- Liittynyt
- 7 Maaliskuu 2009
- Viestit
- 1,541
Pakkopysähdykset eivät kuulosta ainakaan olevan linjassa tavoitteeseen nostaa kantakaupungin ratikoiden keskinopeutta. Nimenomaan turhat pysähdykset ovat pahinta myrkkyä keskinopeudelle.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Itse asiassa eteläpuolella on reilut 5500 asukasta ja pohjoispuolella hieman vähemmän. Työpaikoista selvä enemmistö on tietysti eteläpuolella, joten reittivalinta oli järkevä.Raidejokerin matkustajamääriä saattaa vähentää se, että se ei vedä Pitäjänmäen Pohjois puolelta jossa asuu suurin osa ihmisistä, vaan teollisuusalueen puolelta.
Käsitin jäsenen Vilscaala kirjoituksen niin, että 15 ei palvele Pitäjänmäen asemaseutua ja Turuntien vartta oikeastaan ollenkaan, kun runkolinja 550 taas palveli. Rantaradan eteläpuolista osaa (Pitäjänmäellä) ne ovat palvelleet tietenkin tasavertaisesti. Espoon puolella 15:n ja 550:n reitityksissä on tietenkin aivan omaa luokkaa olevat eroavaisuudet. Nopeasti voisi ajatella, että se mikä Pitäjänmäessä menetetään, ehkä voitetaan Perkkaan ja Vermon puolella.Itse asiassa eteläpuolella on reilut 5500 asukasta ja pohjoispuolella hieman vähemmän. Työpaikoista selvä enemmistö on tietysti eteläpuolella, joten reittivalinta oli järkevä.
Vermo tässä taisi olla kuitenkin se mille haluttiin parempi liikennöinti, sinnehän rajusti rakennettu. Pitäjänmäellähän tuli 200 uutena linjana.....Käsitin jäsenen Vilscaala kirjoituksen niin, että 15 ei palvele Pitäjänmäen asemaseutua ja Turuntien vartta oikeastaan ollenkaan, kun runkolinja 550 taas palveli. Rantaradan eteläpuolista osaa (Pitäjänmäellä) ne ovat palvelleet tietenkin tasavertaisesti. Espoon puolella 15:n ja 550:n reitityksissä on tietenkin aivan omaa luokkaa olevat eroavaisuudet. Nopeasti voisi ajatella, että se mikä Pitäjänmäessä menetetään, ehkä voitetaan Perkkaan ja Vermon puolella.
Niin toki 550 palveli molempia puolia, mutta Vilscaalan kirjoituksesta sai kuvan, että Turuntien puoli olisi ollut se tärkeämpi. Juuri Espoon puolen takia nykyinen reitti on parempi, koska etenkin Vermon pysäkin eteläpuolelle rakennetut kerrostalot ovat melko kaukana sekä Leppävaaran että Mäkkylän asemilta. Espoon puolen Turuntien varren taloilta on kohtuullinen kävelymatka Leppävaaran ja Mäkkylän asemille ja parempi bussiliikenne.Käsitin jäsenen Vilscaala kirjoituksen niin, että 15 ei palvele Pitäjänmäen asemaseutua ja Turuntien vartta oikeastaan ollenkaan, kun runkolinja 550 taas palveli. Rantaradan eteläpuolista osaa (Pitäjänmäellä) ne ovat palvelleet tietenkin tasavertaisesti. Espoon puolella 15:n ja 550:n reitityksissä on tietenkin aivan omaa luokkaa olevat eroavaisuudet. Nopeasti voisi ajatella, että se mikä Pitäjänmäessä menetetään, ehkä voitetaan Perkkaan ja Vermon puolella.
Kannattaa tosin ottaa huomioon se, että ilman raidejokerin luomaa kaavaa Vermon puolelle tuskin oltaisiinkaan alettu rakentamaan taloja. Mutta rakennusteknisesti raidejokeri olisi ollut liian vaikeaa sijoittaa menemään Turuntielle, koska junaradan ylittäminen siltaa pitkin olisi vaatinut hirvittävästi rahaa. En sitten sitä tosin tiedä oltiinko pohdittu voisiko raidejokeri alittaa junaradan Perkkaantietä pitkin jolloin oltaisiin saatu reittiin mukaan Pitäjänmäen -ja mäkkylänasema. Samalla raidejokeri olisi mennyt Vermon kautta eikä tunnelia olisi tarvittu kaivaa.Niin toki 550 palveli molempia puolia, mutta Vilscaalan kirjoituksesta sai kuvan, että Turuntien puoli olisi ollut se tärkeämpi. Juuri Espoon puolen takia nykyinen reitti on parempi, koska etenkin Vermon pysäkin eteläpuolelle rakennetut kerrostalot ovat melko kaukana sekä Leppävaaran että Mäkkylän asemilta. Espoon puolen Turuntien varren taloilta on kohtuullinen kävelymatka Leppävaaran ja Mäkkylän asemille ja parempi bussiliikenne.
Pikaratikka varmasti olisi enemmän nimensä arvoinen mikäli kierrosaikaa lyhennettäisiin ja joillain osuuksilla nostettaisiin nopeusrajoituksia. Viimeeksi kierrosaikaa on lisätty 1min ja nopeusrajoitusta laskettu ainakin Viikin suoralla, eli päinvastaisia toimia tehty. Olen pitkään miettinyt uusien metroreittien rakentamista mutta niille ei tunnu kannatusta löytyvän. Loppujen lopuksi tuo ratikka jää kapasiteetiltään pieneksi aikanaan mikäli Helsinki kasvaa samaa vauhtia. Samalla keskusta näivettyy jos sinne halutaan luoda etuajo-oikeuksia ratikoille niin ei moni enään mielellän siellä käy, varsinkin jos on enemmän kantamuksia mitä ei joukkoliikenteellä ja pyörillä kuljetella. Metrolla tämän kaiken olisi voinut välttää. Mutta "it is what it is". Ehkä tulevaisuus korjaa nyky hetken viljat...No joo, kaatunutta maitoa on turha surra. Toivottavasti Helsingin liikenneratkaisuista päättävät tahot ymmärtävät jatkossa sen, että raideratkaisut on tehtävä kunnolla. Etanaratikoita ei tarvita senkään vertaa kuin niitä nyt on, eikä varsinkaan lisää.
Siksi että kenelläkään ei ole m**aa tai kiinnostusta puuttua asiaan. Noi juoksureitit voidaan kyllä reitittää niin, ettei sotketa kaikkea raitioliikennettä, jos tahtoa on. Mutta ei ole. Samoin mielenosoitukset voi poliisi ohjata paremmin soveltuville reiteille, jos tahtoa on. Mutta ei ole.Todellakin miksi joka maraton tai mielenosoitus sotkee ratikkaliikenteen?
Kaverini osallistui joskus erääseen mielenosoitukseen, jonka piti kulkea Esplanadiilla, jotta se häiritsisi raitioliikennettä mahdollisimman vähän. Poliisi ohjasi sen Aleksanterinkadulle.Siksi että kenelläkään ei ole m**aa tai kiinnostusta puuttua asiaan. Noi juoksureitit voidaan kyllä reitittää niin, ettei sotketa kaikkea raitioliikennettä, jos tahtoa on. Mutta ei ole. Samoin mielenosoitukset voi poliisi ohjata paremmin soveltuville reiteille, jos tahtoa on. Mutta ei ole.
Just. Se varmaan olisi häirinnyt autoja liikaa siellä Espalla...Kaverini osallistui joskus erääseen mielenosoitukseen, jonka piti kulkea Esplanadiilla, jotta se häiritsisi raitioliikennettä mahdollisimman vähän. Poliisi ohjasi sen Aleksanterinkadulle.