Töölön metro

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,311
Ei olisi varmaan erityisen hankalaa toteuttaa sitä Töölön suunnan uutta metrohaaraa kun Kampistakin on jo olemassa alku entisen kääntöraiteen muodossa ja siitä olisi helppo jatkaa Töölöön ja Meilahteen, asemat voisivat olla "Töölöntori - "Stadion" - "Meilahti". Töölöntorille riittäisi yksi lippuhalli, Stadionilla voisi olla kaksi sisäänkäyntiä, toinen lähempänä Popperaa ja toinen Stadionin liepeille Toivonkadun ja Urheilukadun tuntumaan. Meilahdessa pitäisi olla kaksi tai kolme sisäänkäyntiä koska sairaala-alue on sen verran laaja, aseman uloskäynneille kannattaisi tehdä varaukset jo nyt ennen kuin uutta kolmiosairaalaa aletaan rakentamaan. Uusi metrohaara keventäisi raitiovaunujen kuormitusta välillä Meilahti-keskusta, linjat 14B ja 58B voisi lopettaa ja linjan 503 lyhentää välille Matinkylä-Meilahti. Varmasti muitakin linjoja voisi päättää Meilahteen.
 
Töölön metron toteutuessa Töölön tullissa olevan huoltoaseman tilalle tulisi bussiterminaali ja kaikki Mannerheimintieltä Elielinaukiolle ja Kamppiin menevät bussilinjat päätettäisiin siihen.

Tästähän seuraa se outous, että Pisara olisi kannattavampi Töölön metron kanssa kuin ilman sitä, koska Pisara poistaisi yhden vaihdon niiltä jotka menevät rantaradan tai Kehäradan varresta Töölöön (ja jotka ilman Töölön metroa menisivät suoralla bussilla).
 
Helsingin metrokin on maan alla menevä juna. Mutta Pisara olisi siis osa valtion rataverkkoa ja liikennöitäisiin vaihdottomin vuoroin pää- ja rantaradalta, paikallisjunin. Ellei rataverkon henkilöliikennettä avata kilpailulle, Pisaraa liikennöisi siten VR.

Tuntien miten tuskainen prosessi yhtään minkään joukkoliikennehankkeen toteuttaminen Helsingin seudulla on, pitäisin Pisaraa huomattavasti Töölön metroa tärkeämpänä hankkeena. Pisara vähentäisi joukkoliikennettä useammallakin sisääntuloväylällä, ja tarjoaisi sujuvia ja vaihdottomia yhteyksiä eri puolille kaupunkia radanvarsikunnistakin tuleville. Siten Pisara ei olisi vain olemassaolevan liikenteen tunnelointia, vaan samalla joukkoliikennettä lisäävä ja myös pääkaupunkiseudun eri alueita sosiaalisesti tasapainottava hanke radanvarsialueiden saavutettavuuden parantuessa.

Hiukan kummallista onkin, miksi tunneleihin yleensä niin positiivisesti suhtautuva Helsingin Sanomat ei pidä Pisaraa ajankohtaisena, vaikka kyseessä on pakosti yksi seudun kannattavimmista joukkoliikennehankkeista. Eri asia sitten on, kannattaako Pisara toteuttaa nykyisin suunnitelmin. Itse pitäisin erinomaisena ratkaisua, jossa se erkanisi rantaradasta jo Huopalahdessa, jolloin Pisara palvelisi paremmin kaupungin länsiosia ja mm. Meilahden työpaikkakeskittymää.

Edit: lapsus pois
 
töölön metro/pisara

JE sanoi:
Eri asia sitten on, kannattaako Pisara toteuttaa nykyisin suunnitelmin. Itse pitäisin erinomaisena ratkaisua, jossa se erkanisi rantaradasta jo Huopalahdessa, jolloin Pisara palvelisi paremmin kaupungin länsiosia ja mm. Meilahden työpaikkakeskittymää.
Töölön metro ja pisara-suunnitelmat pitää yhdistää, päämääränä että rakennetaan yksi kantakaupungin kiertävä maanalainen rata, ja että sillä olisi enemmän asemia kuin pelkästään Ooppera, Keskusta ja Hakaniemi.

