TEP70
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 25 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,382
Virossa on syksyn 2005 tilanteen mukaan seuraavaa junaliikennettä:
Kansainvälinen liikenne
33/34 Tallinna-Moskova-Tallinna, joka päivä
Aikataulut, EVR Ekspress
Tallinna-Pietari-Tallinna-juna lakkautettiin vuosi sitten syksyllä ja joitakin keskusteluja sen palauttamiseksi liikenteeseen esimerkiksi edullisempana dieselmoottorijunaratkaisuna on tiettävästi käyty. Kilpailu bussin kanssa on ollut ja tulee olemaan kovaa, Eurolinesillä on Tallinnan ja Pietarin välillä viisi päivittäistä vuoroa, myös yövuoro.
Maan sisäinen kaukoliikenne
Veturivetoisia maan sisäisiä matkustajajunia ei ole. Tallinnan ja Tarton välillä ajetaan kaksi pikajunaparia dieselmoottorijunilla. Kaikkea maan sisäistä liikennettä hoitaa Edelaraudtee. Bussit ovat Virossa paljon suositumpia kuin junat, aikatauluja voi katsella täältä. Esimerkiksi Tallinnan ja Tarton välillä ajetaan tiheimmillään 15 minuutin välein. Kiertävä junayhteys ei yksinkertaisesti pärjää kilpailussa suoralle ja nopeammalle bussiyhteydelle.
Aikataulut, Edelaraudtee
Dieselmoottorijunaliikenne
Dieselmoottorijunaliikenne hoidetaan kunnostetuilla DR1A-junilla, joista osa on täysmittaisia ja osa katkaistuja.
Narvan suunta 2 junaparia
Tallinna-Narva 1 junapari
Tallinna-Rakvere 1 junapari
Tarton suunta 4 junaparia
Tallinna-Tartto 2 junaparia (+2 pikajunaparia)
Tartto-Valga 2 junaparia
Tartto-Elva 2 junaparia
Tartto-Orava 1 junapari, Oravaan su-pe, takaisin ma-la
Pärnun ja Viljandin suunta 8 junaparia
Tallinna-Pärnu 2 junaparia
Tallinna-Viljandi 2 junaparia ma-to, pe-su 3
Tallinna-Türi 2 junaparia
Tallinna-Rapla 2 junaparia
Aikataulut, Tallinna-Tartto-Valga, Tallinna-Narva, pdf-tiedosto
Aikataulut Tallinna-Pärnu/Viljandi, pdf-tiedosto
Nykyinen liikenne vaikuttaisi aikatauluista päätellen vaativan vähintään 10 junarunkoa ja kaksi pikajunarunkoa. Voi tietysti olla, että niitä tarvitaan todellisuudessa enemmän.
Sähkömoottorijunaliikenne
Radat Tallinnasta Aegviiduun, Paldiskiin, Riisipereen ja Klooga-randiin on sähköistetty 3000 V:n tasavirtajärjestelmällä. Riisiperen ja Paldiskin radat erkanevat Keilassa ja Klooga-randin pikku haararata Kloogasta.
Tallinna-Aegviidu 8 junaparia
Riisiperen ja Paldiskin suunta 31 junaparia
Tallinna-Riisipere 8 junaparia
Tallinna-Paldiski 10 junaparia ma-pe, la-su 9
Tallinna-Klooga-rand 2 junaparia
Tallinna-Keila 4 junaparia
Lisäksi ajetaan Tallinnasta Pääskülaan 7 junaa ma-pe ja 4 la-su. Pääskülasta Tallinnaan ajetaan 4 junaa ma-pe ja 2 la-su. Nämä vuorot ovat joko kaluston ensimmäisiä tai viimeisiä ajosivuja, junapareja ei Pääskülaan ajeta. Aamuisin ajetaan yhdet parittomat lähdöt myös Riisiperestä, Paldiskista ja Keilasta Tallinnaan. Näiden parit ovat varikolta Pääskülasta lähteviä tyhjävaunujunia. Junaparien yhteisluku 31 sisältää edellämainitut seitsemän paritonta lähtöä kumpaankin suuntaan.
Aikataulut (ladattava Excel-tiedosto)
En ole oleskellut päätepisteissä yöllä, mutta aikatauluista voisi päätellä, että Paldiskissa ja Riisiperessä yöpyisi yksi runko ja Aegviidussa kaksi. On myös tietenkin mahdollista, että rungot palaavat yöksi Pääskülan varikolle, mutta tällöin pitäisi ajaa tyhjänä sekä aamulla että illalla. Onko jollakulla tietoa, kuinka homma pyörii?
