Kyllä tuo palvele ihan samoja alueita ja matkustajia, mutta vain hieman eri katuja pitkin. Ainoat alueet, joita linja 23 ei palvele, ovat Veturitien ympäristö (hyvin rajallinen määrä työmatkaliikennettä) ja Eläintarha (vähäistä säännöllistä liikennettä liikunta- ja kulttuurikohteisiin ja kohtuullisesti matkustajia tapahtumien jälkeen), joiden sijasta se palvelee nopeasti kasvavaa Postipuistoa ja erittäin tiheästi rakennetua Alppilaa. Tuon linjan matkustajat ovat suoraan pois 23:lta. Nuo sinunkin mainitsemat paikat Maunulan eteläpuolella ovat jo nyt suurimmaksi osaksi 5 minuutin kävelymatkan päässä 23:n pysäkiltä.
En ehkä ilmaissut kysymystäni vaihtoyhteyksistä tarpeeksi selkeästi. Vaihtoyhteydestä on vain hyötyä, jos se mahdollistaa nopeimman/kätevimmän reitin paikasta A paikkaan B. Yhteinen pysäkki toisen linjan kanssa ei ole itsessään vielä hyödyllinen. Otetaan nyt vaikkapa esimerkkikohteeksi Itäkeskus, joka toimii myös porttina suureen osaan Itä-Helsingistä. Kuninkaantammesta kulkee jo 560+54/554/561/562, Hakuninmaan ja Maununnevan suunnilta 42 ja 52 vievät nopeasti Kehälle ja suunnilleen koko Haaga on kävelymatkan päässä joko 54:n/554:n tai Raide-Jokerin reitistä. Samanlaisen kokeen voi tehdä myös muiden tärkeiden suuntien osalta eli mm. Otaniemi+Länsimetron varsi, Leppävaara+Rantaradan varsi, Malmi/Tikkurila+pääradan varsi, kantakaupungin tärkeimmät alueet jne. En nopealla arviolla keksinyt tuollaista suuremman potentiaalin vaihtoyhteyttä, jota tuo parantaisi niin olennaisesti, että siihen kannattaisi laittaa rahaa tai jopa leikata muiden linjojen tarjontaa tuon tieltä.