Ei lentorata olekaan turha. Joukkoliikenteeseen on vaan käytettävissä rajallinen määrä rahaa, eikä ole järkevää käyttää 2,9 miljardia euroa siihen, että pää- ja oikoradalta pääsee lentoasemalle vaihdotta, kun laittamalla rahat muihin asioihin joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi paljon enemmän. Tunnelin louhinta on niin kovin kallista. Esimerkiksi 2,9 miljardilla eurolla voi vaikkapa kaksinkertaistaa Tampereen seudun joukkoliikennebudjetin seuraavan 30 vuoden ajaksi.
Nämä rahat voisi ottaa Länsiradan budjetista pois, tämä on kaikin puolin ainakin sitä järkevämpi projekti. Tuota koko matkan tunnelointia kritisoinkin jo, varmasti hanke olisi toteutettavissa edullisemminkin kun puolet matkasta mennään peltomaisemissa.
Hinta riippuu myös siitä, mihin verrataan. Oletetaanko, että lisäraiteet tehdään joka tapauksessa joskus, jolloin Lentoradan todellinen kustannus on pääradan lisäraiteiden ja Lentoradan välinen erotus, vai pidennetäänkö junia loputtomiin ja jätetään osa matkustajapontentiaalista (erilaisia nopeusvariantteja kauko- ja lähijunilla ei voida tarjota) pois. R-junalla olisi jo nyt kysyntää 15 minuutin vuorovälille (tai mieluiten kaksi eri nopeusluokkaa 30 min välein) eikä rakentaminen radan varteen näytä loppuvan. Jos jonain päivänä tehdään rata itään, tarvitsee sekin Pääradan raidekapasiteettia.
Jos itse saisin päättää, tehtäisiin näillä miljardeilla mieluummin monia pienempiä hankkeita ympäri maata (esim. maakuntien lähijunat, Porvoon ja Uudenkaupungin ratojen kunnostus henkilöliikenteelle, Karjaa-Hyvinkää asemat ja kohtauspaikat henkilöliikenteelle, Joensuu-Kuopio matkustajaliikenne, henkilöliikenneratojen sähköistäminen, Pieksämäki-Savonlinna radan kunnostus, rata Kemijärvi-Sodankylä[-Kirkkoniemi], tuplaraiteistus isojen kaupunkien välille, uusia asemia kuten Paimio ja Muurame..) mutta ne eivät tunnu olevan poliittisesti yhtä mediaseksikkäitä kuin megaprojektit.
Yksi edullinen vaihtoehto olisi kolmioraiteet Kehäradan kumpaankin päähän ja uusi express-lähijunalinja Riihimäeltä Lentoaseman kautta Kirkkonummelle. Näin ei käytettäisi Helsingin ratapihan kapasiteettia ja lentoasemalta olisi vaihdoton yhteys kaikkiin lähikaupunkeihin. Toki kaupan päälle myös vaihdottomuus Kirkkonummelta, Espoosta ja Länsi-Vantaalta Keravalle, Järvenpäähän, Hyvinkäälle ja Riihimäelle. Koko ajan vähemmän matkoja suuntautuu keskustaan joten eiköhän "junien Jokeri-linjalle" löytyisi matkustajia myös työmatkalaisista.
Lentorata tarvitsisi parikseen Pisararadan tai muun samankaltaisen hankkeen, joka nostaisi hintaa entisestään.
Onko tosiaan niin, että alle miljardilla ei voi parantaa Helsingin ratapihan kapasiteettia?