Rata voi mun puolesta olla osa RHK:n verkkoa, niin että kaupunkiratajunat voisivat kulkea sillä, mutta jotta hanke etenisi nopeammin, pitäisi kaupungin ja YTV:n olla aktiivisempia ajamaan hanketta, ja rahoituksesta tietenkin sopia yhdessä.

t. Rainer
 
Jotain tuon suuntaista minullakin oli mielessä. Nyt Töölön metroa on ajateltu ensi sijassa pintaliikennettä korvaavana ja kompensoivana ratkaisuna. Tämä tuskin toimii käytännössä, koska Sörnäisten metroasemankaan valmistuessa ei raitiolinjaa 6 lakkautettu Metrotoimiston toivomuksesta huolimatta. Pisarakin toki korvaisi pintaliikennettä, mutta samalla liikennettä sujuvoittaen ja vaihtoja vähentäen.
 
JE sanoi:
Itse pitäisin erinomaisena ratkaisua, jossa se erkanisi rantaradasta jo Huopalahdessa, jolloin Pisara palvelisi paremmin kaupungin länsiosia ja mm. Meilahden työpaikkakeskittymää.
Aamulla toveri Kuukankorven kanssa keskusteltuani näkisin ehkä parhaana yhdistelmäpisaran, jossa olisi länsipuolella sekä suora Pasilan yhteys että Huopalahden yhteys Martinlaakson rataa varten. Silloin lännestä pääsisi myös Pasilaan suoraan.

Ongelmaksi tulisi vain järjestää Huopalahteen tarpeeksi sujuvat vaihdot eli mieluiten laiturin yli. Rata-aluetta ei Huopalahden aseman kohdalla ole oikein tilaa laajentaa kuusiraiteiseksi laitureineen päivineen. Toiseksi paras vaihtoehto lienee vain ajattaa vuorotellen kummankin reitin junia samoilta laitureilta.

Keskustan alueella rata käyttäisi Töölön metron pinnan lähellä olevan varauksen eikä Pisaran syvää varausta eli Kamppi-Esplanadi-Hakaniemi eikä Makkaratalo-Hakaniemi.
 
Kaksi metroa Töölöön?

Samaa mieltä edeltävien kirjoittajien kanssa. Ei ole järkeä rakentaa Töölöön kahta metrolinjaa (= maanalaista rautatielinjaa). Yhdenkin kapasiteetti on jo enemmän kuin koskaan tarvitaan (jos kantakaupungin rakennuskantaa ei koroteta 2-3-kertaa nykyisen korkuiseksi).

Erityisesti Helsingin kannattaa ajaa ennemmin Pisaraa kun omaa metroaan, sillä Pisaran muodossa Helsinki saisi valtion maksamaan suurimman osan Töölön metrosta.

Töölön metron unohtaminen tarkoittaisi käytännössä sitä, että Pisara sijoitetaan maan alla ylemmäksi, metrolle varattuun tilaan. Se olisi pelkästään eduksi matkustajien kannalta, kun maan päälle olisi lyhyempi matka ja asemat sijoitettaisiin järkevämmin ja laajemmalle.

Antero
 
Re: Kaksi metroa Töölöön?

Antero Alku sanoi:
että Pisara sijoitetaan maan alla ylemmäksi, metrolle varattuun tilaan. Se olisi pelkästään eduksi matkustajien kannalta, kun maan päälle olisi lyhyempi matka
Onko sinulla Antero, tai jollain muulla, näkemys siitä miten syvälle tuo pisara on oikein ajateltu rakennettavan? Hagiksen metroasema on nyt ratatasolla -20–25m maanpinnasta.
 
Re: Kaksi metroa Töölöön?

