Miten käy sähköistetylle ja lukuisia oikaisuja ja tunneleita sisältävälle Salo-Karjaa-välille?
Jos ELSA rakennetaan, tuo rata puretaan, ei sille ole enää mitään tarvetta.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Miten käy sähköistetylle ja lukuisia oikaisuja ja tunneleita sisältävälle Salo-Karjaa-välille?
Tällä foorumilla on kirjoituksia, joita minä en ymmärrä. Yllä on lainattuna yksi pätkä, jota ehkä ei voi ymmärtää muut kuin sen kirjoittaja. Tulkitsinko oikein, että Rainer haluaa lisää metroa ja keskustatunnelia, ja jos näitä ei tule, on Helsinki pelkkää slummia ja poltettuja taloja ja työttömyyttä?Elämä tulee hankaloitumaan jos liikenneyhteyksiä ei kehitetä ottamalla lisää maanalaisia ratkaisuja käyttöön. Helsinki tulee häviämään houkuttelevuudessa Tukholmalle, Kööpenhamnalle, Oslolle, Hampurille ym joissa nämä asiat ovat kunnossa ja sijoittuisi samaan sarjaan Talliinnan, Riian tai Vilnan kanssa jos liikenneiinfraa ei kehitetä. Riiassa on ihan kivä käydä turistina koska kaikki on niin halpaa ja tytötkin näyttävät kauniimmilta mutta ei se eläminen varmaan yhdessä EU:n köyhimmistä maista mitään hauskaa ole.
Kyllä liikenneinfra vaikuttaa kaupungin taloudelliseen kehitykseen. Keskustatunnelista en välitä muttta mielestäi olisi tärkeä rakentaa Helsinkiin etelä-pohjois suuntainen maanalainen rata: joko pisara-lähijunaradan, metron tai maanalaisen pikaraitiotien muodossa, jos tänne todella on muuttamassa montasataa tuhatta asukasta lisää. Nykyinen katu- ja raitiotieverkko varsinkaan pohjoisesta tultaessa Mannerheimintietä ja sen sivukatuja pitkin ei yksinkertaisesti vedä suurempia liikennemääriä.Tällä foorumilla on kirjoituksia, joita minä en ymmärrä. Yllä on lainattuna yksi pätkä, jota ehkä ei voi ymmärtää muut kuin sen kirjoittaja. Tulkitsinko oikein, että Rainer haluaa lisää metroa ja keskustatunnelia, ja jos näitä ei tule, on Helsinki pelkkää slummia ja poltettuja taloja ja työttömyyttä?
Startup yritykset eivät mittaa kaikkea. Suurin osa jonkun ison kaupungin ihmisistä tai ihmiset ylipäänsä työllistyy vallan muualla kuin startup-yrytyksissä. Jollain tavisten on elettävä.Enkä usko että Tallinna tai Riika pystyisi ottamaan vastaan useitakymmeniä tuhansia pakolaisia, tai kyseisten maiden hallitukset kai ovat hienovaraisesti ilmoittaneet että eivät yksinkertaisesti ota.Varsinainen kysymykseni kuuluukin, että onko tälle houkuttelevuudelle jokin mittari ja onko olemassa numeerisia mittaustuloksia? Onko Helsinki jo lähellä Tallinnaa ja miten Turku sijoittuu asteikolle? Parin muutin hakukonekyselyillä löytyy seuraavaa: Tallinna on Euroopan kuudenneksi paras kaupunki start-up-yrityksille, linkki tech.co-sivustolle ja Tallinna, Helsinki ja Tukholma ovat maailman 12 parhaan kaupungin joukossa busineksen tekemiselle (linkki CNN:n sivustolle). Muistelen nähneeni tuoreempiakin tutkimuksia siitä, kuinka Tallinna on houkuttelevampi kuin Helsinki.
