Korvaavat yhteydet itään metroradan korjauksen aikana

Tai siis 13 voisi varmaan jatkaa Nihdistä Mikonkadulle heti, kun Nihti-Hakaniemi on kai koeajettu jos sitä ei vielä kokonaan ole
Tämä osuus on koeajettu ja täysin liikennekelpoinen. Allianssi ei tosin ole vielä luovuttanut sitä operaattorille.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
Joo. Siellä on ajettu koko matka Pitkältäsillalta Nihtiin asti ja käsittääkseni myös valot toimii ainakin riittävän hyvin.
 
  • Tykkää
Reaktiot: JE
25 bussia ei tule riittämään, fiaskoa pukkaa.
Se nyt lienee se ikävä tosiasia, jonka kanssa täytyy elää. On erittäin epätodennäköistä, että muualta saataisiin kohtuullisella kustannuksella korvaavaa liikennettä. Koko korvaavan liikenteen alustava hinta-arvio taisi olla jo sellaiset 25M€?
 
Se nyt lienee se ikävä tosiasia, jonka kanssa täytyy elää. On erittäin epätodennäköistä, että muualta saataisiin kohtuullisella kustannuksella korvaavaa liikennettä. Koko korvaavan liikenteen alustava hinta-arvio taisi olla jo sellaiset 25M€?
Olisi kuitenkin vielä 1,5 vuotta aikaa järjestää korvaava liikenne riittävässä laajuudessa. Tuo 25 milliä sisältää muutakin kuin tuon metrokorvauksen?
 
Olisi kuitenkin vielä 1,5 vuotta aikaa järjestää korvaava liikenne riittävässä laajuudessa. Tuo 25 milliä sisältää muutakin kuin tuon metrokorvauksen?
Se on totta, ja täälläkin väläytetty idea laajentaa hakua esim. Baltiaan on ihan kannatettava tutkia.

Kaivoin vuosien 2026-2028 toiminta- ja taloussuunnitelmasta uusiksi tuon, ja kyse olisi tosiaan vuoden 2027 aikaisen liikenteen kustannusarvio.
  • Korvaavan linjan 99 kustannusvaikutus noin 15 500 000 € vuonna 2027 (Helsingin sisäinen liikenne)
  • Varaudutaan vahvistamaan bussiliikennettä Itä-Helsingin ja pääradan juna-asemien välillä. Kustannusvaikutus noin 5 900 000 € vuonna 2027 (Helsingin sisäinen liikenne)
  • HSL varautuu vahvistamaan raitioliikenteen palvelua metrokatkon aikana Kalasatamasta Pasilan ja keskustan suuntaan. Kustannusvaikutus noin 3 100 000 € vuonna 2027 (Raitioliikenne)
Tokihan nämä täsmentyvät, kun kilpailutus saadaan tehtyä ensi vuonna, mutta hintavaa on, ja siihen lipputulomenetykset päälle.
 
Se nyt lienee se ikävä tosiasia, jonka kanssa täytyy elää. On erittäin epätodennäköistä, että muualta saataisiin kohtuullisella kustannuksella korvaavaa liikennettä. Koko korvaavan liikenteen alustava hinta-arvio taisi olla jo sellaiset 25M€?
Mikä kustannusarvio tämä on ja mitä ihmettä se sisältää? Ei kai linjan 99 15,5 miljoonaa sisällä vaivaiset 25 bussia?

Ei kai 25 bussia 7 kuukaudeksi voi millään maksaa 15,5 miljoonaa euroa? Tuo tarkoittaisi 120 euroa per liikkuva bussitunti jos bussit kulkisivat tuon 7 kuukautta 24 tuntia vuorokaudessa, jota ne eivät varmasti kulje. Jos bussi kulkisi keskimäärin 16 tuntia vuorokaudessa sitten hinta olisi 180 euroa per liikkuva bussitunti. Tuohan on tosi hurja yksikköhinta.

Ja miksi ihmeessä bussikuskin pitäisi muka osata Suomea? Se on aivan järjetön vaatimus. Ei nykyäänkään suuri osa kuskeista oikeasti osaa Suomea kuin muutaman sanan. Eikä suomenkielentaitoisia kuskeja edes ole tuollaista määrää oikein saatavissa.

Eikö HSL:llä ole ketään töissä, jolla olisi kykyjä ihan oikeasti kilpailuttaa korvaavaa bussiliikennettä? Vai onko liikennettä kilpailuttamassa joku korruptoinut hyväveli-kerho, jossa kotimaisille bussifirmoille syydetään julkista rahaa?
 
Viimeksi muokattu:
Mikä kustannusarvio tämä on ja mitä ihmettä se sisältää? Ei kai linjan 99 15,5 miljoonaa sisällä vaivaiset 25 bussia?

Ei kai 25 bussia 7 kuukaudeksi voi millään maksaa 15,5 miljoonaa euroa? Tuo tarkoittaisi 120 euroa per liikkuva bussitunti jos bussit kulkisivat tuon 7 kuukautta 24 tuntia vuorokaudessa, jota ne eivät varmasti kulje. Jos bussi kulkisi keskimäärin 16 tuntia vuorokaudessa sitten hinta olisi 180 euroa per liikkuva bussitunti. Tuohan on tosi hurja yksikköhinta.

Ja miksi ihmeessä bussikuskin pitäisi muka osata Suomea? Se on aivan järjetön vaatimus. Ei nykyäänkään suuri osa kuskeista oikeasti osaa Suomea kuin muutaman sanan. Eikä suomenkielentaitoisia kuskeja edes ole tuollaista määrää oikein saatavissa.