Markku K sanoi:
Onko sinulla Antero, tai jollain muulla, näkemys siitä miten syvälle tuo pisara on oikein ajateltu rakennettavan? Hagiksen metroasema on nyt ratatasolla -20–25m maanpinnasta.
Pisaran esittelyssä sanottiin, että Makkaratalon alla oleva asema on syvyydessä -50 (katutasosta). Näin syvällä se menee myös Kluuvin ruhjeen ali, eli erikoisratkaisuja tunnelin tekoon ei tarvita kuten aikanaan metrotunnelin kanssa.

Antero
 
Pisara on toki seudullisena tarkasteltava hanke, mutta mitähän nämä suunnitelmat merkitsevät Töölöön raitio- ja bussiliikenteelle? Ei kai ole tarkoitus, että samalla kun jompikumpi tai molemmat toteutetaan, katoavat Etu-Töölööstä ratikat, jotka ovat alueella suosittuja. Yksi tunneliasema tuskin pystyy palvelemaan montaakaan ratikoiden nykyistä käyttäjää - tulos olisi siis sama kuin länsimetron osalta, eli palvelun hankaloituessa joukkoliikenteen asema vain heikkenisi.
 
Kani sanoi:
Pisara on toki seudullisena tarkasteltava hanke, mutta mitähän nämä suunnitelmat merkitsevät Töölöön raitio- ja bussiliikenteelle? Ei kai ole tarkoitus, että samalla kun jompikumpi tai molemmat toteutetaan, katoavat Etu-Töölööstä ratikat, jotka ovat alueella suosittuja. Yksi tunneliasema tuskin pystyy palvelemaan montaakaan ratikoiden nykyistä käyttäjää - tulos olisi siis sama kuin länsimetron osalta, eli palvelun hankaloituessa joukkoliikenteen asema vain heikkenisi.
Töölön metro tai Pisara tuskin vaikuttavat nykyiseen raitioliikenteeseen, eikä myöskään keskustan sisäisiin busseihin kuten 14, 18 tai 24. Sensijaan kauempaa tulevien lähiöbussien vuoroihin se voi vaikuttaa, esim niin että osa Elielinaukiolle ajavista busseista eivät tulisi keskustaan asti. On vähän aikaista spekuloida näillä asioilla. Eihän länsimetro myöskään poista Espoon sisäisiä bussilinjoja, ja seutulinjat lyhenevät vain niiltä osin kuin mitä ne ajavat länsiväylällä.

t. Rainer
 
Töölön metro tarkoittaisi aivan varmasti raitioliikenteen karsimista, muttei varmaankaan täydellistä luopumista. Eiköhän tilanne olisi samantyyppinen kuin Sörnäisissä vuonna 1984: vanha, pieni rengaslinja 7 lakkautettiin ja metrotoimisto ehdotti kutosen lakkautusta, mutta raitioliikenteen päättyminen kokonaan Hämeentiellä ei missään vaiheessa ollut esillä.
 
R.Silfverberg sanoi:
Töölön metro tai Pisara tuskin vaikuttavat nykyiseen raitioliikenteeseen, eikä myöskään keskustan sisäisiin busseihin kuten 14, 18 tai 24.
Töölön metron kannattavuuden perustelemisessa on kyllä väläytelty vaikka mitä pintaliikenteen vähennyksiä hurjimpina hetkinä.

Käytännössä realistista voisi olla jonkinmoinen pintaliikenteen keventäminen ja lisäksi kauempaa tulevat linjat katkottaisiin kokonaan tai lähes kokonaan Meilahteen.
 
Miksi ihmeessä koko Töölön metroa edes mietitään? Aikoinaan se unohtui ja syystäkin. Mikäli vaan raitiotie saataisiin vedettyä Mechelininkatua ja Runeberginkatua pitkin tehokkaiksi linjoiksi, niin ongelma olisi pois pyyhitty. Jatko Töölöstä eteenpäinkin onnistuisi, kun valmista kiskoa on jo pitkälle. Ja kustannukset ihan eri luokkaa.
 
Takaisin
Ylös