Junatien metrosilta

Tynkämetron matkoista paljon pienempi osa on työmatkoja kuin normaalisti joukkoliikenteessä, joten tynkämetrolla ei ole varsinaista ruuhka-aikaa.

Ainut mistä olen tuolla vuorovälillä huolissani, on muutama aamulla maalta päin Myllypuroon saapuva metro ja iltapäivällä Myllypurosta maalle päin lähtevä metro. Koululaisista tulee niin voimakkaat piikit, enkä tiedä riittääkö 15 minuutin välein kulkeva metro nielaisemaan kaikkia koululaisia.
 
Idässähän on mahdollista ajaa 6-vaunuisilla junilla tarvittaessa. Jos kuskeista on kova pula, niin parempi 6-vaunuiset junat ja pitempi vuoroväli, niin riittää kuskeja ratikkaan.

En tosin tiedä, missä määrin näitä metro+rv-kelpoisia kuskeja on.
 
Idässähän on mahdollista ajaa 6-vaunuisilla junilla tarvittaessa. Jos kuskeista on kova pula, niin parempi 6-vaunuiset junat ja pitempi vuoroväli, niin riittää kuskeja ratikkaan.

En tosin tiedä, missä määrin näitä metro+rv-kelpoisia kuskeja on.

Joo totta. Toisaalta jos kuljettajia riittää ajamaan metroa 4-vaunuisilla junilla, voidaan itäistä osuutta ajaa pääasiassa M300-junilla, joissa on ilmastointi, ja läntistä osuutta pääasiassa M100- ja M200-junilla, joissa ei ole ilmastointia. Näin toimittiin kesällä 2024.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Hahmottelin hieman ongelman suuruusluokkaa.

Jos nykyiset mantereen puolen liityntälinjat, eli muut liityntälinjat kuin Laajasalon liityntälinjat, jatketaan kantakaupunkiin, vuoroja tunnissa on 70. Jos oletetaan, että busseissa on penkkejä 37, kapasiteetti tunnissa on 2 590 istumapaikkaa.

Artic X54 -vaunussa on 78 istumapaikkaa. Jos linjat 12 ja 13 jatketaan keskustaan, linja 12 kulkee 5 minuutin välein, linja 13 kulkee 10 minuutin välein ja molempia liikennöidään Artic X54 -vaunuilla, kapasiteetti tunnissa on 1 404 istumapaikkaa.

Linjan 17 M/S Torissa on istumapaikkoja sisätiloissa 68 ja kapasiteetti tunnissa käytännössä sama 68. M/S Emmassa lukumäärä on suunnilleen sama.

Yhteensä em. linjoista syntyy 4 062 istumapaikan kapasiteetti. M300-junassa on 228 istumapaikkaa ja vuoroja ajetaan 24 tunnissa, joten kapasiteetti on 5 472 istumapaikkaa. Tällä tavalla olisi siis saatavilla 74,2 % metron istumapaikkakapasiteetista.
 
Ajatusleikki tilapäisistä Laajasalon raitiolinjoista ajalle, jolloin metro ei liikennöi Hakaniemen ja Herttoniemen välillä:

11 Haakoninlahti - Länsi-Pasila
11A Haakoninlahti - Keskusta (joko Mikonkatu tai Kolmikulma)
12 Yliskylä - Keskusta (lähinnä Mikonkatu)
13 (tauolla, koska 11 hoitaa myös osuuden Nihti - Länsi-Pasila ja resursseille olisi tarvetta nimenomaan Laajasalon ja keskustan välillä)

Kruunuvuorenrannasta täytyy olla kaupunkiin muitakin linjoja kuin 12, mikäli Yliskylään aiotaan johtaa sellaista liityntää, joka toimisi muuten metron liityntänä. Olisi lukuisten laajasalolaisten asiakasryhmien kannalta kohtuutonta, että Koiraraarentieltä tai Kruunuvuorenrannasta ei aina edes mahtuisi kyytiin mukaan (tavoitteena päästä vähintään Hakaniemeen ilman vaihtoa toiseen ratikkaan esim. Nihdissä).
 
Takaisin
Ylös