamalla googlettelulla.

Eli ensimmäinen tänä talvena, ku ei noista mikään ollut tältä talvelta?
Telibussien hankkiminen ei maksa sen enempää kuin nivelbussien hankkiminen. Volvon nivelbussien hankkiminen maksaa vähän enemmän kuin BYDin nivelbussien, mutta tuskin niin paljoa kuin mitä intensiivinen talvikunnossapito maksaisi.

On se mun käsityksen mukaan jossain määrin kalliimpaa hankkia nivel- kuin telibussi.
 
Saiskohan noihin tasauspyörästönlukkoa tai hiekottimia. Vai olisko liian vaikeaa bussikuskeille?
Jokin lukko ja luistonesto noissa on, mutta kaksi vetävää akselia on ainoa riittävä ratkaisu Suomen olosuhteisiin. Ja kuten on monta kertaa täälläkin todettu, sellaisia nivelbusseja on saatavana.
Suurimmat vaikeudet ovat olleet lumisadekeleillä, joten hiekoitin ei silloin auta ja vaikka auttaisikin, ei niiden hiekkamäärällä pitkälle päästäisi. Ajoneuvossa oleva hiekoitin on siis apu satunnaisiin tarpeisiin kovilla liukkailla pinnoilla, ei lumipöperössä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Hohoijaa.... kuinka monta päivää nelhän vuoden aika ollut ongelmia, taitaa olla ensinmäinen kerta tänä talvena.... Miksi et enemmin vaadi parempaa teiden hoitoa... Ai niin se vaatisi että maksaisit enemmän veroja.
Rankka lumisade ja samaan aikaan tapahtuva liikennöinti on vaikea tilanne tienhoidolle. Satava lumi tamppautuu ajoneuvojen alla ja sitten tapahtuu kiillottumista liukkaaksi ja polanteiden muodostumista. Tienhoidossa ei toki ole nykyisellään aina kehumista, mutta jos halutaan aina riittävän hyvät olosuhteet näille vain yhdellä vetävällä akselilla varustetuille nivelbusseille, tarvitaan kunnossapitokalustoa ja suolaa niin järjetön määrä, että siihen ei ole todellisia mahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Paikallislehdellä tai valtakunnallisen median paikallisosastolla on myös uutiskynnys, eli uutisten puuttuminen ei tarkoita sitä, etteikö olisi ollut ongelmia.
Mulla on semmonen aitiopaikka nivelbussien etenemisongelmiin. Ja kyllä vain, marraskuussa oli myös yksi päivä kun oli aika vaikeaa.

Mut mun nähdäkseni tämä vertautuu aika hyvin vaikkapa raitiovaunujen tai metron pulmiin; jonkun kerran vuodessa sattuu ja tapahtuu, ja sit muuten on ihan normaalia.

Mua jotenkin ihmetyttää se sävy jolla kirjoitat nivelbusseista. Ja kai mä sen ymmärrän, äiti ei antanu mun mennä koskaan haitaribussiin kun olin pikkuinen poika.
 
Joo muistan aina Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteyksen 90-luvuilla, haitarit välillä poikittain siinä sutimassa kun eivät päässeet valoista liikkeelle tietyissä oloissa. Osa aina kiihdytti jo kukkakauppaa ennen että meni vihreilläkin ylös siitä...
 
Joo muistan aina Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteyksen 90-luvuilla, haitarit välillä poikittain siinä sutimassa kun eivät päässeet valoista liikkeelle tietyissä oloissa. Osa aina kiihdytti jo kukkakauppaa ennen että meni vihreilläkin ylös siitä...
Modernilla eurooppalaisella nivelellä ei ole ongelmia Ruotsissa tai Norjassakaan. Noina aikoina kaikissa Helsingin nivelissä taisi olla vain takimmainen akseli vetävä - virheestä ei näköjään opittu mitään. Minusta on päivänselvää, että Suomen oloihin ei valmistajien edes pitäisi tarjota 18-metrisiä taittuvia ajoneuvoja yhdellä vetävällä akselilla.

