Linjastoideointia

Puhutaan suunnilleen samasta ajallisestä etäisyydestä keskustaan kuin Helsingin Lebensraumin laajennoksesta, mutta raideyhteys on valmiina.
Östersundomista ja matka-ajoista puheen ollen (menee hieman ketjun aiheen ohi) tämä taas todistaa, miksi HELI-radan kuoppaaminen oli niin huono idea. HELI-rata olisi mahdollistanut nopean yhteyden Östersundomista ja Söderkullasta (eli uudesta Sibbesborgin kaupungista) suoraan Helsinkiin samalla tarjoten suoran reitin Porvoon suuntaan (n. 50km Helsingin keskustasta). Lippujen hinnat uudella radalla olisivat varmasti myös olleet kohtuullisia, kun 160-200km/h kaluston kustannukset eivät ole erityisen suuret ja tuo nopeus olisi riittänyt kilpailukykyiseen yhteyteen. Sen sijaan nyt suunnitellaan suurnopeusrataa, joka kiertää lentokentän kautta eikä palvele matkan varrella olevia paikkoja (paitsi ehkä Nikkilää, jonka yhteys järjestyy kätevämmin KeNi-rataa pitkin). 10km pidemmällä reitillä tarvitsee myös nopeampaa – eli kalliimpaa – kalustoa, jotta pääsee HELI-radan kanssa verrattaviin matka-aikoihin, mikä taas nostaa liikennöintikustannuksia, ja varmasti siirtää matka-ajaltaan kilpailukykyiset Porvoon junat pois lähi-/taajamaliikenteen piiristä. Kuopio, Joensuu ja kumppanit ovat onnistuneesti lobbanneet itselleen ratahankkeen, joka ei hyödytä juurikaan ketään.
 
Östersundomista ja matka-ajoista puheen ollen (menee hieman ketjun aiheen ohi) tämä taas todistaa, miksi HELI-radan kuoppaaminen oli niin huono idea. (...)

Kaikki nämä asiat olisi olleet paremmin ja lisäksi:
  • Heli-radalle oli olemassa tyhjä aukko kaupunkirakenteessa eli sitä ei olisi tarvinnut rakentaa tunneliin. Ilmakuvista näkyy hyvin, miten Tapanilan aseman vieressä on uusien talojen muodostama kolmio paikassa, jossa Heli-rata olisi eronnut pääradasta.
  • Suurnopeusradan asemaa ei joko tule ollenkaan Sipooseen tai se ei ainakaan tule keskelle Nikkilää vaan jonnekin hevon kuuseen (https://www.itarata.fi/wp-content/uploads/2024/01/Itarata_paasuuntaselvitys_raportti_2024-01-24.pdf), kun taas nykyinen asema on keskellä taajamaa kuten asemat tapaavat olla.
 
Viimeksi muokattu:
Linjailin tässä ajanvietokseni uutta bussilinjaa 68. Linjan idea pohjautuu palvelemaan pieniä pohjois helsingin omakotitaloalueita ja kulkemaan reittejä joilla on vähän linjoja, sekä parantamaan vaihtoyhteyksiä. Linja tuo bussin myös kaduille joilla olisi nyt potentiaalia bussille mutta sellainen puuttuu. Tämä linjan tarkoitus on siis vahvistaa vaihtoyhteyksiä ja täydentää tarjontaa alueille joukkoliikenteen suhteen, ei olla nopein yhteys keskustaan. Korjauksia ja täysiä tyrmäyksiäkin saa esittää. http://reitti.idd.fi/?TCcLs0NXRn3GypYS
 
Maunulan eteläpuolella vaikuttaisi olevan huonompi versio linjasta 23, joka ei tuo juurikaan uusia matkustajia joukkoliikenteen kyytiin, vaan siirtää osan nykyisistä pari minuuttia nopeammalle linjalle. Maunulan pohjoispuolella voisi olla kuormituksen puolesta tunnin parin välein kulkeva lähibussi. Voitko vähän täsmentää minkälaisia vaihtoyhteyksiä tuo tarjoaisi? Sellaisia vaihtoyhteyksiä siis, joita enemmän kuin pari ihmistä tunnissa saattaisi oikeasti käyttää.
 
Maunulan eteläpuolella vaikuttaisi olevan huonompi versio linjasta 23, joka ei tuo juurikaan uusia matkustajia joukkoliikenteen kyytiin, vaan siirtää osan nykyisistä pari minuuttia nopeammalle linjalle. Maunulan pohjoispuolella voisi olla kuormituksen puolesta tunnin parin välein kulkeva lähibussi. Voitko vähän täsmentää minkälaisia vaihtoyhteyksiä tuo tarjoaisi? Sellaisia vaihtoyhteyksiä siis, joita enemmän kuin pari ihmistä tunnissa saattaisi oikeasti käyttää.
Tottakai voin. Linjaan 23 tätä ei kannata sekoittaa sillä maunulasta lähtien tämä on nopeanpi vaihtoehto keskustaan. Vaihtoyhteyksiä tulisi Kuninkaamtammesta ja Maununnevasta kehän linjoihin sekä 30 ja 40. Etelä haagalaisille tämä taas tarjoaisi yhteyden 15:sta. Lisäksi maunulasta ja Pirkkolasta sekä Metsälästä paranisi nopea yhteys Pasilaan ja kannelmäkeen (tällä hetkellä sinne menee suoraan vain linja 553). Maunulasta eteläänpäin olisi nopea yhteys Triplaan ja juna-asemalle. Lisäksi pasilasta tulisi nopea yheteys Linnanmäelle ja taas Kallioilaisille kotiin. Kansallisoopperaan kulku helpottuisi sinne haluaville.


Muita vaihtoyhteyksiä olisi mahdollisesti 400, 560 sekä Pasilasta moneen muuhun linjaan. Linjan idea on myös niin kuin sanoit lisätä reittivaihetoehtoja sekä vuoroja alueille joissa asuu paljon ihmisiä. Itse ehdottaisin aluksi kokeilu mielessä 20min vuoroväliä.
 
Linjaan 23 tätä ei kannata sekoittaa sillä maunulasta lähtien tämä on nopeanpi vaihtoehto keskustaan.
Kyllä tuo palvele ihan samoja alueita ja matkustajia, mutta vain hieman eri katuja pitkin. Ainoat alueet, joita linja 23 ei palvele, ovat Veturitien ympäristö (hyvin rajallinen määrä työmatkaliikennettä) ja Eläintarha (vähäistä säännöllistä liikennettä liikunta- ja kulttuurikohteisiin ja kohtuullisesti matkustajia tapahtumien jälkeen), joiden sijasta se palvelee nopeasti kasvavaa Postipuistoa ja erittäin tiheästi rakennetua Alppilaa. Tuon linjan matkustajat ovat suoraan pois 23:lta. Nuo sinunkin mainitsemat paikat Maunulan eteläpuolella ovat jo nyt suurimmaksi osaksi 5 minuutin kävelymatkan päässä 23:n pysäkiltä.

Muita vaihtoyhteyksiä olisi mahdollisesti...
En ehkä ilmaissut kysymystäni vaihtoyhteyksistä tarpeeksi selkeästi. Vaihtoyhteydestä on vain hyötyä, jos se mahdollistaa nopeimman/kätevimmän reitin paikasta A paikkaan B. Yhteinen pysäkki toisen linjan kanssa ei ole itsessään vielä hyödyllinen. Otetaan nyt vaikkapa esimerkkikohteeksi Itäkeskus, joka toimii myös porttina suureen osaan Itä-Helsingistä. Kuninkaantammesta kulkee jo 560+54/554/561/562, Hakuninmaan ja Maununnevan suunnilta 42 ja 52 vievät nopeasti Kehälle ja suunnilleen koko Haaga on kävelymatkan päässä joko 54:n/554:n tai Raide-Jokerin reitistä. Samanlaisen kokeen voi tehdä myös muiden tärkeiden suuntien osalta eli mm. Otaniemi+Länsimetron varsi, Leppävaara+Rantaradan varsi, Malmi/Tikkurila+pääradan varsi, kantakaupungin tärkeimmät alueet jne. En nopealla arviolla keksinyt tuollaista suuremman potentiaalin vaihtoyhteyttä, jota tuo parantaisi niin olennaisesti, että siihen kannattaisi laittaa rahaa tai jopa leikata muiden linjojen tarjontaa tuon tieltä.
 
