- Liittynyt
- 22 Marraskuu 2007
- Viestit
- 829
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Turunlinnantien linjausta parempi linjaus menisi kuvaamallani tavalla tai samaan tapaan keskuksen läpi liikehuoneistojen tasolla. Parkkihallin uudelleenkäyttö on turhaa, kun taivasallakin voi mennä ilman tunnelin haittoja.
Näkemystä vähän helsingin metronsuunnittelukioskin ulkopuoleltakin. Ö-sundomin raideratkaisu voisi perustua tämänkin näkemyksen pohjalle. Mutta kai se niin on, että helsinki haluaa sinne mieluummin jotain omaa ja mahdollisimman huonosti muuhun tulevaisuuden itäsuunnan raideratkaisuun sopivaa infraa.
Juuri tällaiseen ajatteluun pitäisi pystyä. Kaikenlaisen järkevän ajattelun on vain estänyt tähän asti vallalla ollut mittakaavavirhe. Siinä bussi- ja raitiotietasoisiin ratkaisuihin on tarjottu metroa ja paikallisjunia ja seudullisen paikallisliikenteen ratkaisuihin pikajunia ja nopeita junia. Ja siitä on sitten seurannut, että rakennetaan vain moottoriteitä, koska nuo kertaluokkaa liian raskaat ratkaisut eivät koskaan toteudu.Mieleen tulee kolme kombinaatiota:
Tämä tuntuu minusta terveimmältä ratkaisulta. Porvoon ja Helsingin suhdetta voinee verrata Lahti–Helsinki -akseliin ja sitä palvelevaan Z-junaliikenteeseen. Liitosalue on laaja ja hajanainen, ja se tarvitsee kattavan ja kevyen joukkoliikenteen, jolla kuitenkin on hyvä kytkentä Helsinkin keskustan suuntaan.a) Heli + ratikka. Helin asemat jotenkin näin: Malmi - Jakomäki - uusi keskus - Söderkulla - Porvoo. Ratikka Itäväylän vartta, ja Itäkeskuksesta edelleen Viikin ja/tai Laajasalon kautta keskustaan. Porvoolaiset saisivat nopean yhteyden, uushelsinkiläiset taas joko nopean suoran yhteyden keskustaan tai kattavamman ratikan.
Suomeen adoptoidaan saksalainen normisto, mikä johtaa siihen, että duoratikan sallittu nopeus on 100 km/h. Tällä nopeudella kyllä palvellaan Karlsruhessa parhaimmillaan liki 300 km:n linjaa, mutta rinnalla on paikallisjunapalvelu niille, jotka matkustavat noin 30 km pidempiä matkoja junilla, joiden pysähdysväli on muutaman kilometrin luokkaa ja nopeus sillä välillä 140–160 km/h. 2-raiteisella radalla voisi olla lomittain duoratikka ja nopeat paikallisjunat. Ekstrabonus tässä on juuri siinä, että samalla syntyy Porvooseen sisäinen vahva joukkoliikenneyhteys. Hankaluutena taas se, että duon pitäisi päästä katuverkkoon myös Helsingissä, joka edellyttää 3-kiskoraidetta.b) Heli pikaratikkana + Itäväylän ratikka. Tässä vaihtoehdossa Helin linjaus tehtäisiin pikaratikkana, voitaisiin yhdistää Kakkosjokeriin ja Porvoon päässä jatkaa kaupunkiin saakka (Porvoon asema on vähän syrjässä) eli hoitaa pitkälti myös Porvoon sisäinen liikenne. Eli ratikkarata haarautuisi uudessa keskuksesa Itäväylän ja Helin suuntaiseksi. Minua askarruttaa tässä ratikkakaluston huippunopeus, Porvoon väylän vartta pitäisi tulla reilusti toistasataa jotta yhteys olisi kilpailukykyinen henkilöauton kanssa. Toisaalta Malmilta olisi hyvä päästä suoraan keskustaan, eli uutta ratikkarataa tai kombikalustoa?
