Hyvää vertailua. Lisäksi Helsingin keskustan merkitys on pienempi kuin 15 vuotta aiemmin, mutta silti vielä suuri.
Kesäisin busseja on tietysti saatavilla enemmän kuin 6 kk katkon aikana.
Olisikohan vähän ennen metrokatkoa tulossa merkittäviä bussikilpailutuksia? Silloin saatettaisiin päästä tilanteeseen, jossa iso määrä kalustoa on menossa poistoon uusien pakettien alta. Jos Höseli ja liikennöitsijä tekisivät yhteistyötä niin, että sitä poistoa lykättäisiin, Höseli maksaisi ylimääräiset kulut ja sitten poistobusseilla ajettaisiin metrokorvausta, niin siitä saisi lisää kalustoa (muttei toki kuljettajia).
Tässä on lisämausteena vielä se, että idässä suhaa sitten tynkämetro, jolle pitäisi jostain löytää matkustajia, kun se siellä ajelee (eli Rautatientori–Itäkeskus -bussi ei ehkä ole todennäköinen). Mielestäni tynkämetrolle riittäisi harva vuoroväli, esim haaroilla vartti ja yhteisellä 7,5 min, jolloin säästettäisiin kuljettajia ja saataisiin niitä ratikkapuolelle.