Junatien metrosilta

Herttoniemestä menee jo nykyään ruuhka-aikaan alle kahden minuutin välein busseja Laajasaloon, ja Yliskylän keskustan bussipysäkki on aivan Hakaniemeen menevän ratikan päätepysäkin vieressä. Ei se bussiyhteys tai vaihto ratikkaan olisi mikään ongelma.
Se on kuitenkin ongelma, jos vaikkapa Kotikonnuntieltä Kamppiin pitäisi vaihtaa neljä kertaa: Kontulassa, Herttoniemessä, Yliskylässä ja Hakaniemessä. Kuormitusta helpottamaan voitaisiin tehdä moottortiebussit Lahden-Porvoonväylää, joka toinen Länsimäen liittymästä Mellunmäkeen ja joka toinen Kehä kolmosta Vuosaareen.
 
Herttoniemestä menee jo nykyään ruuhka-aikaan alle kahden minuutin välein busseja Laajasaloon, ja Yliskylän keskustan bussipysäkki on aivan Hakaniemeen menevän ratikan päätepysäkin vieressä. Ei se bussiyhteys tai vaihto ratikkaan olisi mikään ongelma.

Laajasalossa on paljon vähemmän kysyntää Herttoniemen metroasemalle kuin normaalisti katkoksen aikana, eli linjasto kannattaa suunnitella kokonaan toisenlaiseksi siksi aikaa. Herttoniemen metroasemalle päättyvät, mannerta palvelevat bussit kannattaa osin jatkaa Yliskylään tai kääntää ne Yliskylään Herttoniemen metroaseman sijaan ja Laajasalon bussit kannattaa päättää eri pysäkeille raitiotien varrella Laajasalossa sen sijaan että ne ajaa mantereen puolelle. Osa mantereen busseista, jotka päättyy Herttoniemen metroasemalle, taas kannattaa jatkaa Kulosaaren sillan yli jonnekin.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Se on kuitenkin ongelma, jos vaikkapa Kotikonnuntieltä Kamppiin pitäisi vaihtaa neljä kertaa: Kontulassa, Herttoniemessä, Yliskylässä ja Hakaniemessä. Kuormitusta helpottamaan voitaisiin tehdä moottortiebussit Lahden-Porvoonväylää, joka toinen Länsimäen liittymästä Mellunmäkeen ja joka toinen Kehä kolmosta Vuosaareen.

Missään tapauksessa ei pidä pilkkoa matkoja näin vaan raitiovaunuun 12 kannattaa ohjata vain busseja, jotka vie loppuun asti määränpäähän. Eli linja 80 Herttoniemi (M) - Roihuvuori - Itäkeskus (M) voidaan kääntää Yliskylään, mutta matkustajia ei ohjata vaihtamaan ajamaan bussilla Kotikonnuntieltä Kontulan metroasemalle, metrolla Kontulasta Herttoniemeen, bussilla Herttoniemen metroasemalta Yliskylään ja raitiovaunulla Yliskylästä Hakaniemeen. Käytännössä bussi Kotikonnuntieltä kannattaa varmaan ajaa Hakaniemeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaan pysty kääntää molempia, koska siellä ei oo ohitusraidetta.
Linjan 13 voi kääntää Kolmikulmassa, mikä tietysti kasvattaa kuljettajatarvetta hieman, mutta toivottavasti kuljettajia riittää kuitenkin. Pitkiä vaunuja tulee 23 kpl ja linjan 12 kierrosajaksi riittänee tunti (allianssin arvio ajoajaksi Yliskylästä Rautatieasemalle oli 24 min), eli kalustotarve viiden minuutin ruuhkavuorovälillä on 12 vaunua. Jos 13 kulkee kymmenen minuutin välein, sille riittäisi pitkiä vaunuja Kolmikulmaan asti. Linjalla 11 olisi sitten tavallista kantakaupungin kalustoa.
 
Ei varmaan pysty kääntää molempia, koska siellä ei oo ohitusraidetta.
Tämä on vähän sellainen makuasia. Ei ole ollenkaan ideaali tilanne kääntää kaksi toisistaan riippumatonta linjaa samassa silmukassa. Mutta ei se mahdotontakaan ole. Näin tehtiin esim. linjoilla 1 ja 2/9 vuosikymmenten ajan Kauppatorilla.

Toinen vaihtoehto on ajaa 13 Kolmikulmaan, kuten itsekin ensin ajattelin, mutta vuorovälistä riippuen se vaatinee ainakin kaksi vaunua enemmän. Vaunut ja kuskit voi olla aika kortilla, joten tuossa täytyy valita kahdesta pahasta pienempi.