Kansainvälinen liikenne
33/34 Tallinna-Moskova-Tallinna, joka päivä
Aikataulut, EVR Ekspress
Tallinna-Pietari-Tallinna-juna lakkautettiin vuosi sitten syksyllä ja joitakin keskusteluja sen palauttamiseksi liikenteeseen esimerkiksi edullisempana dieselmoottorijunaratkaisuna on tiettävästi käyty. Kilpailu bussin kanssa on ollut ja tulee olemaan kovaa, Eurolinesillä on Tallinnan ja Pietarin välillä viisi päivittäistä vuoroa, myös yövuoro.
Maan sisäinen kaukoliikenne
Veturivetoisia maan sisäisiä matkustajajunia ei ole. Tallinnan ja Tarton välillä ajetaan kaksi pikajunaparia dieselmoottorijunilla. Kaikkea maan sisäistä liikennettä hoitaa Edelaraudtee. Bussit ovat Virossa paljon suositumpia kuin junat, aikatauluja voi katsella täältä. Esimerkiksi Tallinnan ja Tarton välillä ajetaan tiheimmillään 15 minuutin välein. Kiertävä junayhteys ei yksinkertaisesti pärjää kilpailussa suoralle ja nopeammalle bussiyhteydelle.
Aikataulut, Edelaraudtee
Dieselmoottorijunaliikenne
Dieselmoottorijunaliikenne hoidetaan kunnostetuilla DR1A-junilla, joista osa on täysmittaisia ja osa katkaistuja.
Narvan suunta 2 junaparia
Tallinna-Narva 1 junapari
Tallinna-Rakvere 1 junapari
Tarton suunta 4 junaparia
Tallinna-Tartto 2 junaparia (+2 pikajunaparia)
Tartto-Valga 2 junaparia
Tartto-Elva 2 junaparia
Tartto-Orava 1 junapari, Oravaan su-pe, takaisin ma-la
Pärnun ja Viljandin suunta 8 junaparia
Tallinna-Pärnu 2 junaparia
Tallinna-Viljandi 2 junaparia ma-to, pe-su 3
Tallinna-Türi 2 junaparia
Tallinna-Rapla 2 junaparia
Aikataulut, Tallinna-Tartto-Valga, Tallinna-Narva, pdf-tiedosto
Aikataulut Tallinna-Pärnu/Viljandi, pdf-tiedosto
Nykyinen liikenne vaikuttaisi aikatauluista päätellen vaativan vähintään 10 junarunkoa ja kaksi pikajunarunkoa. Voi tietysti olla, että niitä tarvitaan todellisuudessa enemmän.
Sähkömoottorijunaliikenne
Radat Tallinnasta Aegviiduun, Paldiskiin, Riisipereen ja Klooga-randiin on sähköistetty 3000 V:n tasavirtajärjestelmällä. Riisiperen ja Paldiskin radat erkanevat Keilassa ja Klooga-randin pikku haararata Kloogasta.
Tallinna-Aegviidu 8 junaparia
Riisiperen ja Paldiskin suunta 31 junaparia
Tallinna-Riisipere 8 junaparia
Tallinna-Paldiski 10 junaparia ma-pe, la-su 9
Tallinna-Klooga-rand 2 junaparia
Tallinna-Keila 4 junaparia
Lisäksi ajetaan Tallinnasta Pääskülaan 7 junaa ma-pe ja 4 la-su. Pääskülasta Tallinnaan ajetaan 4 junaa ma-pe ja 2 la-su. Nämä vuorot ovat joko kaluston ensimmäisiä tai viimeisiä ajosivuja, junapareja ei Pääskülaan ajeta. Aamuisin ajetaan yhdet parittomat lähdöt myös Riisiperestä, Paldiskista ja Keilasta Tallinnaan. Näiden parit ovat varikolta Pääskülasta lähteviä tyhjävaunujunia. Junaparien yhteisluku 31 sisältää edellämainitut seitsemän paritonta lähtöä kumpaankin suuntaan.
Aikataulut (ladattava Excel-tiedosto)
En ole oleskellut päätepisteissä yöllä, mutta aikatauluista voisi päätellä, että Paldiskissa ja Riisiperessä yöpyisi yksi runko ja Aegviidussa kaksi. On myös tietenkin mahdollista, että rungot palaavat yöksi Pääskülan varikolle, mutta tällöin pitäisi ajaa tyhjänä sekä aamulla että illalla. Onko jollakulla tietoa, kuinka homma pyörii?