Junaliikenteen muutosideointia

En tiedä investoidaanko Karjalan rataaan muutenkaan niin paljon. Imatralle asti ymmärtääkseni rakennetaan toinen raide Luumäeltä. Ja se silta Kiteellä uusitaan.
Ennenkuin Heinola-Otava rataa aletaan rakentaa ehtii kulua n 20-30 vuotta. Toisaalta jos Itärata Helsinki-Porvoo-Kouvola tiputetaan tärkeistä hankkeista pois niin voi tulla ajankohtaiseksi aiemminkin.
Jos radan ei ole pakko kulkea viitostien vieressä, niin Lahti-Heinola-Mäntyharju riittää.
 
Kyllä pitäisi ehdottomasti olla Itärata Helsinki - Kerava - Nikkilä - Porvoo - Loviisa - Kotka - Hamina - Lappeenranta. Tämä loisi ratayhteyden Porvoosta ja Loviisasta Helsinkiin. Porvoosta voisi olla myös Nikkilän ja Keravan kautta lähijunia Helsinkiin.
 
Kyllä pitäisi ehdottomasti olla Itärata Helsinki - Kerava - Nikkilä - Porvoo - Loviisa - Kotka - Hamina - Lappeenranta. Tämä loisi ratayhteyden Porvoosta ja Loviisasta Helsinkiin. Porvoosta voisi olla myös Nikkilän ja Keravan kautta lähijunia

vaikka historian ja syyt radan puutteelle ymmärtää olisi jo aika saada aikaan tuo
 
Miksi ratikka? Miksi ei (kevyt-) juna kelpaa joka vois ajaa 120 km/h, silloin rataa voisi jatkaa Porvooseen asti? Ratikkaa ei oikein voi.
Tuota nopeutta Itäkeskuksesta Porvooseen (tunneli Itäkeskuksesta maaseudulle) menisi puolisen tuntia ja pikaraitiotierataa pitkin vielä pidempään. Vaihdot mukaan lukien kilpailukyky muiden kulkumuotojen kanssa heikkenisi aika huonolle tasolle. Toinen ongelma on, että nopeustaso käytännössä rajoittaisi radan jatkoa Kotkan suuntaan.
 
Sunnanvaihto Tampereella kestää yhteensä noin 15 minuuttia. Tunneli maksaisi satoja miljoonia euroja ja toinen asemalla (esim. Järvensivu) vaihtoyhteydet heikkenevät merkittävästi.

Nykyinen pysähdysaika Haapamäellä on 8 minuuttia. Miksi Keuruulle pitää päästää niin nopeasti, kun matkustajia tulee sieltä niin vähän?
Ei vain Keuruulle vaan Keuruun kautta Jyväskylään. Sehän on se vanha yhteys, Jämsän oikorata tuli myöhemmin.

Mitä Tampereen tunneliin tulee, sen rakentaminen tulisi joka tapauksessa ajankohtaiseksi tulevaisuudessa. No tämä minun viisisenttiseni keräykseen.
 
Takaisin
Ylös