HSL-lippuautomaatit


Aiheesta on ollut viime aikoina sen verran säpinää, että nähtäväksi jää haluaakon HSL kuunnella asiakkaitaan vai ajaa pakkomielisiä päätöksiään läpi Stalinin lailla. Mielestäni uutisessa on mokta hyvää pointtia joita HSL johdon kuuluisi käsitellä tarkemmin. Olen tästä lähetellyt puljuun palautetta ja mennyt jopa paikan päälle valittamaan konttoriin, mutta tiukkapipoista sakkia ovat.
 
Kyllä, viimeiset kaksi vuotta kortin lataaminen on ollut maksullista HSL:n palvelupisteessä (kausilippu 5€, arvolippu 1€).
Helppoa isojen puljujen ottaa palvelumaksua tai korottaa sitä iman mitään perusteluja. "Oho tarvitsemme lisää rahaa, no korotetaan lipun hintoja ja palvelumaksua."
Ja sitten unohdetaan katsoa mihin rahaa kuluu enemmän kuin esim 10 vuotta sitten. Esimerkiksi HSL:n turhat mainokset.
 
Ja sitten unohdetaan katsoa mihin rahaa kuluu enemmän kuin esim 10 vuotta sitten. Esimerkiksi HSL:n turhat mainokset.
Kyllä minäkin karsisin sieltä kaikenmaailman possunpunaiset teippaukset ja runot raiteilla sun muut hömpät. Niiden tv-mainonta jokeristakin oli niin kryptinen, että tuskin kukaan jaksoi tajuta, mistä niissä mainoksissa oli kyse. Samoin 450 hengen "tiimistä" löytyisi varmasti sadan hengen verran karsittavaa ilman että ydintoiminnot kärsisivät.

Mutta tosiasia on, että nuo ovat pikkurahoja. Jos mä saisin sieltä heitettyä pihalle sata turhaa käsienheiluttelijaa, niin sillä saisi rahat noin 20 bussin liikenteeseen vuoden ajaksi. Rahaa sekin on, mutta aika vähän, kun HSL käyttää vuosittain lähes mljardi euroa. (https://tuusula.cloudnc.fi/fi-FI/To..._kuntayhtyman_t(66629)?utm_source=chatgpt.com toimintamenot 962 miljoonaa euroa vuonna 2025)
 
Huonoa toimintaa siinä mielessä, että arvio on ollut liian optimistinen jo kaksi kertaa, mutta sentään aiemmasta on opittu ihan vähän. LIJ 2.0 tuli käyttöön vuosia sitten eikä vieläkään toimi täydellisesti; alussa se toimi vielä huonommin.
 
Takaisin
Ylös