Paras ratkaisu olisi ajaa 13 Kampin ja Itämerenkadun kautta Saukonpaateen, jolloin se tarjoaisi hienoa metrokorvaavuutta Kalasatamasta, mutta se vaatii enemmän resurssia kuin mitä taitaa olla tarjolla.
 
Selatessani kuviani aiemmilta vuosilta noteerasin, että on metrolla ollut merkittäviä stoppeja aiemminkin. Mutta ei näin pitkäkestoisia ja muuhun kuin kesän hiljaisimpiin viikkoihin ajoittuen.

Kesällä 2012 metroa korvattiin pääpiirteittäin seuraavasti: Bussilinja 99 sukkuloi välillä Rautatientori - Itäkeskus ja 99B Rautatientori - Herttoniemi. Sen lisäksi Herttoniemen liityntä oli venytetty Hakaniemeen saakka. Pidennettyjen linjojen tunnuksiin oli lisätty X perään.

Laajasaloon on tullut lisää asutusta tuon jälkeen, mutta niin on sinne saatu vuoteen 2027 mennessä kaksi raitiolinjaakin. Luultavasti 2027 ei ole enää painetta järjestää Laajasalosta Hakaniemeen kesän 2012 mallin mukaista bussiyhteyttä, vaan panokset kannattaa ohjata ennemminkin 99-linjojen suuntaan ja uusien raitiolinjojen hyödyntämiseen. Idästä pääsee lisäksi useilla poikittaislinjoilla eri "hubeihin", niitä linjoja ovat mm. 15, 59, 500, 510 ja 560. Osaa näistä ei ollut vuonna 2012 olemassa ainakaan nykyisissä muodoissaan.
 
Hyvää vertailua. Lisäksi Helsingin keskustan merkitys on pienempi kuin 15 vuotta aiemmin, mutta silti vielä suuri.

Kesäisin busseja on tietysti saatavilla enemmän kuin 6 kk katkon aikana.

Olisikohan vähän ennen metrokatkoa tulossa merkittäviä bussikilpailutuksia? Silloin saatettaisiin päästä tilanteeseen, jossa iso määrä kalustoa on menossa poistoon uusien pakettien alta. Jos Höseli ja liikennöitsijä tekisivät yhteistyötä niin, että sitä poistoa lykättäisiin, Höseli maksaisi ylimääräiset kulut ja sitten poistobusseilla ajettaisiin metrokorvausta, niin siitä saisi lisää kalustoa (muttei toki kuljettajia).

Tässä on lisämausteena vielä se, että idässä suhaa sitten tynkämetro, jolle pitäisi jostain löytää matkustajia, kun se siellä ajelee (eli Rautatientori–Itäkeskus -bussi ei ehkä ole todennäköinen). Mielestäni tynkämetrolle riittäisi harva vuoroväli, esim haaroilla vartti ja yhteisellä 7,5 min, jolloin säästettäisiin kuljettajia ja saataisiin niitä ratikkapuolelle.
 
Olisikohan vähän ennen metrokatkoa tulossa merkittäviä bussikilpailutuksia? Silloin saatettaisiin päästä tilanteeseen, jossa iso määrä kalustoa on menossa poistoon uusien pakettien alta. Jos Höseli ja liikennöitsijä tekisivät yhteistyötä niin, että sitä poistoa lykättäisiin, Höseli maksaisi ylimääräiset kulut ja sitten poistobusseilla ajettaisiin metrokorvausta, niin siitä saisi lisää kalustoa (muttei toki kuljettajia).
Nobinalla ja PL:llä loppuu usean kymmenen auton edestä sopimuksia 2026 elokuussa. Kilpailutus on joka tapauksessa varmaan jo ennen kesää 2026, niin ei kai tuossa oikein ole tarvetta erillisille sopimuksille poistobusseista. Liikennöitsijät voi sitten hinnoitella kulut tarjoukseensa.
 
Se vaan tarkoittaa sitä, että Höselin pitäisi kilpailuttaa metrokatkoliikenne vuoden 2026 alussa ihan viimeistään, jotta liikennöitsijät ehtii varautua ja säästää ne poistobussit sen sijaan että hieroo niistä kauppoja heti sinne vuoden 2026 elokuulle.
 
Panokset kannattaa ohjata ennemminkin 99-linjojen suuntaan ja uusien raitiolinjojen hyödyntämiseen. Idästä pääsee lisäksi useilla poikittaislinjoilla eri "hubeihin", niitä linjoja ovat mm. 15, 59, 500, 510 ja 560. Osaa näistä ei ollut vuonna 2012 olemassa ainakaan nykyisissä muodoissaan.

Itse venyttäisin mieluummin Itäkeskukseen, Kontulaan ja Vuosaareen päättyviä busseja sen sijaan, että ajaisin erikseen sen tyyppistä bussia kuin 99B Rautatientori - Herttoniemi M. Kyllä matkustajat puolen vuoden pituisen ajanjakson ajaksi voi opetella, mitkä bussit menee millekin metroasemalle sen sijaan, että luodaan mahdollisimman yksinkertainen bussilinja. Raideliikenteen korvaaminen yksinkertaisella bussilinjalla on perusteltua silloin, kun katkos on lyhyt, jotta korvaava liikenne on helppoa esittää erilaisissa infojulisteissa. Sen sijaan, kun katkos on pitkä, opettelun vaiva tulee vain kerran, mutta hyöty paremmasta linjastosta kestää puolen vuoden ajan.
 
Itse venyttäisin mieluummin Itäkeskukseen, Kontulaan ja Vuosaareen päättyviä busseja sen sijaan, että ajaisin erikseen sen tyyppistä bussia kuin 99B Rautatientori - Herttoniemi M.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta tässä tulee vastaan se ongelma, että se tynkämetro jää sinne ajelemaan eikä sitä voi ihan tyhjänäkään pitää. Jos pidennetään Itiksen liityntälinjat (tai osa niistä) keskustaan asti, niin kuka sitä metroa käyttäisi? Uskon, että Höseli haluaa sinne metroonkin matkustajia jonkinlaisen puolipakon avulla. Toinen juttu on sitten se, että puolen vuoden katkoon ei riitä bussejakaan. Kesäkatkot on helpompia kun kalustoa on vapaana.
 
Hyvää vertailua. Lisäksi Helsingin keskustan merkitys on pienempi kuin 15 vuotta aiemmin, mutta silti vielä suuri.
Opiskelu kouluissa ja yliopisto/AMK tuo ainakin paljon ihmisiä aamuisin ja iltapäivisin liikenteesen. Samoin tietysti metron varren harrastukset.
 
Hyvää vertailua. Lisäksi Helsingin keskustan merkitys on pienempi kuin 15 vuotta aiemmin, mutta silti vielä suuri.
Toki kesällä myös liikenteen ruuhkahuiput ovat merkittävästi matalampia kuin keväällä tai syksyllä. Metroa korvaava kapasiteetti joudutaan kuitenkin mitoittamaan sen mukaan, että kaikki mahtuvat aamuruuhkahuipussa kyytiin. Aamuruuhkakuormaan taas vaikuttavat paljon sekä koulujen ja oppilaitoksien että työpaikkojen loma-ajat.

Ihmiset ovat myös hyvällä ilmalla valmiita kävelemään ja pyöräilemään enemmän. Sekin vähän auttaa.

Saisikohan metrokatkon mahtumaan vaikka 2.5 -15.10 väliseen aikaan? Vappu on iso ruuhkahuippu ja pyöräily lähtee käyntiin kun ei ole lunta, mustaa jäätä, liikkumisaikoihin on valoisaa ja sepeli on saatu pois pyöräteiltä. Pyöräilykausi taas enemmän tai vähemmän päättyy tai ainakin pyöräilyn osuus keskustaliikenteestä hiipuu aika olemattomaksi kun aamulla ja illalla alkaa olla pimeää ja yöpakkaset luovat mustan jään uhan.
 
Periaatteessa samaa mieltä, mutta tässä tulee vastaan se ongelma, että se tynkämetro jää sinne ajelemaan eikä sitä voi ihan tyhjänäkään pitää. Jos pidennetään Itiksen liityntälinjat (tai osa niistä) keskustaan asti, niin kuka sitä metroa käyttäisi?

Ihan hyvin tynkämetrossa menisi matkustajia. Helsingin keskustan merkitys on vähentynyt, joten lähiöiden välisiä matkoja tehdään enemmän kuin aikaisemmin. Itäkeskuksen metroasemalle tehdään tehdään eniten lähiöiden välisiä matkoja. Tänäänkin maalta päin tulevasta metrosta jäi noin 60 tai 70 matkustajaa pois Itäkeskuksen metroasemalla. Lisäksi esimerkiksi Myllypuron metroaseman viereiset lukio, ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu ja Kulosaaren metroaseman viereiset yläasteet ja lukiot synnyttävät paljon Itä-Helsingin sisäisiä metromatkoja. Näillä asemilla on voimakkaat piikit tiettyinä kellonaikoina. Tynkämetron vuoroväli vaan tulisi mitoittaa alemmalle matkustajamäärälle, esimerkiksi haaroilla 15 min ja yhteisellä osuudella 7 1/2 min.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös