Turku ei pelastu tai tuhoudu minkään liikenteen kautta, vaan siitä rakennetaanko hyvää vai huonoa kaupunkia. Ajatus siitä että liikenne on kaiken yhteiskuntasuunnittelun peruskivi lienee 2050-luvulla jo kauan sitten kuopattu harha-askel josta keskustellaan lähinnä historianlaitoksien kahvihuoneissa.
Isoihin liikennehankkeisiin kannattaa investoida sitten, kun oma takapiha alkaa olla huipputrimmissä. Liikennehankkeissa on kyllä hyötynsä, mutta ne hyödyt perustuvat hyvin hoidettuihin kaupungillisiin perusasioihin kuten rakennustehokkuuteen ja eri toimintojen sijoittamiseen lähekkäin liikennealueen ulkopuolella. Minä huolestuisin mielummin siitä, saadaanko ne perusasiat kuntoon ja pidettyä kunnossa 2050-luvulle mennessä. Sillä laiminlyöty lähiympäristö ei huippujunaradasta tokene.
Kyllä se vaan menee niin päin, että liikenneratkaisut kulkevat käsikädessä muiden ratkaisujen kanssa. Tiivistä kaupunkia on turha rakennella, jos infrastruktuuri ei sitä tue millään tavalla. Takapuoli edellä puuhun yrittäminen on tyhmää.
Infrastruktuurin suunnittelu on tärkein kaupunkisuunnittelun komponentti. Ainoa harha-askel on ollut pelkän autoilun varaan suunnittelu ja päämäärätön asuinalueiden sijoittelu. Hyvät yhteydet ovat kaupunkin elinkeinoelämälle kaiken A ja O. Etenkin Turun kaltaiselle kaupungille, joka jo lähtöjään on kansainvälisen kaupan ja satamatoiminnan keskus, on aivan välttämätöntä, että ihmiset ja tavarat liikkuvat vilkkaasti.
Turussa on tällä hetkellä erittäin hyvä flow, mutta ei se kyllä kanna kovin pitkälle niin kauan kun henkinen etäisyys Helsinkiin on 2 tuntia.
Viimeksi muokannut moderaattori: