Junatien metrosilta

Kyllä. Sitten vaiheessa 2 (n. 2030, kun linja 12 menee Länsiterminaaliin), linjaa 13 on tarkoitus jatkaa Kruununhaan kautta Kolmikulmaan.
Eiköhän tämä kuitenkin hoideta linjastomuutoksilla. Esim.

1) Linja 12 kääntymään Mikonkadulle ja jatkossa rakennetaan ratikkapysäkki rautatientorille aseman ovien viereen.
2) Linja 13 ottaa linja 7 reitin välillä Hakaniemi - Kruununhaka - Länsiterminaali
3) Linja 7 lopetetaan välillä Hakaniemi - Pasila.

Hakaniemestä Linja 9, linja 13 tai varmaan jatkossa 7 Länsiterminaali - Kruununhaka - Nihti- Kalasatama -Pasila ja lisäksi Pasilan Laajasalon linja palvelevat Pasilan yhteyksiä. Kun Hämeentiellä ja Mäkelänkadulla menee miljoona bussia aika tyhjinä ei linjan 7 menetys nyt ole niin suuri.

Muitakin vaihtoehtoja löytyy, mutta se että Laajasalon ratikat jäävät Hakaniemeen on maailman huonoin idea. Siltasaarenkatu - Kaisaniemenkatu - Kaivokatu reitti vaan on niin valtavan kuormitettu, ettei sinne voi loputtomasti lisää linjoja tunkea. Kruununhaka - Aleksi - Mannerheimintie reitti ei taas toimi kun niin monet haluavat kulkea Rautatieasemalle.
 
Viimeksi muokattu:
3) Linja 7 lopetetaan välillä Hakaniemi - Pasila.
Kääntöpaikka Hakaniemessä ei löydy.
Muitakin vaihtoehtoja löytyy, mutta se että Laajasalon ratikat jäävät Hakaniemeen on maailman huonoin idea.
Sitten on tarkoitus laajentaa linjaa 12 Länsiterminaaliin, myös koska pikaratikan kapasiteetti tarvitaan Länsiterminaaliin. Viimeisin suunnitelma on saatavilla vielä tässä.
 
Kääntöpaikka Hakaniemessä ei löydy.
Siis yksi aika helposti toteutettava vaihtoehto on.

Linjan 7 reittiä muutetaan niin, että se kulkee reitillä Länsiterminaali - Kaivokatu - Kruununhaka - Hakaniemi - Nihti -Kalasatama Pasila. Linja 7 siis siirrettäisiin kulkemaan Pasilaan Kalasataman kautta kun se nyt kulkee Sörnäisten kautta. Linjan 7 osuus Hakaniemi - Sörnäinen - Pasila samalla korvautuisi ja sitä ei enää liikennöitäisi.

Tämä ratkaisisi myös Kalasataman keskustaliikenteen junatien metrokatkon aikana. Sen jälkeen kyllä saisi jäädä pysyväksi.

Tähän toki kuuluisi myös se, että Laajasalon linja 12 kääntyisi nyt ainakin ensivaiheessa MIkonkadulla.
 
Viimeksi muokattu:
Linjan 7 reittiä muutetaan niin, että se kulkee reitillä Länsiterminaali - Kaivokatu - Kruununhaka - Hakaniemi - Nihti -Kalasatama Pasila. Linja 7 siis siirrettäisiin kulkemaan Pasilaan Kalasataman kautta kun se nyt kulkee Sörnäisten kautta. Linjan 7 osuus Hakaniemi - Sörnäinen - Pasila samalla korvautuisi ja sitä ei enää liikennöitäisi.
Miten sitten voi matkustaa Mäkelänkatu <> Pasila? Toinen syy pitää linja 7 on, että se siirrettäisiin Välimerenkadulle koska 9 siirretään Hernesaareen auttamaan linjaa 6.
 
jatkossa rakennetaan ratikkapysäkki rautatientorille aseman ovien viereen

Tuossa tilanteessa Kaivokadulla olisi osuus, jossa kulkee sekä 2, 3, 5, 6, 7, 9 että 12. Jos raitiovaunupysäkki on Mikonkadulla, siinä on se hyvä puoli, että 12 ajaa Kaivokadulle vasta siinä vaiheessa, kun 2, 5 ja 7 on kääntyneet pois Kaivokadulta, ja linja joutuu jakamaan raiteen vain linjojen 3, 6 ja 9 kanssa.
 
Miten sitten voi matkustaa Mäkelänkatu <> Pasila? Toinen syy pitää linja 7 on, että se siirrettäisiin Välimerenkadulle koska 9 siirretään Hernesaareen auttamaan linjaa 6.
Tarvitseeko ihan joka pysäkiltä päästä vaihdotta joka paikkaan? Linjan 9 pysäkit ovat osin aika lähellä Mäkelänkatua ja toisaalta uusi raitiolinja Pasilaan kulkee Velodromilta ja Kumpulasta, johon menee tiheä bussiliikenne jos sinne ei jaksa kävellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitseeko ihan joka pysäkiltä päästä vaihdotta joka paikkaan? Linjan 9 pysäkit ovat osin aika lähellä Mäkelänkatua ja toisaalta uusi raitiolinja Pasilaan kulkee Velodromilta ja Kumpulasta, johon menee tiheä bussiliikenne jos sinne ei jaksa kävellä.
Kun on niin paljon ratikkaraiteet ympäri keskustaa...miksi ei? Tarvitseeko kolme ratikkalinjat välillä Pasila-Nihti (7, 11, 13)?
 
Kun on niin paljon ratikkaraiteet ympäri keskustaa...miksi ei? Tarvitseeko kolme ratikkalinjat välillä Pasila-Nihti (7, 11, 13)?
Ei toki tarvitse. Linja 7 Länsiterminaali - Kaivokatu -Kruununhaka - Hakaniemi - Nihti -Kalasatama - Pasila olisi tuolla päälinja, linja 11 Pasila - Laajasalo sitten apuna osan päivää, kysynnän mukaan. Linjaa 13 ei tarvita noiden lisäksi ollenkaan.
 
Ei toki tarvitse. Linja 7 Länsiterminaali - Kaivokatu -Kruununhaka - Hakaniemi - Nihti -Kalasatama - Pasila olisi tuolla päälinja, linja 11 Pasila - Laajasalo sitten apuna osan päivää, kysynnän mukaan. Linjaa 13 ei tarvita noiden lisäksi ollenkaan.
Laajasaloon pitää olla 2 linjaa, koska siellä on 2 eri reittiä.

Olisiko 7 siis pikaratikka ja millä reitillä se kulkee Länsiterminaaliin?
 
Laajasalon raitiotielinjat olisivat toki hyvä tapa korvata metroa ainakin Laajasalon (ehkä Roihuvuorenkin) - Herttoniemen - kantakaupungin välisillä osuuksilla ihan rautatieaseman nurkille asti, mutta eikös siihen ole joku syy, miksi ensi vaiheessa (siis juurikin vuonna 2027) nämä linjat ajavat vain Hakaniemeen? En muista ulkoa, onko syy infrassa (pysäkit liian lyhyitä) vai kapasiteetissa (osuudelle Hakaniemi-Rautatieasema ei mahdu enempää linjoja, rautatieaseman toisia pysäkkejä ei vielä ole toteutettu), mutta joka tapauksessa en pitäisi kovin todennäköisenä, että vielä vuonna 2027 raitiovaunuilla pääsisi Kruunusiltojen suunnasta Hakaniemeä pidemmälle. Sitä en tietenkään osaa arvioida, että onko tuo syy sellainen, että se estäisi jopa tällaiset poikkeusjärjestelyt.
 
Se syy on vähän keksimällä keksitty. Valtuusto on määrännyt, että 12:lle ei saa tehdä Kaivokadulle päätepysäkkiä. Määräyksen taustalla on ajatus siitä, että neljä raidetta Kaivokadulla ei ole kiva juttu.

Valtuusto toimii kuten toimii eli kun se menee muuttelemaan virkamiesesityksiä niin se ei oikein ymmärrä mitä se tekee. Tuon päätöksen seurauksena Kaivokadulle tulee kyllä ne neljä raidetta, koska raitioliikenteen sujuvuus uudessa tilanteessa edellyttää sitä, mutta ei tule päätepysäkkiä, koska valtuusto sen kielsi. Siksi sen päättärin on ajateltu olevan Hakaniemessä kunnes Länsisatamaan asti rata on kelvollinen pitkille vaunuille.

Mitään oikeaa estettä sille, ettei 12 joka tapauksessa jatkuisi Mikonkadulle ihan metrokatkosta riippumatta, ei oikein ole. Tietysti se Kaisaniemenpuiston pysäkki on epäoptimaalinen ja toisaalta Kaisaniemenkadun oli ajateltu menevän remonttiin hetikohta 12:n aloittamisen jälkeen, jolloin se ei kuitenkaan pääsisi sinne, eli olisi voinut syntyä esim. tilanne, jossa 12 aloittaa elokuussa 2027 Rautatientorille ja katkaistaan maaliskuussa 2028 Hakaniemeen, kun Kaisaniemenkatu myllätään auki tms.

Nyt näyttäisi siltä, että 12 jatkuu Rautatientorille heti aloittaessaan, ja jos mun pitäisi veikata, niin tietäen miten allianssit tuppaavat valmistumaan etuajassa, meillä voisi olla vappuna 2027 sellainen tilanne, että 12 aloittaa liikenteen, kulkee Rautatientorille asti ja metro menee katki.
 
Se syy on vähän keksimällä keksitty. Valtuusto on määrännyt, että 12:lle ei saa tehdä Kaivokadulle päätepysäkkiä. Määräyksen taustalla on ajatus siitä, että neljä raidetta Kaivokadulla ei ole kiva juttu.

Valtuusto toimii kuten toimii eli kun se menee muuttelemaan virkamiesesityksiä niin se ei oikein ymmärrä mitä se tekee. Tuon päätöksen seurauksena Kaivokadulle tulee kyllä ne neljä raidetta, koska raitioliikenteen sujuvuus uudessa tilanteessa edellyttää sitä, mutta ei tule päätepysäkkiä, koska valtuusto sen kielsi. Siksi sen päättärin on ajateltu olevan Hakaniemessä kunnes Länsisatamaan asti rata on kelvollinen pitkille vaunuille.

Mitään oikeaa estettä sille, ettei 12 joka tapauksessa jatkuisi Mikonkadulle ihan metrokatkosta riippumatta, ei oikein ole. Tietysti se Kaisaniemenpuiston pysäkki on epäoptimaalinen ja toisaalta Kaisaniemenkadun oli ajateltu menevän remonttiin hetikohta 12:n aloittamisen jälkeen, jolloin se ei kuitenkaan pääsisi sinne, eli olisi voinut syntyä esim. tilanne, jossa 12 aloittaa elokuussa 2027 Rautatientorille ja katkaistaan maaliskuussa 2028 Hakaniemeen, kun Kaisaniemenkatu myllätään auki tms.

Nyt näyttäisi siltä, että 12 jatkuu Rautatientorille heti aloittaessaan, ja jos mun pitäisi veikata, niin tietäen miten allianssit tuppaavat valmistumaan etuajassa, meillä voisi olla vappuna 2027 sellainen tilanne, että 12 aloittaa liikenteen, kulkee Rautatientorille asti ja metro menee katki.
Sen minäkin muistin, että tuo syy on pohjimmiltaan hölmö poliittinen päätös. (Kokoomushan sen taisi saada läpi, koska ajatteli näin suojelevansa Kaivokadun ilmeisesti kallisarvoisia autokaistoja.) Mun kysymys oikeastaan on, että onko linjan 12 liikenne keskustaan realistisesti mahdollista ilman sitä päätepysäkkiä. Sitähän ei sinne voi tai ainakaan kannata rakentaa ennen kuin metroaseman katto (eli Kaivokatu) revitään joka tapauksessa auki, ja sen remontinhan on kai kaavailtu tapahtuvan juurikin vuonna 2027.
 
Mun kysymys oikeastaan on, että onko linjan 12 liikenne keskustaan realistisesti mahdollista ilman sitä päätepysäkkiä.
Ei sen kääntämiselle Mikonkadun silmukassa ole mitään estettä. Pysäkkikorokkeen sinne saa rakennettua tilapäisesti, ja kun kyseessä on 2-suuntavaunut, niin sen voi tehdä vaikka väärälle puolelle, jos puut on tiellä. Sivuraide olisi kiva, mutta ei pakollinen. Pidemmät pysäkkikorokkeet Kaisaniemen puiston pysäkillä olisivat kiva juttu, mutta eivät pakolliset.
 
Tietääkö kukaan, kuinka paljon linjan 12 vuoroväliä voi tihentää viidestä minuutista, jos ajetaan a) Rautatientorille b) Hakaniemeen? Tai ainakin jossain suunnitelmassa sille oli ajateltu viiden minuutin vuoroväliä. Voi olla sekin on päivitetty jossain kohtaa.

Mun Excel-pyörittelyn mukaan viiden minuutin vuorovälillä istumapaikkakapasiteetti on 936 matkustajaa tunnissa, ja Laajasalon liityntälinjoilla ajetaan huipputuntina 33 vuoroa tunnissa, mikä 37 istumapaikan busseilla tarkoittaisi 1 221 istumapaikan kapasiteettia.
 
Viimeksi muokattu:
X54-vaunuja on tilattu 23 kpl ja jos ei ihmeitä tapahdu niin ne ovat kaikki käytettävissä metrokatkon aikaan. En pitäisi mahdottomana sitäkään, että tarvittaessa jokerilta lainataan pari vaunua. Jos ei siellä ole ihmeempiä kolarihommia, niin sieltä saanee 2–3 vaunua ilman että vuoroväliin tarvitsee koskea.

26 vaunulla, joita pari varalla eli 24 vaunulla pitäisi saada hoidettua jo aikamoisen tiheä liikenne 12:lle tai jaettua vaunut 12:n ja 13:n kesken. En ole ihan varma siitä, ovatko pitkät vaunut hyvä ratkaisu 13:lle metrokatkon aikaan, koska pituudesta on haittaa Kaisaniemen puiston pysäkillä.
 
Takaisin
Ylös