Nykyisen metrokaluston tekninen huippunopeus on 90 km/h ja sallittu 80 km/h. Mutta ei ole ongelma ostaa kalustoa, jonka lujuus sallii paremman suorituskyvyn. Silloin päädytään käytännössä siihen, että paikallisjunat ajaisivat metrotunnelissa lähellä Helsinkiä. Metromiesten suunnitelmiin ei tällainen mahdu, kun kuljettajattomuuden siivellä halutaan käyttää koko radan kapasiteetti saman tien.c) Pikametro + Itäväylän ratikka. Jatketaan metro Porvooseen, yksi asema liitosalueella. Mites tuo huippunopeus, eli tarvittaisiiko uutta kalustoa. Lisäksi nykymetrolla tarvitaan joku nopeutus jos sen on tarkoitus palvella Porvooseen saakka, luontevin vaihtoehto olisi Itä-Keskus - Pasila - Kamppi oikorata. Itäväylän ratikka kuten yllä.
Tämä erinomainen oivallus on kaikkein realistisin vaihtoehto, ja paras myös palvelun kannalta. Itäkeskuksen asuinaluehan on melko paitsiossa joukkoliikenteen kannalta ja sitä hallitseekin Citymarketin valtava pysäköintialue. Ja Sittarin vieressä on yksi Sittarin kokoinen liikerakennus tyhjänä ja sen vieressä parkkitalo Toyota-kauppiaan autovarastona. Kuvaa hyvin sitä, mikä hyöty metroasemasta Itäväylän toisella puolella on!Mietin muuten ihan samaa ja jokseenkin tosissani. Toinen seikka mikä tuli mieleeni on se, että Itäväylähän katetaan kauppakeskuksen kohdalta - ehkä raiteet voisi vetää tämän katteen päältä ja jatkaa siitä mahdollisesti liitosalueille jos pikaraitioratkaisuun päädytään.
?. Tallinnanaukio on "toisessa kerroksessa" verrattuna Itäkatuun, joka taasen on aivan Itäväylän vieressä.Mahtuisiko ratikka Tallinnanaukiolta kevyen liikenteen reittiä toisella puolelle Itäväylää? Eli Itäkatu nimistä pikkupätkää, sitten jalankulkusillan vierelle tehtävää siltaa ja edelleen Asiakkaankadulle ja sieltä Kauppakartanonkadulle. Tästä sitten joka itään Puotilan läpi tai länteen.
Niin onkin, tarkoitin sitä kujanpätkää Tallinnanaukion ja kevyen liikenteen sillan välissä. En tiedä mikä sen nimi on, syytän Google Mapsia (lisäys: siis Mapsin mukaan se on Itäkatu). Kuva ohessa, tarkoittamani reitti sinisellä.?. Tallinnanaukio on "toisessa kerroksessa" verrattuna Itäkatuun, joka taasen on aivan Itäväylän vieressä.
http://maps.live.fi/?cp=60.20961452...649243&style=o&lvl=1&dir=0&tilt=-90&alt=-1000teme sanoi:Niin onkin, tarkoitin sitä kujanpätkää Tallinnanaukion ja kevyen liikenteen sillan välissä. En tiedä mikä sen nimi on, syytän Google Mapsia (lisäys: siis Mapsin mukaan se on Itäkatu).
http://maps.live.fi/?cp=60.20961452...649243&style=o&lvl=1&dir=0&tilt=-90&alt=-1000
Tuossahan tuo tilanne näkyy mainiosti. En ymmärrä sitä "poikki-Itäkatua" Googlessa.
Idea on raikas, mutta kun katsotaan keskuksen pohjapiirrosta niin huomataan että radan vieminen bulevardille olisi todella vaikeaa. Ensinnäkin Bulevardilta Tallinnanaukiolle vielä Pikku-Bulevardi (jätetty piirroksessa nimeämättä) on liian kapea. Limitettykin raide tekisi siitä ahtaan ja epämiellyttävän kävely-ympäristön. Toiseksekseen keskuksen toinen pää, Piazza, on sekä umpikuja että noin yhden kerroksen maanpinnan yläpuolella, eli sinne pitää rakentaa hankala ramppi kohti maanpintaa. Siinä kohden joudutaan siis joka tapauksessa myös lohkomaan parkkihallia raitiotien käyttöön.
Toivottavasti kun seuraavaa isoa kauppakeskusta rakennetaan, niin siihen varattaisiin jo etukäteen tilaa raitiotielle.
Jos olisi duokalustoa... Jatkokehityksenä, keskustassa voi kiertää katutasossa Töölönlahti - Kaivokatu - Toinen linja lenkin.