Eikö HSL:llä ole ketään töissä, jolla olisi kykyjä ihan oikeasti kilpailuttaa korvaavaa bussiliikennettä? Vai onko liikennettä kilpailuttamassa joku korruptoinut hyväveli-kerho, jossa kotimaisille bussifirmoille syydetään julkista rahaa?
Tai sitten ei ole vain tarjontaa, vaikea siinä on sitten kilpailuttaa?
 
Tai sitten ei ole vain tarjontaa, vaikea siinä on sitten kilpailuttaa?
Seli seli. Vaikka Romaniasta, Bulgariasta, Unkarista, Puolasta jne. löytyy kyllä busseja ja kuskeja Suomen korvaustasoilla.

Toki kun on julkiset rahat pelissä voi laiskasti mussuttaa kampaviineriä ja tehdä muka kilpailutuksia, joihin vain hyväveli-kaverit voivat osallistua ja ihmetellä miten korvaavat bussit maksavat hunajaa ja kuskeja ei löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Seli seli. Vaikka Romaniasta, Bulgariasta, Unkarista, Puolasta jne. löytyy kyllä busseja ja kuskeja Suomen korvaustasoilla.

Toki kun on julkiset rahat pelissä voi laiskasti mussuttaa kampaviineriä ja tehdä muka kilpailutuksia, joihin vain hyväveli-kaverit voivat osallistua ja ihmetellä miten korvaavat bussit maksavat hunajaa ja kuskeja ei löydy.
Ja tiedät tämän mahdollisuuden miten ja että se voi onnistua?
 
Ja tiedät tämän mahdollisuuden miten ja että se voi onnistua?
Ei ulkomaisten kuljettajien käyttöön pitäisi olla mitään perustavaa estettä. Isoin byrokratiajuttu on käsittääkseni järjestää ulkomaisille kuljettajille, joilla on jo ulkomaille linja-autonkuljettajan EU-ammattipätevyys suomalainen ammattipätevyyden tunnustus. Kun ulkomaalaisella kuljettajalla on ammattipätevyys Suomen rekisterissä hän voi sitten ajaa keikkaa Suomessa. Lentokoneet on keksitty, joten Suomessa ei tarvitse asua.

Ammattipätevyyden tunnistsmisessa on käytännössä kyse on lyhyestä etäopetuskurssista, joka ulkomaisen kuljettajan pitää suorittaa että hänet saadaan Suomen linja-autonkuljettajarekisteriin. Kurssi voidaan käsittääkseni järjestää englanniksi tai jollain muullakin kielellä.

Jos pitää hankkia suomalainen ammattipätevyyden tunnustus vaikka 100 ulkomaiselle bussikuskille, lyhyen verkkokurssin tekeminen ei ole järin ihmeellinen kustannus.

Bussikalusto ei nyt varsinaisesti ole ongelma, käyttökelpoista käytettyä kalustoa pitäisi kyllä Suomessa olla saatavissa riittävästi, mutta jos tarpeen ulkomaista kalustoa voidaan myös väliaikaisesti rekisteröidä Suomeen.

Toisaalta on aika selvää, ettei tämä asia oikein edisty ilman, että tilaajapuolella eli HSL:ssä asiaa aktiivisesti edistetään.

HSL on kuitenkin Suomen ylivoimaisesti suurin linja-autoliikenteen tilaaja. HSL:llä on myös intressinä, että bussit kulkevat ja riittävää kuljettajapoolia se ei onnistu.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä kustannusarvio tämä on ja mitä ihmettä se sisältää? Ei kai linjan 99 15,5 miljoonaa sisällä vaivaiset 25 bussia?

Ei kai 25 bussia 7 kuukaudeksi voi millään maksaa 15,5 miljoonaa euroa? Tuo tarkoittaisi 120 euroa per liikkuva bussitunti jos bussit kulkisivat tuon 7 kuukautta 24 tuntia vuorokaudessa, jota ne eivät varmasti kulje. Jos bussi kulkisi keskimäärin 16 tuntia vuorokaudessa sitten hinta olisi 180 euroa per liikkuva bussitunti. Tuohan on tosi hurja yksikköhinta.

Ja miksi ihmeessä bussikuskin pitäisi muka osata Suomea? Se on aivan järjetön vaatimus. Ei nykyäänkään suuri osa kuskeista oikeasti osaa Suomea kuin muutaman sanan. Eikä suomenkielentaitoisia kuskeja edes ole tuollaista määrää oikein saatavissa.

Eikö HSL:llä ole ketään töissä, jolla olisi kykyjä ihan oikeasti kilpailuttaa korvaavaa bussiliikennettä? Vai onko liikennettä kilpailuttamassa joku korruptoinut hyväveli-kerho, jossa kotimaisille bussifirmoille syydetään julkista rahaa?
Kai sä ymmärrät, että ei HSL pelkästään liikkuvasta kalustosta maksa, vaan kokonaisuudesta, joka tarvitaan sen liikuttamiseen? Valittu liikennöitsijä huomioi tarjouksessaan kaikki kulut henkilöstön vuorosuunnittelusta alkaen. Se voi olla, että muun korvaavan liikenteen ja talviaikataulujen vuoksi saattaa joutua tehdä yhtä sun toista temppua ja ostoa kolmannelta osapuolelta, että saadaan liikenne pyörimään. Noin ~2500€/pv/auto on yllättävän pieni summa.
Kannattaa myös huomioida, että tuo on ollut alustava hinta-arvio TTS:sta, nythän liikenne vasta kilpailutetaan.

Kielivaatimus tuskin on virallinen kilpailutuskriteeri, mutta jos olisi, se olisi varmasti olemassa siksi, että halutaan panostaa palvelun laatuun. Etenkin poikkeusjärjestelyissä matkustajainformaatio on erityisen tärkeää.
 
Takaisin
Ylös