Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

Mitään oikeusprosessiahan ei ole vielä aloitettu. 30 päivää aikaa katsoa, mitä tšekkiläinen firma tekee.

Mutta: jos uusien vaunujen hankinta viivästyy oikeusprosessin vuoksi, onko riskinä myös, että tulevat raitiotielaajennukset viivästyvät puuttuvan kaluston takia?
 
Vantaan ratikan on tarkoitus valmistua 2029, eli käytännössä valituksella on aikaa vuosi, ilman että ongelmia aiheutuisi. Jos valituksen käsittely venyy, voisikohan jopa olla mahdollista tilata Vantaalle ratikat suorahankinnalla Stadlerilta? Tai sitten toki Škodalta optiolla, riippuu kumpi on halvempi.

Mitään oikeusprosessiahan ei ole vielä aloitettu. 30 päivää aikaa katsoa, mitä tšekkiläinen firma tekee.

Mutta: jos uusien vaunujen hankinta viivästyy oikeusprosessin vuoksi, onko riskinä myös, että tulevat raitiotielaajennukset viivästyvät puuttuvan kaluston takia?
Ainahan on mahdollisuus, riippuen valituksesta ja Markkinaoikeuden tahdosta, että solmitaan väliaikainen ja ehdollinen sopimus kalustohankinnasta voittajaksi valitun yrityksen kanssa. Miten sitten käy, ehkä vuoden kuluttua tiedämme, kun Markkinaoikeus antaa päätöksensä. Kaikki riippuu vain ja ainoastaan siitä, miten hyvin hankintapäätöksessä on perustelutu toisen tarjouksen ulossulkeminen.
 
Mitään oikeusprosessiahan ei ole vielä aloitettu. 30 päivää aikaa katsoa, mitä tšekkiläinen firma tekee.
Aika yllättynyt olen, jos ei sieltä valitusta tule. Olihan Ylen uutisessa jo erimielisyyttä siitä, oliko oikein hylätä heidän tarjouksensa.

Mutta: jos uusien vaunujen hankinta viivästyy oikeusprosessin vuoksi, onko riskinä myös, että tulevat raitiotielaajennukset viivästyvät puuttuvan kaluston takia?
Alliansseille ei kalusto kuulu oikeastaan mitenkään, eli periaatteessa tämän pitäisi mennä niin, että allianssit tekevät omien aikataulujensa mukaan ja hankkeet sinällään valmistuvat ihan aikataulussa. En usko, että allianssit olisivat kovin mielissään, jos niille ehdotettaisiin töiden viivästämistä, siitähän tulee pelkkiä kuluja.

Pitkäkään valitusprosessi ei kyllä Vihdintien hankkeeseen vaikuta. Munkkivuoren-jatkeeseen linjalla 11 se voi vaikuttaa, mutta toisaalta nythän on tilattu vaunuja nimenomaan ja kohdennetusti linjoille 14 ja 20 (eikö Vantaa ollut 20?) eli kaipa ne linjan 11 kaksisuuntavaunut on jo aiemmin arvioitu saatavan Laajasalon kokonaisuudesta.

Vantaalla en pidä mahdottomana tilannetta, jossa rata on valmis (ja koeajot tehty Articeilla), mutta vaunut puuttuvat. Siihen olisi voinut valmistautua nopeuttamalla tuota poikkeuksellisen pitkää kilpailutusprosessia. Mutta kuten aiemmin sanoin, ei se mikään katastrofi ole muutoin kuin imagomielessä. Vantaan ratikka on muutenkin vähän sellainen imagohanke. Niin kauan kuin asuinrakentaminen ei raketoi, siellä pärjätään busseillakin.
 
Oliko niitä optioita tosiaan vielä niin paljon käyttämättä ja olisiko aikaikkuna niiden käyttämiselle ollut vielä avoinna?
Näköjään Suomen raitiotieseuran sivujen mukaan optio olikin vain 90 vaunusta eli sitä on käyttämättä enää kahdeksan vaunun verran. Toisaalta nuo ja kantakaupungin verkolta siirrettävät vaunut riittäisivät, jos linjalla 11 käytettäisiin yksisuuntakalustoa sillä aikaa. Länsisataman pikaraitiotie näyttää siirtyvän myöhemmäksi muutenkin. Vantaan varikolle haluttaneen pelkkää yhtä kalustotyyppiä huoltokustannusten pienentämiseksi, mutta nuo kahdeksan ylimääräistä voitaisiin myöhemmin siirtää kantakaupungin verkolle, jolla on joka tapauksessa kahdenlaisia kaksisuuntavaunuja pitkälle tulevaisuuteen.
 
Aika yllättynyt olen, jos ei sieltä valitusta tule. Olihan Ylen uutisessa jo erimielisyyttä siitä, oliko oikein hylätä heidän tarjouksensa.


Alliansseille ei kalusto kuulu oikeastaan mitenkään, eli periaatteessa tämän pitäisi mennä niin, että allianssit tekevät omien aikataulujensa mukaan ja hankkeet sinällään valmistuvat ihan aikataulussa. En usko, että allianssit olisivat kovin mielissään, jos niille ehdotettaisiin töiden viivästämistä, siitähän tulee pelkkiä kuluja.

Pitkäkään valitusprosessi ei kyllä Vihdintien hankkeeseen vaikuta. Munkkivuoren-jatkeeseen linjalla 11 se voi vaikuttaa, mutta toisaalta nythän on tilattu vaunuja nimenomaan ja kohdennetusti linjoille 14 ja 20 (eikö Vantaa ollut 20?) eli kaipa ne linjan 11 kaksisuuntavaunut on jo aiemmin arvioitu saatavan Laajasalon kokonaisuudesta.

Vantaalla en pidä mahdottomana tilannetta, jossa rata on valmis (ja koeajot tehty Articeilla), mutta vaunut puuttuvat. Siihen olisi voinut valmistautua nopeuttamalla tuota poikkeuksellisen pitkää kilpailutusprosessia. Mutta kuten aiemmin sanoin, ei se mikään katastrofi ole muutoin kuin imagomielessä. Vantaan ratikka on muutenkin vähän sellainen imagohanke. Niin kauan kuin asuinrakentaminen ei raketoi, siellä pärjätään busseillakin.
Eli päätös on tehty maanantaina 6.10.2025. Päätös on ilmeisesti annettu tiedoksi eilen. Neljäntoista (14) vuorokauden valitusaika alkaa juoksemaan tänään 7.10.. Siis päätös on lainvoimainen 21.10.25, ellei tule valitusta ja päätös on annettu sähköisesti tiedoksi 6.10.25.

Ote Ylen-uutisesta "Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne pystyy solmimaan lopullinen hankintasopimuksen Stadlerin kanssa aikaisintaan 14 vuorokauden odotusajan jälkeen, koska hankintapäätöksestä on mahdollista valittaa."
 
Munkkivuoren-jatkeeseen linjalla 11 se voi vaikuttaa, mutta toisaalta nythän on tilattu vaunuja nimenomaan ja kohdennetusti linjoille 14 ja 20 (eikö Vantaa ollut 20?) eli kaipa ne linjan 11 kaksisuuntavaunut on jo aiemmin arvioitu saatavan Laajasalon kokonaisuudesta.
Linjasto 2040 -raportissa tosiaan linja 11 oli venytetty Länsi-Pasilasta Munkkivuoren ostoskeskukselle. Olen myöhemmin tänä vuonna kuullut HSL:n suunnalta, että Munkkivuoreen pidentäminen toteutetaan linjalla 13. Linjan 11 päättäri jäisi sittenkin Länsi-Pasilaan. Linjojen pituuksia halutaan tasata. Munkkivuori tarvitsee tietenkin joka tapauksessa kaksisuuntavaunuja, oli linjatunnus mikä tahansa. Otin tuon 11 vs. 13 -muutoksen esille, koska asiaa ei välttämättä ole kovin näkyvästi käsitelty tällä foorumilla.
 
Linjasto 2040 -raportissa tosiaan linja 11 oli venytetty Länsi-Pasilasta Munkkivuoren ostoskeskukselle. Olen myöhemmin tänä vuonna kuullut HSL:n suunnalta, että Munkkivuoreen pidentäminen toteutetaan linjalla 13. Linjan 11 päättäri jäisi sittenkin Länsi-Pasilaan. Linjojen pituuksia halutaan tasata. Munkkivuori tarvitsee tietenkin joka tapauksessa kaksisuuntavaunuja, oli linjatunnus mikä tahansa. Otin tuon 11 vs. 13 -muutoksen esille, koska asiaa ei välttämättä ole kovin näkyvästi käsitelty tällä foorumilla.
Tämä on vähän monimutkainen asia, kun tässä on välissä metrokatkoa ja muuta. Mutta jos ajatellaan metrokatkon jälkeistä aikaa, niin tuo Munkkivuoren-linjahan aloittaa tilanteessa, jossa Kalasataman metroasema on taas auki. Sitä emme vielä tiedä, missä määrin asuinrakentaminen elpyy neljässä vuodessa vai elpyykö ollenkaan. Hermannin rantatiehän on tyhjää täynnä.

