Aika yllättynyt olen, jos ei sieltä valitusta tule. Olihan Ylen uutisessa jo erimielisyyttä siitä, oliko oikein hylätä heidän tarjouksensa.
Alliansseille ei kalusto kuulu oikeastaan mitenkään, eli periaatteessa tämän pitäisi mennä niin, että allianssit tekevät omien aikataulujensa mukaan ja hankkeet sinällään valmistuvat ihan aikataulussa. En usko, että allianssit olisivat kovin mielissään, jos niille ehdotettaisiin töiden viivästämistä, siitähän tulee pelkkiä kuluja.
Pitkäkään valitusprosessi ei kyllä Vihdintien hankkeeseen vaikuta. Munkkivuoren-jatkeeseen linjalla 11 se voi vaikuttaa, mutta toisaalta nythän on tilattu vaunuja nimenomaan ja kohdennetusti linjoille 14 ja 20 (eikö Vantaa ollut 20?) eli kaipa ne linjan 11 kaksisuuntavaunut on jo aiemmin arvioitu saatavan Laajasalon kokonaisuudesta.
Vantaalla en pidä mahdottomana tilannetta, jossa rata on valmis (ja koeajot tehty Articeilla), mutta vaunut puuttuvat. Siihen olisi voinut valmistautua nopeuttamalla tuota poikkeuksellisen pitkää kilpailutusprosessia. Mutta kuten aiemmin sanoin, ei se mikään katastrofi ole muutoin kuin imagomielessä. Vantaan ratikka on muutenkin vähän sellainen imagohanke. Niin kauan kuin asuinrakentaminen ei raketoi, siellä pärjätään busseillakin.