Kyllä tuo palvele ihan samoja alueita ja matkustajia, mutta vain hieman eri katuja pitkin. Ainoat alueet, joita linja 23 ei palvele, ovat Veturitien ympäristö (hyvin rajallinen määrä työmatkaliikennettä) ja Eläintarha (vähäistä säännöllistä liikennettä liikunta- ja kulttuurikohteisiin ja kohtuullisesti matkustajia tapahtumien jälkeen), joiden sijasta se palvelee nopeasti kasvavaa Postipuistoa ja erittäin tiheästi rakennetua Alppilaa. Tuon linjan matkustajat ovat suoraan pois 23:lta. Nuo sinunkin mainitsemat paikat Maunulan eteläpuolella ovat jo nyt suurimmaksi osaksi 5 minuutin kävelymatkan päässä 23:n pysäkiltä.


En ehkä ilmaissut kysymystäni vaihtoyhteyksistä tarpeeksi selkeästi. Vaihtoyhteydestä on vain hyötyä, jos se mahdollistaa nopeimman/kätevimmän reitin paikasta A paikkaan B. Yhteinen pysäkki toisen linjan kanssa ei ole itsessään vielä hyödyllinen. Otetaan nyt vaikkapa esimerkkikohteeksi Itäkeskus, joka toimii myös porttina suureen osaan Itä-Helsingistä. Kuninkaantammesta kulkee jo 560+54/554/561/562, Hakuninmaan ja Maununnevan suunnilta 42 ja 52 vievät nopeasti Kehälle ja suunnilleen koko Haaga on kävelymatkan päässä joko 54:n/554:n tai Raide-Jokerin reitistä. Samanlaisen kokeen voi tehdä myös muiden tärkeiden suuntien osalta eli mm. Otaniemi+Länsimetron varsi, Leppävaara+Rantaradan varsi, Malmi/Tikkurila+pääradan varsi, kantakaupungin tärkeimmät alueet jne. En nopealla arviolla keksinyt tuollaista suuremman potentiaalin vaihtoyhteyttä, jota tuo parantaisi niin olennaisesti, että siihen kannattaisi laittaa rahaa tai jopa leikata muiden linjojen tarjontaa tuon tieltä.
Hmm hyviä pointteja ja selkeytyksiä. Täytyypä miettiä uudestaan jotain toista järkevää linjaa jos sellaista edes on enää mahdollista keksiä?
 
Postipuisto ansaitsisi jonkin nopeamman yhteyden keskustaan kuin 30 min linjalla 63 tai 35 min linjalla 23. Siten Veturitietä ajava linja voisi olla ihan hyvä. Sen vain pitäisi jatkaa Pasilasta nopeampaa reittiä keskustaan eikä hidastella Kalliossa.

Voihan linjalla pitkälti korvata 23:n Pasilasta eteenpäin ja reitittää 23:n muualle.

Jos linjalta jättäisi Haagan hitaan lenkin kokonaan pois ja oikaisisi:

Männikkötie-Metsäpurontie-Pakilantie-Kehä I-Kaarelantie, korvaten myös Maunulassa linjan 23.

