Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle
Investointien rahoitus pääkaupunkiseudulla on aika sattumanvaraista. Esimerkiksi länsimetro minusta luonteeltaan aika samanlaista perusinfraa kuin vaikka Kehä I, Länsiväylä, Hakamäentie, Kehärata, oikorata, valtatiet tai muut junaradat. Kuitenkin valtio maksaa metrosta 30 %, Kehäradasta 70 %, Kehä I:stä ja Länsiväylästä 70-80 % ja muista radoista sekä valtateistä käytännössä 100 %. Raitioteistä tai vaikka keskustatunnelista valtio ei ole toistaiseksi maksanut mitään. Tilanne on aika luonnoton.
Valtion vääristynyt rahoitustapa johtaa epäkäytännölliseen rahankäyttöön, kun kunnat ajavat ensisijaisesti isoja hankkeita, joihin valtiolta saa rahaa. Rahanjako pitäisi saada sellaiseksi, että erilaiset hankkeet ovat samalla viivalla. Ja joukkoliikenne- sekä tiehankkeita rahoitetaan samalla osuudella.
Nyt raitioliikenne kärsii erityisesti hullusta rahanjakopolitiikasta. Myös metro on kärsijänä. Samaan aikaan kaupunkijunaradat ja kaupunkimoottoritiet ovat voimakkaasti tuettuja.
Se olisi Vantaan sisäinen hanke johon valtio saattaisi osallistua esim. 30% osuudella, raideyhteyteen lentokentälle valtio osallistuu sen sijaan 70 - 75% osuudella ja Vantaa 25 - 30% eli 125Me - 150Me... Jos tuon Kivistön pätkän hinta olisi 100 miljoonaa, Vantaa maksaisi ehkä 70Me, eli tuo loppurata on Vantaalle lähes ilmainen. Ei sinänsä, kaikki liikenneraha joka saadaan kupattua maakunnista tänne on plussaa, semminkin kun siellä valtion osuus tuppaa olemaan 100%.
Investointien rahoitus pääkaupunkiseudulla on aika sattumanvaraista. Esimerkiksi länsimetro minusta luonteeltaan aika samanlaista perusinfraa kuin vaikka Kehä I, Länsiväylä, Hakamäentie, Kehärata, oikorata, valtatiet tai muut junaradat. Kuitenkin valtio maksaa metrosta 30 %, Kehäradasta 70 %, Kehä I:stä ja Länsiväylästä 70-80 % ja muista radoista sekä valtateistä käytännössä 100 %. Raitioteistä tai vaikka keskustatunnelista valtio ei ole toistaiseksi maksanut mitään. Tilanne on aika luonnoton.
Valtion vääristynyt rahoitustapa johtaa epäkäytännölliseen rahankäyttöön, kun kunnat ajavat ensisijaisesti isoja hankkeita, joihin valtiolta saa rahaa. Rahanjako pitäisi saada sellaiseksi, että erilaiset hankkeet ovat samalla viivalla. Ja joukkoliikenne- sekä tiehankkeita rahoitetaan samalla osuudella.
Nyt raitioliikenne kärsii erityisesti hullusta rahanjakopolitiikasta. Myös metro on kärsijänä. Samaan aikaan kaupunkijunaradat ja kaupunkimoottoritiet ovat voimakkaasti tuettuja.
Viimeksi muokannut moderaattori: