Re: Helsinki on liian pieni metrokaupungiksi
R.Silfverberg sanoi:
No entä jos satutaan olemaan sellaisella kaukaisella metro-/kaupunkiratahaaralla jossa vuoroväli on 20 eikä 4 minuuttia. Tällaisia on maailmalla paljon, jopa miljoonakaupunkien metroissa, jossa lähiöissä viuhkamaisesti haarautuvien ratojen päätepysäkit ovat 20-30 km päässä keskustasta.
Niin, näistä ei täällä ole kokemusta. Tai tavallaan on. Täkäläisen käsityksen mukaan 20 min vuoroväli on lähijuna. Meillähän puhutaan "metromaisesta" liikenteestä, kun tarkoitetaan sitä, että lähijunat ajavat 10 min vuorovälillä. Tämä kuvaa minusta hyvin sitä, että tietyt ominaisuudet liitetään tiettyyn liikennevälineen nimitykseen. Ja se estää sitten hyväksymästä joukkoliikennevälineiden kehitystä.
R.Silfverberg sanoi:
Antero Alku sanoi:
Länsimetrokeskustelussahan on oikeasti kyse siitä, muutetaanko bussimetro raidemetroksi.
Ei ihan, koska länsiväyläbussit kulkevat vain niiden päätepysäkkilähiöistä Kamppiin, ja ulos bussista pääsee vain muutamalla kaukana asutuksesta olevilla moottoritieliitymäpysäkillä.
Tuo jälkimmäinen lause sopii juuri hyvin "metroon" sen täkäläisessä sovelluksessa. Eli metrosta ja metroon pääsee vain muutamalla kaukana asutuksesta olevalla metrorata-asemalla.
R.Silfverberg sanoi:
Metrosta (tai pikaraitiotiestäkin, jos sellainen rakennetaan) pääsee kyydistä ulos tai kyytiin monella keskelle asutusta tai työpaikka-alueita rakennetulla väliasemalla,
Kyllä tässä asiassa on selkeä ero metron ja ratikan välillä - silloin kun ratikka on tehty oikein, ei kuten Raide-YVA:ssa. Jos katsoo YVA-selostuksen sivulla 94 olevaa karttaa, jossa raidelinja on piirretty väestötiheyskarttaan, näkee hyvin miten metro oikein väistää kaiken asutuksen. Helsingin keskustassa toki tilanne on parempi.
R.Silfverberg sanoi:
...ja Helsingin päässä matkaa voi jatkaa vaihtamatta eri puolelle kaupunkia aina itä-Helsingin lähiöihin asti.
Mikään ei estä tekemästä tätä samaa busseilla. Tämäkin on vain asia, joka täällä on omittu metrolle.
Lähijunat eivät pääse ajamaan keskustan läpi, koska vastassa on meri. Syy ei ole siinä, että juna on juna eikä metro, vaan maantieteessä.
Ratikat ajavat keskustan läpi, mutta se peitellään sillä, että väitetään, etteivät ne toimikaan muualla kuin keskustassa. Eikä tämäkään pidä paikkaansa, sillä ratikat ajavat meillä esikaupunkeihin Munkkiniemen, Pikku-Huopalahden, Käpylän ja Arabianrannan kaupunginosiin.
Bussilinjat katkaistaan keskustaan, koska niin on tehty aina ennenkin kun ei ollut seudullista joukkoliikennesuunnittelua. Nyt olisi, mutta Helsinki estää sen toimimalla seudullisen yhteistyön vastaisesti suostumatta liittymään YTV:n joukkoliikennesuunnitteluun.
Läpiajavia busseja toki vastustetaan väittämällä, etteivät linjat pysy aikatauluissaan. Tietenkään ne eivät pysy, jos sitä ei haluta varmistaa. Jos halutaan, niin ne pysyvät. Mutta seudullahan on autoilu ensisijaisessa asemassa, joten ei ole mahdollista hoitaa olosuhteita joukkoliikenteelle toimiviksi.
Antero