Olen kulkenut Riian ja Tallinnan raitiovaunuilla. En kuitenkaan niillä kaikkein uusimmilla vaunuilla. Raitioteiden kiskot oli Riiassa tosi kehnossa kunnossa silloin kun viimeksi kävin siellä, mutta siitä on yli 10 vuotta aikaa. Matka keskustasta kantakaupungin laitamille kesti n 45 minuuttia ilman ruuhkaa. Matkustin myös lähjunalla Jurmalaan ja se kulki etananvauntia. Riiassa ja entisen Neuvostoliiton suurkaupungeissa on erikoista että rautateitä riittää mutta matkustajajunia kulkee harvakseltaan ja johdinauto tai dieselbussi on se jolla kuljetaan lähiöihin jos ei ole omaa autoa, ja silloin tunti on ihan normaali matka-aika. Länsimaalaisena on varaa tietenkin vuokrata kämppä lähempänä keskustaa ja arvokkaammilta paikoilta kuin missä suurin osa riikalaisista joutuu asumaan. Tietysti jokainen prioisoi omat tarpeensa ja se on varmaan kokemuksen arvoinen reissu jos lähtee sinne opiskelemaa, jos olisin nuori ja sinkku lähtisin itse varmaan.Olen muuten harkinnut muuttoa Riikaan opiskelemaan. Tunnen muutamia Riiassa asuvia latvialaisia, eikä heidän mukaansa Riika mitenkään huono kaupunki ole. Rainerin kannattaisi joskus kokeilla Tallinnan ja Riian joukkoliikennettä ja siten, että kulkisi muuallekin kuin turistikohteisiin. Joukkoliikenne Riiassa on yllättävän nopeaa vaikka mitään tunneleita ei ole.
Olen kulkenut Riian ja Tallinnan raitiovaunuilla. En kuitenkaan niillä kaikkein uusimmilla vaunuilla. Raitioteiden kiskot oli Riiassa tosi kehnossa kunnossa silloin kun viimeksi kävin siellä, mutta siitä on yli 10 vuotta aikaa. Matka keskustasta kantakaupungin laitamille kesti n 45 minuuttia ilman ruuhkaa. Matkustin myös lähjunalla Jurmalaan ja se kulki etananvauntia. Riiassa ja entisen Neuvostoliiton suurkaupungeissa on erikoista että rautateitä riittää mutta matkustajajunia kulkee harvakseltaan ja johdinauto tai dieselbussi on se jolla kuljetaan lähiöihin jos ei ole omaa autoa, ja silloin tunti on ihan normaali matka-aika. Länsimaalaisena on varaa tietenkin vuokrata kämppä lähempänä keskustaa ja arvokkaammilta paikoilta kuin missä suurin osa riikalaisista joutuu asumaan. Tietysti jokainen prioisoi omat tarpeensa ja se on varmaan kokemuksen arvoinen reissu jos lähtee sinne opiskelemaa, jos olisin nuori ja sinkku lähtisin itse varmaan.
Ruuhka-aikana saa hyvinkin keskustasta Munkkaan uppoamaan 45 minuuttia jos on vielä jotain katutöitä matkan varrella. Riiassa linjat ovat pidemmät kuin Helsingissä, olen vain kerran mennyt oikein kauas ratikalla siellä mutta olen saanut vahvistuksen myös sikäläiseltä asukkaalta. Sen kerran kun matkustin oli matkaseura aika erikoista, kesken matkaa nousi komppania tai ainakin joukkue sotilaita raitiovaunun kyytiin, heillä ei ollut rynkkyjä vaan lapioita mukanaan.Nyt on ihan pakko kysyä, että ovatko nämä samanlaisia minuutteja kuin ne, joita käyttäen ratikkamatka Munkasta keskustaan kestää 45 minuuttia, kuten joskus täällä kirjoitit. Minulla ei ole käsitystä Riian seudun matka-ajoista, mutta värikkäiden kirjoitustesi perusteella rohkenen hiukan epäillä näitä arvioita.
Karjaan ja Salon välille voisin hyvinkin kuvitella tulevan päivittäin 2 tai 3 vuoroa suuntaansa. Tuollaisia ratojahan löytyy Suomesta paljon, Turku on merkittävä kaupunki ja sinne on Karjaalta vain tunti.
Pakko vastata vaikka onkin ihan off-topicia: kyllä ne ovat samanlaisia minuutteja. Rainerin kannattaisi hankkia sellainen rautatiemiesten kello, joka käy aikaa. Kyllähän silloin toki voi esiintyä asiantuntijana, jos on kymmenen vuotta sitten viimeksi jossain käynyt. Riiassa on huomioitava, että esimerkiksi linja 2 (ajetaan puolen tunnin välein neliakselisilla vaunuilla) on hitaampi kuin esimerkiksi linja 7 (ajetaan tiheästi pitkillä vaunuilla). Ruuhkat käytännössä vaikuttavat vain muutamassa isossa risteyksessä. Täältä voi katsella kolmannen osapuolen tietoja Riian raitiovaunujen linjojen pituuksista ja ajo-ajoista: http://en.sporvognsrejser.dk/lines/rigaNyt on ihan pakko kysyä, että ovatko nämä samanlaisia minuutteja kuin ne, joita käyttäen ratikkamatka Munkasta keskustaan kestää 45 minuuttia, kuten joskus täällä kirjoitit. Minulla ei ole käsitystä Riian seudun matka-ajoista, mutta värikkäiden kirjoitustesi perusteella rohkenen hiukan epäillä näitä arvioita.
Rainer voisi vastata kysymykseeni ja kertoa, oliko tähän houkuttelevuuteen jotain muuta mittaria kuin esittämäni kaksi linkkiä? Lisäksi miten Turku sijoittuu asteikolle?
Lähijunaliikenteestä voisi olla hyötyä koska Turku on risteyskohdassa josta lähtee ratoja 4 suuntaan, uusia ratoja ei tarvitsisi edes rakentaa, vain hommata junat. Isoja radanvarsilähiöitä ovat ainakin -Raision keskusta ja Varsissuo. Eli infra antaisi myöten kahden linjan "S-Bahn":ille. Raitiovaunu on turkulaisille lähinnä kulttuuri-/perinnekysymys. Pragmaatikkojen mielestä bussit riittää mutta busseissa ei ole sitä charmia.Turussa ei tällä hetkellä ole lähijunaliikennettä lainkaan. Näin pikaisesti tarkasteltuna asutus on yhtä lähellä rautatietä ja yhtä harvassa kuin Tallinnan lähistön sähköistettyjen ratojen varsilla. Turussa voitaisiin siis hyvin ajaa vähintään Tallinnan tasoista junaliikennettä. Lisäisikö tämä Turun houkuttelevuutta? Ja olisiko lähijunista ja raitioteistä Turulle enemmän hyötyä kuin nykyistä hieman nopeammasta junayhteydestä Helsinkiin?
Mun mielestäni hyvän museoradan (kapearaiteisen?) saisi jo nyt Fiskarsista Billnäsin kautta Karjaalle vanhan kapearaiteisen + vanhan rantaradan pengertä pitkin. Koko rantarata on liian laaja projekti museoksi.Kuulun niihin, joiden mielestä nopea rata Turun ja Helsingin välille olisi pitänyt rakentaa jo 20-30 vuotta sitten ja vanha Rantarata olisi pitänyt museoida. Voisiko valtio (sen jälkeen, kun uusi nopea rata on rakennettu) palauttaa vanhan Rantaradan mutkineen edes välille Karjaa-Salo?
Lähijunaliikenteestä voisi olla hyötyä koska Turku on risteyskohdassa josta lähtee ratoja 4 suuntaan, uusia ratoja ei tarvitsisi edes rakentaa, vain hommata junat. Isoja radanvarsilähiöitä ovat ainakin -Raision keskusta ja Varsissuo.
Tästä on ollut ennenkin puhetta. Radat ovat yksiraiteisia eikä niissä ole lähiliikenteen asemalaitureita/laituriraiteita. Naantalin ja Uudenkaupungin radat ovat myös sähköistämättömiä. Varissuolla ja Raisiossa rata ei ole kävelymatkan päässä keskustasta. Turku on myös päättänyt kehittää Skanssiin uuden alueen ja siinä sivussa päättänyt jättää Varissuon ja Lausteen kehittämättä, eli Varissuon/Littoisten "asemanseudulle" ei ole edes visioitu mitään. "Vain hommata junat" ei pidä alkuunkaan paikkaansa, jos tarkoitetaan joukkoliikenteen kannalta merkittävää liikennettä eikä vain satunnaista museolinjaa. Sinänsä järjestelmän kehittäminen Turun seudulla voisi olla helpompaa kuin Tampereella, koska raiteilla varmaan on paljonkin paremmin tilaa lähiliikenteen junille. Aika paljon pitäisi silti rakentaa.
Liikenne käyntiin vaan diesel-hybridi raitiovaunulla ja sivuraiteet Skanssiin ja Raisio Cityyn. Sitten kun Turun varsinainen raitiotie on valmis voisivat nämä aunut kulkea myös sillä.
Eli jos sattuu asumaan missä tahansa muualla kuin Puolalanpuiston vieressä ja käy töissä missä tahansa muualla kuin Kaivokadulla, niin nopeiten kulkee autolla ja matka on joukkoliikenteellä edelleen päivittäiseksi työmatkaksi liian pitkä.