- Liittynyt
- 22 Marraskuu 2007
- Viestit
- 829
Pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan mielenkiintoinen tarve luoda mitä erilaisempia joukkoliikenneratkaisuja. Kuten tiedämme, itämetron jatkamiseen ei ole varaa. Siksi on viisasta panostaa pikaratikkaan, sillä raidejokeri, Laajasalon ratikka sekä ennemmin tai myöhemmin rakennettavat ratikkalinjat muodostavat tulevaisuudessa kattavan verkon, jota voi helposti kehittää.
Täten raidejokerin jatkaminen liitosalueelle on täysin luonnollinen ratkaisu. Se pystyy hyvin palvelemaan aluetta, tarvittaessa palvelualuetta voi vielä kasvattaa haarauttamalla linja. Tämä toimii hyvin, jos asutusta ei räjäytetä nykyisen ihanteen mukaan koko alueelle, tarkoitus lienee kuitenkin hieman keskittää asutusta. Tarvittaessa palvelua voi täydentää palvelulinjoilla, siis ei sellaisilla, mitä nykyään on, vaan PALVELUlinjoilla, jotka on ihan oikeasti tehty matkustajia varten. Lisäksi yhteyksiä voi lisätä vaikka bussilinjalla Mellunmäkeen tms. Kuitenkin, kun joskus tulee Lentoasema - Tikkurila - Mellunmäki -ratikalinja, voi sen jatkaa liitosalueelle, jo hyödyntämällä jokeri kakkosen linjausta. Tämähän olisi myös sitä tavoiteltua poikittaisliikennettä.
Täten raidejokerin jatkaminen liitosalueelle on täysin luonnollinen ratkaisu. Se pystyy hyvin palvelemaan aluetta, tarvittaessa palvelualuetta voi vielä kasvattaa haarauttamalla linja. Tämä toimii hyvin, jos asutusta ei räjäytetä nykyisen ihanteen mukaan koko alueelle, tarkoitus lienee kuitenkin hieman keskittää asutusta. Tarvittaessa palvelua voi täydentää palvelulinjoilla, siis ei sellaisilla, mitä nykyään on, vaan PALVELUlinjoilla, jotka on ihan oikeasti tehty matkustajia varten. Lisäksi yhteyksiä voi lisätä vaikka bussilinjalla Mellunmäkeen tms. Kuitenkin, kun joskus tulee Lentoasema - Tikkurila - Mellunmäki -ratikalinja, voi sen jatkaa liitosalueelle, jo hyödyntämällä jokeri kakkosen linjausta. Tämähän olisi myös sitä tavoiteltua poikittaisliikennettä.