- Liittynyt
- 30 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 144
Vs: Viron matkustajaliikenteen tilanne
Vaikka tämä olikin Laaksoselle, niin on pakko todeta, että aika kapitalistisen olosta tämä virolainen "sosialismi" :smile:
Näin ehkä jossain tuotantotalouden peruskurssilla, kun maailmaa yksinkertaistetaan tarpeeksi. Otetaan nyt esimerkki markkinamekanismin epäonnistumisesta ihan rautatiesektorilta: http://www.findarticles.com/p/articles/mi_qn4158/is_20011018/ai_n14422484
Eli se kustannustehokkuus voi perustua pahimmillaan jopa siihen, että jätetään investoinnit tekemättä.
Eikös Virossa tilanne ole se, että rataverkolla (tai tietyllä rataverkon osalla) liikennöinnistä ja (kyseisen) rataverkon (osan) ylläpidosta vastaa sama organisaatio? Tässä pitää nyt erottaa kaksi asiaa: a) valtion rataverkko ja b) yksityinen rata, joka on usein valtion rataverkkoa huomattavasti suppeampi olio. Kyllä kai kuka tahansa saa edelleenkin rakentaa oman esim. tehdasradan ja pöristellä siellä, jos ei tule valtion rataverkolle! Virossa asia pistetään vasta nyt EU-kuosiin.
Onko siis tosiaan niin, että myös muut rautatieyritykset ovat Virossa voineet ajaa toisen yrityksen omistamalla rataverkolla? Voisinko minäkin, jos perustaisin RU:n?
Uskotko oikeasti, että nyt sosialismin aikana valtio luopuu tuottavista tavarajunavuoroista siksi, että Edelaraudtee saisi ajettua enemmän valtion tukemia matkustajajunia?
Vaikka tämä olikin Laaksoselle, niin on pakko todeta, että aika kapitalistisen olosta tämä virolainen "sosialismi" :smile:
Viron malli on eronnut Ruotsin mallista lähinnä siinä, että radan on omistanut yksityinen yhtiö. Vaikea kuvitella turvallisuuden tai kustannustehokkuuden parantuvan, nämä eivät suoranaisesti riipu rautatien omistajasta (vaikka yleensä yksityiset yhtiöt ovat valtiota kustannustehokkaampia).
Näin ehkä jossain tuotantotalouden peruskurssilla, kun maailmaa yksinkertaistetaan tarpeeksi. Otetaan nyt esimerkki markkinamekanismin epäonnistumisesta ihan rautatiesektorilta: http://www.findarticles.com/p/articles/mi_qn4158/is_20011018/ai_n14422484
Eli se kustannustehokkuus voi perustua pahimmillaan jopa siihen, että jätetään investoinnit tekemättä.
Tällä perusteellako yksityiset rautatiet ovat kiellettyjä? Koskevatko nämä paketit myös yksityisiä yhtiöitä? Virossa tavaraliikenne on ollut vapautettua yksityistenkin yhtiöiden aikaan.
Eikös Virossa tilanne ole se, että rataverkolla (tai tietyllä rataverkon osalla) liikennöinnistä ja (kyseisen) rataverkon (osan) ylläpidosta vastaa sama organisaatio? Tässä pitää nyt erottaa kaksi asiaa: a) valtion rataverkko ja b) yksityinen rata, joka on usein valtion rataverkkoa huomattavasti suppeampi olio. Kyllä kai kuka tahansa saa edelleenkin rakentaa oman esim. tehdasradan ja pöristellä siellä, jos ei tule valtion rataverkolle! Virossa asia pistetään vasta nyt EU-kuosiin.
Onko siis tosiaan niin, että myös muut rautatieyritykset ovat Virossa voineet ajaa toisen yrityksen omistamalla rataverkolla? Voisinko minäkin, jos perustaisin RU:n?