Linjastoideointia

Mihin suuntaan Pohjoisesta Itä-Helsingistä ei pääse? Ensimmäisenä tulee mieleen muut kuin liityntälinjat 54, 57, 554, 560, 561, 562 ja 570. Eikö siinä ole jo kerrakseen bussia muualle kuin metrolle. Metrolla voi myös kulkea vain osan matkasta. Jos on esimerkiksi sinne Kasarmitorille matka niin metrosta voi kätevästi vaihtaa raitiovaunuun tai vaikka kävellä.

Liikennettä ei voi suunnitella yhden ihmisen liikkumistarpeiden mukaan. Ei jokapaikasta voi mennä jokapaikkaan linjaa. Metro, lähijuna ja pikaraitiovaunu ovat täydellisiä runkolinjoja, joilta vaihdetaan muuhun liikenteeseen omien tarpeiden mukaan.
Tietääkseni noilla pääse aika hyvin joka paikkaan.
 
Vastaushan on se, että Lahdenväylälle ei mene ainuttakaan linjaa Kontulasta tai Mellunmäestä. Edes huonoa vaihtoyhteyttä ei ole.

Jos kukaan ei kerta mene Lahdenväylää pitkin, miksei sitä voi tyystin lakkauttaa tai muuttaa edes bulevardiksi josta ei raikaisi massiivinen kakofonia melkein vuorokauden ympäri?
 
Viimeksi muokattu:
Vastaushan on se, että Lahdenväylälle ei mene ainuttakaan linjaa Kontulasta tai Mellunmäestä. Edes huonoa vaihtoyhteyttä ei ole.

Jos kukaan ei kerta mene Lahdenväylää pitkin, miksei sitä voi tyystin lakkauttaa tai muuttaa edes bulevardiksi josta ei raikaisi massiivinen kakofonia melkein vuorokauden ympäri?
Kontulasta menee linja 57 Viikkiin, ja Mellunmäestä menee linjat 570, 572 ja 587. Näillä pääsee vaihtamaan ainakin teoriassa kaikille Lahdenväylän linjoille ilman hirveän suuria kiertelyjä, ja osalla pääsee suoraan syvemmälle niiden vaikutusalueelle. Hämeentielle pääsee metrolla tai sitten 57:lla vaihtaen toiseen bussiin Viikissä.

En ymmärrä, miksi näistä mainitsemistasi paikoista pitäisi mennä bussi varta vasten Lahdenväylää pitkin, kun eihän sillä tiellä itsessään ole oikein mitään menemisen arvoista.
 
Ja asia muuttuu varmasti kun Kivikkoon tulee Ilmasilta jolloin luulisin Lahdentielle tulevan vaihtopysäkit ratikasta jne.
 
Kontulasta menee linja 57 Viikkiin, ja Mellunmäestä menee linjat 570, 572 ja 587. Näillä pääsee vaihtamaan ainakin teoriassa kaikille Lahdenväylän linjoille ilman hirveän suuria kiertelyjä, ja osalla pääsee suoraan syvemmälle niiden vaikutusalueelle. Hämeentielle pääsee metrolla tai sitten 57:lla vaihtaen toiseen bussiin Viikissä.

En ymmärrä, miksi näistä mainitsemistasi paikoista pitäisi mennä bussi varta vasten Lahdenväylää pitkin, kun eihän sillä tiellä itsessään ole oikein mitään menemisen arvoista.
Tietääkseni 570,572 ja 587 pääse Hakunilaan josta voi vaihtaa esim 717.
 
Kontulasta menee linja 57 Viikkiin, ja Mellunmäestä menee linjat 570, 572 ja 587. Näillä pääsee vaihtamaan ainakin teoriassa kaikille Lahdenväylän linjoille ilman hirveän suuria kiertelyjä, ja osalla pääsee suoraan syvemmälle niiden vaikutusalueelle. Hämeentielle pääsee metrolla tai sitten 57:lla vaihtaen toiseen bussiin Viikissä.

En ymmärrä, miksi näistä mainitsemistasi paikoista pitäisi mennä bussi varta vasten Lahdenväylää pitkin, kun eihän sillä tiellä itsessään ole oikein mitään menemisen arvoista.

Mutta noilla ei pääse Viikin eteläpuolelle. Akselilla Hämeentie – Kustaa Vaasan tie – Lahdenväylä – Kontula kulkeva linja olisi hyvä lisä nykyiseen linjastoon. Koska metroasemille pääsee hyvin metrolla, voisi bussi Kontulasta tullessaan kääntyä Paavalin kirkon kohdalla Sturenkadulle ja jatkaa jonnekin läntiseen kantakaupunkiin.

Kasarmitorille en itse ohjaisi, koska alueelle pääsee hyvin menemällä metrolla päärautatieasemalle ja vaihtamalla siellä raitiovaunuun. Matkustaja kulkee koko ajan oikeaan suuntaan ja suurimpaan osaan aluetta pääsee tiheästi monella raitiovaunulinjalla, ja lopulle alueellekin menee yksi linja enimmäkseen 10 min välein.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ajaisit linjaa vierekkäin metron kanssa? Katso nyt hyvä ihminen karttaa niin löydät sieltä monta parempaa reittiä.
En katso karttaa ja ala arvailemaan mitä jokin nimimerkin takana oman pään sisällä ajattelee. Jos on idea, niin kirjoittakoon sen kokonaisuudessaan tänne. Uskomatonta että nämä perustelemattomat heitot vielä saavat kannatusta/puolustusta. Auta kaveria, ja kerro mistä itse linjan vetäisit kun jokin käsitys sinulla ilmeisesti on?
 
Viimeksi muokattu:
En katso karttaa ja ala arvailemaan mitä jokin nimimerkin takana oman pään sisällä ajattelee. Jos on idea, niin kirjoittakoon sen kokonaisuudessaan tänne. Uskomatonta että nämä perustelemattomat heitot vielä saavat kannatusta/puolustusta. Auta kaveria, ja kerro mistä itse linjan vetäisit kun jokin käsitys sinulla ilmeisesti on?
Olet jo selvästi sitä mieltä että väkisin kanavoitu metroliityntä on aivan täydellinen ja virheetön ratkaisu kaikkeen joukkoliikenteen käyttöön joten en usko että 50 sivun prujukaan sun mieltä muuttaisi.

Mä jatkan joukkoliikenteen käytön välttelyä, kun ei sillä pääse mihinkään mihin olisin menossa.
 
En katso karttaa ja ala arvailemaan mitä jokin nimimerkin takana oman pään sisällä ajattelee. Jos on idea, niin kirjoittakoon sen kokonaisuudessaan tänne. Uskomatonta että nämä perustelemattomat heitot vielä saavat kannatusta/puolustusta. Auta kaveria, ja kerro mistä itse linjan vetäisit kun jokin käsitys sinulla ilmeisesti on?
Linja voisi mennä kontulasta malmille ja sieltä sitten sinne kasarmintorille.
Ei mitään järkeä laittaa metron viereen bussia kun metro on 20 kertaa nopeampi ja jos bussi menee metron vieressä niin se ei tarjoa hyviä yhteyksiä muualle missä metro ei kulje.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta noilla ei pääse Viikin eteläpuolelle. Akselilla Hämeentie – Kustaa Vaasan tie – Lahdenväylä – Kontula kulkeva linja olisi hyvä lisä nykyiseen linjastoon. Koska metroasemille pääsee hyvin metrolla, voisi bussi Kontulasta tullessaan kääntyä Paavalin kirkon kohdalla Sturenkadulle ja jatkaa jonnekin läntiseen kantakaupunkiin.

Kasarmitorille en itse ohjaisi, koska alueelle pääsee hyvin menemällä metrolla päärautatieasemalle ja vaihtamalla siellä raitiovaunuun. Matkustaja kulkee koko ajan oikeaan suuntaan ja suurimpaan osaan aluetta pääsee tiheästi monella raitiovaunulinjalla, ja lopulle alueellekin menee yksi linja enimmäkseen 10 min välein.
Linja voisi kulkea reittiä Kamppi - Runeberginkatu - Helsinginkatu - Sturenkatu - Hämeentie - Kustaa Vaasan tie - Lahdenväylä - Kehä I - Kivikonkaari - Kontulankaari - Kontulan metroasema. Tai sitten voisi kulkea Arabianrannan kautta ja sitten 57:n reittiä Viikin kautta Kontulaan. Ehkä voisi muodostaa myös parin 57:n kanssa.
 
Mutta noilla ei pääse Viikin eteläpuolelle. Akselilla Hämeentie – Kustaa Vaasan tie – Lahdenväylä – Kontula kulkeva linja olisi hyvä lisä nykyiseen linjastoon. Koska metroasemille pääsee hyvin metrolla, voisi bussi Kontulasta tullessaan kääntyä Paavalin kirkon kohdalla Sturenkadulle ja jatkaa jonnekin läntiseen kantakaupunkiin.
Metro ja bussilinja 57 vie Viikin eteläpuolelle.
 
Takaisin
Ylös