Raide-Jokeri

Raidejokerin matkustajamääriä saattaa vähentää se, että se ei vedä Pitäjänmäen Pohjois puolelta jossa asuu suurin osa ihmisistä, vaan teollisuusalueen puolelta.
Itse asiassa eteläpuolella on reilut 5500 asukasta ja pohjoispuolella hieman vähemmän. Työpaikoista selvä enemmistö on tietysti eteläpuolella, joten reittivalinta oli järkevä.
 
Itse asiassa eteläpuolella on reilut 5500 asukasta ja pohjoispuolella hieman vähemmän. Työpaikoista selvä enemmistö on tietysti eteläpuolella, joten reittivalinta oli järkevä.
Käsitin jäsenen Vilscaala kirjoituksen niin, että 15 ei palvele Pitäjänmäen asemaseutua ja Turuntien vartta oikeastaan ollenkaan, kun runkolinja 550 taas palveli. Rantaradan eteläpuolista osaa (Pitäjänmäellä) ne ovat palvelleet tietenkin tasavertaisesti. Espoon puolella 15:n ja 550:n reitityksissä on tietenkin aivan omaa luokkaa olevat eroavaisuudet. Nopeasti voisi ajatella, että se mikä Pitäjänmäessä menetetään, ehkä voitetaan Perkkaan ja Vermon puolella.
 
Käsitin jäsenen Vilscaala kirjoituksen niin, että 15 ei palvele Pitäjänmäen asemaseutua ja Turuntien vartta oikeastaan ollenkaan, kun runkolinja 550 taas palveli. Rantaradan eteläpuolista osaa (Pitäjänmäellä) ne ovat palvelleet tietenkin tasavertaisesti. Espoon puolella 15:n ja 550:n reitityksissä on tietenkin aivan omaa luokkaa olevat eroavaisuudet. Nopeasti voisi ajatella, että se mikä Pitäjänmäessä menetetään, ehkä voitetaan Perkkaan ja Vermon puolella.
Vermo tässä taisi olla kuitenkin se mille haluttiin parempi liikennöinti, sinnehän rajusti rakennettu. Pitäjänmäellähän tuli 200 uutena linjana.....
 
Käsitin jäsenen Vilscaala kirjoituksen niin, että 15 ei palvele Pitäjänmäen asemaseutua ja Turuntien vartta oikeastaan ollenkaan, kun runkolinja 550 taas palveli. Rantaradan eteläpuolista osaa (Pitäjänmäellä) ne ovat palvelleet tietenkin tasavertaisesti. Espoon puolella 15:n ja 550:n reitityksissä on tietenkin aivan omaa luokkaa olevat eroavaisuudet. Nopeasti voisi ajatella, että se mikä Pitäjänmäessä menetetään, ehkä voitetaan Perkkaan ja Vermon puolella.
Niin toki 550 palveli molempia puolia, mutta Vilscaalan kirjoituksesta sai kuvan, että Turuntien puoli olisi ollut se tärkeämpi. Juuri Espoon puolen takia nykyinen reitti on parempi, koska etenkin Vermon pysäkin eteläpuolelle rakennetut kerrostalot ovat melko kaukana sekä Leppävaaran että Mäkkylän asemilta. Espoon puolen Turuntien varren taloilta on kohtuullinen kävelymatka Leppävaaran ja Mäkkylän asemille ja parempi bussiliikenne.
 
Niin toki 550 palveli molempia puolia, mutta Vilscaalan kirjoituksesta sai kuvan, että Turuntien puoli olisi ollut se tärkeämpi. Juuri Espoon puolen takia nykyinen reitti on parempi, koska etenkin Vermon pysäkin eteläpuolelle rakennetut kerrostalot ovat melko kaukana sekä Leppävaaran että Mäkkylän asemilta. Espoon puolen Turuntien varren taloilta on kohtuullinen kävelymatka Leppävaaran ja Mäkkylän asemille ja parempi bussiliikenne.
Kannattaa tosin ottaa huomioon se, että ilman raidejokerin luomaa kaavaa Vermon puolelle tuskin oltaisiinkaan alettu rakentamaan taloja. Mutta rakennusteknisesti raidejokeri olisi ollut liian vaikeaa sijoittaa menemään Turuntielle, koska junaradan ylittäminen siltaa pitkin olisi vaatinut hirvittävästi rahaa. En sitten sitä tosin tiedä oltiinko pohdittu voisiko raidejokeri alittaa junaradan Perkkaantietä pitkin jolloin oltaisiin saatu reittiin mukaan Pitäjänmäen -ja mäkkylänasema. Samalla raidejokeri olisi mennyt Vermon kautta eikä tunnelia olisi tarvittu kaivaa.
 