Kuvitelkaa ajavanne henkilöautoa talvella perävaunun kanssa niin, että autossasi ei ole lainkaan moittoria tai voimansiirtoa, vaan ainoa moottori olisi perävaunussa, joka puskisi vetoautoa eteenpäin. Jos vetoauto menettää pidon, puskee siispä perävaunu yhdistelmän linkkuun. Auttaisiko ajamista mitenkään, jos myös autossasi olisi moottori ja vetävä akseli?
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Voisihan lentokoneenkin valmistaa vain yhdellä suihkumoottorilla, se on teknisesti täysin mahdollista. Sitten se vaan tippuu alas, mikäli siihen tulee jokin vika. Säästettiin hieman valmistuskustannuksissa, mutta lentokoneen hyötykäyttöaika lyhenee merkittävästi sen iskeytyessä maahan.

Bussin jääminen linkkuun ei ole yhtä paha, mutta auto on sen aikaa kuitenkin pois hyötykäytöstä. Päin vastoin, yhteiskunnalliset kokonaiskustannukset lähtevät lentoon jos pääkatu on sen takia poikki. Olettaisin, että myöskin huoltokustannukset nousevat ja ajoneuvon käyttöikä lyhenee, kun nivelosa menee toistuvasti linkkuun.
 
Viimeksi muokattu:
BYD:ltä saisi myös talviolosuhteisiin suunnitellun nivelen, mutta se malli maksaa enemmän kuin Suomessa olevat nivel-BYD:t.
HSL:llä on ilmeisesti ollut kilpailutuskriteerit pielessä. Nyt sitten runkolinjoilla on nivelbusseja, joissa on talvikeleihin liian vähän vetäviä pyöriä ja pakkasilla alimitoitettu lämmitysjärjestelmä.

Kiinassa on alueita, joissa voi olla talvella tosi kylmää, joten toimivuus talvioloissa ei ole BYDille mitenkään uusi vaatimus. Mutta toki kunnon talvivarustus, kuten useampi vetävä akseli ja tehokkaampi lämmitys maksaa.
 
Modernilla eurooppalaisella nivelellä ei ole ongelmia Ruotsissa tai Norjassakaan. Noina aikoina kaikissa Helsingin nivelissä taisi olla vain takimmainen akseli vetävä - virheestä ei näköjään opittu mitään. Minusta on päivänselvää, että Suomen oloihin ei valmistajien edes pitäisi tarjota 18-metrisiä taittuvia ajoneuvoja yhdellä vetävällä akselilla.

Kuvitelkaa ajavanne henkilöautoa talvella perävaunun kanssa niin, että autossasi ei ole lainkaan moittoria tai voimansiirtoa, vaan ainoa moottori olisi perävaunussa, joka puskisi vetoautoa eteenpäin. Jos vetoauto menettää pidon, puskee siispä perävaunu yhdistelmän linkkuun. Auttaisiko ajamista mitenkään, jos myös autossasi olisi moottori ja vetävä akseli?
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Voisihan lentokoneenkin valmistaa vain yhdellä suihkumoottorilla, se on teknisesti täysin mahdollista. Sitten se vaan tippuu alas, mikäli siihen tulee jokin vika. Säästettiin hieman valmistuskustannuksissa, mutta lentokoneen hyötykäyttöaika lyhenee merkittävästi sen iskeytyessä maahan.

Bussin jääminen linkkuun ei ole yhtä paha, mutta auto on sen aikaa kuitenkin pois hyötykäytöstä. Päin vastoin, yhteiskunnalliset kokonaiskustannukset lähtevät lentoon jos pääkatu on sen takia poikki. Olettaisin, että myöskin huoltokustannukset nousevat ja ajoneuvon käyttöikä lyhenee, kun nivelosa menee toistuvasti linkkuun.
80- ja 90-lukujen nivelet Helsingissä olivat pääosin Volvo B10M alustaisia mahureita (moottori etu- ja keskiakselin välissä kyljellään). Vetävä pyöräpari oli keskellä. Taka-akselin renkaat kääntyivät muutaman asteen tiukoissa käännöksissä. Takamoottorisia ja takavetoisia oli muutama protokappale eri liikennöitsijöillä.

Nivelet olivat ketteriä kaksiakselisia lyhyemmän etu- ja keskiakseli välin vuoksi. Perävaunu kuitenkin kevensi painoa vetäviltä pyöriltä, joten talvella piti olla tarkkana mihin pysähtyi.
 
