Suomi-rata

Juurikin siksi liputan lentoradan/Suomiradan puolesta, ettei nykyinen raidekapasiteetti riitä oikein nytkään, tulevaisuudesta puhumattakaan.

Niin ei se ehkä oikein riitäkään, mutta se riittämättömyys ja sumahan on Helsingin asemalla sen ratapihalla. Jo nyt tungosaikaan.

Linjalla Kerava-Pasila riittää suojavälejä nykyistä useammallekin junalla. Ei niitä tarvitse hajauttaa turhanpäiväiselle Lentoradalle.
 
Jos kerta lisäraidepari tarvitaan joka tapauksessa, miksei sitten Lentoaseman kautta? Tunnen monia, jotka eivät mene lentoasemalle junalla juuri siksi että on vaihdettava Tikkurilassa lähijunaan. Ei niinkään matka-ajan vuoksi, mutta kaukojunilla on lähijunia parempi maine, eikä jakseta raahata matkalaukkuja junasta toiseen asemasillan yli. Myös häiriöherkkyys on vaihdollisessa yhteydessä väistämättä korkeampi, ja sitä ei siedetä kun ollaan menossa lennolle.

Ei lentorata olekaan turha. Joukkoliikenteeseen on vaan käytettävissä rajallinen määrä rahaa, eikä ole järkevää käyttää 2,9 miljardia euroa siihen, että pää- ja oikoradalta pääsee lentoasemalle vaihdotta, kun laittamalla rahat muihin asioihin joukkoliikenteen käyttö lisääntyisi paljon enemmän. Tunnelin louhinta on niin kovin kallista. Esimerkiksi 2,9 miljardilla eurolla voi vaikkapa kaksinkertaistaa Tampereen seudun joukkoliikennebudjetin seuraavan 30 vuoden ajaksi.
 
Takaisin
Ylös