En tiedä onko järkeä mutta jotain random ajatuksia
 
Viimeksi muokattu:
Postipuisto ansaitsisi jonkin nopeamman yhteyden keskustaan kuin 30 min linjalla 63 tai 35 min linjalla 23.
Toisaalta 23/63+juna vie Rautatieasemalle lähes 20 minuutissa. Itse ainakin olen sitä mieltä, ettei tuon kanssa kannata lähteä kilpailemaan vaan mieluummin parantaa vaihdon toimivuutta Ilmalassa ja antaa linjojen 23 ja 63 palvella mahdollisimman kattavasti itäistä ja läntistä kantakaupunki, mihin junalla ei pääse. Tuo on toki myös hieman mielipideasia, että minkä verran rahaa laittaa suoriin eli käteviin bussiyhteyksiin ja minkä verran suosii vaihdollisia yhteyksiä, jotka ovat nopeampia ja tarjoavat tiheämmän vuorovälin.

Muissa ideoissa tulee esiin jo hyvien linjastoideoiden olennainen piirre: Täysin uusi linja täysin uudella reitillä, joka tulee nykyisen tarjonnan päälle on harvoin kustannustehokas. Yleensä on enemminkin järkevä pidentää, pilkkoa tai uudellenreitittää olemassa olevia linjoja, kun halutaan parantaa palvelua. Näin on mahdollista tarjota kokonaan uusia yhteyksiä ilman että kustannukset lähtevät käsistä.
 
Mielestäni Postipuistossa on tällä hetkellä hyvin onnistunut joukkoliikenne. Bussit 23, 56 ja 63 tarjoavat monipuoliset yhteydet ja Postipuistosta lyhyt matka asemalle Ilmalassa tai Käpylässä näppärästi junalla keskustaan. 56 tarjoaa hyvin laajasti poikittaisyhteyksiä. Viime marraskuussa alkanut 69N myös hyvin tarvittava yöliikenne.

Parannettavaa olisi tihentää 23 ja 63 vuorovälejä viikonloppuisin, ruuhka-ajan ulkopuolella ja 23 saisi muuttua telilinjaksi kun nykyiset sähkö-volvot (ja välillä U-Yutongit) menee ihan liian nopeasti täyteen. Lopputeksti lähinnä painottuu matkustustusmukavuuteen kuin reittimuutokseen mutta kuiteskin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Haltialan metsä alueen ali rakentaisi tunnelin mahdollistaisi se suuren palvelun parannuksen. Mutta toisaalta se olisi myös erittäin kallista ja en ole varma tulisiko kuinka kannattavaksi loppujen lopuksi. Yksi mahdollinen linja idea joka kulkisi tunnelin kautta olisi 590.

 
Jos Haltialan metsä alueen ali rakentaisi tunnelin mahdollistaisi se suuren palvelun parannuksen. Mutta toisaalta se olisi myös erittäin kallista ja en ole varma tulisiko kuinka kannattavaksi loppujen lopuksi. Yksi mahdollinen linja idea joka kulkisi tunnelin kautta olisi 590.

Eikös tuon länsipää ole täysin identtinen 530 kanssa? Muutenkin jää hieman epäselväksi mitä tällä linjalla oikein haetaan. Avaisitko hieman?
 
Eikös tuon länsipää ole täysin identtinen 530 kanssa? Muutenkin jää hieman epäselväksi mitä tällä linjalla oikein haetaan. Avaisitko hieman?
No eikös ollutkin sitten sama reitti linjan 530 kanssa 🤣. Linjan tarkoitus on olla nopea yhteys Idän ja Lännen välillä, jonka mahdollistaisi tunneli. Lisäksi olisi tarkoitus lisätä juna-asema yhteyksiä mutta eikös nekin ollut jo joku keksinyt linjan 530 osalta🙄

Taidanpa unohtaa suuret uusien linjojen suunnittelun ja keskittyä vanhojen parantamiseen, kun ei tästä tule yhtään mitään.
 
Takaisin
Ylös