Linjastoideointia

Mihin suuntaan Pohjoisesta Itä-Helsingistä ei pääse? Ensimmäisenä tulee mieleen muut kuin liityntälinjat 54, 57, 554, 560, 561, 562 ja 570. Eikö siinä ole jo kerrakseen bussia muualle kuin metrolle. Metrolla voi myös kulkea vain osan matkasta. Jos on esimerkiksi sinne Kasarmitorille matka niin metrosta voi kätevästi vaihtaa raitiovaunuun tai vaikka kävellä.

Liikennettä ei voi suunnitella yhden ihmisen liikkumistarpeiden mukaan. Ei jokapaikasta voi mennä jokapaikkaan linjaa. Metro, lähijuna ja pikaraitiovaunu ovat täydellisiä runkolinjoja, joilta vaihdetaan muuhun liikenteeseen omien tarpeiden mukaan.
Tietääkseni noilla pääse aika hyvin joka paikkaan.
 
Vastaushan on se, että Lahdenväylälle ei mene ainuttakaan linjaa Kontulasta tai Mellunmäestä. Edes huonoa vaihtoyhteyttä ei ole.

Jos kukaan ei kerta mene Lahdenväylää pitkin, miksei sitä voi tyystin lakkauttaa tai muuttaa edes bulevardiksi josta ei raikaisi massiivinen kakofonia melkein vuorokauden ympäri?
 
Viimeksi muokattu:
Vastaushan on se, että Lahdenväylälle ei mene ainuttakaan linjaa Kontulasta tai Mellunmäestä. Edes huonoa vaihtoyhteyttä ei ole.

Jos kukaan ei kerta mene Lahdenväylää pitkin, miksei sitä voi tyystin lakkauttaa tai muuttaa edes bulevardiksi josta ei raikaisi massiivinen kakofonia melkein vuorokauden ympäri?
Kontulasta menee linja 57 Viikkiin, ja Mellunmäestä menee linjat 570, 572 ja 587. Näillä pääsee vaihtamaan ainakin teoriassa kaikille Lahdenväylän linjoille ilman hirveän suuria kiertelyjä, ja osalla pääsee suoraan syvemmälle niiden vaikutusalueelle. Hämeentielle pääsee metrolla tai sitten 57:lla vaihtaen toiseen bussiin Viikissä.

En ymmärrä, miksi näistä mainitsemistasi paikoista pitäisi mennä bussi varta vasten Lahdenväylää pitkin, kun eihän sillä tiellä itsessään ole oikein mitään menemisen arvoista.
 
Ja asia muuttuu varmasti kun Kivikkoon tulee Ilmasilta jolloin luulisin Lahdentielle tulevan vaihtopysäkit ratikasta jne.
 
Kontulasta menee linja 57 Viikkiin, ja Mellunmäestä menee linjat 570, 572 ja 587. Näillä pääsee vaihtamaan ainakin teoriassa kaikille Lahdenväylän linjoille ilman hirveän suuria kiertelyjä, ja osalla pääsee suoraan syvemmälle niiden vaikutusalueelle. Hämeentielle pääsee metrolla tai sitten 57:lla vaihtaen toiseen bussiin Viikissä.

En ymmärrä, miksi näistä mainitsemistasi paikoista pitäisi mennä bussi varta vasten Lahdenväylää pitkin, kun eihän sillä tiellä itsessään ole oikein mitään menemisen arvoista.
Tietääkseni 570,572 ja 587 pääse Hakunilaan josta voi vaihtaa esim 717.
 
Kontulasta menee linja 57 Viikkiin, ja Mellunmäestä menee linjat 570, 572 ja 587. Näillä pääsee vaihtamaan ainakin teoriassa kaikille Lahdenväylän linjoille ilman hirveän suuria kiertelyjä, ja osalla pääsee suoraan syvemmälle niiden vaikutusalueelle. Hämeentielle pääsee metrolla tai sitten 57:lla vaihtaen toiseen bussiin Viikissä.

En ymmärrä, miksi näistä mainitsemistasi paikoista pitäisi mennä bussi varta vasten Lahdenväylää pitkin, kun eihän sillä tiellä itsessään ole oikein mitään menemisen arvoista.

Mutta noilla ei pääse Viikin eteläpuolelle. Akselilla Hämeentie – Kustaa Vaasan tie – Lahdenväylä – Kontula kulkeva linja olisi hyvä lisä nykyiseen linjastoon. Koska metroasemille pääsee hyvin metrolla, voisi bussi Kontulasta tullessaan kääntyä Paavalin kirkon kohdalla Sturenkadulle ja jatkaa jonnekin läntiseen kantakaupunkiin.

Kasarmitorille en itse ohjaisi, koska alueelle pääsee hyvin menemällä metrolla päärautatieasemalle ja vaihtamalla siellä raitiovaunuun. Matkustaja kulkee koko ajan oikeaan suuntaan ja suurimpaan osaan aluetta pääsee tiheästi monella raitiovaunulinjalla, ja lopulle alueellekin menee yksi linja enimmäkseen 10 min välein.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ajaisit linjaa vierekkäin metron kanssa? Katso nyt hyvä ihminen karttaa niin löydät sieltä monta parempaa reittiä.
En katso karttaa ja ala arvailemaan mitä jokin nimimerkin takana oman pään sisällä ajattelee. Jos on idea, niin kirjoittakoon sen kokonaisuudessaan tänne. Uskomatonta että nämä perustelemattomat heitot vielä saavat kannatusta/puolustusta. Auta kaveria, ja kerro mistä itse linjan vetäisit kun jokin käsitys sinulla ilmeisesti on?
 
Viimeksi muokattu:
En katso karttaa ja ala arvailemaan mitä jokin nimimerkin takana oman pään sisällä ajattelee. Jos on idea, niin kirjoittakoon sen kokonaisuudessaan tänne. Uskomatonta että nämä perustelemattomat heitot vielä saavat kannatusta/puolustusta. Auta kaveria, ja kerro mistä itse linjan vetäisit kun jokin käsitys sinulla ilmeisesti on?
Olet jo selvästi sitä mieltä että väkisin kanavoitu metroliityntä on aivan täydellinen ja virheetön ratkaisu kaikkeen joukkoliikenteen käyttöön joten en usko että 50 sivun prujukaan sun mieltä muuttaisi.

Mä jatkan joukkoliikenteen käytön välttelyä, kun ei sillä pääse mihinkään mihin olisin menossa.
 
En katso karttaa ja ala arvailemaan mitä jokin nimimerkin takana oman pään sisällä ajattelee. Jos on idea, niin kirjoittakoon sen kokonaisuudessaan tänne. Uskomatonta että nämä perustelemattomat heitot vielä saavat kannatusta/puolustusta. Auta kaveria, ja kerro mistä itse linjan vetäisit kun jokin käsitys sinulla ilmeisesti on?
Linja voisi mennä kontulasta malmille ja sieltä sitten sinne kasarmintorille.
Ei mitään järkeä laittaa metron viereen bussia kun metro on 20 kertaa nopeampi ja jos bussi menee metron vieressä niin se ei tarjoa hyviä yhteyksiä muualle missä metro ei kulje.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta noilla ei pääse Viikin eteläpuolelle. Akselilla Hämeentie – Kustaa Vaasan tie – Lahdenväylä – Kontula kulkeva linja olisi hyvä lisä nykyiseen linjastoon. Koska metroasemille pääsee hyvin metrolla, voisi bussi Kontulasta tullessaan kääntyä Paavalin kirkon kohdalla Sturenkadulle ja jatkaa jonnekin läntiseen kantakaupunkiin.

Kasarmitorille en itse ohjaisi, koska alueelle pääsee hyvin menemällä metrolla päärautatieasemalle ja vaihtamalla siellä raitiovaunuun. Matkustaja kulkee koko ajan oikeaan suuntaan ja suurimpaan osaan aluetta pääsee tiheästi monella raitiovaunulinjalla, ja lopulle alueellekin menee yksi linja enimmäkseen 10 min välein.
Linja voisi kulkea reittiä Kamppi - Runeberginkatu - Helsinginkatu - Sturenkatu - Hämeentie - Kustaa Vaasan tie - Lahdenväylä - Kehä I - Kivikonkaari - Kontulankaari - Kontulan metroasema. Tai sitten voisi kulkea Arabianrannan kautta ja sitten 57:n reittiä Viikin kautta Kontulaan. Ehkä voisi muodostaa myös parin 57:n kanssa.
 
Mutta noilla ei pääse Viikin eteläpuolelle. Akselilla Hämeentie – Kustaa Vaasan tie – Lahdenväylä – Kontula kulkeva linja olisi hyvä lisä nykyiseen linjastoon. Koska metroasemille pääsee hyvin metrolla, voisi bussi Kontulasta tullessaan kääntyä Paavalin kirkon kohdalla Sturenkadulle ja jatkaa jonnekin läntiseen kantakaupunkiin.
Metro ja bussilinja 57 vie Viikin eteläpuolelle.
 
Itä-Helsingistä pääsee kaikkialle 1-2 vaihdolla. Toimivassa ja kaikkia palvelevassa liikenteessä tulee vaihtoja, koska ihmisillä on eri määränpäät. Metro on todella kätevä joten suosittelen kaikille joukkoliikenteen välttelijöille antamaan sille mahdollisuuden. Matka on nopeaa ja jokaiselta asemalta pääsee vähintään yhdellä toisella linjalla jonnekkin. Tuonne Kustaa Vaasan tielle pääsee Sörnäisistä jopa 30:llä eri bussilinjalla. Lisäksi alueelle pääsee raitiovaunulla ja vaihto onnistuu myös Kalasatamasta. Linja 57 palvelee Kontulasta Koskelantielle, joka on kävelyetäisyydellä. Myllypurosta myös linja 506 palvelee mm. Arabianrantaan. Mielestäni linjasto on erittäin kattava.

Valitettavasti tilanne on se, ettei jokaiselle välille voi omaa linjaa luoda. On järkevämpää keskittää matkustajia runkolinjoille, joilta sitten on näitä syöttölinjoja. Se on taloudellinen, tehokas ja toimiva tapa.
 
Metro ja bussilinja 57 vie Viikin eteläpuolelle.
57 ei vie Viikin eteläpuolelle vaan ajaa kääntyy Koskelantielle ja ajaa Koskelantietä ja Hakamäentietä länteen. 506 vie etelämmäs ja tarjoaa yhteyden muun muassa Kumpulan ja Arabian korkeakoulukeskittymään, mutta päättyy Myllypuron metroasemalle. Uskon, että akselilla Hämeentie – Kustaa Vaasan tie – Lahdenväylä – Kontula on varmastikin kysyntää. Esimerkiksi 63, 69 ja 70 keräävät nykyisellään ihan hyvin matkustajia, vaikka niiden palvelemista lähiöistä on nopeampi yhteys Helsingin keskustaan. Samoin 506 kerää ihan hyvin matkustajia kantakaupungin ja Itä-Helsingin välillä kulkiessaan. Esimerkiksi tämä on aivan realistinen vaihtoehto:

Linja voisi kulkea reittiä Kamppi - Runeberginkatu - Helsinginkatu - Sturenkatu - Hämeentie - Kustaa Vaasan tie - Lahdenväylä - Kehä I - Kivikonkaari - Kontulankaari - Kontulan metroasema. Tai sitten voisi kulkea Arabianrannan kautta ja sitten 57:n reittiä Viikin kautta Kontulaan. Ehkä voisi muodostaa myös parin 57:n kanssa.

Länsipäässä myös reitti esimerkiksi Pasilan asemalle tai entiselle 58B ja 506 päätepysäkille Meilahden klinikat on realistisia vaihtoehtoja. Kaikissa tapauksissa Kontulasta tarjottaisiin nykyistä monipuolisempia yhteyksiä, ja yhteyksillä olisi paljon potentiaalisia käyttäjiä. Suosisin ehkä itse käyttäjän Poiponen13 ehdottamaa reittiä, koska Oopperalle ei tällä hetkellä mene busseja Itä-Helsingistä, kun taas Meilahden ja Pasilan alueelle menee 500, 506 ja 510. Tämä monipuolistaisi yhteyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
57 ei vie Viikin eteläpuolelle vaan ajaa kääntyy Koskelantielle ja ajaa Koskelantietä ja Hakamäentietä länteen. 506 vie etelämmäs ja tarjoaa yhteyden muun muassa Kumpulan ja Arabian korkeakoulukeskittymään, mutta päättyy Myllypuron metroasemalle. Uskon, että akselilla Hämeentie – Kustaa Vaasan tie – Lahdenväylä – Kontula on varmastikin kysyntää. Esimerkiksi 63, 69 ja 70 keräävät nykyisellään ihan hyvin matkustajia, vaikka niiden palvelemista lähiöistä on nopeampi yhteys Helsingin keskustaan. Samoin 506 kerää ihan hyvin matkustajia kantakaupungin ja Itä-Helsingin välillä kulkiessaan. Esimerkiksi tämä on aivan realistinen vaihtoehto:



Länsipäässä myös reitti esimerkiksi Pasilan asemalle tai entiselle 58B ja 506 päätepysäkille Meilahden klinikat on realistisia vaihtoehtoja. Kaikissa tapauksissa Kontulasta tarjottaisiin nykyistä monipuolisempia yhteyksiä, ja yhteyksillä olisi paljon potentiaalisia käyttäjiä. Suosisin ehkä itse käyttäjän Poiponen13 ehdottamaa reittiä, koska Oopperalle ei tällä hetkellä mene busseja Itä-Helsingistä, kun taas Meilahden ja Pasilan alueelle menee 500, 506 ja 510. Tämä monipuolistaisi yhteyksiä.
Mahdollisesti voisi jatkaa 506:n 57:n reittiä Kontulaan tai sen ja 57:n edelleen Mellunmäkeen. 506:n läntisen päätepysäkin voisi siirtää takaisin Meilahden sairaala-alueelle ja Invalidisäätiön yhteydet hoitaa entistä (-2021) linjan 23 reittiä kulkevalla linjalla 23B (jonka numero voisi olla myös esim. 27 tai Ruskeasuon postinumeron mukaan 28). Tai sitten voisi jatkaa 506:n sen entistä reittiä Tapiolaan, jotta saataisiin suora yhteys ainakin Käpylästä, Koskelasta, Viikinmäestä, Pihlajistosta ja Viikistä sekä mahdollisesti myös Myllypurosta, Kontulasta ja Mellunmäestä Tapiolaan ja Otaniemeen.

Aikaisemmin ehdottamani linjan Kamppi-Kontula linjanumero voisi olla 58, vaikka se lähtisikin keskustasta, sillä se kulkisi useamman kuin yhden sektorin läpi.

Pohjois-Haagasta ja Kannelmäestä pitäisi saada yhteys itäiseen kantakaupunkiin (joka tarjottiin ennen linjalla 51). Ehkä linjan 23 voisi jatkaa Pirkkolasta vaikkapa Pohjois-Haagan tai Kannelmäen asemalle. 55:n voisi myös siirtää kulkemaan Intiankatua Arabianrannan kautta ja jatkaa Oulunkylään tai vielä sieltä 64:n kautta Itä-Pakilaan tai edelleen Torpparinmäkeen. 56:n voisi siirtää kulkemaan 53:n reittiä Maunulan kautta, jota Maunulasta saataisiin yhteys Kannelmäkeen ja Kalasatamaan, 55:n tarjoessa yhteydet Kalasatamaan Oulunkylästä, Itä-Pakilasta ja Torpparinmäestä.

66:n päätepysäkille Paloheinän majalle voisi kulkea joku linja Oulunkylästä tai vielä sitäkin etelämpää. Itse 66:n voisi jatkaa Kuninkaantammeen tai vielä sieltä 560:n reittiä Myyrmäkeen, jotta saataisiin yhteys Myyrmäestä itäiseen kantakaupunkiin. 66:n tai 67:n voisi siirtää kulkemaan Vanhan Maunulan kautta, koska nyt ei ole lainkaan yhteyttä Vanhasta Maunulasta Mäkelänkadun varteen. 59:n voisi myös siirtää kulkemaan 37:n reittiä Malminkartanon sisäosista Honkasuon kautta Myyrmäkeen.

Lisäksi uudet tie-ehdotukset tuottavat tietysti uusien bussilinjojen ideoita.
 
Takaisin
Ylös