Perävaunu kuitenkin kevensi painoa vetäviltä pyöriltä, joten talvella piti olla tarkkana mihin pysähtyi.
Itse muotoilisin tuon vähän eri tavalla. Kitkapaino suhteessa ajoneuvon koko massaan osoittautui joissakin tilanteissa hieman liian pieneksi, mistä syystä mäkilähdöt kaikista liukkaimmilla keleillä olivat toisinaan hankalia.
 
Itse muotoilisin tuon vähän eri tavalla. Kitkapaino suhteessa ajoneuvon koko massaan osoittautui joissakin tilanteissa hieman liian pieneksi, mistä syystä mäkilähdöt kaikista liukkaimmilla keleillä olivat toisinaan hankalia.
Terminologia on kotoisin Helsingin kaupungin liikennealan ammattioppilaitoksen linja-autonkuljettajakurssilta vuodelta 1989.
 
HSL:llä on ilmeisesti ollut kilpailutuskriteerit pielessä.

Kilpailutetun sopimuksen tulee toimia niin, että ajamattomista lähdöistä rangaistaan ankarasti ja liikennöitsijä hyötyy tavalla tai toisella tyytyväisistä matkustajista.

Järkevin tapa on se, että liikennöitsijä saa pitää osan lipputuloista. Nykyään matkustajilta kysellään esimerkiksi ovatko bussit siistejä, onko niissä sopiva lämpötila tai ovatko kuljettajat palvelualttiita, mutta mikään kysely ei koskaan kykene kattamaan täysin kaikkia niitä asioita, jotka vaikuttavat tyytyväisyyteen. Tuon tyytyväisyyden vaikutus on lisäksi pieni. Niinpä kyynisen liikennöitsijän kannattaa hankkia halpaa kiinalaista roskaa, vaikka olisi tiedossa, että bussien hankkiminen tekee liikenteestä epäluotettavaa tai busseissa on epämukavaa matkustaa.

Tämä on suunnilleen sama asia kuin usein mediassa esiteltävät vanhusten ruoka-annokset. Jos yksityisellä yrityksellä ei ole insentiivejä tuottaa kunnollista palvelua, kannattaa sen tuottaa niin halpaa palvelua kuin se kehtaa.
 
Kilpailutetun sopimuksen tulee toimia niin, että ajamattomista lähdöistä rangaistaan ankarasti ja liikennöitsijä hyötyy tavalla tai toisella tyytyväisistä matkustajista.

Järkevin tapa on se, että liikennöitsijä saa pitää osan lipputuloista. Nykyään matkustajilta kysellään esimerkiksi ovatko bussit siistejä, onko niissä sopiva lämpötila tai ovatko kuljettajat palvelualttiita, mutta mikään kysely ei koskaan kykene kattamaan täysin kaikkia niitä asioita, jotka vaikuttavat tyytyväisyyteen. Tuon tyytyväisyyden vaikutus on lisäksi pieni. Niinpä kyynisen liikennöitsijän kannattaa hankkia halpaa kiinalaista roskaa, vaikka olisi tiedossa, että bussien hankkiminen tekee liikenteestä epäluotettavaa tai busseissa on epämukavaa matkustaa.

Tämä on suunnilleen sama asia kuin usein mediassa esiteltävät vanhusten ruoka-annokset. Jos yksityisellä yrityksellä ei ole insentiivejä tuottaa kunnollista palvelua, kannattaa sen tuottaa niin halpaa palvelua kuin se kehtaa.
En mä tiedä onko lipputulojen kanavoiminen liikennöitsijöille järkevin tapa palkita tyytyväisistä matkustajista. Jollakulla liikennöitsijällä on vaikka 20 miljoonaa matkustajaa vuodessa ja jollakulla toisella vaikka 150 miljoonaa (luvut harrison/stetson-menetelmällä), ni ei tämä hirveästi kannustaisi pienempää liikennöitsijää kun isompi saisi ehkä vähemmällä panostuksella enemmän.

Laatua tarkastellaan monella mittarilla, ja siitä kyllä palkitaan. Käsittääkseni Nobina ei pärjää lainkaan huonosti, sikäli kun tätä tarkastelisi liikennöitsijöiden välisenä kilpailuna. Toisaalta ajamattomista lähdöistä myös rangaistaan. En ota kantaa siihen että onko rangaistus riittävä, mutta tuntuva se on kyllä.
 
Takaisin
Ylös