Tätä vasten sanoisin, etten pidä ihan hirvittävän todennäköisenä sitä, että siellä ylipäätään on kaksi linjaa suhaamassa yhteensä viiden minuutin vuorovälillä pitkillä vaunuilla Kalasataman ja Pasilan väliä.
 
Sitä emme vielä tiedä, missä määrin asuinrakentaminen elpyy neljässä vuodessa vai elpyykö ollenkaan. Hermannin rantatiehän on tyhjää täynnä.
Kaksi vuotta sitten Hermannin rantatien itäpuolella Verkkosaarenkadun ja Vanhan Talvitien välillä ei ollut juuri mitään. Nyt suurin osa tuosta alueesta on joko valmiina tai rakenteilla. Asemakaavassa kaava-alueelle (Verkkosaaren Pohjoisosan kaava) ennustettiin 3600 asukasta, ja ilmakuvien perusteella asuntoja n. 3000 asukkaalle on jo valmistunut tai on rakenteilla. Rakentaminen siis etenee ihan hyvin Hermannin rantatien varrella.

Seuraavana on Hermanninrannan kaava-alue, jolle tulee n. 5500 asukasta, ja joka ulottuu lähelle Kierrätyskeskusta. Sen esirakentaminen on jo alkanut ja valmistuu vuonna 2027. Kun metrokatko on ohi, talojen rakentaminen on varmasti myös alkanut, ja ensimmäiset uudet asukkaat muuttavat vuoden-parin sisällä.
 
Uutisissa mainittiin, että jos hankinnasta ei valiteta, ensimmäisten uusien raitiovaunujen olisi tarkoitus aloittaa koeajot vuoden 2028 lopulla. Siitä menee vielä aikaa ennen, kuin linjaliikenteeseen tarvittava määrä vaunuja on toimitettu. Ylimääräistä aikaa on siis hyvin vähän. Vantaan raitiotie olisi tiukan aikataulun vuoksi kannattanut alun perinkin rajata tämän hankinnan ulkopuolelle ja tilata optio-Articeja sinne.

Ketjussa aikaisemmassa viestissä linkatussa hankintasuunnitelmassa vaunujen käyttöönotto on merkitty vasta 2029 lopulle. Tulee siis kiire vaikka valitusta ei tulisikaan.

Näköjään Suomen raitiotieseuran sivujen mukaan optio olikin vain 90 vaunusta eli sitä on käyttämättä enää kahdeksan vaunun verran. Toisaalta nuo ja kantakaupungin verkolta siirrettävät vaunut riittäisivät, jos linjalla 11 käytettäisiin yksisuuntakalustoa sillä aikaa. Länsisataman pikaraitiotie näyttää siirtyvän myöhemmäksi muutenkin. Vantaan varikolle haluttaneen pelkkää yhtä kalustotyyppiä huoltokustannusten pienentämiseksi, mutta nuo kahdeksan ylimääräistä voitaisiin myöhemmin siirtää kantakaupungin verkolle, jolla on joka tapauksessa kahdenlaisia kaksisuuntavaunuja pitkälle tulevaisuuteen.

Mietin samaa, mutta sain kaivettua esille Kruunusiltojen vaunujen tilauksen yhteydessä tehdyn optioiden muuttamisen https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2020-005323 , jossa jäljellä olevat optiot (1 jokerivaunu ja 30 kantakaupunkivaunua) muutetaan 1-2 jokerivaunuksi ja 23-25 jokerivaunuksi. Sopimuksella ei siis välttämättä voi tilata enää kuin pari vaunua, jos optiot ovat edes voimassa ollenkaan.

Jokerilta saa ehkä 5 vaunua, jos ei tule tarvetta tihentää vuoroväliä ja jos Kruunusilloilla ajetaan vain Yliskylä-Hakaniemi väliä kaksisuuntavaunuilla, vaunut voivat hyvinkin riittää ainakin 10min vuoroväliin Vantaalle. 18 vaunuahan on 7,5min vuorovälille ja Jokerikin aloitti 12 minuutilla.

Miksi 500-sarjaa ei käytetään?

Varmaan samasta syystä, kun sitä ei käytetty Jokerin vaunujen kanssa. 500-sarjassa on kai jotain museokalustoa käytössä. Tai se oli ainakin annettu syy, miksi 400-sarja oli 400-sarja, eikä 300-sarja ja 600-sarja ei ollut 500-sarja. Kantakaupunki-Articien havainnekuvissa esiintyi 300-alkuinen numero kai hyvinkin myöhään ennen 401:n saapumista, niin ei sitä tiedä mikä numero tulee.
 
