(Sipoon) Östersundomin metro vaihtuu pikaraitiotieksi?
Ylen aikainen 9.12.
Ylen aikainen 9.12.
Viimeksi muokattu:
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Alkaakohan kohta kuulua jotain kombiratkaisusta vai onko suunnitelmana vaan liityntäratikka?
Kombiratkaisun pahimpia ongelmia ovat kuitenkin metron laiturikorkeus ja nykyisen metroratkaisun (yli)leveys kaduille.
Järkevintä pikaraitiotieratkaisuissa olisi kuitenkin rakentaa lähiöraitiotie Hakunilan, Jakomäen, Kivikon ja Viikin kautta Koskelaan. Tuskin toteutuu, vaikka näin tulisi raiteille puolen tusinaa kaupunginosaa Sipoon osan mukana.
Jos ratikkakiskot Helsingin liitosalueelle lähtisi Itäkeskuksesta, voisi Itäsalmen suunnalta tuleva ratikka jatkaa raidejokerin reittiä ja näin tarjota suoria poikittaisyhteyksiä esimerkiksi Viikkiin. Keskustaan mennessä voisi puolestaan vaihtaa metroon Itäkeskuksessa.
Ei vaan TramÖstersundom!Aika hauskaa, että YLE on kaivanut esiin Tramwestin ratikan havainnekuvan. Taitaakin tulla Trameast
Jos ratikkakiskot Helsingin liitosalueelle lähtisi Itäkeskuksesta, voisi Itäsalmen suunnalta tuleva ratikka jatkaa raidejokerin reittiä ja näin tarjota suoria poikittaisyhteyksiä esimerkiksi Viikkiin. Keskustaan mennessä voisi puolestaan vaihtaa metroon Itäkeskuksessa.
Jos tahtoa on, poikkeuslupa on mahdollinen. Kombiratkaisuksi kelvannee myös normaalikorkea vaunu, jonka kaarresäde on raitiovaunumainen ts. vaunut ovat lyhyehköjä (puolet?) nykyisiin junavaunuihin verrattuna. Lyhyetkin laiturit voidaan rakentaa korkeiksi, sillä ei pitäisi olla juuri enempää esteitä kuin asemillakaan, rampeista tulee vain pidempiä.
Ensimmäinen koetinkivi olisi nykyisen metrotunnelin kapasiteetti ruuhka-aikaan, riittääkö se jos n joka toinen junista ajettaisiin kombikalustolla ja loput isoilla metrovaunuilla?
Nyt siitä ollaan kuulemma lipsumassa niin että se jäisi 120 sekuntiin.Automaatilla päästäneen tunnelissa käytännössä jonkin verran alle 90s vuoroväliin.
Mutta jos kombiyksiköitä on 2 yhteenkytkettynä toisissaan niin silloin onnistuisi?Jos lähdetään 90s vuorovälistä, kapasiteetin riittävyys on idässä siinä ja siinä, jos puolet junista ajetaan 4 vaunun metrojunilla ja loput yhden yksikön (pituus vähän alle kaksi metrovaunua) kombina. Epätasainen kuormitus on myös ongelma, jos metrojunat ja kombit ovat eri pituisia.
Tuollaista ratkaisua ei taida olla käytössä vielä missään maailmassa, mutta ei tuon toteuttaminen ihan mahdottomaltakaan vaikuta, mutta paljon teknisiä haasteita kyllä riittäisi.
Pikaratikan soveltuvuus liitosalueelle on kyllä aikalailla kyseenalaista. Onkohan tälle hajanaiselle alueelle http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/a156dc004c194346a083a45915a65e14/liitosalueenlinjat_rajattu_28_11_2008.pdf?MOD=AJPERES edes mahdollista linjata pikaratikkaa niin, että siitä ei tulisi metron liityntälinjaa, johon vielä liitosalueella jouduttaisiin liittymään busseilla.
Nyt siitä ollaan kuulemma lipsumassa niin että se jäisi 120 sekuntiin.
Metro jatkuu itäsuunnassa jo nykyäänkin pitkälle. Tämän takia liitosalueella metron jatkeena toimiva pikaratikka ei ole yhtä ongelmallinen kuin Etelä-Espooseen esitetty vaihtoehto, jossa ratikasta metroon vaihto tapahtuisi jo Lauttasaaressa. Tämän takia mahdolliset liityntäbussit voisivat jatkaa metroasemalle, eikä tällöin tulisi kuin yksi vaihto. Poikkeuksena tästä voisivat olla todella pienet syrjäkylät, joita palvelisi vain muutama palvelulinjavuoro päivässä.