Eteläpuolinen reitti on myös nopeampi, ja onhan siellä se ravirata ja mahdollisesti tulevaisuudessa lisää taloja riippuen miten Helsinki ja Espoo pääsevät sopuun alueen kehityksestä. Pohjoispuoli on aika harvaan rakennettu. Ja eikös tuolla vaihtoehtoisella reitillä Huopalahden asema - Pitäjänmäen asema - Mäkkylän asema - Leppävaaran asema kulje jo jotain julkista liikennettä?
 
Raide-Jokerin matkustajalaskinhavainnot on kirjattu tähän ketjuun, jatkan samalla periaatteella. Joitakin päiviä tauolla ollut KLOY 605 eli Kamux-vaunu on palannut liikenteeseen ja siinä on nyt matkustajalaskentalaitteet. Tähän mennessä olen havainnut vastaavat laitteet vaunuissa 602 - 604, 610 ja 624.
 
Tänään [24.5.2025] klo 10:00 - 14:00
Pikaratikalla 15 poikkeukset mahdollisia Otaniemen suunnalla lauantaina 24.5. klo 10.00-14.00. Syy: juoksutapahtuma.
 
Taas herää kysymys: mitä juoksijat tekevät raideyhteyden reitillä? Olisiko sittenkin kannattanut satsata pikkuisen enemmän, ja taata se, että pikaratikaksi kutsuttava väline ei missään joudu väistämään muuta liikennettä..?
No joo, kaatunutta maitoa on turha surra. Toivottavasti Helsingin liikenneratkaisuista päättävät tahot ymmärtävät jatkossa sen, että raideratkaisut on tehtävä kunnolla. Etanaratikoita ei tarvita senkään vertaa kuin niitä nyt on, eikä varsinkaan lisää.
 
Todellakin miksi joka maraton tai mielenosoitus sotkee ratikkaliikenteen?

Mitä jos laitettaisiin säännöt, maraton saa hidastaa ratikkaa vain jos ollaan alle 2:40 vauhdissa, ja kaikki tuota hitaammat harrastajajuoksijat väistävät ratikkaa?

Kaikki mielenosoitukset on taas syytä siirtää muualle tai kieltää jos niitä ei sitouduta järjestämään ilman häiriöitä ratikkaliikenteelle.
 
No joo, kaatunutta maitoa on turha surra. Toivottavasti Helsingin liikenneratkaisuista päättävät tahot ymmärtävät jatkossa sen, että raideratkaisut on tehtävä kunnolla. Etanaratikoita ei tarvita senkään vertaa kuin niitä nyt on, eikä varsinkaan lisää.
Pikaratikka varmasti olisi enemmän nimensä arvoinen mikäli kierrosaikaa lyhennettäisiin ja joillain osuuksilla nostettaisiin nopeusrajoituksia. Viimeeksi kierrosaikaa on lisätty 1min ja nopeusrajoitusta laskettu ainakin Viikin suoralla, eli päinvastaisia toimia tehty. Olen pitkään miettinyt uusien metroreittien rakentamista mutta niille ei tunnu kannatusta löytyvän. Loppujen lopuksi tuo ratikka jää kapasiteetiltään pieneksi aikanaan mikäli Helsinki kasvaa samaa vauhtia. Samalla keskusta näivettyy jos sinne halutaan luoda etuajo-oikeuksia ratikoille niin ei moni enään mielellän siellä käy, varsinkin jos on enemmän kantamuksia mitä ei joukkoliikenteellä ja pyörillä kuljetella. Metrolla tämän kaiken olisi voinut välttää. Mutta "it is what it is". Ehkä tulevaisuus korjaa nyky hetken viljat...
 
Todellakin miksi joka maraton tai mielenosoitus sotkee ratikkaliikenteen?
Siksi että kenelläkään ei ole m**aa tai kiinnostusta puuttua asiaan. Noi juoksureitit voidaan kyllä reitittää niin, ettei sotketa kaikkea raitioliikennettä, jos tahtoa on. Mutta ei ole. Samoin mielenosoitukset voi poliisi ohjata paremmin soveltuville reiteille, jos tahtoa on. Mutta ei ole.
 
  • Tykkää
Reaktiot: 8.6
Siksi että kenelläkään ei ole m**aa tai kiinnostusta puuttua asiaan. Noi juoksureitit voidaan kyllä reitittää niin, ettei sotketa kaikkea raitioliikennettä, jos tahtoa on. Mutta ei ole. Samoin mielenosoitukset voi poliisi ohjata paremmin soveltuville reiteille, jos tahtoa on. Mutta ei ole.
Kaverini osallistui joskus erääseen mielenosoitukseen, jonka piti kulkea Esplanadiilla, jotta se häiritsisi raitioliikennettä mahdollisimman vähän. Poliisi ohjasi sen Aleksanterinkadulle.
 
Takaisin
Ylös