Varmaan samasta syystä, kun sitä ei käytetty Jokerin vaunujen kanssa. 500-sarjassa on kai jotain museokalustoa käytössä. Tai se oli ainakin annettu syy, miksi 400-sarja oli 400-sarja, eikä 300-sarja ja 600-sarja ei ollut 500-sarja. Kantakaupunki-Articien havainnekuvissa esiintyi 300-alkuinen numero kai hyvinkin myöhään ennen 401:n saapumista, niin ei sitä tiedä mikä numero tulee.
Hieman offtopic mutta sama juttu oli bussipuolella Nobinalla että #4xx sarjasta jatkui #6xx sarjaan mutta #5xx sarja jäi pois. Toki tässä ei ollut mitään museokäyttöä ennestään #5xx sarjassa ja taisi muutama vuokra auto käydä vitosella alkavilla numeroilla mutta kuitenkin.
 
Museokalustoon numerointiasian perustuminen nykytilanteessa on mielestäni utopiaa.

Voisin melkeinpä lyödä vetoa ettei yksikään museovaunu (ratikka eikä metro) tulisi enää koskaan liikkumaan Helsingissä.
 
Eiköhän tuossa ole kyse ihan vaan siitä, että nykyinen uusin sarja on 600-sarja, joten seuraavat on loogista numeroida seuraaville sarjoille. Muutenkaan en havainnekuvissa kiinnittäisi liikaa huomiota tuollaisiin yksityiskohtiin, vaikka ne osaltaan mietittyjä ovatkin – mutta miettijä ei ole sama kuin PSKL:n vaunusarjanumeroija.

Pienin kokonaan vapaa satasarja olisi 200, mutta alaspäin lie syytä mennä vasta sitten, kun satasarjat on kuljettu loppuun asti.
 
Viimeksi muokattu:
Hieman surullinen päätös mielestäni ostaa ratikat stadlerilta. Tämä kaikkihan on pois Suomen kansantaloudesta, jonka elvyttämisestä suomalaiset varmasti maksavat mielellään enemmän verorahoja tuleaisuudessa. Pienellä kiertämisellä eu-säännöissä mitä monet muut eu maat harrastavat olisi saati ostettua suomalaisia ratikoita, jotka luovat työpaikkoja ja yrityshoukuttelevutta suomeen. Tuollaiset penninpyörittelijät, jotka tämänkin päätöksen takana ovat, ovat mielestäni melkoisia kansanpettureita ja ajattelematonta sakkia. Sen verran pitäisi olla jo kokemusta, että ymmärtää mihin se johtaa kun ei tue kotimaisia yrityksiä. Muun muassa M100-metrot, Arctic-ratikat, Scala-bussit ja monet junavaunut olivat Suomessa valmistettuja. Mutta nykyiset bussit ja jopa laivatkin tulevat Kiinasta. Miksi? Tälläisissä johtajissa jota meillä on, löytyy syy.
 
500-sarjassa on kai vain ollut perävaunuja ja niihin ei taida jännitteennosto vaikuttaa :D

Numeroinnista vielä sen verran; 700-sarjaan jatkaminen pikavaunujen kanssa on ihan loogista, mutta kantakaupunkivaunujen numeroinnissa 800-sarjaan on ongelmana 120 vaunun optio tilauksessa. Jos siis optiosta käytetään edes vähän yli puolet pikavaunuille, joidutaan numeroimaan erilleen.
Jos taas jossain vaiheessa tilattaisiin 45-metrisiä vaunuja ja numeroitaisiin ne erilleen, niin silloin taas jouduttaisiin aina numeroimaan vaunu uudelleen pidennettäessä.

Kantakaupunkivaunuille on vapaana 1-70, siinä on tarpeeksi tilaa vaikka kaikki välipalat eivät heti poistuisi ja sitten seuraavalle sarjalle 20 vuoden päästä olisi vapaana 100:sta ylöspäin. Yli sadan kantakaupunkivaunun hankkiminen ei näytä olevan todennäköistä, mutta jos niin isoja sarjoja tilataan, se tapahtuu pikavaunujen kanssa. Niille kannattaa siis jättää isommat numerosarjat, jossa on tilaa jatkaa ylöspäin ja jatkaa tarvittessa seuraavalle sataluvulle.
 
Takaisin
Ylös