Vs: Uusi linjaus vs. lisäraide
Parkanon rata tehtiin oikoradaksi ja tämä on ollut ilmeisen onnistunut valinta. Matkustajaliikenne Tampereelta pohjoiseen on piristynyt olennaisesti Parkanon radan avaamisen myötä.
Jos rata olisi linjattu kulkemaan esimerkiksi valtatie 3:n reittiä mukaillen alueen taajamien kautta niin siitä olisi tullut ainakin 20-30 km pidempi ja maastokin olisi ikävän mäkinen. Haapamäen radan suurimmat haittapuolet eli epäsuora reitti ja mäkinen maasto olisivat siis tulleet uudellekin radalle. Parkano ja kaikki muutkin alueen taajamat ovat lisäksi pieniä eikä niissä ole paljoakaan raskasta teollisuutta, joten on vaikea kuvitella, että linjauksen muuttamisella olisi saatu radalle olennaista lisätuottoa.
Mitä tarkoittaa alun perin? Jotain 15 vuotta ennen radan avaamista tehtyä mietintöä? Parkanon uudelle asemalle tuli myös lipunmyynti ja rakennus oli siten suunniteltu, että kauko-ohjaaja saattoi lipunmyynnin tarvittaessa hoitaa. Samoin Parkanoon rakennettiin kunnolliset matkustajalaiturit. Mielestäni tämä ei puhu sen puolesta, että asemasta olisi haluttu päästä nopeasti eroon.
Pori-Haapamäki paikallisjunilla ei ole mitään merkitystä Tampereen ja Seinäjoen suuntiin tapahtuvan matkustelun kannalta. Nämä paikallisjunat säilyivät suhteellisen pitkään hengissä ilmeisesti siksi, ettei Porista ollut vielä muutama vuosikymmen sitten Keski-Suomeen hyviä tieyhteyksiä.
Jos Parkanoa olisi ollut tarkoitus hyödyttää tällä radalla, niin se olisi linjattu taajaman sivuitse, kun nyt tuo Parkanon pysähdys oli vain kuntalaisten tahdon mukaan tehty.
Parkanon rata tehtiin oikoradaksi ja tämä on ollut ilmeisen onnistunut valinta. Matkustajaliikenne Tampereelta pohjoiseen on piristynyt olennaisesti Parkanon radan avaamisen myötä.
Jos rata olisi linjattu kulkemaan esimerkiksi valtatie 3:n reittiä mukaillen alueen taajamien kautta niin siitä olisi tullut ainakin 20-30 km pidempi ja maastokin olisi ikävän mäkinen. Haapamäen radan suurimmat haittapuolet eli epäsuora reitti ja mäkinen maasto olisivat siis tulleet uudellekin radalle. Parkano ja kaikki muutkin alueen taajamat ovat lisäksi pieniä eikä niissä ole paljoakaan raskasta teollisuutta, joten on vaikea kuvitella, että linjauksen muuttamisella olisi saatu radalle olennaista lisätuottoa.
Ehkä seisahduksia ei ollut tarkoitus Parkanon oikoradalla tehdä, mutta rataosan ohjaus tehtiin siellä, koska Parkanossa oli risteys Pori-Haapamäki-radan ja Parkanon oikoradan välillä? Parkanoa ajateltiin varmaan siis palvella näillä Pori-Haapamäen paikallisjunilla, kerta alun perin ei pohjoisen pikajunia ollut tarkoitus pysäyttää tulla.
Mitä tarkoittaa alun perin? Jotain 15 vuotta ennen radan avaamista tehtyä mietintöä? Parkanon uudelle asemalle tuli myös lipunmyynti ja rakennus oli siten suunniteltu, että kauko-ohjaaja saattoi lipunmyynnin tarvittaessa hoitaa. Samoin Parkanoon rakennettiin kunnolliset matkustajalaiturit. Mielestäni tämä ei puhu sen puolesta, että asemasta olisi haluttu päästä nopeasti eroon.
Pori-Haapamäki paikallisjunilla ei ole mitään merkitystä Tampereen ja Seinäjoen suuntiin tapahtuvan matkustelun kannalta. Nämä paikallisjunat säilyivät suhteellisen pitkään hengissä ilmeisesti siksi, ettei Porista ollut vielä muutama vuosikymmen sitten Keski-Suomeen hyviä tieyhteyksiä.
Viimeksi muokannut moderaattori: